Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Komkommers, Zonnepanelen en EC-tool.

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Komkommers, Zonnepanelen en EC-tool.

Bericht door Mickel Moen »

Van een vriend kreeg ik de vraag om eens naar zijn berekening te kijken van zijn verbruik in relatie met een zonnepaneel.

Nu kwam ik er achter, dat de rekentool van de Europese commissie nogal herzien is. Logisch ook, want de laatste keer, dat ik daar voor mijn eigen paneel mee bezig was, is al weer een tijdje terug. Zaak om een en ander weer eens opnieuw te berekenen.
En aangezien het voor mij met dit weer komkommertijd is, aardig om met jullie te delen.

Wat vooral nieuw is, dat de database met gegevens weer betrouwbaarder is. De grafieken laten nu ook wat interessants zien. Als je je verbruik invult, kun je zien, hoeveel Wh er per dag niet gebruikt wordt, wat het paneel wel kan leveren. Hoe zit dat? In tegenstelling tot een paneel op een huis, stopt het paneel op een camper met leveren, zodra de accu vol is. De rest van de dag is het paneel dus werkloos. Het gedeelte wat wel gebruikt wordt is in onderstaande grafieken donkerblauw. De ongebruikte in principe dus potentiële energie is lichtblauw.

Het is dus zaak om voor zo'n berekening goed zicht te hebben op je werkelijke verbruik. Ik heb daartoe eerst een update gemaakt van mijn verbruik.

Afbeelding

Iedere dag heb ik gemiddeld dus zo'n 27,62Ah nodig = 350Wh

Nu gaan we naar de rekentool van de EC. https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html#SA

Afbeelding
1. We vullen de locatie in, door bij adress Amsterdam in te vullen. Wil je dit voor een bepaalde plaats in een vakantieland weten, dan vul je die locatie in.
2. Vervolgens vul je de Instaled Peak Power Pv in. Dit is dus het totale vermogen aan zonnepanelen. In mijn geval 120Wp.
3. Dan vul je de accucapaciteit in. Let op deze moet in Wh, dus in mijn geval 120Ah * 12V = 1440Wh (Nominaal heb ik 150Ah, maar ik ga er vanuit, dat na 10 jaar gebruik er netto nog 120Ah over is = restcapaciteit. Zie draadje op mijn blog berekening restcapaciteit.)
4. Discharge cutoff, kun je op 40% laten staan, tenzij je een accubewaker hebt, die op een ander percentage ingrijpt. Dit is verder niet zo van belang.
5. Bij consumption per day, vul je je verbruik ook weer in Wh in. Voor mij is dat dus 27,62Ah * 12V = 350Wh.
6. Slope is de hoek van het paneel. Dit is bij een hefdak lastig. Staat het hefdak naar het Noorden gericht, heb je een geheel andere opbrengst dan waneer de panelen naar het zuiden gericht staan. Het veiligst is hier uit te gaan van een gesloten dak, dus vlak liggend. De hoek is daarbij 0.
7. Aangezien je hier dus uitgaat van een vlak liggend paneel is de Azimuth, de windrichting hier ook niet van belang en dus 0.

Nu kunnen we de berekening maken. Hiervan kun je ook een PDF maken.

Afbeelding

Nu gaan we weer terug naar de Excel voor de berekening van het verbruik. Eigenlijk staan we alleen vrij als het mooi weer is en het kacheltje niet aan hoeft. Kortom voor de berekening van de gemiddelde opbrengst van de panelen ga ik uit van de maanden april t/m augustus. Dit zijn de maanden met de hoogste opbrengst. Dit geeft een gemiddelde opbrengst van 338,5Wh/dag is 28,2Ah

In theorie is in de hoge opbrengstmaanden de opbrengst hoger dan het verbruik en kun je dus oneindig vrij staan.
Je ziet dat in die typische hoge opbrengst maanden de potentiële opbrengst per dag hoger is, dan dat er nodig is. De lichtblauwe staven = potentiele energie waar niets mee gedaan wordt. Er zijn echter ook dagen, dat de opbrengst tekort schiet. De rood/groene tabel.

Aan de rood/groene tabel kun je hier ook zien, dat ik in de maanden september t/m maart te weinig opbrengst heb. Wil je het voor die maanden nauwkeuriger berekenen, dan verwerk je zo'n gemiddelde weer in de verbruikstabel. Ik neem als voorbeeld december. Dan is de opbrengst van het paneel maar 3,65Ah. Het paneel voegt dan onvoldoende toe.

Afbeelding

Het is daarom goed om steeds de stand van de accu's goed in de gaten te houden. Een goede accumonitor is daarvoor onontbeerlijk. Heb je donkere dagen of staat de bus ongunstig zul je dus minder lang vrij kunnen staan of een paal moeten zoeken. Weer verder trekken en met de dynamo laden kan natuurlijk ook.

Wat wijs is, is dus ook vooral afhankelijk van wanneer je waar naartoe gaat. Nu geldt bovenstaande grafiek voor de locatie Amsterdam. Maar wat als we naar Zweden gaan.

Locatie Stockholm:
Afbeelding
Conclusie: De maanden mei, juni en juli geven voldoende zekerheid op oneindig vrij staan.

Locatie Barcelona:
Afbeelding
Meer maanden off-grid, maar ook daar in de winter te kort.

Hefdak omhoog en naar het zuiden gericht

In de vorige berekeningen ben ik steeds uitgegaan van de zonnepanelen plat, zoals op een doorsnee camper. Mijn bus heeft een hefdak en dan is het maar net hoe de bus staat. Nu kun je als het zo uit komt er ook voor kiezen om bewust de bus in de meest optimale positie te zetten, dus naar het zuiden en met het hefdak omhoog. Het dak maakt een hoek van 20 graden dus dit in de rekentool aangepast. Azimuth weer op 0 graden, immers naar het zuiden.

Ik maak de vergelijking voor de locatie Stockholm. Zweden is het land waar wij het meest vrij staan. In Nederland staan we meestal op SVR campings en dan zit elektra vaak bij de prijs in.

Locatie Stockholm dak hoek van 20 graden.
Afbeelding
Zoomen we hier op in:

De bovenste afbeelding met het hefdak plat. De volgende met het hefdak omhoog en naar het zuiden gericht.
Afbeelding
Afbeelding

Conclusie. Hartje zomer maakt het weinig verschil. De accu's komen dan wel vol, maar in april, mei augustus en september is het wel iets om rekening mee te houden.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Komkommers, Zonnepanelen en EC-tool.

Bericht door Walda »

Leuke en handige informatie, Ga ik ook mee spelen.

Dank voor de moeite,

Walter
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 494
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: Komkommers, Zonnepanelen en EC-tool.

Bericht door arjanzevenaar »

Wow... :jumpklap. Leuk en goed geschreven.

Maar in de wintermaanden verbruikt je koellast minder of geen energie. Vooral als je een verplaatsbare compressor koelkast hebt en deze buiten neerzet. Je zou dit nog mee kunnen nemen. Ook heeft het bijvoorbeeld zin om je koelkast als het heel erg heet is extra te isoleren.

Ik heb zelf een verplaatsbaar paneel leuk om dan het verschil te kunnen bereken met een vast paneel.

Maar erg leuk ik ga hiermee ook aan de slag.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Komkommers, Zonnepanelen en EC-tool.

Bericht door Mickel Moen »

Het is inderdaad wel slim, om het reële verbruik voor een bepaald moment te nemen. Dat is voor iedereen weer verschillend. Zeker, in de winter zal de koelkast minder verbruiken. Vooral ''s nachts. Heb je echter een diesel kachel, dan zal die ook weer verbruiken.

Mocht je zelf een berekening met de tool maken, is het wel aardig om die hier ook te plaatsen. Ik zet deze dan op mijn blog, voor een mooie verzameling verschillende systemen op diverse locaties.

Succes.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Komkommers, Zonnepanelen en EC-tool.

Bericht door de Viking »

Mij te ingewikkeld Geert :knipoog
Ik hoef het nooit in de gaten te houden want tot nu toe doet alles het van april tot nov.
Maar kijk wel af en toe op mijn metertje.

Wel liepen in de stalling ineens in 1 maand de HH accu's leeg, stond m'n omvormer nog aan.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Komkommers, Zonnepanelen en EC-tool.

Bericht door Mickel Moen »

Zo is het maar net Sieds.

Gewoon de SOC van de accu wat in de gaten houden en ingrijpen als het nodig is.

Vandaar de komkommers. Voor de een een bevestiging, voor de ander een ogen-opener, maar soms ook ontluisterend.

:zwaai
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie