Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Standkachel onder T5 plaatsen

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Noor13
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 dec 2020, 20:50

Standkachel onder T5 plaatsen

Bericht door Noor13 »

Beste allen,

Ik ben van plan een diesel standkachel voor mijn bus aan te schaffen en zelf te installeren (ws autoterm 2D) en ben aan het uitzoeken waar hem het beste te plaatsen en vroeg me af of iemand ervaring heeft met de kachel onder de bus te plaatsen ? Onder de auto onder het passagiersgedeelte hangen lege kunstof bakken waar het lijkt zo een kachel in te passen. Iemand tips hiervoor of zou je het afraden ??
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Standkachel onder T5 plaatsen

Bericht door Beckontheroad »

Welkom Noor,
Een goed gebruik van voorstellen wordt erg gewaardeerd.

Groet,
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
bemeall
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 mar 2017, 13:56

Re: Standkachel onder T5 plaatsen

Bericht door bemeall »

Planar / Autotherm 2D is heel goed onder de T5 te bouwen op de ‘orginele’ plaats rechts onder de auto. Met de orginele VW delen komt de warme lucht dan gewoon in de B-stijl uit.

Heb hem zelf ook zo in/ondergebouwd. Handleiding van Tigerexped is erg goed met veel afbeeldingen: https://www.tigerexped.de/Installation- ... agen-T5-T6

Daarnaast ook veel filmpjes op YouTube te vinden met volledige instructies.

Bij Tigerexped kun je overigens ook de hele set kopen inclusief VW inbouwdelen. Of deze bij Heatsys, daar heb ik hem zelf gekocht.
guust
Berichten: 169
Lid geworden op: 12 apr 2009, 12:53

Re: Standkachel onder T5 plaatsen

Bericht door guust »

Zelf heb ik een Chinese 2kw diesel heater er onder gebouwd. Op de plek waar VW hem ook bedacht heeft.
De aansluiting heb ik ook zelf gefabriceerd. Was voor minder dan €150 klaar
T5.2 140 pk 4motion
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Standkachel onder T5 plaatsen

Bericht door Multivan Generation »

guust schreef: 30 dec 2020, 20:19 Zelf heb ik een Chinese 2kw diesel heater er onder gebouwd. Op de plek waar VW hem ook bedacht heeft.
De aansluiting heb ik ook zelf gefabriceerd. Was voor minder dan €150 klaar
Daar heb je vast wel foto's van gemaakt dan, die je wilt delen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Standkachel onder T5 plaatsen

Bericht door Snautzer »

Idd, zou dat ook graag zíen :toppie
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Standkachel onder T5 plaatsen

Bericht door ktmkrik »

bemeall schreef: 30 dec 2020, 09:40 Planar / Autotherm 2D is heel goed onder de T5 te bouwen op de ‘orginele’ plaats rechts onder de auto. Met de orginele VW delen komt de warme lucht dan gewoon in de B-stijl uit.

Heb hem zelf ook zo in/ondergebouwd. Handleiding van Tigerexped is erg goed met veel afbeeldingen: https://www.tigerexped.de/Installation- ... agen-T5-T6

Daarnaast ook veel filmpjes op YouTube te vinden met volledige instructies.

Bij Tigerexped kun je overigens ook de hele set kopen inclusief VW inbouwdelen. Of deze bij Heatsys, daar heb ik hem zelf gekocht.
Met de video in de link is het appeltje eitje en simpel in te bouwen, 1 punt van kritiek op de video is dat de brandstofleiding zonder doorvoer rubber door de koker getrokken word en dat gaat op den duur door trillen zeker ellende geven in de vorm van lekkage.
Succes met de inbouw.
guust
Berichten: 169
Lid geworden op: 12 apr 2009, 12:53

Re: Standkachel onder T5 plaatsen

Bericht door guust »

Multivan Generation schreef: 30 dec 2020, 21:00
guust schreef: 30 dec 2020, 20:19 Zelf heb ik een Chinese 2kw diesel heater er onder gebouwd. Op de plek waar VW hem ook bedacht heeft.
De aansluiting heb ik ook zelf gefabriceerd. Was voor minder dan €150 klaar
Daar heb je vast wel foto's van gemaakt dan, die je wilt delen?
Geen foto's.
Als ik de bodemplaat er af heb liggen dan maak ik er een paar.
T5.2 140 pk 4motion
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Standkachel onder T5 plaatsen

