Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Homologatie T6 in België?

VW T6 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
User avatar
Multivan Generation
Posts: 29127
Joined: Sun Jan 14, 2007 14:41
Location: Zeeland (Oost)
Contact:

Re: Homologatie T6 in België?

Post by Multivan Generation »

Je kunt een COC of CVO
Certificate of conformity
Certificaat van overeenstemming

Ook aanvragen bij Volkswagen in Duitsland voor iedere Volkswagen. Hopelijk sturen ze dan niet alsnog door naar D'ieteren. Maar valt te proberen..
Is maar een idee..

Al naar de Fischer Octobus gekeken?
Is beter afgewerkt als Kepler six waar de Franse invloeden van de Rapido-groep helaas al door beginnen te sringen..met detail missers tot gevolg..Franse frivole slag zeg maar..

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
User avatar
brugseb
Posts: 885
Joined: Thu Nov 20, 2014 20:56
Location: Brugge (B)
Contact:

Re: Homologatie T6 in België?

Post by brugseb »

De Westfalia VW's worden inderdaad in de Rapido fabriek in Frankrijk gebouwd; afwerkingsfouten vielen me niet echt op, was vooral onder de indruk van eens een ander concept. Maar we wijken af.
Wat is een uitweg voor Rob?
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
User avatar
Multivan Generation
Posts: 29127
Joined: Sun Jan 14, 2007 14:41
Location: Zeeland (Oost)
Contact:

Re: Homologatie T6 in België?

Post by Multivan Generation »

Verhuizen naar een ander land zou een optie kunnen zijn.. :lach

Over Belgische regeltjes en onmogelijkheden kan ik niet oordelen.
Ik denk maar : koop een auto van een gerenommeerde ombouwer, in voor jullie het buitenland, en laat hen een COC regelen voor je.

Spacecamper, Fischer, Werz, HRZ, bus manufaktur, Zillka. Zijn allemaal serieuze inbouwers.

Je kunt ook denken aan een daktent om het slaapprobleem deels op te lossen.. geen gat in het dak, geen problemen met keuring of inschrijving.
Eventueel bijzet tentje erbij kan ook.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
User avatar
Pascal-141
Posts: 10067
Joined: Fri Jan 12, 2007 22:11
Location: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Homologatie T6 in België?

Post by Pascal-141 »

brugseb wrote: Thu Mar 14, 2019 21:48 De Westfalia VW's worden inderdaad in de Rapido fabriek in Frankrijk gebouwd; afwerkingsfouten vielen me niet echt op, was vooral onder de indruk van eens een ander concept. Maar we wijken af.
Wat is een uitweg voor Rob?
Bedoel je de VW California ? Die worden in Duitsland gebouwd hoor (in een aparte fabriek van VW voor de California's), niet in Frankrijk.
VW Westfalia's worden al lang niet meer gemaakt :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
User avatar
Pascal-141
Posts: 10067
Joined: Fri Jan 12, 2007 22:11
Location: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Homologatie T6 in België?

Post by Pascal-141 »

Multivan Generation wrote: Thu Mar 14, 2019 21:14 Je kunt een COC of CVO
Certificate of conformity
Certificaat van overeenstemming

Ook aanvragen bij Volkswagen in Duitsland voor iedere Volkswagen. Hopelijk sturen ze dan niet alsnog door naar D'ieteren. Maar valt te proberen..
Is maar een idee..

Al naar de Fischer Octobus gekeken?
Is beter afgewerkt als Kepler six waar de Franse invloeden van de Rapido-groep helaas al door beginnen te sringen..met detail missers tot gevolg..Franse frivole slag zeg maar..

Groeten Peter
Een COC hoef je niet aan te vragen in Duitsland , dat zit sinds enkele jaren standaard bij elke nieuwe auto.
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
User avatar
Multivan Generation
Posts: 29127
Joined: Sun Jan 14, 2007 14:41
Location: Zeeland (Oost)
Contact:

Re: Homologatie T6 in België?

Post by Multivan Generation »

Pascal-141 wrote: Fri Mar 15, 2019 20:39
Bedoel je de VW California ? Die worden in Duitsland gebouwd hoor (in een aparte fabriek van VW voor de California's), niet in Frankrijk.
VW Westfalia's worden al lang niet meer gemaakt :knipoog
Hij bedoeld Westfalia's op basis van VW
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
De_Vermeulen
Posts: 106
Joined: Mon Apr 27, 2015 17:09

Re: Homologatie T6 in België?

