Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Slapen

VW T6 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Slapen

Bericht door MGA1600 »

Ik heb mezelf kortgeleden voorgesteld in de betreffende rubriek en daarop een aantal hartverwarmende reacties gekregen.

We zijn op dit moment nog bezig met de laatste loodjes in het aanschaf-proces van een Multivan (dat concept is gekozen vanwege de breedte van het bed in vergelijking met een California). Als het allemaal lukt willen we eigenlijk met een “kale” bus zo snel mogelijk een weekje of 10 dagen gaan “proef-kamperen” om de boel te leren kennen en onze wensen voor simpele aanpassingen helder te krijgen. Maar ik wil wel lekker slapen en Iees vaak dat het slaapcomfort van de MV bank (sterk) te wensen overlaat vanwege de bobbels en de hardheid van het materiaal. Er is daarover op dit forum in het verleden al geschreven. Een lekkere topper klinkt simpel maar standaard toppers in de vereiste breedte van ca. 150cm zijn er niet zover ik weet. En als je er een hebt waar laat je hem dan als je de bank opklapt, want ik kan me voorstellen dat die topper in opgerolde toestand een heel pakket is.

Een andere (langere termijn) oplossing kan zijn om een soort uittrekbare lattenbodem te maken zoals Marianne2014 dat beschreef, of de ”Rollo” oplossing die ik ook tegenkwam. Beide heel creatieve oplossingen, ook al omdat je dan een vlakke matras naar wens kunt kiezen, maar al speurend op het internet kom ik een aantal simpelere -mogelijke- oplossingen tegen. Deze zijn hier in deze vorm geloof ik nog niet besproken:

A) een kant en klare 8 cm dikke, in 3 delen opvouwbare matras. Er zijn verschillende aanbieders, o.a. Yasas en Bris
B) een self-inflating matras - alweer op maat gemaakt voor de MV - onder de naam “Even” (o.a. Reimo biedt deze aan) Er wordt geclaimd dat deze de ongelijkheid compenseert en daarom “vorstelijk” ligt.

Q1 Nou is lekker liggen natuurlijk heel persoonlijk, maar zijn er over een van deze “systemen ” meningen of ervaringen?
Q2 Zijn er nog andere suggesties?
Q3 Hoe slaapt “men” slaapt in het algemeen in een MV, ik bedoel met het hoofd naar de achterklep of juist richting de voorruit? Maakt dat nog uit qua beleving van de hobbels in de matras?

Hoor het graag! Dank!
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Slapen

Bericht door Mickel Moen »

Heb je mijn oplossing gezien?

Bed is in 24 seconden slaapklaar gemaakt. Gewone lattenbodem met latex-matras.

https://mickelmoen.blogspot.com/2011/10 ... sie-2.html
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: Slapen

Bericht door MGA1600 »

jan2009 schreef: 28 aug 2019, 22:03 Ok het kost wat meer tijd , maar er is meer te vinden dan losse matrassen en lattenbodems.
je zou kunnen denken aan het in zijn geheel vervangen van die hobbelige ? bank.
Levert wellicht een meer opgeruimde bus op en/of meer comfort cq mogelijkheden.
https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr
Soms is het ook mogelijk om zo,n bank op maat te laten maken.

In je welkoms bericht had ik ook een linkje gezet naar de Tonke Van.
Bekijk de slaapbank eens goed, zelfs geschikt om drie personen mee te vervoeren in driepunts gordels .
Dank voor de reactie, ik had al over die Bedrock bank gelezen, prachtig, alleen kost hij met bevestiging etc. 3500 euro! Als ik die Multivan met wat uitrusting koop is het budget op...

We willen bovendien bewust voor een snel-bruikbare oplossing gaan kiezen omdat we niet piepjong meer ben en niet eerst tijden moet verbouwen. Liever zoveel mogelijk genieten van het Camperen zolang we krasse knarren zijn.....

Ik was denk ik niet duidelijk in mijn bericht: ik zie een ombouw projectje naar een lattenbodem wel zitten (van de winter), en dan zou het het mooiste zijn als je de nu evt. aan te schaffen extra matras daarna weer kunt inzetten.

Bij de MV in kwestie zijn er evt. ook nog de extra stoelen beschikbaar. In het geval van een hoog bed met lattenbodem kan daarom tzt. met wat fantasie de hele 3-zits bank eruit en worden vervangen door een enkele stoel (als de cabine bijrijdersstoel draaibaar wordt) - 2 zitplaatsen is voldoende voor ons. Dat geeft natuurlijk veel ruimte.
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: Slapen

Bericht door MGA1600 »

Mickel Moen schreef: 28 aug 2019, 21:54 Heb je mijn oplossing gezien?

Bed is in 24 seconden slaapklaar gemaakt. Gewone lattenbodem met latex-matras.

https://mickelmoen.blogspot.com/2011/10 ... sie-2.html
Jazeker, bedankt, die had ik gezien, die bedoelde ik toen ik onterecht Rollo-bed schreef. Slim!

Zie mijn reactie hierboven: van de winter wil ik wel zoiets of een variant van wat Marianne2014 toonde maken, maar eerst willen we wat bus- ervaring opdoen. En daarbij wel alvast ‘een beetje’ goed kunnen slapen.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Slapen

Bericht door Hanz »

MGA1600 schreef: 28 aug 2019, 21:18 Een lekkere topper klinkt simpel maar standaard toppers in de vereiste breedte van ca. 150cm zijn er niet zover ik weet. En als je er een hebt waar laat je hem dan als je de bank opklapt, want ik kan me voorstellen dat die topper in opgerolde toestand een heel pakket is.
. . .
A) een kant en klare 8 cm dikke, in 3 delen opvouwbare matras. Er zijn verschillende aanbieders, o.a. Yasas en Bris
Zo'n matras in 3 delen gevouwen is ook een heel pakket en doet naar mijn mening in omvang niet onder voor een opgerolde topper. Aan de andere kant, als je met z'n tweeën reist dan heb je volgens mij ruim voldoende plaats voor een extra matras/topper.
Ik weet niet of de Multivan die je op het oog hebt een slaaphefdak heeft. In dat geval kan je ook boven gaan slapen, geen probleem met hobbelige banken, geen ombouw van je woongedeelte nodig en meer bagageruimte voor de andere spullen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie