Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Kogel door de kerk

VW T6 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
MGA1600
Berichten: 81
Lid geworden op: wo aug 21, 2019 9:34

Re: Kogel door de kerk

Bericht door MGA1600 » di sep 17, 2019 9:49

Hanz schreef:
za sep 14, 2019 17:26
Om in het bovenbed te komen, kijk eens in dit topic.
viewtopic.php?f=24&t=59182&hilit=Ladder ... 61#p426175
Banden op 4 en 3.8 is inderdaad erg hard en niet comfortabel. Ik heb de banden (Continental 225/60-16) van mijn California op 3.2 tot 3.5 rondom. Een beetje afhankelijk van de belading.
Ik heb toevallig nog een klein, smal laddertje in de schuur staan. Was ik helemaal vergeten..... daar kan ik wel een stukje afzagen en er evt. iets aan maken om ‘m te kunnen vastzetten als dat nodig is. Dank voor het wakkerschudden.....!

Wat betreft de bandenspanning: het zijn relatief smalle bandjes die ook volgens de sticker in de deursponning zo hard horden te zijn heb ik inmiddels gezien. De leverancier van de auto is bereid om aan een deal te werken voor andere banden en/of wielen met meer comfort.
De vragen die ik daarbij als input mee wil nemen aan jullie als ervaringsdeskundigen is “wat zijn goede, comfortabele en goed sturende banden onder een T6 en welke wielmaat raden jullie aan?”

Bij voorbaat dank voor jullie meningen!

Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 937
Lid geworden op: di okt 15, 2013 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Kogel door de kerk

Bericht door bvddobb » di sep 17, 2019 10:28

Mooie bus, zeg!

Heel verstandig dat je eerst een paar keer gaat proefkamperen vóórdat je heftig in allerlei 'handige' accessoires en spullen gaat investeren en klussen. Ik denk dat wij allemaal wel eens een paar absolúút handige en noodzakelijke dingen hebben aangeschaft, die we achteraf zelden of nooit gebruikten... :bonk Bustent kopen ? :lach

MGA1600
Berichten: 81
Lid geworden op: wo aug 21, 2019 9:34

Re: Kogel door de kerk

Bericht door MGA1600 » di sep 17, 2019 14:09

bvddobb schreef:
di sep 17, 2019 10:28
Mooie bus, zeg!

Heel verstandig dat je eerst een paar keer gaat proefkamperen vóórdat je heftig in allerlei 'handige' accessoires en spullen gaat investeren en klussen. Ik denk dat wij allemaal wel eens een paar absolúút handige en noodzakelijke dingen hebben aangeschaft, die we achteraf zelden of nooit gebruikten... :bonk Bustent kopen ? :lach
Vroeger wel veel gekampeerd (eerst met tent, later met een sobere caravan). In zo’n busje is natuurlijk nog aanmerkelijk minder plaats dan in een caravan, kortom we moeten bij alles 3 x bedenken of het echt wel nodig is - en of we het überhaupt denken te kunnen opbergen.....

Tot nu toe bestonden de investeringen (naast de bus zelf) daarom uitsluitend uit een porta potti (waar ik op dit moment een opvouwbaar kastje annex tafeltje voor maak) en een paar vouw-matrasjes om beter te kunnen liggen op de Multivan bank.
Een bustent lijkt me zeker prettig voor de toekomst, maar daar hebben we nu nog geen studie van gemaakt (we kregen een luifeltje bij de bus, we zitten dus i.i.g. droog hoop ik).....

jan2009
Berichten: 5089
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Rotterdam

Re: Kogel door de kerk

Bericht door jan2009 » di sep 17, 2019 18:21

Nieuwe banden en velgen hakt er best wel in wat prijs betreft , zolang die banden niet versleten zijn zou ik eerst eens de bandenspanning controleren en eventueel iets naar beneden bijstellen.
De wagensticker geeft de spanning aan bij volledige belading , rij je zo goed als leeg dan resulteert dat in een stuiterbak
Bekijk ook je banden eens ,als er cargo banden onder zitten is er al winst te behalen door deze te vervangen.
Kampeerbus T4 2,5 TDI /AJT 2002

