Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Kogel door de kerk

VW T6 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 140
Lid geworden op: ma apr 23, 2018 14:33
Locatie: Twente

Re: Kogel door de kerk

Bericht door MarkV »

Geweldig leuk om te lezen allemaal, en mooi doordachte oplossingen!
Wij hebben hetzelfde soort concept bus, en het is inderdaad een leuke uitdaging om creatief met de ruimte om te gaan.
Keep up the good work!
Groeten, Mark
1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
2000 T4 California Coach 2.5 TDI 102pk --> weg!
2014 T5 California Beach Edition TSI 204pk
...ik zie een patroon hier...

MGA1600
Berichten: 160
Lid geworden op: wo aug 21, 2019 9:34

Het feest is voorbij, nu weer aan de bak....

Bericht door MGA1600 »

Vandaag de VCDS-kabel ontvangen die ik bij Wish besteld had (voor minder dan 20 euro). Eerder had ik de (officiële) software al geïnstalleerd en me een beetje ‘ingelezen’ over de werkwijze van het coderen. Voor dat geld moet de kabel wel een ‘neppertje’ zijn (hoewel alle logo’s er zeer origineel uitzien en ik bij de test van de combinatie software + kabel keurig een “o.k.” kreeg te zien).
Kortom niet gedraald en meteen met een paar dingen aan de bak gegaan. Voor de cracks hier op het forum is dit allemaal niets bijzonders natuurlijk, maar voor mij als VW-groentje toch wel even een kleine uitdaging

Maar wat ik wilde was zo gepiept:

- Ik moest de koplampen nog aanpassen na de ombouw van H4 > H7 zodat de dimlichten aanblijven bij groot licht. Dat is nu het geval.
- De achterlichten brandden eerder niet mee met de DRL, nu wel. Een kwestie van beter gezien worden. Ik had al eerder een nieuwe lichtschakelaar met lichtsensor (en “auto” stand) gemonteerd en dat werkt zo allemaal prima samen.
- Ik heb een ‘tear wipe’ geactiveerd (na het gebruik van de ruitensproeier gaan de ruitenwissers een paar keer heen en weer -da’s gebruikelijk- maar nu, na een aantal seconden, gaat hij nog een keertje extra voor de resterende waterdruppels.
- De buitenspiegel-verwarming gaat nu gelijk aan met de achterruitverwarming
- Voor de grap een ‘Needle sweep’ aangezet, de wijzers op het instrumenten paneel gaan een keer tot het eind en weer terug als je het contact aanzet . Ik weet niet of het hier ook zo is, maar bij sommige merken kun je aan het gedrag daarvan zien of er opgeslagen foutcodes zijn.

Misschien een vreemde afwijking van me……???..... maar ik vond het eigenlijk best leuk om dit te doen. Er zijn nog ontzettend veel andere dingen in te stellen, maar dat komt nog wel, dit was vast even lekker spelen.

Verder flink bezig geweest met het aanpassen (solderen) van een quadlock tussenkabel (tussen radio en auto) aan mijn (uit een vorige auto overgebleven) 5 kanaals versterker (met high-level input) en het aanleggen van een voeding en kabels voor een centre speaker in het dashboard. Helaas krijg ik die versterker niet weggewerkt in het dashboard, er is eenvoudig geen plek voor, dus maak ik ‘m tijdelijk onder de passagiersstoel vast. Later komt daar waarschijnlijk nog een extra HH accu (ivm omvormer) en dan maak ik bij die gelegenheid een andere console tussen de voorstoelen. Voor de speaker heb ik een console van Van-X op de kop getikt die op het ‘gat’ bovenop het dashboard geplaatst wordt.

Wordt vervolgd……


Groet Huib
Bijlagen
Van-X luidspreker console voor op het dashboard
Van-X luidspreker console voor op het dashboard
De quadlock kabel onder her mes
De quadlock kabel onder her mes
De echt uitziende VCDS-kabel
De echt uitziende VCDS-kabel

MGA1600
Berichten: 160
Lid geworden op: wo aug 21, 2019 9:34

Soms zit het mee en soms juist niet.....

Bericht door MGA1600 »

De oude 5- kanaals versterker die ik van plan was te gaan gebruiken bleek helaas total loss te zijn geraakt tijdens zijn 10-jarige ‘opslag’.

Plan B dus: ik had ook nog een splinternieuwe 2-kanaals JVC versterker liggen die (naast een gewone) ook een high-level input heeft (met diverse instelbare frequentie- en gevoeligheidfilter) en over auto-switching beschikt. [Als er signaal op de input komt springt hij aan, als er geen signaal meer is gaat hij netjes weer uit]. Da’s dus lekker makkelijk aansluiten.

Bovendien, en dat is geloof ik niet heel gebruikelijk, kun je de twee uitgaande kanalen van deze versterker ‘bridgen’ als het ware combineren tot een extra kanaal. Die mogelijkheid gebruik ik om de centrale dashboard speaker te laten spelen op basis van een mix van LV en RV signalen. Deze opzet (zelfde versterker en zelfde speaker) had ik al eerder tot volle tevredenheid van mezelf (en mijn vrouw) in mijn Volvo gemaakt en hij werkt nu ook in de T6.

Het resultaat: het extra kanaal voegt echt diepte (breedte) toe. Je bent nu veel meer omringd door het geluid (al is het natuurlijk geen echte surround).
Als je meer links of rechts kiest neemt het aandeel van dat kanaal in het nieuwe centrale kanaal toe, bij het verplaatsen van het geluid naar achteren doet de center speaker minder mee. Samen met de instellingen op de versterker zelf valt er op die manier een hoop naar eigen inzicht te optimaliseren.

Geen super hifi, wel al veel beter!
Ik ga trouwens (bij een volgende gelegenheid) ook de (matige) deurspeakers en A-stijl tweeters vervangen door bijv. de Eton set die voor de T6 is samengesteld. En de deuren bij die gelegenheid met dempende materialen aanpakken.

Misschien is het geluid dan al wel goed genoeg en heb ik helemaal geen nieuwe versterker meer nodig……...

[Dat gebruik van dempende materialen heb ik trouwens ook al gedaan met de Van-X console voor de dashboard speaker (en de bak daaronder). Achterin vind ik het wel goed zo, het heeft in onze situatie weinig zin om daar andere speakers te kiezen omdat door onze zit- en slaapopstelling de achterspeakers sowieso vaak half afgedekt zullen zijn.

Overigens grappig: ik moest voor de aansluiting uiteraard de radio uit het dashboard halen en hoorde daarbij in het toestel zelf wat rammelen. Dus opengemaakt en het bleek het printje met de adapter voor de tweede SD kaart te zijn. Die was kennelijk door de vorige eigenaar met enig geweld uit zijn bevestiging gedrukt.
Kwestie van (beter?) vastklikken en hij doet het! Ik vond het al zo gek dat er wel een gleuf was maar met niets er achter……

Als bonus zat er nog een SD kaart in met 10gb aan Arabische muziek…….

MGA1600
Berichten: 160
Lid geworden op: wo aug 21, 2019 9:34

Mistlampen en bochtverlichting

Bericht door MGA1600 »

Ik was eigenlijk van plan mijn rond kerstmis gemonteerde breedstralers/mistlampen via een aparte schakelaar en een relais te gaan aansluiten. De reden was dat ik controle wilde over de momenten waarbij ik ze wel of niet kan laten branden en dat leek meer wensen te omvatten dan de standaard opzet toelaat.

Maar inmiddels had ik (op het Engelse T6 forum) gelezen dat je met ‘coderen’ de boel toch heel aardig naar je hand kunt zetten.

Dus heb ik ze gisteren toch maar ‘origineel’ aangesloten dus met de kabels op de BCM en naar de lichtschakelaar en de zekeringenkast. De nodige extra kabeltjes zaten al in het kabelsetje dat ik gekocht had.

Misschien ligt het aan mijn postuur en/of aan de verminderde souplesse (zoals dat helaas bij het lot van een 70-plusser hoort), maar al die draadjes in de krappe ruimte in die twee stekkers van de BCM (diep onder het dashboard verstopt) in het donker op de juiste locatie zien te krijgen was nog een heel gemartel! Maar de aanhouder heeft ook nu gewonnen…..

De lampen werken nu als breedstraler bij dim- of grootlicht door de lichtknop uit te trekken en als bocht-verlichting die aanfloept bij het draaien aan het stuur.
Dit was allemaal eenvoudig aan te vinken in VCDS. Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden die je desgewenst kunt instellen, daar ga ik binnenkort nog eens mee aan de gang.

Nu alles weer netjes in elkaar zit was er gisteravond een mooie gelegenheid om het pas verworven H7 grootlicht in optima forma (dus met dimlicht erbij geschakeld) en de breedstralers eens even goed uit te gaan proberen want het was hier echt stikdonker……

Conclusie: truc geslaagd! Het dimlicht alleen is redelijk goed, met de breedstralers erbij gewoon goed! Grootlicht is goed. Ik zie de kronkelige bergweggetjes in Frankrijk met vertrouwen tegemoet….!

Goed, het is nog steeds geen Xenon of LED, maar hier kan ik heel goed mee leven (en dat kon ik met de H4 lampen echt niet).

Al met al heeft het toch wel weer wat uurtjes klussen gekost om het in en om te bouwen, zo leer je je auto wel beter kennen, da’s weer mooi meegenomen.

En dan moet er nog iets aan de achteruitrijlamp gebeuren ….. daar heb je in de standaard- toestand weinig aan.

Heeft iemand suggesties ter verbetering daarvan? Helpt LED daarvoor?

Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 341
Lid geworden op: ma sep 11, 2017 17:36

Re: Kogel door de kerk

Bericht door ArieV »

Ik vind ook dat de achteruitrijlamp niet veel doet.
Mijn broer heeft onder zijn vw amarok (heel andere type auto) van saris led lampen geplaatst. Dat werkt echt verbluffend goed.
Op een aparte schakelaar dus bedienen naar behoefte.
Ik heb ook al een beetje zitten brainstormen om zo iets onder mijn bus te maken.


https://www.saris4x4.nl/shop/volkswagen ... rzijde-lr/

MGA1600
Berichten: 160
Lid geworden op: wo aug 21, 2019 9:34

Re: Kogel door de kerk

Bericht door MGA1600 »

ArieV schreef:
wo jan 08, 2020 13:49
Ik vind ook dat de achteruitrijlamp niet veel doet.
Mijn broer heeft onder zijn vw amarok (heel andere type auto) van saris led lampen geplaatst. Dat werkt echt verbluffend goed.
Op een aparte schakelaar dus bedienen naar behoefte.
Ik heb ook al een beetje zitten brainstormen om zo iets onder mijn bus te maken.


https://www.saris4x4.nl/shop/volkswagen ... rzijde-lr/
Ja, zoiets is denk ik een heel goed idee en niet te ingewikkeld om uit te voeren!
Bedankt voor deze suggestie!!

moosev
Berichten: 345
Lid geworden op: di sep 06, 2016 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Kogel door de kerk

Bericht door moosev »

MGA1600 schreef:
wo jan 08, 2020 14:15
Ja, zoiets is denk ik een heel goed idee en niet te ingewikkeld om uit te voeren!
Bedankt voor deze suggestie!!
Dat is aardig aan de prijs 350 euro voor twee lampjes en dan de schakelaar nog apart moeten bestellen.
Kan ook goedkoper:
https://nl.aliexpress.com/item/32977076 ... b201603_55
Wellicht andere kwaliteit maar dan hou je 300 euro over voor de bevestiging voor onder een T6 en wat bedrading.

gr
René

MGA1600
Berichten: 160
Lid geworden op: wo aug 21, 2019 9:34

Re: Kogel door de kerk

Bericht door MGA1600 »

Oeps ... die prijs had ik nog helemaal niet bekeken.
Maar voor dit soort dingen heb ik niets tegen AliExpress producten hoor (ik heb ook verschillende inbouw LED spotjes in huis en tuin die ik daar gekocht heb en die het al een paar jaar prima doen).
En voor dat geld koop je er gewoon een paar extra als reserve.....

