De Piëzo Ontsteking van de Smev kookplaat deed het niet meer.
Hij vonkte nog wel, maar de vlam ging niet branden.
Enig zoeken op het net deed mijn vermoeden bevestigen, dat het wel eens aan de aarding kon liggen.
Nu zit de brander vast met twee schroefjes, die in het eerste jaar al roestig waren. Die kreeg ik niet los, dus de kopjes er uitgeboord.
Dit zat eronder.
Zoals je ziet, aan de twee puntjes het dichtst bij het midden was er van de twee schroeven niet veel meer over. Dan is er geen goed contact meer.
Ook de veer (ring) onder de bougie was geheel verroest, waardoor de bougie ook los zat.
Ik heb de bougie vastgezet met nieuwe ringen. Vervolgens de brander met twee messing schroeven weer vastgezet. Helaas had ik geen messing meer met een verzonken kop. Twee bolkoppen is dan wellicht wat minder fraai. De Piëzo ontsteking doet het weer als een tierelier. Één druk op de knop is voldoende.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Reparatie Piëzo Ontsteking kookplaat.
- Mickel Moen
- Berichten: 2023
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Reparatie Piëzo Ontsteking kookplaat.
Mooi gemaakt
- Mickel Moen
- Berichten: 2023
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Reparatie Piëzo Ontsteking kookplaat.
Nog een aanvulling:
Waarom ik voor messing schroeven gekozen heb.
Ik had mij er al over verbaasd, dat het afdekplaatje met stalen schroeven vastgezet was. Die schroeven corrodeerden in een mum van tijd. Het leek een goedkope oplossing. Bijzonder bij een overigens zeer netjes afgewerkte kookplaat. Tot ik mij realiseerde, dat ijzer een betere elektrische geleider is dan roestvrij staal en aangezien de schroeven voor de aarding zorgen dus een kritisch punt. Messing is een nog betere elektrische geleider. Bovendien roest messing niet.
Waarom ik voor messing schroeven gekozen heb.
Ik had mij er al over verbaasd, dat het afdekplaatje met stalen schroeven vastgezet was. Die schroeven corrodeerden in een mum van tijd. Het leek een goedkope oplossing. Bijzonder bij een overigens zeer netjes afgewerkte kookplaat. Tot ik mij realiseerde, dat ijzer een betere elektrische geleider is dan roestvrij staal en aangezien de schroeven voor de aarding zorgen dus een kritisch punt. Messing is een nog betere elektrische geleider. Bovendien roest messing niet.
- Multivan Generation
- Berichten: 33794
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Reparatie Piëzo Ontsteking kookplaat.
Wel regelmatig dat messing poetsen he Geert
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Reparatie Piëzo Ontsteking kookplaat.
En even doorsparen voor zilveren schroeven met verzonken kop.
Interessant lijstje met die weerstanden.
Interessant lijstje met die weerstanden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Reparatie Piëzo Ontsteking kookplaat.
Ik wil ze ook gaan vervangen maar he heb je de restanten losgekregen? Met een griptang?
- Mickel Moen
- Berichten: 2023
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Reparatie Piëzo Ontsteking kookplaat.
Puntjes klein beetje ombuigen en daarna gewoon met een combinatietang los gedraaid.