MGA1600
Berichten: 81
Lid geworden op: wo aug 21, 2019 9:34

Re: Kogel door de kerk

Bericht door MGA1600 » vr sep 27, 2019 20:13

jan2009 schreef:
di sep 17, 2019 18:21
Nieuwe banden en velgen hakt er best wel in wat prijs betreft , zolang die banden niet versleten zijn zou ik eerst eens de bandenspanning controleren en eventueel iets naar beneden bijstellen.
De wagensticker geeft de spanning aan bij volledige belading , rij je zo goed als leeg dan resulteert dat in een stuiterbak
Bekijk ook je banden eens ,als er cargo banden onder zitten is er al winst te behalen door deze te vervangen.
Late reactie, sorry! Inmiddels is duidelijk geworden dat de smalle banden die onder de bus zitten echt een druk van rond de 4 bar nodig hebben om het hoge gewicht van de bus te dragen. In overleg met de verkoper heb ik de spanning desondanks in stapjes verlaagd waarbij het al heel gauw merkbaar wordt dat de boel ‘zoekerig’ wordt. Volgende week zet de verkoper er voor het experiment wat andere wielen en banden op om die te kunnen evalueren. Die banden zijn iets breder en kennelijk anders van structuur waardoor de spanning mag zakken tot 3.2 bar. Ben benieuwd!

MGA1600
Berichten: 81
Lid geworden op: wo aug 21, 2019 9:34

Re: Kogel door de kerk

Bericht door MGA1600 » vr sep 27, 2019 20:28

Na heel veel kijken en meten, lezen en kijken, wikken en wegen, tekenen en weer uitgummen, proberen, simuleren en ook al wat fabriceren is het nu wel (ongeveer) duidelijk hoe de indeling van onze Multivan dient te gaan worden. Zoals gezegd willen we het bed zo breed mogelijk en moet er ruimte zijn voor een comfortabele matras . Dus het bed zelf niet al te hoog…..

We kozen voor een compromis tussen een gemiddeld grote bagageruimte (op 58 cm hoogte ruim 80 cm lang) met daarbij een redelijke ‘leefruimte’. Tijdens ‘camperen’ is het voorste deel van de bagageruimte vooral bedoeld om er naast misschien wat mondvoorraad etc. overdag ook het beddengoed in te kunnen stoppen. Daartoe is de ruimte dan bereikbaar door een paar kleppen aan de bovenkant.

Het achterste deel van de bagageruimte bestaat uit een flink groot open vak onderin voor een paar stoelen, de luifel, misschien later een tent en nog wat andere ‘zooi’. Er wordt tevens voor gezorgd dat het aan de linkerkant opgeborgen boord-gereedschap, maar ook de 220v zekeringen bereikbaar blijven. Boven dat open vak komen twee flinke laden. Samen met de twee al aanwezige raamtassen, de standaard laatjes onder de bank en hier en daar alvast gemaakte kastjes moet dat wel ongeveer genoeg zijn.

Het bed zelf wordt, zoals al eens eerder gemeld, VanEssa-achtig met 2 losse bedplanken met een stel uitklappoten aan het eind ervan en in het midden ondersteuning door de bank eronder (met in dit geval een extra lat aan de achterkant van de bank vastgemaakt (aan de top-tether haken) om zowel ondersteuning als ook een klein beetje meer hoogte van het bed te krijgen).

Ik heb al een gecombineerd tafeltje en ombouw voor de porta potti gemaakt. Overdag een keurig tafeltje in stijl van het keukenblokje (dus lichtgrijs met bamboe blad) tussen de bank en de omgedraaide bijrijdersstoel).

Bij het slapen wordt het tafeltje ingeklapt tot een heel dun pakketje dat ergens opgeborgen wordt zodat de pp zonder hindernissen voor nachtelijke ‘noodgevallen’ bereikbaar is. Tijdens het rijden staat de pp shocking klem tussen keukenblokje en bank en ligt het opgevouwen kastje ergens vastgesnoerd.

Verder is er inmiddels ook al een klein kastje voor wat keukengerei tussen de bank en de keuken tegenover linker zijwand. En nog een opstapje met een klein beetje opberg mogelijkheid (voor bestek of zo) tussen de voorstoelen. Het dingetje moest helaas tamelijk laag blijven om het draaien van de stoel niet in de weg te zitten, maar het voldoet aan het hoofddoel namelijk om Vonnie (die vrij klein is) in staat te stellen om bij de handgrepen van het dak te komen bij het inklappen (anders zou ik het altijd moeten doen…. haha)

Bij het sporadische gebruik met de extra stoel (de 6e zitplaats) wordt de bagageruimte aanmerkelijk ingekort voor voldoende beenruimte. Dat kan omdat een deel van de ‘hardware’ daar eenvoudig uitneembaar zal zijn.

Bijgaand een paar schetsen die het bovenstaande hopelijk wat duidelijker maken en alvast een paar foto’s van de huidige status.

Aan het bed en de bagageruimte ga ik binnenkort beginnen…! Wordt dus vervolgd (ooit..)

Groet

Huib
Bijlagen
821E0D2D-A047-4D24-93C3-877DEE92EE87.jpeg
BC341534-BB28-4C71-B9E3-E88D35499AF2.jpeg
43D8B175-6F6C-4056-9880-FEDE55EB0B51.jpeg

MGA1600
Berichten: 81
Lid geworden op: wo aug 21, 2019 9:34

Re: Kogel door de kerk

Bericht door MGA1600 » vr sep 27, 2019 20:32

Nog een paar plaatjes
Bijlagen
07919AED-2457-4EDA-8930-898206270B27.jpeg
F4DC0A31-9D60-411D-AC5F-A6A38B7E5F53.jpeg
1618E7DC-2D5E-4F43-A6E3-547460D17A61.jpeg

MGA1600
Berichten: 81
Lid geworden op: wo aug 21, 2019 9:34

Re: Kogel door de kerk

Bericht door MGA1600 » vr sep 27, 2019 20:33

En tot slot
Bijlagen
4E8D0036-19CF-4FBA-9C70-3E1B0BDDFDFC.jpeg

MGA1600
Berichten: 81
Lid geworden op: wo aug 21, 2019 9:34

Re: Kogel door de kerk

Bericht door MGA1600 » vr sep 27, 2019 20:42

Oeps....er was een plaatje weggevallen: de situatie met de extra stoel waartoe de “kist” is uitgenomen en de bank weer verder naar achteren kan.
Bijlagen
CCC553BC-D7EA-4662-8A09-F514E4D34F9C.jpeg

Gebruikersavatar
KGCali
Berichten: 8
Lid geworden op: ma okt 21, 2019 15:52
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kogel door de kerk

Bericht door KGCali » vr nov 08, 2019 13:55

Bandenspanning:
Meestal zit er aan bandenspanning tabel aan de deurstijl. Je bandenmaat lijkt me de standaard maat, en die staat er vast op.

Mooie winkel daar in Noordwijkerhout, kom ik ook.
Ik heb daar o.a. een metalen inzet ventilatie rooster voor het schuifraam gehaald. Is nu niet meer zo boeiend maar als het warmer is kan je deze gewoon laten zitten (niet tijdens het rijden natuurlijk), ook als het regent.

Veel veilige km's gewenst!
T6 California 2.0TDI 4Motion, VB-fullAir 4C

MGA1600
Berichten: 81
Lid geworden op: wo aug 21, 2019 9:34

Re: Kogel door de kerk

Bericht door MGA1600 » vr nov 08, 2019 18:38

KGCali schreef:
vr nov 08, 2019 13:55
Bandenspanning:
Meestal zit er aan bandenspanning tabel aan de deurstijl. Je bandenmaat lijkt me de standaard maat, en die staat er vast op.

Mooie winkel daar in Noordwijkerhout, kom ik ook.
Ik heb daar o.a. een metalen inzet ventilatie rooster voor het schuifraam gehaald. Is nu niet meer zo boeiend maar als het warmer is kan je deze gewoon laten zitten (niet tijdens het rijden natuurlijk), ook als het regent.

Veel veilige km's gewenst!
Klopt van die tabel en daarop staat voor die banden een spanning gaan 3.9 tot 4.0 bar aangegeven. Inmiddels heeft het bedrijf waar ik de bus gekocht heb ( Lars van Son in Opperdoes) de banden vervangen door nieuwe Michelin’s (een maatje breder) die een spanning van3,2 - 3,3 mogen hebben. Een wereld van verschil, heerlijk!

MGA1600
Berichten: 81
Lid geworden op: wo aug 21, 2019 9:34

Kogel door de kerk - voortgang.....

Bericht door MGA1600 » vr nov 08, 2019 20:41

Inmiddels is de Multivan een maand of 2 in ons bezit. Hoewel we er wegens vervelende ‘familiaire oorzaken’ helaas nog niet echt mee aan het ‘camperen’ zijn geweest, hebben we er met heel veel plezier in diverse dagtochtjes en bij “gewoon dagelijks gebruik als tweede auto” wel al de nodige rij- en dagverblijf ervaring mee opgedaan. Geen slaap-ervaring dus nog. Een van onze kleindochters (van 5 jaar) is na zo’n ritje helemaal wild-enthousiast geworden, ze wil mee op vakantie, ze wil boven slapen en heeft meteen maar een tekening gemaakt waar haar knuffels opgeborgen moeten worden…….en o ja….er moet wel een zwembad op de plaats van bestemming zijn……

Met de nieuwe banden is het rijden een feest, relatief stil en met 150pk komt de bus vlot mee in het verkeer, wat dat betreft helemaal happy dus! Bij aflevering van de auto zaten er nog wat parkeerdeukjes in als herinnering aan de vorige eigenaar. Door ziekte en vakantie van de uitdeuken-zonder-spuiten specialist was de verwijdering daarvan pas heel recent mogelijk, maar het is echt ongelofelijk hoe mooi dat gedaan is, de auto ziet er nu rondom als nieuw uit! Niets meer te wensen wat dat betreft dus.

Maar al die tevredenheid strekt zich niet uit tot de verlichting. Bij avond heb je het gevoel dat de koplampen (H4) niet heel veel meer dan gloeiende spijkers zijn. Er zitten inmiddels wel al andere lampjes van Philips in met wat meer lichtopbrengst en helderder lichtkleur, maar ik vind de verlichting voor een moderne auto nog steeds ronduit slecht.
Hoe ik moet oplossen weet ik nog niet, maar ik wil er “ooit”nog wel wat mee…..
Wat ik wel al gedaan heb op licht-gebied is het monteren van een andere lichtschakelaar met “auto-stand”. Ik was met andere auto’s gewend dat het licht vanzelf aan gaat als het donker wordt (of in geval van mijn Volvo’s dat het altijd brandt zodra de motor loopt) en betrapte mezelf er dan ook tot tweemaal op dat ik in de schemering vergat het licht tijdig aan te zetten. Nu zit er een andere lichtschakelaar in met lichtsensor (gekocht bij AliExpress) niet meer dan 5 minuten werk en slechts 12,50 euro armer maar het werkt perfect: zodra het schemert floept het licht aan! Er zit zelfs nog een coming home functie op ook.

En ik wil ook t.z.t. wat met het radio-geluid gaan doen. Ik ben niet blij met de kwaliteit daarvan, want muziekweergave klinkt ‘dunnetjes’ en gesproken woord is soms slecht verstaanbaar. In bijna al mijn eerdere auto’s heb ik wat aan de weergave gedaan en dat staat dan ook op mijn agenda voor ‘de bus’. Ik hoef echt geen concertzaal, maar het kan vaak met eenvoudige middelen een flink stuk beter.
Ingeval dit negatief overkomt: ik ben nog steeds enorm blij met de auto, alleen op zoek naar verbeteringen. Dat heeft ook te maken met het feit dat we ‘m als tweede auto inzetten, niet uitsluitend voor vakanties dus.

Intussen schiet ik trouwens lekker op met het maken van allerlei interieur dingen. Diverse kleine kastjes zitten op hun plek, het bed bestaande uit een ‘hoofdeinde’ (ladenblok met daaronder opbergruimte voor o.m. stoelen, luifel, voortent) is ook klaar (het bestaat - naast dat hoofdeinde - uit losse bedplanken die je eenvoudig in het hoofdeinde haakt, die aan het voeteneind van uitklappoten zijn voorzien en die halverwege nog eens extra op een balkje steunen dat achterop de bank is aangebracht).
Die bedplanken heb ik gemaakt van -goede kwaliteit- 12 mm multiplex dat op strategische plekken is opgedikt voor extra stabiliteit. Het is daardoor lekker licht gebleven maar wel oersterk geworden! Voor de gemakkelijke handelbaarheid heb ik er een aantal ‘handvaten’ in gefreesd. Het hele “proces” van bedplanken van het hoofdeinde pakken, inhaken en de matrasjes gaat snel en moeiteloos.

Achter de voorover-geklapte 3-zitsbank zit er een (niet-onaanzienlijke) opbergruimte voor beddengoed en allerlei andere zaken.

Tussen keukenblokje en de zijwand van de auto vond ik ook nog een randje ‘verloren ruimte’. Daar heb ik een verticale lade gemaakt voor onze iPads en e-Readers. De bovenkant van die lade vormt, als hij dicht is, ook nog een klein stukje verlenging van het aanrechtblad (blaadje) en voorkomt dat er spullen in die verloren ruimte terecht komen waar ze moeilijk weg te halen zouden zijn.

Zoals ik al in een ander topic meldde heb ik de standaard aanwezige motor bijverwarming (Zuheizer) inmiddels tot standkachel gemaakt met behulp van een plug&play setje van DanHag. Werkt perfect! Ik denk wel dat het verstandig is nog een accu-conditiemeter voor beide accu’s te installeren om te verhinderen dat de verwarming voor een lege start-accu zorgt. Ook op de to-do list dus.

En verder is mijn vrouw is intussen ‘lekker bezig’ met het maken van gordijnen etc. en op marktplaats hebben we al wat horren en zelfs een nog -een splinternieuw bustentje kunnen scoren. Kortom we liggen goed op koers voor een vroeg begin van het volgende seizoen!
Bijlagen
67DAC5F6-CFB4-4E17-B253-82D6786841A0.jpeg
5B73EC35-565E-4FFC-9F8A-3C167C806DDC.jpeg

MGA1600
Berichten: 81
Lid geworden op: wo aug 21, 2019 9:34

Re: Kogel door de kerk

Bericht door MGA1600 » vr nov 08, 2019 20:45

Nog een paar foto’s: het ladenblok met daaraan de bedplanken en de verticale la in gesloten en deels geopende toestand.
Bijlagen
42F2D010-5B54-48AD-96F7-472DFF82B021.jpeg
1BDC65D7-A08E-4A80-9B06-EB7155B8C275.jpeg
A4897CE3-3517-4A84-92EB-500225BC9867.jpeg

moosev
Berichten: 324
Lid geworden op: di sep 06, 2016 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Kogel door de kerk

Bericht door moosev » za nov 09, 2019 9:01

Fantastisch die verticale la. Briljante oplossing! Mooi hoor.

MGA1600
Berichten: 81
Lid geworden op: wo aug 21, 2019 9:34

Re: Kogel door de kerk

Bericht door MGA1600 » za nov 09, 2019 11:28

moosev schreef:
za nov 09, 2019 9:01
Fantastisch die verticale la. Briljante oplossing! Mooi hoor.
Dank!

Niet zichtbaar op de foto, maar onder dat zichtbare vak zit er nog een. De totale hoogte van de la is 57cm, best wel de moeite waar dus. De (volledig uittrekbare) geleiders zijn vastgemaakt aan ‘balkjes’ die ik opgebouwd heb uit multiplex, in het linker balkje (eigenlijk het achterste) zit een (eveneens multiplex) steun verwerkt voor een van de bedplanken.

Een beetje houtbewerken is al langer een (soort) hobby van me en ik moet zeggen dat ik het ook een leuke uitdaging vind om dit soort dingetjes te bedenken. In een Multivan is alles van plastic en je moet dus echt op zoek naar kansen om opbergruimte te maken (als je net zoals ik de bus en het plastic niet wilt beschadigen- alles moet in mijn geval zonder schade weer te verwijderen zijn).

De zoektocht naar mogelijkheden wordt rustig aan vervolgd!

Plaats reactie