Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bijrijdersbankje verlagen ivm draaiplateau.

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Jasmijn
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 mar 2021, 15:30

Bijrijdersbankje verlagen ivm draaiplateau.

Bericht door Jasmijn »

Hoi allemaal,

Ik heb een vraag, wellicht heeft iemand dit voor mij al eens geprobeerd; ik weet dat het in de UK (verkeerde kant bankje dus) wel al wordt gedaan;

In mijn VW T5 zelfbouw camper kunnen zowel de bestuurderstoel als bijrijdersbank draaien (beide Kiravans draaiconsoles). Ik ben redelijk lang (1.92m) en met de bestuurdersstoel in de laagste stand zit ik nog net comfortabel ondanks de toegenomen hoogte door t draaiplateau. Echter het bijrijdersbankje is niet meer te doen voor mij ivm de toegenomen hoogte. Het bankje was al nooit erg comfortabel maar nu zit ik ook nog eens met mn hoofd tegen de schuine stijl boven de gordel aan. Onderuitgezakt zitten hou je ook niet lang vol op een langere rit naar vakantie; oftewel, ik rijd altijd alles (of moet op de 2e zitrij tussen de kids gaan zitten 😀. )

Nu heb ik mbv Google dus een bedrijf in de UK gevonden die de 'seat base' aanpast naar een lager model en deze zelfs een lichte tilt naar achteren geeft voor het comfort. Echter zoals hierboven al benoemd; de Engelse versie zit andersom en ook nog iets met import en Brexit, verzendkosten, etc. Is er wellicht in NL iemand of een bedrijf die dit doet?

Het alternatief is dat ik zelf de slijptol in het bankje zet, dit weer aan elkaar las en zwart poedercoat. Alleen dat wil ik dan wel eerst proberen op een 'reserve' bankje voor ik die van mij vernaggel... Dus vraag 2 is; heeft iemand daar nog een adresje voor?

Graag hoor ik het!

Groet, Jasper
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Bijrijdersbankje verlagen ivm draaiplateau.

Bericht door krekwakwol »

Ik begrijp je probleem, maar ik vrees dat je toch op een andere manier je bank moet verlagen.
Je mag aan
je bank niet zomaar slijpen en lassen zonder het weer te laten keuren vrees ik en dan zit je weer met keuring van bank, maar ook van je draaiplateaus. Of je moet de draaiplateaus zelf al lager zien te krijgen.
Misschien kun je de vulling verlagen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Jasmijn
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 mar 2021, 15:30

Re: Bijrijdersbankje verlagen ivm draaiplateau.

Bericht door Jasmijn »

Uiteindelijk nog even in de UK rond geGoogled; het bedrijf VanKraft.uk voert een aantal modificaties uit op VW busjes en levert daar gecertificeerde onderdelen voor (bv rugleuning verstellen van een zitbank). Ik heb even met ze gemaild en ze hebben ook een verlagingsset liggen voor een 'left hand drive' 2 zitsbankje voorin, incl certificaat dat deze 'crash test' is goedgekeurd...

Alleen het probleem is wel dat verzenden nu niet gaat (hij wil er niet aan ivm Brexit). De verlagingsset bestaat dus en is beschikbaar, maar kopen is lastig. Wellicht dat ik volgend jaar naar de UK kan...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Bijrijdersbankje verlagen ivm draaiplateau.

Bericht door krekwakwol »

Ja die Brexit, dat geeft wel de nodige problemen met kopen in het VK.

Als hun er zelf maar blij mee zijn, maar daar heb ik bij velen ook mijn twijfels bij.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Jasmijn
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 mar 2021, 15:30

Re: Bijrijdersbankje verlagen ivm draaiplateau.

Bericht door Jasmijn »

Tijdje geleden weer laatste bericht, maar wil toch even doorpakken op bovenstaande; ik woon momenteel namelijk in de UK voor een jaartje ivm opleiding van mijn werk. De bus is mee voor de beperkte vrije dagen om er op uit te gaan. Een paar weken geleden heb ik bovengenoemde stoel verlagingsset besteld en gemonteerd, inclusief een andere scharnier voor het bijrijdersbankje waardoor de rugleuning een paar graden meer achterover staat. Het comfort van het bankje is door zowel de verlaging als de rugleuning enorm vooruit gegaan. Ik kan het alleen maar aanraden! De verlaagde stoelzitting was net zo stevig als het origineel, inclusief alle stangen erin. Hij is ook keurig netjes afgewerkt weer. Qua ruimteverlies merk ik er weinig van, ik kon al mijn spulletjes er nog steeds in kwijt. De oude hoge stoelzitting heb ik naar hem teruggestuurd zodat hij daar een nieuwe bank verlagingsset van kan maken voor VW busjes met het stuur links.

Het bedrijfje heet Vankraft, van Gordon Finlay te Shefford (N van Londen). Grote aanrader voor mensen met een draaibaar plateau voor het voorbankje!

Groet,

Jasper
Plaats reactie