Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Draaiplateau bestuurders stoel

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
thijs
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 mar 2007, 19:54
Locatie: lichtenvoorde

Draaiplateau bestuurders stoel

Bericht door thijs »

Hallo,
Ik zou graag mijn stoel van mijn T5 en bankje draaibaar willen maken en heb via dit forum een plateau gevonden(nog niet besteld) voor het bankje,
Nu is mijn vraag of het mogelijk is mijn bestuurders stoel draaibaar te maken icm het 2 zitsbankje,of komt deze dan tegen het bankje aan met draaien?
Ook heb ik begrepen dat er een handrem verlager nodig is? Of is dat niet nodig als de handrem niet gebruikt wordt?(bus in versnelling ipv handrem).
Gr Thijs
AchterKoeker
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 dec 2016, 14:22
Locatie: Achterhoek

Re: Draaiplateau bestuurders stoel

Bericht door AchterKoeker »

thijs schreef: 21 apr 2021, 20:46 Hallo,
Ik zou graag mijn stoel van mijn T5 en bankje draaibaar willen maken en heb via dit forum een plateau gevonden(nog niet besteld) voor het bankje,
Nu is mijn vraag of het mogelijk is mijn bestuurders stoel draaibaar te maken icm het 2 zitsbankje,of komt deze dan tegen het bankje aan met draaien?
Ook heb ik begrepen dat er een handrem verlager nodig is? Of is dat niet nodig als de handrem niet gebruikt wordt?(bus in versnelling ipv handrem).
Gr Thijs

Voor zover ik het weet, moet je bij een originele VW draaistoel (bestuurderskant) de handrem ook afhalen om deze te kunnen draaien :toppie
Groeten uut de Achterhoek! :driveT5
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Draaiplateau bestuurders stoel

Bericht door Jakob G »

thijs schreef: 21 apr 2021, 20:46 Hallo,
Ik zou graag mijn stoel van mijn T5 en bankje draaibaar willen maken en heb via dit forum een plateau gevonden(nog niet besteld) voor het bankje,
Nu is mijn vraag of het mogelijk is mijn bestuurders stoel draaibaar te maken icm het 2 zitsbankje, of komt deze dan tegen het bankje aan met draaien?
Ook heb ik begrepen dat er een handrem verlager nodig is? Of is dat niet nodig als de handrem niet gebruikt wordt?(bus in versnelling ipv handrem).
Gr Thijs
Ik denk ook voor de APK dat de handrem goed te gebruiken moet zijn, tevens is het volgens mij slecht voor de koppeling platen als je de deze steeds laat slippen om de wagen op de plekt te houden als de weg iets helt.

Dit is als tip bedoelt, niet als kritiek.
De handrem gebruiken doe ik veel vooral als we voor roodlicht staan, het wachtend verkeer ondervind veel hinder als de remlichten staats in het gezicht van de wachtende mensen schijnt, wij zien dat andere weg gebruikers dan meestal doen, ik vind dat onnadenkend van de mensen, wat rekening houden met elkaar maakt het rijden een stuk aangenamer. :troost
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
AchterKoeker
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 dec 2016, 14:22
Locatie: Achterhoek

Re: Draaiplateau bestuurders stoel

Bericht door AchterKoeker »

Jakob G schreef: 24 apr 2021, 09:55
thijs schreef: 21 apr 2021, 20:46 Hallo,
Ik zou graag mijn stoel van mijn T5 en bankje draaibaar willen maken en heb via dit forum een plateau gevonden(nog niet besteld) voor het bankje,
Nu is mijn vraag of het mogelijk is mijn bestuurders stoel draaibaar te maken icm het 2 zitsbankje, of komt deze dan tegen het bankje aan met draaien?
Ook heb ik begrepen dat er een handrem verlager nodig is? Of is dat niet nodig als de handrem niet gebruikt wordt?(bus in versnelling ipv handrem).
Gr Thijs
Ik denk ook voor de APK dat de handrem goed te gebruiken moet zijn, tevens is het volgens mij slecht voor de koppeling platen als je de deze steeds laat slippen om de wagen op de plekt te houden als de weg iets helt.

Dit is als tip bedoelt, niet als kritiek.
De handrem gebruiken doe ik veel vooral als we voor roodlicht staan, het wachtend verkeer ondervind veel hinder als de remlichten staats in het gezicht van de wachtende mensen schijnt, wij zien dat andere weg gebruikers dan meestal doen, ik vind dat onnadenkend van de mensen, wat rekening houden met elkaar maakt het rijden een stuk aangenamer. :troost

Bij een af-fabriek california moet je ook handrem afhalen / in versnelling zetten om bestuurdersstoel te kunnen draaien. Een hele steile helling zal het eigenlijk nooit worden (vaak wordt er gebruik gemaakt van leveling ramps om het voertuig warerpas te krijgen).

Je hoeft in principe de handrem alleen af te halen als je de bestuurdersstoel wilt draaien (= niet als je rijdt). :ikrij

Als de motor uit staat, kan de koppeling toch ook niet slippen, of?
Vooral bij vriespunt is het handiger om geen handrem te gebruiken (om stil te staan), voor als deze dan vast vriest.
Groeten uut de Achterhoek! :driveT5
thijs
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 mar 2007, 19:54
Locatie: lichtenvoorde

Re: Draaiplateau bestuurders stoel

Bericht door thijs »

Dank voor de reacties,
Ik kan mij herinneren dat bij de T4 de handrem ook in de weg zat en deze als de stoel eenmaal gedraaid was de handrem gewoon weer aangetrokken kon worden.
Maar ik ga zoals het er nu naar uitziet de bank laten draaien en de bestuurders stoel niet meer.
Er komt dus zo'n Kiravan draaiplateau voor de bijrijders bank.
Plaats reactie