Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Control unit werkt niet als motor uit staat

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
californiadreamin
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 mei 2021, 15:19

Control unit werkt niet als motor uit staat

Bericht door californiadreamin »

Beste allen,

Sinds een week ben ik de gelukkige eigenaar van een T5 California (2006, 2.5 TDI). Helaas heb ik een probleem ontdekt waar jullie mij wellicht mee kunnen helpen.

De control unit is te bedienen en werkend zodra de motor loopt en waneer de bus op "walstroom" staat aangesloten.
Helaas is na uitschakelen van de motor de unit zonder enig leven.

Heeft iemand toevallig ooit hetzelfde meegemaakt en wie weet een eventuele oplossing?

Zou het liefst als eerst even alle zekeringen checken waar ik begrijp dat deze onder de bestuurdersstoel zitten.
Ik zie ze wel zitten maar kan er lastig bij, moet ik hiervoor de stoel demonteren of is er een andere truck?

De accu onder de bestuurderstoel geeft met motor aan zo'n 14.5 Volt over de polen en zodra de motor uit gaat loopt deze hard terug naar 4 tot 5 Volt. Het lijkt mij dat deze accu iig kapot is, maar begreep dat de accu's parralel staan geschakeld met degene achterin de bus.

Wanneer ik deze accu meet, zowel met draaiende motor als uit meet ik 12.6 Volt en lijkt niet bij te laden.

Wie oo wie zou mij kunnen helpen? wellicht is dit een bekend probleem, maar ik weet het even niet meer en kon op het forum ook niet iets vergelijkbaars vinde.

Bij voorbaat dank, mvg coen
californiadreamin
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 mei 2021, 15:19

Re: Control unit werkt niet als motor uit staat

Bericht door californiadreamin »

Update,

Na de stoel te hebben verwijderd toch maar even alle zekeringen langs gelopen.
Fusebox.jpg
De zekering in het groen omcirkeld was doorgebrand, heb deze vernieuwd en de accu ook vernieuwd en alles lijkt weer in orde.

Enige vraag die nog wel open staat is natuurlijk, hoe is deze zekering doorgebrand om dit in toekomst te kunnen voorkomen.

Heeft iemand enig idee?

Mvg

Coen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Control unit werkt niet als motor uit staat

Bericht door Multivan Generation »

Kortsluiting door de stoffige bende op de foto?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Control unit werkt niet als motor uit staat

Bericht door peetjeadhdtje »

Indien het voltage daalt en de belasting blijft gelijk krijg je dan geen hogere stroom/ gaat de zekering daar niet stuk van?
Bauke
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 apr 2021, 20:43

Re: Control unit werkt niet als motor uit staat

Bericht door Bauke »

Dank, goede vraag ;) Ik heb net een 2008 2.5 TDI gekocht.

Bedieningspaneel deed niets. Een vriend heeft er even aan geklust, en ik zie inmiddels iets meer dan 1 verticaal streepje. Ik kan ook de koeling kiezen en dan met de scroller een nummertje kiezen. Maar daarna koelt de koelkast nog niet. Ik vermoed dat ik ook de zekeringen moet controleren. Daarnaast ook de accu, aangezien hij het niet doet wanneer de motor uitstaat.

Waar heb je de accu gekocht ter vervanging, of is het een gewone accu die goed te verkrijgen zijn? Ik merk inmiddels dat bijna alles niet meer leverbaar is en alles handgemaakt moet worden ;)
californiadreamin
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 mei 2021, 15:19

Re: Control unit werkt niet als motor uit staat

Bericht door californiadreamin »

Beste Bauke, Zo ver rijkt mijn kennis (nog) niet.

Ben op het moment de bus en alle elektra/systemen aan het nalopen en leren hoe het werkt.
Betreft de vervangende accu kan je naar mijn inzien het beste een semi-tractie accu kopen en het zelfde Ah als de andere huishoud accu aanhouden.
Deze zijn gewoon ruim verkrijgbaar bij iedere auto speciaalzaak. Nogmaals, ik heb de wijsheid niet in pacht, maar dit werkte voor mij.

mvg

coen
Bauke
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 apr 2021, 20:43

Re: Control unit werkt niet als motor uit staat

Bericht door Bauke »

Snap ik, voor mij is ook alles nieuw. Ok, dank je wel!
Plaats reactie