Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Inklapbaar bed T5

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
AnnKoo
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 jun 2020, 22:21

Inklapbaar bed T5

Bericht door AnnKoo »

Hallo, wij staan op het punt om onze 1e camperbus te kopen en zijn gevallen voor de T5. Hij is momenteel redelijk basic ingebouwd, wat wij eigenlijk willen maken is een inklapbaar bedframe, zodat de achterzit (3 stoelen) overdag gewoon gebruikt kunnen worden als stoelen en 's avonds de stoelen plat en het bedframe erover heen. Belangrijk hierbij wel is dat het frame er ook uit kan wanneer we de wagen voor gewoon woon/werk verkeer gebruiken. Andere wens is dat er tussen de stoelen en de achterklep nog steeds voldoende berguimte overblijft en de ruimte niet volledig wordt ingenomen door het ingeklapte bedframe. Zijn er ervaringsdeskundigen die begrijpen wat wij willen maken en nog beter ook tips kunnen geven hoe we dit kunnen realiseren? Alvast bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Inklapbaar bed T5

Bericht door ArieV »

Ik weet niet hoe het met de eisen zit van een camper.
Maar bedoel je zo iets.

AnnKoo
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 jun 2020, 22:21

Re: Inklapbaar bed T5

Bericht door AnnKoo »

Dat ziet er heel gaaf uit alleen om zo'n constructie zelf te maken is voor ons als beginners nog iets te hoog gegrepen...wel erg bedankt voor de tip!
sanderdb
Berichten: 359
Lid geworden op: 02 okt 2015, 22:12

Re: Inklapbaar bed T5

Bericht door sanderdb »

ArieV schreef: 13 jun 2020, 15:09 Ik weet niet hoe het met de eisen zit van een camper.
Maar bedoel je zo iets.

Mooi systeem, goed bedacht.
Gebruikersavatar
Renew
Berichten: 246
Lid geworden op: 16 nov 2017, 09:48

Re: Inklapbaar bed T5

Bericht door Renew »

Je kan hier even kijken bij Mickey Moen. (Inmiddels is hij de 1 miljoen kijkers gepasseerd🥳)
Behalve zijn idee van een uitrolbaar bed, kun je er nog veel meer nuttige tips en ideeën lezen.

https://mickelmoen.blogspot.com/

Of

https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 42#p198442
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4776
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Inklapbaar bed T5

Bericht door Hanz »

Als je met je camper gebruik wilt maken van het kwarttarief wegenbelasting, dan wel even opletten. Als je de bedconstructie er uit haalt met woon-werkverkeer dan voldoet de camper op dat moment niet meer aan de inrichtingseisen. Bij controle kan dat geld gaan kosten.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
AnnKoo
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 jun 2020, 22:21

Re: Inklapbaar bed T5

Bericht door AnnKoo »

Bedankt voor de tips! Op het blog van Mickel Moen staat idd een heel goed idee voor een uitklapbaar bed. Wat betreft de eisen heb ik begrepen dat als je de 2 witte tafels die bij de T5 horen in je auto hebt je daar een bed van kan maken (tafel / stoelen plat / tafel) en dat dat voldoet aan de eis. Hoop dat dat idd klopt, iemand tips waar je dat na kunt gaan?
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2021
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Inklapbaar bed T5

Bericht door Mickel Moen »

Er zijn twee soorten eisen. Die van de RDW en die van de belastingdienst. Niet voldoen aan die van de belastingdienst kan, maar dan kom je niet in aanmerking voor het kwarttarief. Ik begrijp, dat hij al gekeurd is als camper. Staat de bus ook op campertarief? Zo ja, dan moet de bus altijd voldoen aan de eisen van de belastingdienst. Een boete en een fikse navordering word je niet blij van, al is het maar voor een verhuizing, dat je er wat uitgehaald hebt en de bus op dat moment niet meer aan de eisen voldoet. De oorspronkelijke inrichting veranderen is geen probleem. Zolang je maar aan de eisen blijft voldoen. Voor de RDW zijn dat de zitplaatsen en de gordel punten. Welke eisen dat zijn is weer afhankelijk van datum eerste toelating. En lees de eisen, zoals ze staan op die van de RDW en de belastingdienst. Ga niet af op goedbedoelde adviezen. Kortom als jij een bed kunt maken met de aanwezige inrichting kan dat zeker gelden als bed. Let op. Het gaat hier niet om een matras o.i.d. De bedplank in een slaaphefdak zonder matras voldoet ook. Een luchtbed op de vloer wordt zeker niet geaccepteerd. De vloer is geen bed.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
AnnKoo
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 jun 2020, 22:21

Re: Inklapbaar bed T5

Bericht door AnnKoo »

Bedankt voor uw duidelijke toelichting ! In uw blog zag ik een hele mooie bed constructie die precies voldoet aan onze eisen. Heeft u daar wellicht nog een bouwtekening of iets dergelijks van en opgave van materiaalgebruik zodat wij daarop kunnen voort borduren? Alvast heel erg bedankt! Groet, Annette
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Inklapbaar bed T5

Bericht door Multivan Generation »

Wij hebben deze variant in onze bus:



en vanaf de voorzijde:



Kan misschien ook prima werken in jullie situatie..

Pas op met camper gerelateerde zaken er even uithalen voor woon werk verkeer,
bij een onaangekondigde controle met jullie bus, te allen tijde voldoen aan de inrichtingseisen voor de Belastingdienst, als je tenminste van kwart-tarief mogelijkheid wilt gebruik maken.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
AnnKoo
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 jun 2020, 22:21

Re: Inklapbaar bed T5

Bericht door AnnKoo »

Beste Peter, dat ziet er heel mooi uit! Is dat een zelfgemaakte constructie of heb je dit kant en klaar gekocht? Als ik het goed zie moeten er wel rails gemonteerd worden om op te steunen? Het zou over een driezitter heen moeten vallen dus ik vraag me af of die rails te maken gaat passen (we halen de bus pas volgend e week op). Ben benieuwd naar je reactie! Groet, Annette
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2021
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Inklapbaar bed T5

Bericht door Mickel Moen »

Ja als Peter :yes met video’s begint kan ik niet achterblijven natuurlijk.




Het begint op 3:50

Overigens zou Peter zijn oplossing wel eens geschikter voor jullie kunnen zijn. De bank staat verder naar achteren.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
AnnKoo
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 jun 2020, 22:21

Re: Inklapbaar bed T5

Bericht door AnnKoo »

Beste Geert, ik had uw filmpjes idd al ontdekt, top! Wat u zegt, de optie van Peter zou wellicht nog beter passen. Nu hopen dat hij er een soort van werkinstructie van heeft zodat we er zelf mee aan de slag kunnen 😊 groeten Annette
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4776
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Inklapbaar bed T5

Bericht door Hanz »

Bij het bekijken van de filmpjes moet je wel in de gaten houden dat Peter een bus met verlengde wielbasis heeft waardoor hij ongeveer 40 centimeter meer binnenruimte heeft. Daardoor kan hij een breed bed uitrollen zonder dat de keuken in de weg zit.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
AnnKoo
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 jun 2020, 22:21

Re: Inklapbaar bed T5

Bericht door AnnKoo »

jan2009 schreef: 14 jun 2020, 09:32 Als dat je enige bed in je bus wordt/is?
Moet je daar altijd mee rond rijden.
Dat kost je dus veel bagageruimte !
Je kan het ook oplossen door een volwaardige slaapbank te laten monteren , er zijn er incl. gordels en 3 zitplaatsen.
En goedgekeurd door de RDW.
Dat geeft dan naar mijn mening ook de nodige meerwaarde aan je bus.
Goedemorgen, wat wordt er precies verstaan onder een volwaardige slaapbank? Er zit nu een 3 zits bank in incl 3punts gordel. Er is ons verteld dat als wij de 2 hoge witte tafels die bij de bus horen altijd bij hebben we op die manier een bed kunnen creëeren bank plat en aan beide zijdes een tafel, ik vraag me alleen wel af waar ik na kan vragen of dit ook echt zo is...
Plaats reactie