Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

slapen op raamhoogte in een multivan

VW T6 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
marianne2014
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 okt 2018, 14:18

slapen op raamhoogte in een multivan

Bericht door marianne2014 »

Beste mensen,
ondertussen zijn wij in het bezit van een Multivan T6 met een slaaphefdak. Het bed onderin willen wij verhogen, zodat er meer bagageruimte eronder ontstaat.
Om te beginnen willen wij het multiflexboard laten verhogen tot raamhoogte. Heeft iemand dat al eens gedaan ?

Op het multiflexboard willen wij uitschuifrails bevestigen en daarin een lattenbodem monteren die wij over de naar voren neergeklapte achterbank trekken. Het voordeel is dat je zowel achterin als ook voorin veel bagageruimte houdt en niet elke avond alles moet verplaatsen.

Voor tips houd ik mij aanbevolen
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: slapen op raamhoogte in een multivan

Bericht door Mickel Moen »

Kijk eens op mijn blog bij bed. Link hieronder.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
marianne2014
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 okt 2018, 14:18

Re: slapen op raamhoogte in een multivan

Bericht door marianne2014 »

Hoi
Dat had ik al wel al gelezen, maar volgens mij ligt jullie voorste gedeelte op de rugleuning van de bank. Omdat wij hoger willen liggen kan dat volgens mij niet. Of het wordt een beetje wankel denk ik.
Mag ik vragen waarom jullie van een uittrekbed naar een rolbed zijn overgestapt?
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: slapen op raamhoogte in een multivan

Bericht door Mickel Moen »

1. wij liggen op raamhoogte. Zal zo eens meten hoe hoog dat is vanaf de vloer.

2. Het is niet een rol bed. Die heeft multivangeneration, voor zover ik weet. Mij bed bestaat uit drie delen. Deel 1 is achteraan vast gemonteerd. Deel 2 is een smal deel met als breedte de dikte van de dubbel geklapte matras en twee keer lattenbodem. Deel 3 dus het deel wat inderdaad op de rugleuning van de bank ligt en het bed compleet maakt.

3. Uitrekbed is veel meer werk. Dit bed ligt in een paar seconden. Rugleuning naar beneden. Deel 3 omklappen en tot slot dubbelgevouwen matras open klappen. Beddegoed ligt tussen de bank en de ladekast onder het bed en is dus ook meteen bereikbaar zodra ik de rugleuning omklap.

4. Bekijk de betreffende video op mijn blog.

De maten:

a. Hoogte vloer onderkant bedplank : 56cm
B. hoogte bedplank en lattenbodem: 5 cm
C. Dikte matras: 12cm
D. Totaal: 73 cm

Daarmee ligt de bovenkant van het matras gelijk aan de onderkant raam.
Dit is tevens de hoogte van mijn keukenblok = 74 cm
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 04 mei 2019, 10:56, 3 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
marianne2014
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 okt 2018, 14:18

Re: slapen op raamhoogte in een multivan

Bericht door marianne2014 »

Dank! Hoe lang is het deel achter de bank? Ik was bang dat wij onvoldoende ruimte in de hoogte hebben om het voorste deel it te klappen. Ik ga nog eens meten. Hoe heb het achterste gedeelte gemonteerd?

Wij dachten aan 70cm-70cm-50cm. Veel meer ruimte hebben we niet achter de bank omdat wij ook wel eens de 6e stoel willen gebruiken zonder het bed uit te auto te moeten halen. Wij hebben een multivan met rails.


Bedankt alvast
Marianne
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: slapen op raamhoogte in een multivan

Bericht door Mickel Moen »

Deel 1 = 100 cm
Deel 2 = 25 cm
deel 3 = 61 cm
Totaal 186 cm

Daarop een matras van 195 x 125 cm

Nu we toch bezig zijn.

Ook maar even de snelheid gemeten.

Uitklappen bed: 8 seconden

Inclusief pakken kussens en dekbed en opmaken bed: 24 seconden.
Weer opruimen bed gaat binnen die 24 seconden: 19 seconden. :yes

Hoe gemonteerd:

Ongeveer in het midden heb ik een ladenblok. Daarop ligt de bedplank. Met rechts lager dan het bed de koelbox met daaronder nog bergruimte. Links is de bergruimte even hoog als het ladenblok. Aan beide kanten aluminium hoekprofiel geplaatst. De bedplaat ligt links op dit profiel, daarna op de ladenkast. Rechts dus de plank voor de koelbox aan beide kanten op aluminium hoekprofiel. De 3 delenvan de bedplank met pianoscharnier gemonteerd. Zie verder de foto’s op mijn blog.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
marianne2014
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 okt 2018, 14:18

Re: slapen op raamhoogte in een multivan

Bericht door marianne2014 »

Ondertussen is het bed af en tijdens een lange reis van 4 weken getest. Wij zijn tevreden.

