Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

hoeveel ruimte voor extra stoel nodig

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Langbeest
Berichten: 199
Lid geworden op: 07 mar 2018, 16:15

Re: hoeveel ruimte voor extra stoel nodig

Bericht door Langbeest »

Bedankt voor de foto.

De bank op die foto staat ver naar achter.
Kijk maar naar de rugleuning welke voorbij de hangkast zit.
En de zitting komt tot half de koelkast.
Bijgevoegd een foto van mijn bus met de bank op de achterste stand als het bed gedeelte gemonteerd is.
De zitting komt voorbij de koelkast
Scheelt zeker 20-30 cm.
Maar we gaan het gewoon proberen.
IMG_9613.JPG
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: hoeveel ruimte voor extra stoel nodig

Bericht door Hanz »

Langbeest schreef: 03 jan 2020, 20:45 Bijgevoegd een foto van mijn bus met de bank op de achterste stand als het bed gedeelte gemonteerd is.
In deze stand van de bank gaat die stoel volgens mij helemaal niet passen. In ieder geval is er dan vrijwel geen beenruimte meer over.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: hoeveel ruimte voor extra stoel nodig

Bericht door Beckontheroad »

Als je een California hebt en t achterste deel van t bed verwijdert, kan de bank verder naar achter.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Langbeest
Berichten: 199
Lid geworden op: 07 mar 2018, 16:15

Re: hoeveel ruimte voor extra stoel nodig

Bericht door Langbeest »

Jup en dat ga ik dan ook doen, de bank naar achter

JB heb je PB gezien en zal je binnenkort contacten. bedankt.
gaitoetnhof
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jun 2016, 12:55

Re: hoeveel ruimte voor extra stoel nodig

Bericht door gaitoetnhof »

Wij zijn met 5 volwassenen met een California met extra stoel naar Oostenrijk op vakantie geweest. Omdat wij de bank als bed wilden gebruiken, kon ik de bedverlenging niet verwijderen. De bank stond dus in de achterste stand tegen de bedverlenging. Ik heb de extra stoel in de linker twee rails geplaatst in de rijrichting, zover mogelijk naar voren. Hiermee kon de persoon op deze stoel haar benen kwijt tussen de twee voorstoelen. De persoon op de bank aan de linkerkant heeft met deze opstelling de minste beenruimte, maar met een beetje moeite plaatst die zijn/haar benen langs de extra stoel.
Als je de bedverlenging wel verwijdert, kan de bank ca. 15 cm verder naar achteren. Deze ruimte komt dan natuurlijk direct ten goede van de beenruimte, wat het geheel een stuk comfortabeler maakt. Je houdt dan nog steeds veel bagageruimte over.
Om de stoel in de linker twee rails te kunnen plaatsen, moet je wel de aanslag voor de voorste stand van de bedbank uit de linker rail verwijderen. Dit is eenvoudig te doen. Ik heb hem verplaatst naar de rechter rail, zodat de bank nog steeds een aanslag heeft.
Het is overigens niet verboden om met de stoel "achterstevoren" (vis-a-vis) te rijden (is ook de standaardopstelling in de Caravelle), maar om in die positie een beetje beenruimte over te houden, moet je de rugleuning van zowel de extra stoel als van de bijrijdersstoel oncomfortabel rechtop zetten. Daarom hebben wij niet voor die optie gekozen.
Mvg, Gait
Bijlagen
20200111_134904.jpg
gaitoetnhof
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jun 2016, 12:55

Re: hoeveel ruimte voor extra stoel nodig

Bericht door gaitoetnhof »

Hier nog een foto met de bank in de achterste stand, waarbij de bedverlenging is verwijderd.
Mvg, Gait
Bijlagen
WP_20140615_003.jpg
Langbeest
Berichten: 199
Lid geworden op: 07 mar 2018, 16:15

Re: hoeveel ruimte voor extra stoel nodig

Bericht door Langbeest »

Bedankt Gait.
Mooie foto’s zo, heel duidelijk
We gaan eens passen en meten.
Heb via een forum lid een stoel weten te bemachtigen/lenen voor de zomer.
Top mensen hier.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: hoeveel ruimte voor extra stoel nodig

Bericht door Multivan Generation »

gaitoetnhof schreef: 12 jan 2020, 13:25 Hier nog een foto met de bank in de achterste stand, waarbij de bedverlenging is verwijderd.
Mvg, Gait
Als ik die foto zo zie, dan ben ik blij dat we een lange wielbasis hebben. Op vakanties met mensen gesproken die een T5 california hadden, en die waren maar met z'n tweeën, maar klaagden over de mindere ruimte.