Bericht door Erdem50 »

guust schreef: 30 dec 2020, 20:19 Zelf heb ik een Chinese 2kw diesel heater er onder gebouwd. Op de plek waar VW hem ook bedacht heeft.
De aansluiting heb ik ook zelf gefabriceerd. Was voor minder dan €150 klaar
Collega heeft ook een Chinese 150,- euro ding onder zijn Iveco gebouwd. Heeft een klein jaartje goed gewerkt en nu vertoont hij kuren met temp sensor waardoor hij maar blijft verwarmen. Mijn advies bestel er dan meteen 2 dan heb je reserve onderdelen 😋
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
bemeall
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 mar 2017, 13:56

Re: Standkachel onder T5 plaatsen

Bericht door bemeall »

Voordeel van de Autotherm/planar is dat er net als bij een Webasto of Eberspacher goed aan reserve onderdelen te komen is. Daarnaast zijn ze ook Europees/CE goedgekeurd, wat ik persoonlijk ook wel een fijn idee vind.

Maar qua prijsverschil kun je inderdaad ook makkelijk één (of meerdere :lach) Chinese klonen op voorraad leggen natuurlijk.
guust
Berichten: 169
Lid geworden op: 12 apr 2009, 12:53

Re: Standkachel onder T5 plaatsen

Bericht door guust »

Onderdelen voor de Chinese klonen is ook geen probleem. Wordt genoeg aangeboden, zelfs via Nederlandse handelaren.
T5.2 140 pk 4motion
Noor13
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 dec 2020, 20:50

Re: Standkachel onder T5 plaatsen

Bericht door Noor13 »

bemeall schreef: 30 dec 2020, 09:40 Planar / Autotherm 2D is heel goed onder de T5 te bouwen op de ‘orginele’ plaats rechts onder de auto. Met de orginele VW delen komt de warme lucht dan gewoon in de B-stijl uit.

Heb hem zelf ook zo in/ondergebouwd. Handleiding van Tigerexped is erg goed met veel afbeeldingen: https://www.tigerexped.de/Installation- ... agen-T5-T6

Daarnaast ook veel filmpjes op YouTube te vinden met volledige instructies.

Bij Tigerexped kun je overigens ook de hele set kopen inclusief VW inbouwdelen. Of deze bij Heatsys, daar heb ik hem zelf gekocht.
Bedankt ! Handige handleiding en filmpjes!

Wat zijn de extra onderdelen die geleverd worden als je zo'n hele set bestelt? (behalve uiteraard harnas en thermostaat?) (heb je overigens thermostaat perse nodig?

Hier bestellen is namelijk een stuk goedkoper? https://www.dewitschijndel.nl/planar-2d ... gJU5_D_BwE
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Standkachel onder T5 plaatsen

Bericht door Multivan Generation »

Noor13 schreef: 03 jan 2021, 19:57
Wat zijn de extra onderdelen die geleverd worden als je zo'n hele set bestelt? (behalve uiteraard harnas en thermostaat?) (heb je overigens thermostaat perse nodig?

Hier bestellen is namelijk een stuk goedkoper? https://www.dewitschijndel.nl/planar-2d ... gJU5_D_BwE

Bij de Wit in Schijndel:
- moet je de ophang beugel er zelf nog bij kopen
- Warmteslang uitgaande vanaf de kachel richting interieur er nog bij kopen
- en bij de compleet genoemde set, zoals genoemd door Bemeall, zitten ook de VW onderdelen er bij om netjes via de B-stijl naar binnen te komen.
- Je kunt het laatste eventueel ook goedkoper doen, door een gat onder een stoelconsole te boren en dan onder de stoelconsole de warmte naar de richting te geleiden zoals jij dat wilt.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Noor13
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 dec 2020, 20:50

Re: Standkachel onder T5 plaatsen

Bericht door Noor13 »

Een andere vraag nog ;
Voor de installatie van de kachel onder de vw t5 moet je altijd de brandstof tank loshalen of zijn er ook types of manieren om dit te doen zonder hem eronder uit te halen ?

Bedankt !
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Standkachel onder T5 plaatsen

Bericht door Multivan Generation »

Kan ook zonder.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie