Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vraag over origineel hefdak t5 California

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
johansluis
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jun 2021, 10:25

Vraag over origineel hefdak t5 California

Bericht door johansluis »

Hallo allemaal,
Ik ben al een aantal jaar in het bezit van een originele t5 california.

Vanaf het begin zakt het dak elke avond iets in, en niet scheef door de hete olie zoals een bekend probleem, hij zakt elke avond (niet door de zon) iets in denk een 1cm aan beiden kanten , opnieuw oppompen helpt maar dan zakt hij daarna weer in.


Ik heb sinds vorige jaar originele dakdragers waar Max 50-70 kg opzetten ook met het dak omhoog gaat dat prima, hij zakt nog steeds precies hetzelfde in en het kan 100kg aan dakdragers gewicht hebben.

Alleen nu het probleem, mijn kinderen slapen altijd in het dak, en heb er een slecht gevoel over, straks stort het dak in door een lekke cilinder oid, benieuwd naar jullie ervaring/mening

Jasper
Gebruikersavatar
eurocook
Berichten: 364
Lid geworden op: 01 feb 2010, 11:43

Re: Vraag over origineel hefdak t5 California

Bericht door eurocook »

Hoi Jasper,
Het dak van de Cali zakt altijd een beetje. Na een dag of 4 staan, pompt de compressor eventjes en staat het dak weer strak.
Ik maak me hier geen zorgen over.

Groet Eurocook
:T54LIFE
Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Vraag over origineel hefdak t5 California

Bericht door Beckontheroad »

Je kunt een reset doen op de display, maar weet niet exact meer hoe, d8 1 of beide knoppen x sec ingeduwd houden.
Hadden vorig jaar euvel dat dak scheef naar beneden kwam, 1ste dag vakantie, maar na 2 of 3x resetten als vanouds.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
eurocook
Berichten: 364
Lid geworden op: 01 feb 2010, 11:43

Re: Vraag over origineel hefdak t5 California

Bericht door eurocook »

Voor een reset van de California display gebruik ik de knop rechtsonder. Met draaiende motor. Knop ingedrukt houden , scherm gaat op zwart en start vervolgens weer op.
Groet Eurocook
:T54LIFE
Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Vraag over origineel hefdak t5 California

Bericht door Beckontheroad »

Was ook advies dat ik kreeg dak op/neer bij voorkeur met draaiende motor, trekt nogal wat Amps.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Vraag over origineel hefdak t5 California

Bericht door bvddobb »

100 kg op het dak is wel wat veel, volgens ons is de max daklast 60 kg.
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Vraag over origineel hefdak t5 California

Bericht door Beckontheroad »

Bij mijn T5 CC staat 100kg.
En dat lukt, al heb ik niet dan ook hey dak geopend..
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
johansluis
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jun 2021, 10:25

Re: Vraag over origineel hefdak t5 California

Bericht door johansluis »

Bedankt voor de reacties, ga hem wel resetten, maar wat heeft dat resetten met het zakken te maken? Hij pompt toch hydrologische olie door het systeem en dan loopt er toch druk weg, want hij pompt hem wel volledig strak op namelijk
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Vraag over origineel hefdak t5 California

Bericht door Beckontheroad »

Goede vraag, VW -software?
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vraag over origineel hefdak t5 California

Bericht door Multivan Generation »

bvddobb schreef: 28 jun 2021, 19:37 100 kg op het dak is wel wat veel, volgens ons is de max daklast 60 kg.
Dat klopt niet helemaal.. maximaal 50 kg, ook al staat er op de dakdragers wellicht iets anders.
california dak.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Vraag over origineel hefdak t5 California

Bericht door Angelo-anneveld »

Maar heb je dat gewicht er ook op als je het dak opent?
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Vraag over origineel hefdak t5 California

Bericht door Beckontheroad »

50kg met dak open(-en).
100 kg gesloten

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Vraag over origineel hefdak t5 California

Bericht door bvddobb »

Multivan Generation schreef: 28 jun 2021, 20:43 Dat klopt niet helemaal.. maximaal 50 kg, ook al staat er op de dakdragers wellicht iets anders.
Je hebt gelijk! :toppie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Vraag over origineel hefdak t5 California

Bericht door Hanz »

johansluis schreef: 28 jun 2021, 18:42 Ik ben al een aantal jaar in het bezit van een originele t5 california.

Vanaf het begin zakt het dak elke avond iets in, . . .

. . . straks stort het dak in door een lekke cilinder oid, benieuwd naar jullie ervaring/mening

Jasper
Als het echt een lekke cilinder is (of een ander lek) dan zou na een aantal jaar het systeem allang leeg gelekt zijn. Ik zou me over het spontaan instorten van het dak geen zorgen maken. Zoals ook Eurocook al zegt lijkt het het normale karakter te zijn van het hydraulische hefdak dat het na openen na enige tijd weer een stukje inzakt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie