Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

gevraagd : advies aansluiten omvormer op huishoudaccu

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
fresco
Berichten: 125
Lid geworden op: 25 okt 2019, 14:44
Locatie: Zwolle

gevraagd : advies aansluiten omvormer op huishoudaccu

Bericht door fresco »

beste mensen;
ik wil een omvormer op de huishoudaccu achterin de californiacamper aansluiten. op die accu is ook het zonnepaneel aangesloten ( dat is gebeurd door campercentrum amersfoort). Dit paneel is via een victron mppt smartsolar 27/15 verbonden met de huishoudaccu.
zie ook bijgaande foto's.
de omvormer wil ik aansluiten met accukabels met een oog op het eind zie foto.
Het is daarvoor noodzakelijk om de poolklemmen af te koppelen.

kan ik dat doen zonder de smartsolar laadregelaar in de war te sturen? moet ik eerst iets doen in de instellingen van de smartsolar of kunnen de poolklemmen , na plaatsing van de kabelogen van de kabels voor de omvormer dan ook weer zo aangesloten worden en werkt de smartsolar meteen weer zoals bedoeld?

groeten, Frank

hierbij enkele foto's ter illustratie:
overzichtsfoto huishoudaccu
overzichtsfoto huishoudaccu
2.jpg
3.jpg
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3630
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: gevraagd : advies aansluiten omvormer op huishoudaccu

Bericht door krekwakwol »

Hallo, dit heeft geen invloed op je Smartsolar, ik heb het zelf ook.

Wat voor omvormer heb je, hoeveel watt. En slaat deze bij een bepaalde voltage af, zodat hij de accu niet helemaal leeg trekt?

Allemaal zaken om rekening mee te houden. En plaats je ook een zekering aan de accu zijde.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
fresco
Berichten: 125
Lid geworden op: 25 okt 2019, 14:44
Locatie: Zwolle

Re: gevraagd : advies aansluiten omvormer op huishoudaccu

Bericht door fresco »

krekwakwol schreef: 27 feb 2021, 15:15 Hallo, dit heeft geen invloed op je Smartsolar, ik heb het zelf ook.

Wat voor omvormer heb je, hoeveel watt. En slaat deze bij een bepaalde voltage af, zodat hij de accu niet helemaal leeg trekt?

Allemaal zaken om rekening mee te houden. En plaats je ook een zekering aan de accu zijde.
bedankt Arnold voor je reactie:
Loskoppelen en aankoppelen van de poolklemmen kan dus zonder problemen m.b.t. de aangesloten aangesloten victron smartsolar. deze zal dus na bevestiging van de poolklemmen gewoon weer opnieuw zijn werk gaan doen.
De omvormer is een zuiver sinus meanwell 700w. Kan door interne beveiliging de accu niet leegtrekken. ik ben overigens van plan om de baterijen van de fiets alleen tijdens rijden op te laden.

groeten,
Frank
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3630
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: gevraagd : advies aansluiten omvormer op huishoudaccu

Bericht door krekwakwol »

Klopt, misschien moet je alleen even weer opnieuw contact maken met de victron app.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
fresco
Berichten: 125
Lid geworden op: 25 okt 2019, 14:44
Locatie: Zwolle

Re: gevraagd : advies aansluiten omvormer op huishoudaccu

Bericht door fresco »

krekwakwol schreef: 27 feb 2021, 17:49 Klopt, misschien moet je alleen even weer opnieuw contact maken met de victron app.
opnieuw contact maken was niet nodig. draait weer als tevoren. de accukabels heb ik voorzien van :Anderson SB 120 connector grijs - 25mm2.
anderson.jpg
anderson.jpg (7.02 KiB) 2416 keer bekeken
zo kan ik de omvormer makkelijk af-/aankoppelen als ik hem een tijd (niet) nodig heb. ik vind het een te groot ding om ergens vast te plaatsen.
kost een paar centen , maar dat heb ik er voor over.
De omvormer kon ik voor een mooie prijs nieuw kopen voor 85 € . Andersonstekkers sb120: 28€, accukabels van 1 meter 25mm2 met ogen en aan de andere kant penaansluiting 25€.
al met al voor zo'n 140 € klaar.

nogmaals bedankt,
Frank
fresco
Berichten: 125
Lid geworden op: 25 okt 2019, 14:44
Locatie: Zwolle

Re: gevraagd : advies aansluiten omvormer op huishoudaccu

Bericht door fresco »

Ter info voor wie erin geïnteresseerd is:
De door mij gebruikte omvormer wordt op de veilingsite van BVA auctions opnieuw aangeboden. Ook de 200w versie en de 1000w versie. Als het lukt heb je voor weinig geld een zuivere sinus omvormer te pakken.

Hierbij een link naar een 700w versie:
https://www.bva-auctions.com/nl/auction ... 1/16605128

Frank
rbaalen
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mei 2020, 15:09

Re: gevraagd : advies aansluiten omvormer op huishoudaccu

Bericht door rbaalen »

Hi Frank,

Ik kwam deze omvormers ook tegen bij BVA en heb nu een bod uitgebracht. Waren er voor jou nog specifieke redenen waarom je de omvormer op de achterste huishoudaccu hebt aangesloten ipv die onder de bestuurdersstoel?

Gr,

Rob
rbaalen
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mei 2020, 15:09

Re: gevraagd : advies aansluiten omvormer op huishoudaccu

Bericht door rbaalen »

Hi Frank,

Ik kwam deze omvormers ook tegen bij BVA en heb nu een bod uitgebracht. Waren er voor jou nog specifieke redenen waarom je de omvormer op de achterste huishoudaccu hebt aangesloten ipv die onder de bestuurdersstoel?