Maar ik moet allereerst eens even kijken waar en hoe ik wat aan de bus vast zou kunnen een maken zonder dat het teveel onder de auto uitsteekt.

Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 341
Lid geworden op: ma sep 11, 2017 17:36

Re: Kogel door de kerk

Bericht door ArieV »

De link was ook bedoeld voor de plaatjes niet de prijzen.

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 28240
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kogel door de kerk

Bericht door Multivan Generation »

Zijn mooie inbouwleds. De T5 en T6 heeft kunststofbeplating aan de onderzijde, waar je het aan weerszijden van de reservewiel uitsparing mooi in kunt monteren..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

MGA1600
Berichten: 160
Lid geworden op: wo aug 21, 2019 9:34

Re: Kogel door de kerk

Bericht door MGA1600 »

Multivan Generation schreef:
do jan 09, 2020 7:47
Zijn mooie inbouwleds. De T5 en T6 heeft kunststofbeplating aan de onderzijde, waar je het aan weerszijden van de reservewiel uitsparing mooi in kunt monteren..

Momenteel ben ik even een paar dagen door mijn vrouw aan het werk gezet met wat schilderklussen in huis, daarna kruip ik onder de bus ......veel te leuk.......…dus jij denkt dat ik wel een plaatsje vind waar ik niet in conflict met de trekhaak (of liever gezegd de bevestiging er van) of de sensoren?Dat klinkt mooi Peter, dank je wel!

Heb ik onder de auto ruimte om die beplating los te krijgen, of moet hij daarvoor op de brug?

groet

Huib

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 28240
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kogel door de kerk

Bericht door Multivan Generation »

Dat is mogelijk op straat, wel even je reservewiel, mits aanwezig even verwijderen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1005
Lid geworden op: za jan 21, 2012 14:02

Re: Kogel door de kerk

Bericht door ktmkrik »

Multivan Generation schreef:
do jan 09, 2020 7:47
Zijn mooie inbouwleds. De T5 en T6 heeft kunststofbeplating aan de onderzijde, waar je het aan weerszijden van de reservewiel uitsparing mooi in kunt monteren..
Succes maar rechts gaat het al lastig worden aangezien daar de uitlaat inclusief hitteschild ook nog loopt.
Heb zelf wel iets grotere LED breedstralers op de hoeken onder de auto gemonteerd, extra steuntje dmv een bout gemaakt en wat carroschijven en meer dan genoeg licht nu.
Dit geheel schakel ik met een relais en aparte schakelaar.

MGA1600
Berichten: 160
Lid geworden op: wo aug 21, 2019 9:34

Re: Kogel door de kerk

Bericht door MGA1600 »

Binnenkort uitgebreid kijken!
Een dezer dagen ga ik sowieso even naar een mijnbekende (en officieel al minstens 10 jaar AOW-ontvangende) VW-specialist hier in het dorp die voor de hobby zijn garagebedrijf heeft aangehouden en nu af-en-toe een autootje koopt (vooral polo’s), in orde maakt en weer verkoopt. Hij kan het werken namelijk niet laten....geniet van de aanloop.

Hij gaat mijn koplampen even netjes afstellen en als er een brug vrij is kan ik mijn auto ook eens rustig aan de onderkant bekijken. Ben benieuwd wat ik aantref!
Dank voor alle input!

Groet Huib

Plaats reactie