Het multiflexboard (is geen multiflex meer :-) ) is nu op 74 cm hoogte, daarop rusten de andere 2 bed-delen, die we 's-avonds uittrekken en over de naar voren geklapte rugleuning van de achterbank trekken. Het middengedeelte hangt mbv 2 haken aan het "multiflex"board en steunt middenin op 2 houten kistjes die we overdag gebruiken om de "gordijnen" en andere dingen in op te bergen. Het voorste gedeelte steunt op 2 poten die we uitklappen. Wij gebruiken onze slaapmatten. Gaat uitstekend!
Voordeel voor ons: wij hoeven het bed niet uit te bouwen als we de auto ook eens als gewone auto willen gebruiken. Het ligt achter de rugleuning van de achterbank en stoort niet. Omdat de 2 delen in elkaar schuiven is het maar 3cm dik.
De delen zijn allen 66 lang, het bed is dus 198cm lang en voorin 150cm breed.

Met het hefdak open hebben we voldoende ruimte naar boven.

Het in- cq uitschuiven gaat supersnel.

De bagageruimte achter is heel groot, onze vouwfiets (61cm hoog) past er makkelijk onder, we hebben ook nog een tussenplank gemaakt waar onze stoelen en de campingtafel in passen.
Voorin staan het keukenblok en de 40 liter koelbox. We hebben ook voorin (als het bed ingeschoven is) veel ruimte en kunnen de bagage makkelijk achterin kwijt.

Voor ons werkt het zoals we het wilden hebben.
Bijlagen
IMG_6704.JPG
1edd676b-3d6d-46bc-839b-86f8452c2fa4.JPG
0dc0cc7a-e27b-447a-88c6-87323ce0612c.JPG
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: slapen op raamhoogte in een multivan

Bericht door Mickel Moen »

Netjes gedaan. :toppie

Mooi dat het zo goed bevalt.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: slapen op raamhoogte in een multivan

Bericht door MGA1600 »

Helemaal snappen (met name van die kistjes) doe ik het nog niet (zonder bij een andere bus te kunnen kijken om te zien hoe het zit) maar het resultaat ziet er erg goed en praktisch in het gebruik uit!
marianne2014
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 okt 2018, 14:18

Re: slapen op raamhoogte in een multivan

Bericht door marianne2014 »

Je hebt in het midden boven de bank ondersteuning nodig die ca 17cm hoog is. Anders klapt het bed daar naar beneden.
Dit is een prototype om uit te proberen. Maar je kunt het principe zien.
Bijlagen
5AB2859F-1D49-4192-B385-F38AAC2CA90B.jpeg
marianne2014
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 okt 2018, 14:18

Re: slapen op raamhoogte in een multivan

Bericht door marianne2014 »

Zo ziet het uit als het bed in elkaar geschoven op de achterplank ligt. Ervoor zie je de rugleuning van de driezitsbank en voorin de kistjes.
Na heel wat denk- en meetwerk was het heel makkelijk in elkaar te zetten.
Bijlagen
9900B016-9A77-4532-B3ED-27B977560649.jpeg
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: slapen op raamhoogte in een multivan

Bericht door MGA1600 »

Dank voor de moeite van het uitleggen-ik snap het! Een briljant idee!
Die alu-profielen zijn wel in de handel te koop neem ik aan, maar geldt dat ook voor de scharnieren voor de voorpoten - of is dat eigen creativiteit?

Het is een heel dun matrasje zie ik. Ligt dat wel een beetje fatsoenlijk?

En ik zie nu andere gordijntjes dan de eerdere zelfgemaakte isoflex exemplaren. Klopt dat? Deze zijn ook zelfgemaakt of “commercieel”?

PS. Een leuk forum is dit! Ik heb nog niet alles doorgespit maar het barst van de ideeën!
marianne2014
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 okt 2018, 14:18

Re: slapen op raamhoogte in een multivan

Bericht door marianne2014 »

De gordijnen zijn dezelfde, de binnenkant heeft een andere aangenamere kleur. De metaalprofielen en het scharnier zijn op maat besteld en per post aangeleverd.
De matjes zijn 10cm dikke selfinflating matjes en slapen super. We zijn halverwege de 60. Maar je kunt ook een driedelig matras gebruiken. Op het Duitse forum woedt een discussie over welke het beste slaapt😀
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: slapen op raamhoogte in een multivan

Bericht door MGA1600 »

Alweer bedankt! Het zaadje is geplant: we hebben zojuist weer een vergelijkend kijkje genomen bij een bedrijf waar er een heleboel staan in alle soorten en uitvoeringen. Tevens een stukje proefgereden in een 2017 T6 Multivan met Reimo hefdak. Rijdt prima! ziet er goed uit!

Het betreft een 7-zitter waar de voorste 2 passagiersstoelen uit gehaald zijn tbv ruimte voor het keukentje e.d. Die stoelen zijn er nog wel en toen dacht ik “als je nou toch een hoog bed maakt” kun je dan niet beter 2 stoelen neerzetten ipv die 3-zits bank? Dan kun je op die plaats bijv. een koelbox stallen of een opbergkist of zo. Of zie ik iets over het hoofd in mijn (niet meer zo jeugdig) enthousiasme?
marianne2014
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 okt 2018, 14:18

Re: slapen op raamhoogte in een multivan

Bericht door marianne2014 »

Volgens mij kan dat heel goed. Maar dan heb je wel
een smalle koelbox denk ik. Je zou moeten meten hoeveel ruimte tussen de 2 stoelen zit.
Anderzijds vond ik het deze zomer heerlijk om bij de ene regendag lekker op de achterbank overdwars zittend een boek te lezen. Het is maar waar jouw prioriteiten liggen.
Plaats reactie