Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zitting/vulling (foam) bestuurderstoel vwt5 california 2006 vervangen

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
fresco
Berichten: 125
Lid geworden op: 25 okt 2019, 14:44
Locatie: Zwolle

Zitting/vulling (foam) bestuurderstoel vwt5 california 2006 vervangen

Bericht door fresco »

Beste mensen.

De vulling van de bestuurdersstoel ( alleen zitting) wil ik vervangen. Om het te laten doen kost zo'n 160 €. In mijn omgeving (zwolle) nagevraagd bij 2 bedrijven.
Ik wil het zelf wel proberen ( lijkt me een mooie uitdaging) maar mis op het forum een duidelijke beschrijving en of foto's voor een t5 (draaibare) stoel.

Daarom de volgende vragen.
1.Heeft iemand dit wel eens bij de hand gehad en is het goed zelf te doen? tips m.b.t. bepaalde handelingen/lastigheden?
2.heeft iemand foto's en/of een beschrijving ( Met daarin wellicht ook tips) ?
3. waar kan ik een goede-kwaliteit-vulling kopen?

Groeten, Frank
Laatst gewijzigd door fresco op 31 mar 2021, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3630
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Zitting/vulling (foam) bestuurdersstoel vwt5 california 2006 vervangen

Bericht door krekwakwol »

Is daar geen nieuwe schuimvulling voor leverbaar bij volkswagen.
Dat is volgens mij zelf goed te doen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
bemeall
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 mar 2017, 13:56

Re: Zitting/vulling (foam) bestuurdersstoel vwt5 california 2006 vervangen

Bericht door bemeall »

Zitting schuim is voor ik dacht ongeveer 70,- bij de dealer en ook op internet te vinden.

Tijdje terug nog zelf gedaan en is met wat handigheid goed zelf te doen.

Zijn ook genoeg filmpjes van op YouTube te vinden, zoals bijvoorbeeld deze:



Geeft een goed beeld wat er moet gebeuren. Alleen als je stoelverwarming hebt moet je de matjes ook losmaken en teruglijmen, dat is wat lastiger.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3630
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Zitting/vulling (foam) bestuurdersstoel vwt5 california 2006 vervangen

Bericht door krekwakwol »

:toppie
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
fresco
Berichten: 125
Lid geworden op: 25 okt 2019, 14:44
Locatie: Zwolle

Re: Zitting/vulling (foam) bestuurdersstoel vwt5 california 2006 vervangen

Bericht door fresco »

sorry , wat late reactie. Even andere bezigheden gehad. bedankt voor de reacties. helder filmpje!
Als ik het zo bekijk is de stoel uit het filmpje geen draaibare stoel.
ik dacht ergens gelezen te hebben dat dat een wat lastiger verhaal zou zijn, maar zo te zien maakt het niet uit (omdat alleen het bovendeel eraf moet) en kan ik het gaan proberen.
groeten en bedankt,
Frank
fresco
Berichten: 125
Lid geworden op: 25 okt 2019, 14:44
Locatie: Zwolle

Re: Zitting/vulling (foam) bestuurdersstoel vwt5 california 2006 vervangen

Bericht door fresco »

toch nog een vraag:
De stoel heeft zijairbag. Als ik die zomaar loskoppel krijg ik vermoedelijk een melding op mijn dashboard ( storing) en moet ik naar de dealer om die melding weg te laten halen.
Kan ik, om dit te voorkomen, volstaan met de accu-minpool van de startbatterij los te koppelen en daarna de aansluiting van de airbag?
ik weet dat verschillende zaken , zoals radio, dan weer opnieuw ingesteld moeten worden, maar dat is zo gebeurd.

frank
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33764
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Zitting/vulling (foam) bestuurdersstoel vwt5 california 2006 vervangen

Bericht door Multivan Generation »

fresco schreef: 20 mar 2021, 16:33 toch nog een vraag:
De stoel heeft zijairbag. Als ik die zomaar loskoppel krijg ik vermoedelijk een melding op mijn dashboard ( storing) en moet ik naar de dealer om die melding weg te laten halen.
Kan ik, om dit te voorkomen, volstaan met de accu-minpool van de startbatterij los te koppelen en daarna de aansluiting van de airbag?
ik weet dat verschillende zaken , zoals radio, dan weer opnieuw ingesteld moeten worden, maar dat is zo gebeurd.

frank
Je krijgt geen melding op je dashboard als je de bus in de tussentijd NIET op contact zet.
En ja, je kunt dit ook voorkomen door de min-pool los te koppelen.
Let er dan wel op, dat je waarschijnlijk al je voorkeurszenders in je radio kwijt raakt..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
fresco
Berichten: 125
Lid geworden op: 25 okt 2019, 14:44
Locatie: Zwolle

Re: Zitting/vulling (foam) bestuurdersstoel vwt5 california 2006 vervangen

Bericht door fresco »

oke. helder, bedankt
frank
fresco
Berichten: 125
Lid geworden op: 25 okt 2019, 14:44
Locatie: Zwolle

Re: Zitting/vulling (foam) bestuurdersstoel vwt5 california 2006 vervangen

Bericht door fresco »

Volgens de volkswagen dealer past in de t5 california comfortline uit 2006 alleen de bestuurdersstoelvulling met nummer : 7E5881357D.kosten 96€.

Toch maar op zoek of het iets goedkoper kan:
Laat die nu nergens te vinden zijn via google , ebay e.d. Allerlei versies komen langs maar dan met een ander nummer helaas. Bijvoorbeeld: de versterkte versie met nummer: 7E0881375G en die zijn inderdaad goedkoper: van 50-85 €.

ik denk niet dat ik veel opschiet met eventueel een tweedehands te plaatsen, als die er al zijn. een gebruikte zal niet zo jofel meer zitten lijkt me.

Weet iemand of het toch mogelijk is een andere versie dan door vw-dealer genoemd te plaatsen?
Kan iemand , met wellicht ervaring t.a.v. vervanging stoelvulling t5 california comfortline, hierover helderheid geven?

groeten
Frank
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33764
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Zitting/vulling (foam) bestuurdersstoel vwt5 california 2006 vervangen

Bericht door Multivan Generation »

California stoelen hebben inderdaad luxer schuim.
Dan kun je krampachtig proberen om iets te besparen,
Maar grote kans dat je bekledingsstof, doordat je goedkopere optie kiest, wat gaat lubbert.

Mijn advies, koop gewoon een nieuwe en juiste.
Had er al in kunnen zitten en had je al van kunnen genieten.
En dan bespaar je al 60 euro ten opzichte van de offertes he.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
fresco
Berichten: 125
Lid geworden op: 25 okt 2019, 14:44
Locatie: Zwolle

Re: Zitting/vulling (foam) bestuurdersstoel vwt5 california 2006 vervangen

Bericht door fresco »

Multivan Generation schreef: 30 mar 2021, 19:10 California stoelen hebben inderdaad luxer schuim.
Dan kun je krampachtig proberen om iets te besparen,
Maar grote kans dat je bekledingsstof, doordat je goedkopere optie kiest, wat gaat lubbert.

Mijn advies, koop gewoon een nieuwe en juiste.
Had er al in kunnen zitten en had je al van kunnen genieten.
En dan bespaar je al 60 euro ten opzichte van de offertes he.
ja zeker, maar ik ben toch wel van de zuunigheid he ( moet je als zeeuw bekend in de oren klinken) en niet alle goedkopere zijn slecht. Van belang is vooral ook de pasvorm en je zegt dus dat die van de originele ( met dat ene kenmerkende onderdeelnummer) beter zal zijn, feitelijk omdat dat de enige juiste is. Daarmee is mijn hoofdvraag beantwoord en dat zal dan uiteindelijk doorslaggevend zijn.

groeten, Frank
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33764
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Zitting/vulling (foam) bestuurdersstoel vwt5 california 2006 vervangen

Bericht door Multivan Generation »

De vorm en dikte van het schuim is gewoon anders.
Die versterkte versie die jij gezien hebt, is bedoeld voor postauto's en koeriers die heel vaak per dag in en uitstappen..

Ik ben qua auto onderdelen van doorpakken en goede onderdelen kopen. In een keer goed en klaar. Geklooi en proberen ergens iets wellicht iets goedkoper te vinden maar langer er op moeten wachten en of toch net niet helemaal juist? Reken ook even de tijd die je besteed hebt naar het zoeken van goedkopere alternatieven..
A 10 euro per uur..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
fresco
Berichten: 125
Lid geworden op: 25 okt 2019, 14:44
Locatie: Zwolle

Re: Zitting/vulling (foam) bestuurdersstoel vwt5 california 2006 vervangen

Bericht door fresco »

Peter bedankt voor je info. In mijn geval telt uurloon niet: ben sinds 1 februari met pensioen😏. En ik vind het leuk om het even uit te pluizen en uit te zoeken.zo leer ik er ook weer van.en dus jouw info over pasvorm en kwaliteit is van belang geweest voor mijn besluit: ik ga voor een originele :jumpklap
Groeten,
Frank
Plaats reactie