Het is mooi dat de mogelijkheid bestaat om er tijdelijk een extra stoel bij te kunnen zetten. Maar een alternatief voor veelvuldig lange reizen is het in mijn ogen niet.
Want waar laat je zo'n zware stoel tijdens kampeervakanties?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: hoeveel ruimte voor extra stoel nodig

Bericht door Beckontheroad »

Multivan Generation schreef: 12 jan 2020, 14:55
gaitoetnhof schreef: 12 jan 2020, 13:25 Hier nog een foto met de bank in de achterste stand, waarbij de bedverlenging is verwijderd.
Mvg, Gait
Want waar laat je zo'n zware stoel tijdens kampeervakanties?
Ja Peter, mee eens, dat werkt niet op een kwb t5.
In de r4 reimo hadden we een b2b stoel, opklapbare zitten waar se slaapbank plat kon met de b2b stoel in de bus.
In onze T5 werkt dat niet.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
gaitoetnhof
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jun 2016, 12:55

Re: hoeveel ruimte voor extra stoel nodig

Bericht door gaitoetnhof »

De ruimte met de extra stoel houdt idd niet over. Wij hadden in Oostenrijk een vaste plek en hebben die vakantie niet rondgetrokken. Niet het ideaalbeeld van een campervakantie, maar je moet roeien met de riemen die je hebt. Op de camping stond de stoel in een grote waterdichte zak onder de luifel. Drie personen sliepen in de camper en twee in een bijzettentje. Ik heb een grote Fiamma koffer voor op de fietsendrager voor extra bagageruimte.
Mvg, Gait
Langbeest
Berichten: 199
Lid geworden op: 07 mar 2018, 16:15

Re: hoeveel ruimte voor extra stoel nodig

Bericht door Langbeest »

Normaal gaan wij altijd met z'n tweeën, ruimte zat.
Het is maar waar je vandaan komt, had een caravan maar op een manier voelt dit toch ruimer.
Caravan had vast bed en een natte groep, dus weinig ruimte over anders dan met je kont de bank inschuiven.
Gevoelgsmatig voelt onze campert ruimer....

Dit jaar 3 reserve kids mee, een uitdaging dus maar wel leuk.
Als het niet werkt dan laten we ze volgend jaar thuis :bifun
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: hoeveel ruimte voor extra stoel nodig

Bericht door Multivan Generation »

Ik neem even als referentie de bank in slaapstand, beide voorstoelen omgedraaid, een portapotti in gebruiksstand en het dak naar beneden.
Meet dan even wat je als ruimte nog over hebt om je staande aan te kleden.. :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Langbeest
Berichten: 199
Lid geworden op: 07 mar 2018, 16:15

Re: hoeveel ruimte voor extra stoel nodig

Bericht door Langbeest »

hahahaha dat klopt idd hoor Peter, je hebt gelijk.
Kids slapen alle 3 in een opblaas bustent, stand alone...
Maar wat zijn we blij met onze busjes allemaal toch?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: hoeveel ruimte voor extra stoel nodig

Bericht door Hanz »

De leefruimte in een California is beperkt en alles wat je daar nog in zet staat eigenlijk in de weg (stoel, porta potti, tafel). Zeker als de zaak omgebouwd wordt naar slaapstand.
Wij hebben zelf een tussenbankje in onze T4 California. Erg handig als je met meer dan 4 personen een dagje weg gaat maar op een camperreis is het een onding en gaat hij in principe ook niet mee.
Eén keer op reis het bankje meegenomen omdat we het op de plaats van bestemming nodig hadden. Bij een tussenstop onderweg hebben we het bankje buiten de camper gezet onder een plastic hoes. Allemaal niet ideaal, ook omdat zo'n bankje, en ook een enkele stoel, een aardig gewicht heeft en eigenlijk met twee personen getild moet worden.
Als je dat ongemak voor lief wilt nemen dan is het wel een goede oplossing voor een vijfde zitplaats.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Langbeest
Berichten: 199
Lid geworden op: 07 mar 2018, 16:15

Re: hoeveel ruimte voor extra stoel nodig

Bericht door Langbeest »

Soms, als er geen keuze is, dan zul je dingen voor lief moeten nemen Hanz :knipoog
Plaats reactie