Post by De_Vermeulen »

Pascal-141 wrote: Fri Mar 15, 2019 20:42
Multivan Generation wrote: Thu Mar 14, 2019 21:14 Je kunt een COC of CVO
Certificate of conformity
Certificaat van overeenstemming

Ook aanvragen bij Volkswagen in Duitsland voor iedere Volkswagen. Hopelijk sturen ze dan niet alsnog door naar D'ieteren. Maar valt te proberen..
Is maar een idee..

Al naar de Fischer Octobus gekeken?
Is beter afgewerkt als Kepler six waar de Franse invloeden van de Rapido-groep helaas al door beginnen te sringen..met detail missers tot gevolg..Franse frivole slag zeg maar..

Groeten Peter
Een COC hoef je niet aan te vragen in Duitsland , dat zit sinds enkele jaren standaard bij elke nieuwe auto.
Een originele van uw gekochte uitvoering wel ja
Maar ik heb toch bij de aankoop van de mijne niet voor alle goedgekeurde uitvoerigen op basis van een transporter een coc gekregen :nuts
Wijzigen van voertuig is andere coc en die krijg je niet zomaar vw geeft echt niet dezelfde coc ( goedkeuring ) voor lichte vracht, dubbele cabine, mini bus, campeerwagen enz
Of u moet een achterpoort kennen en dan mag u deze even meedelen zou veel problemen oplossen
Greetz
User avatar
brugseb
Posts: 885
Joined: Thu Nov 20, 2014 20:56
Location: Brugge (B)
Contact:

Re: Homologatie T6 in België?

Post by brugseb »

@Pascal: bedoelde wel degelijk de Westfalia (Kepler), niet de California
Ik blijf dit wel een boeiende topic vinden, maar zoals ik het lees lijkt het bijna onmogelijk om in België een VW bus om te bouwen en daar de correcte (camper)papieren voor vast te krijgen. Niemand die meer info of creatieve oplossingen heeft?
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
User avatar
Pascal-141
Posts: 10067
Joined: Fri Jan 12, 2007 22:11
Location: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Homologatie T6 in België?

Post by Pascal-141 »

De_Vermeulen wrote: Sat Mar 16, 2019 11:22
Pascal-141 wrote: Fri Mar 15, 2019 20:42

Een COC hoef je niet aan te vragen in Duitsland , dat zit sinds enkele jaren standaard bij elke nieuwe auto.
Een originele van uw gekochte uitvoering wel ja
Maar ik heb toch bij de aankoop van de mijne niet voor alle goedgekeurde uitvoerigen op basis van een transporter een coc gekregen :nuts
Wijzigen van voertuig is andere coc en die krijg je niet zomaar vw geeft echt niet dezelfde coc ( goedkeuring ) voor lichte vracht, dubbele cabine, mini bus, campeerwagen enz
Of u moet een achterpoort kennen en dan mag u deze even meedelen zou veel problemen oplossen
Greetz
Dat is ook wat ik zei : iedere nieuwe vw word geleverd met een coc . Als je later gaat ombouwen is het wat anders , en het is ook net daar dat het schoentje wringt .
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
de_koen
Posts: 46
Joined: Sun Oct 13, 2013 16:03

Re: Homologatie T6 in België?

Post by de_koen »

Een COC is al ongeveer 5jaar niet meer verplicht bij invoer, gewoon zorgen dat de ingevoerde bus een E goedkeuringsnummer heeft op het plaatje.

je moet dan niet langs D'ieteren en hoeft ook niet te homologeren via de keuring.

Conclusie; ofwel een Belgische minibus inschrijven en Biv +taks betalen en er zelf deels een camper interieur inzetten met behoud van 7zitplaatsen
ofwel een buitenlandse camper zoeken met 7plaatsen, invoeren en rijden aan Camper tarief.


Een VW van voor bouwjaar 2010 is nog steeds ZELF om te vormen naar lichte vracht of camper.
User avatar
mettesboy
Posts: 662
Joined: Sun Jan 28, 2007 21:54
Location: Olen België

Re: Homologatie T6 in België?

Post by mettesboy »

ik heb van mijn caravelle uit 2016 toch ook echt wel 2 certificaten:
eentje van een 8-zitter minibus EN eentje van een 5-zitter dubbele cabine.

