Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Standkachel - vraag over de praktische aspecten

VW T6 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: Standkachel - vraag over de praktische aspecten

Bericht door MGA1600 »

Multivan Generation schreef: 23 okt 2019, 21:06 Meet ook eens de binnentemperatuur ter hoogte van de achterklep?
Kun je de gewenste (binnen-) temperatuur met die set ook instellen?
Je kunt als alternatief een gewone aan/uit schakelaar gebruiken in plaats van die multicontrol en dan gaat de kachel door tot de diesel op is of de accu leeg is....wat het eerste voorkomt.
Diesel op zal je niet halen, want normaal gezien bevindt zich het laagste punt van de aanzuiging boven het laagste diesel aanzuigniveau voor de motor brandstofpomp. Zodat er minimaal ongeveer 10% van de brandstofvoorraad achterblijft, zodat je in ieder geval de motor nog kunt starten.

Mijn ervaring met een lange wielbasis T5-GP camper, is dat pas na een minuut of 20, dus als de koelvloeistof temperatuur boven de 65 graden komt, dat de interieur kachel pas wat warmte gaat afgeven. Met de instelbare programmeerbare afstandsbediening, zetten we hem zo'n half uur aan op 60-70% zodat de voorruit vrij van condens aan de binnenzijde, en ijsvrij aan de buitenzijde is, en de motor minder slijtage heeft bij een koude start.u
Maar het interieur is zeker niet behaaglijk.
Zetten we de luchtstandkachel een 20 min aan, dan kun je ook in de winter in je T-shirt in de bus zitten.

Ik zal eens de uitstroom temperaturen meten van zowel de omgebouwde zuheizer naar standkachel functionaliteit (webasto set) en de luchtstandkachel (Eberspacher D4+).

Ik zou je adviseren om als je deze kachel (omgebouwde zuheizer) regelmatig gaat gebruiken, om wel een grotere accu (richting de 100A) te monteren, om de bedrijfszekerheid te vergroten, en de belasting op de accu wat lager te laten zijn..(betrouwbaarheid vergroten).

Groeten Peter
Vandaag (het was 5 graden buitentemperatuur met een gemene stormachtige wind, regenbuien en zelfs wat vlagen natte sneeuw) de bus als ‘mobiele directiekeet’ gebruikt op een grote open vlakte. Bekenden hadden me namelijk gevraagd of ik vandaag de eerste fase van hun huis in aanbouw een beetje in de gaten wilde houden en daarbij ook wat foto’s wilde maken omdat ze zelf op reis zijn.

Leuk en het leek me een goede gelegenheid om het comfort van de bus eens te testen.
Daarbij vooral aandacht gegeven aan het functioneren van de tot standverwarming aangepaste Zuheizer onder deze weersomstandigheden.

Ik weet nu echt zeker dat de Zuheizer zijn werk als standverwarming uitstekend doet: het was zelfs onder de toch wel vrij barre omstandigheden in een mum van tijd buitengewoon behaaglijk en na 20-25 minuten gewoon erg warm. De isolatie van de Multivan viel me trouwens ook alles mee: nadat, als het warm genoeg was de kachel afgezet werd, bleef het nog wel een uurtje ‘prima te doen’, pas daarna ontstond de behoefte om de kachel weer een tijdje aan te zetten. Gedurende de hele dag heeft de kachel een uur of 3 gebrand, zonder merkbaar effect op de accu: de motor startte onmiddellijk.

Koffiezetten met een 12 volt apparaatje met Senseo pads ging op zich wel redelijk vlot, maar de koffie kon me niet erg bekoren: slappe hap. Misschien volgende keer 2 pads gebruiken? Een 12 volt waterkokertje doet er een eeuwigheid over om een half litertje water voor een paar kopjes thee aan de kook te krijgen (even wennen als je thuis een Quooker gewend bent) een fluitketeltje is een beter idee.

Kan bijna niet wachten om ‘straks’ voor het ‘echhie’ op stap te gaan.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Standkachel - vraag over de praktische aspecten

Bericht door Multivan Generation »

Fijn dat je kachel zo fijn en naar je wensen werkt.
Voor een bak goede koffie kun je ook denken aan een Bialetti waarin je senseo-pads , 2 of 3 stuks, kunt steken.
De smaak die dan uit je senseo-pads komt, zal je verbazen. Of kijk richting een perlator.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: Standkachel - vraag over de praktische aspecten

Bericht door MGA1600 »

MGA1600 schreef: 23 okt 2019, 20:49
jan2009 schreef: 23 okt 2019, 17:44 Mooi
:toppie

Ik zou voor de deur die standkachel eens proef draaien tot deze stopt bij een te lage accu spanning.
En dan eens zien of je bus nog wil starten op dezelfde accu , als je omgebouwde zuheizer aan de startaccu hangt ??
Beter voorkomen dan genezen.

Komende week gaan de temperaturen down tot rond het vriespunt hoorde ik , dat lijkt mij een prima conditie voor een test.
:winter
Zo’n test is inderdaad verstandig, hoewel de beveiliging volgens de gebruikers van het Duitse forum wel werkt.
Deze zit in de de multicontrol die de accuspanning in de gaten houdt, vandaar.
Je kunt als alternatief een gewone aan/uit schakelaar gebruiken in plaats van die multicontrol en dan gaat de kachel door tot de diesel op is of de accu leeg is....wat het eerste voorkomt. Da’s de ‘duitse’ ervaring, maar ik zal dat zelf ook nog eens zeker stellen...!

Door omstandigheden vergeten de resultaten van de test terug te koppelen: ik heb de zuheizer een keer 6 uur lang als standverwarming laten werken (zit op de start accu). Daarna startte de bus zonder enig probleem.
Voor de duidelijkheid: ik brak de test zelf af (omdat ik weg moest met de bus) en die is dus nog niet gestopt door het systeem wegens te lage spanning.

Normaal gesproken wordt de kachel aangestuurd door een Webasto regelaartje (wat is aangesloten op de DanHag unit) waar een timer in zit van maximaal 1 uur looptijd. In overleg met DanHag heb ik een schakelaartje parallel aan de Webasto regelaar gehangen waarbij de kachel loopt zolang de schakelaar aan staat. Wat er allemaal gebeurt weet ik niet, maar na ca. 1 minuut gaat de display van de Climatronic aan op 22 graden en gaan de kleppen voor de luchtverdeling open en wordt (en blijft) de bus van voor tot achter lekker warm.

Die DanHag oplossing werd afgelopen winter via het Duitse Tx forum met korting aangeboden en is buitengewoon eenvoudig te monteren (alleen een stekker onder de bestuurdersstoel loshalen en weer via een tussenkabel inpluggen. De aftak die aan de geleverde kabel zit wordt verbonden met een kastje (afmetingen van een sigarettenpakje) en daaraan komt weer de Webasto regelaar. Echt in 5 minuten gefikst, zonder software aanpassingen.

Stroomverbruik valt kennelijk nog wel een beetje mee...….want 6 uur achterelkaar de kachel aan is toch briljant?
Het was overigens niet heel koud toen ik de test deed (ik denk ca 10 of 11 graden). 's Winters zal de accu het zwaarder hebben, maar dan zullen we toch niet langdurig in een stilstaande bus bivakkeren.
Plaats reactie