Gr,

Rob
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: gevraagd : advies aansluiten omvormer op huishoudaccu

Bericht door Multivan Generation »

Misschien door ruimtegebrek onder de stoel?
En achterin is er meer ruimte en beter toegankelijk?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
fresco
Berichten: 125
Lid geworden op: 25 okt 2019, 14:44
Locatie: Zwolle

Re: gevraagd : advies aansluiten omvormer op huishoudaccu

Bericht door fresco »

rbaalen schreef: 04 mar 2021, 09:44 Hi Frank,

Ik kwam deze omvormers ook tegen bij BVA en heb nu een bod uitgebracht. Waren er voor jou nog specifieke redenen waarom je de omvormer op de achterste huishoudaccu hebt aangesloten ipv die onder de bestuurdersstoel?

Gr,

Rob
Dag Rob ( mocht het bod mislopen: ik heb nog een exemplaar (ts-700w) gekocht :yes :yes . Kun je eventueel in overleg overnemen.

De reden dat ik de omvormer achterin wil hebben is inderdaad het tekort aan ruimte voorin. het is best een fors apparaat. ik kies geen vaste plek voor de omvormer. ik heb hem eigenlijk alleen maar nodig voor eventueel opladen van de batterij van de fiets van mijn vrouw. Daarnaast heb ik de omvormer niet altijd mee in de bus.
Aan de accu achterin zitten nu twee accukabels ( 25mm2) met daaraan de anderson-stekker. De kabels liggen klaar in de accuruimte. Daarnaast heb ik nog twee kortere kabels waaraan aan de ene kant ook een Anderson-stekker zit en aan de andere kant kabelogen. Deze sluit ik aan met gemonteerde kabelogen op de omvormer en de stekker op de stekker van de accukabels. als ik de omvormer nodig heb pak ik hem erbij en de aansluiting is dus snel gemaakt. Hoewel ik een zonnepaneel heb laad ik hem toch bij voorkeur op tijdens het rijden. ( er zit trouwens wel een beveiliging in de omvormer tegen het leegtrekken van de huishoudaccu).
ik zoek nog een handige mogelijkheid om hem eventueel ook een vaste plek achterin te geven , met de mogelijkheid om hem ook zo weer weg te halen, als ik hem wat vaker nodig heb. Bijv. in een vakantie met de fietsen mee.

ik kijk nog even of ik binnenkort een foto van de situatie kan plaatsen.

groeten, Frank
marchugo
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 mar 2014, 11:17

Re: gevraagd : advies aansluiten omvormer op huishoudaccu

Bericht door marchugo »

Op Anderson connectors staat een waarschuwing:” For disconnect use only”. In het Frans staat het er iets duidelijker: niet onder stroom (courant) onderbreken.

Dit houdt in dat je deze pluggen niet mag gebruiken om een kabel waar stroom doorheen loopt, los te maken. Vermoedelijk wegens het risico op een springende vonk, of een terugslag naar de accu.

Aan de andere kant staat in de handleiding van Anderson dat je deze connectors tot 50 A kan gebruiken om een verbinding hot te unpluggen.

Verwarrend allemaal. Ik gebruik ook Anderson om onze omvormer van 350 watt te unpluggen. Heb nog geen vonkenregen gezien, maar ik schakel wel eerst de omvormer uit bij pluggen en unpluggen. Dan staat de kabel wel onder spanning, maar er lopen geen amperes.

Hier een hele discussie over dit raadsel:

https://electronics.stackexchange.com/q ... -connector

Marc.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3630
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: gevraagd : advies aansluiten omvormer op huishoudaccu

Bericht door krekwakwol »

Maar als je de omvormer unplugged, heb je toch de gebruikers er al af lijkt mij, dus ik zie geen probleem.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
marchugo
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 mar 2014, 11:17

Re: gevraagd : advies aansluiten omvormer op huishoudaccu

Bericht door marchugo »

Ik unplug de omvormer pas nadat ik de omvormer heb uitgezet met de aan/uit knop. Wat er aan apparatuur aan de omvormer hangt, doet dan niet meer mee.

De waarschuwing op de stekker is belangrijk wanneer je (bijvoorbeeld) via een mobiel zonnepaneel rechtstreeks je huishoudaccu laadt via Anderson connectors. Trek je die stekkers "live" los, dan kan er een vonkenregen volgen.

Marc.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3630
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: gevraagd : advies aansluiten omvormer op huishoudaccu

Bericht door krekwakwol »

Oké, maar voor dat je 50A laadt met een zonnepaneel heb je wel hele grote panelen nodig. Tussen de start accu en de huishoud accu wordt een ander verhaal , dan kan die stroom er misschien wel lopen als je huishoudaccu ontladen is.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
marchugo
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 mar 2014, 11:17

Re: gevraagd : advies aansluiten omvormer op huishoudaccu

Bericht door marchugo »

krekwakwol schreef: 15 mar 2021, 00:17 Oké, maar voor dat je 50A laadt met een zonnepaneel heb je wel hele grote panelen nodig. Tussen de start accu en de huishoud accu wordt een ander verhaal , dan kan die stroom er misschien wel lopen als je huishoudaccu ontladen is.
Klopt. In mijn Cali uit 2009 zat op de accu achterin standaard een poolzekering van 70A. Die brandde op gezette tijden door, omdat de laadstroom bij een bijna lege HH-accu boven de 70A kwam. Nu heb ik er een 80A zekering op, die heel blijft.

Marc.
Plaats reactie