Ik vermoed als 8-zitter ingevoerd en er hier door vw zelf een cabine ingezet.
Maar heb dus beide papieren gekregen (en een 3 zitsbank in de laadruimte)
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
User avatar
brugseb
Posts: 885
Joined: Thu Nov 20, 2014 20:56
Location: Brugge (B)
Contact:

Re: Homologatie T6 in België?

Post by brugseb »

Misschien moet ik voor de Belgen een aparte topic starten, maar ben nog niet helemaal mee met de do's and don'ts bij ombouw hier.
Op de camperbeurs in Kortrijk boeiend gesprek gehad met een inbouwfirma... gaf me niet meteen nieuwe moed. Volgens hem zit het probleem vooral in het aantal zitplaatsen - als je een bestelwagen als basis neemt met maar 3 goedgekeurde plaatsen, kan je er geen extra zitbank in plaatsen.
Ook over het hefdak was hij weinig inspirerend - ik verwees naar Mees, hij verwees me fijntjes naar de fantastische feedback op internet :bonk .

Een bestelwagen ombouwen voor 2 personen, zonder hefdak, en op lichte vracht laten staan lijkt geen probleem.

Eén van mijn pistes is evenwel : een LWB T5 aankopen en hefdak inbouwen, maar dat lijkt dus niet te lukken zonder instemming van D'Ieteren.
Wie anders denkt, heel graag :wjw

grtz
Bart
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Rollin-Vilda
Posts: 82
Joined: Sun Jan 21, 2007 10:43
Location: Herne, België
Contact:

Re: Homologatie T6 in België?

Post by Rollin-Vilda »

Neen, dat lukt niet zonder instemming, en die krijg je toch niet.
koekie520
Posts: 528
Joined: Fri Jan 26, 2007 22:32
Location: Antwerpen

Re: Homologatie T6 in België?

Post by koekie520 »

Ik snap niet dat heel deze zever nog bezig is.
Ik heb indertijd ook hemel en aarde moeten verzetten om van mijn T4 Califonia op papier een camper te maken ipv. een Break.
Dan heb ik het nog niet over de tuning achteraf.

Ik begin nu uit te kijken wat mijn opties zijn om een T6 California Beach op camperkenteken te krijgen in België. Dealers in mijn buurt zeggen dat het niet kan en dat ik maar een Coast of Ocean moet kopen.
Maar ik heb absoluut de ruimte nodig. Ik wil een lege bus met hefdak. Zodat ik kan kiezen of ik met m'n gezin op vakantie ga of alleen met de motorfiets in de bus naar de Ardennen.
In Duitsland is de catalogusprijs van de 3 California's hoger dan in België.
In Nederland kan je hem alleen in Amersfoort kopen, maar er is geen configurator ofzo online zodat je prijzen kan vergelijken.
Op de site van het Campercenter laten ze dan wel uitschijnen dat de Beach een camper is. Wat dan wel in de praktijk zo mag zijn, maar niet op papier.
Het zou al een heel pak schelen als de dealers zelf eens zouden weten wat ze verkopen. :muur
User avatar
Pascal-141
Posts: 10067
Joined: Fri Jan 12, 2007 22:11
Location: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Homologatie T6 in België?

Post by Pascal-141 »

koekie520 wrote: Wed May 29, 2019 22:28 Ik snap niet dat heel deze zever nog bezig is.
Ik heb indertijd ook hemel en aarde moeten verzetten om van mijn T4 Califonia op papier een camper te maken ipv. een Break.
Dan heb ik het nog niet over de tuning achteraf.

Ik begin nu uit te kijken wat mijn opties zijn om een T6 California Beach op camperkenteken te krijgen in België. Dealers in mijn buurt zeggen dat het niet kan en dat ik maar een Coast of Ocean moet kopen.
De regelgeving wat betreft "campers" (of de ombouw naar een camper) zijn in Belgie inderdaad een tijd terug gewijzigd , en verstrengd. En dan vooral voor de nieuwere auto's , zoals bvb een T6. Voor een oudere auto zijn de regels nog soepeler , maar niet voor de nieuwe . Ik heb ook te horen gekregen toen ik navraag deed over de mogelijkheden tot camper als ik mijn nieuwe Crafter kocht. Tegenwoordig mag je zelf geen dakraam meer monteren , moet allemaal door een erkend installateur gebeuren met attesten.
En het rotte is : in een lichte vracht bvb , mag je wél datzelfde dakraam monteren zonder dat ze er op de keuring iets van zeggen ... dat is weer typisch voor dit apenland ...
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Post Reply