Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T6 Bus camper voor Mark

VW T6 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

T6 Bus camper voor Mark

Bericht door Multivan Generation »

Voor Mark ben ik nu een T6 camper aan het bouwen,
dus hiervoor ook maar eens een project aan maken..

Ik was bij Pieter (PJJ-65535) en toen kwam Mark even langs om een bakje te doen en hij deed uit te doeken dat hij een campertje wilde gaan kopen.
Hij liet ons een Marktplaats linkje zien van een afgeragde T5 California met 2,5 TDI en ruim 3 ton op de teller, en waar ze ruim 25K voor vroegen :bonk
Hij heeft het bij 3 verschillende bronnen nagevraagd en alle 3 de bronnen raadden hem die bus af..

Toen begon hij rond te kijken naar Vito en Viano met hefdak voor te veel geld..

Zoeken was lastig vond hij, dus ik vroeg naar wat hij op zoek was..
Even half uur op Mobile.de gekeken en er kwamen 4 geschikte bussen naar boven.

Uiteindelijk eentje gevonden in Chemnitz bij een VW-dealer :gekte
Afspraak gemaakt en de dinsdag er op met z'n 2-en wezen kijken , proefrit en besloten tot aankoop.
20200519_130811.jpg
En toen begon de Scheisse. Bij het betalen was het niet mogelijk om het aankoop bedrag d.m.v. een PIN-betaling te voldoen.
De reden was dat de boekhouding het niet toe liet bedragen boven de 2500 Euro te pinnen, omdat het boven de 2500 Euro niet verzekerd was.

Nou dan maar met de rabo bankieren app, en die vroeg (voor ons onverwachts) om de rabo-scanner. Die was Mark vergeten, en zie dan maar eens contact op te nemen met je bank, verhaal uit te doeken te doen, en telefonisch geld over te laten maken.
Bijna 2 uur verder, de tijd ging dringen (vanwege Zulassungsstelle) en ook de zakelijke dienstverlening van de Rabobank ingeschakeld, maar wat was het lastig.

Ondertussen met kopieën van de wagen papieren richting Zulassungsstelle om de auto "even" over te laten schrijven en export kenteken inclusief verzekering te regelen. Nou, en dat was even buiten de bureaucratie vanwege Corona gedacht. Laten we het zo zeggen, je hebt rigide Duitsers, en je hebt Duitsers die denken dan ze nog 50 jaar Oost-Duits systeem moeten gut machen, door zich te profileren als Überdeutschen..

Of we een afspraak hadden? Nou nee, we hebben net een auto gekocht en die willen we even over laten schrijven.
Nou dan moet u toch echt een afspraak maken, dan krijgt u een code en daarmee mag ik u naar boven laten.
Nog 5 minuten proberen uit te leggen, maar die Chemnitzer Sängerknab was onvermurwbaar..
Ik kreeg een papiertje met een telefoonnummer en dat moest ik maar bellen.
Na 10 minuten en ongeveer 25 pogingen verder , weer bij de Sängerknab aangekomen om hem een toontje lager te laten zingen, maar nee hoor, we moesten gewoon blijven proberen..

Uiteindelijk iemand te pakken en het "probleem" uitgelegd, ja dat kan een afspraak maken. Kan het ook vandaag? Nou nee, de eerste afspraak die we konden maken was een ruime week later.. So was gibt's doch nicht? Doch...
Op mijn vraag dat we het toch zo snel mogelijk wilden regelen, en of er een andere Möglichkeit was, kreeg ik als antwoord, dat het ook via een Zulassungsstelle zou kunnen. Wat is de dichtsbijzijnde? Dat moesten we maar even zelf Googlen.. Unverschämt :ie

Uiteindelijk een kentekenplaat bedrijfje gevonden die ons ook kon helpen met de formaliteiten.
De betaling van das Auto was ondertussen telefonisch geregeld.
Bij het kentekenplaat bedrijfje de situatie uitgelegd en die dame had sowieso de volgende morgen een afspraak bij de Zulassungsstelle staan en onze overschrijving kon er dan meteen wel bij.
Kosten a 150 euro voor export platen, 6 dagen verzekering en alle formaliteiten voldaan en ja, Mark had een afspraak de volgende dag in Nederland.
Nou dan blijf ik hier wel slapen ! Regel alles de volgende dag en kom dan naar huis gereden met de auto.
Wij weer terug naar de dealer om de stand van zaken uit te leggen en verkoper 1 was reeds naar huis, maar had het over gedragen naar verkoper 2.

Die was niet echt onder de indruk, de boekhouding geeft haar fiat, en daarna mag ik pas de auto overhandigen, maar ach, u heeft toch nog geen kentekenplaten en overschrijvingsbewijs, dus daar hoeven we ons nog niet druk om te maken :boos
Mijn tolerantie grens was bereikt(we waren al ruim 5 uur bezig), dus gevraagd of ik in die bus kon blijven slapen..
Geen sprake van! Had ik mijn slaapzak en gordijnen voor Jan met de korte achternaam meegenomen..
Even een hotel googlen voor ons had hij ook niet echt tijd voor..

Uiteindelijk heeft Mark mij bij een hotel gedropt en de overnachting betaald en is richting Nederland gereden.
Ik wilde toch wel wat warm eten, dus vroeg bij het hotel of het restaurant open was --> nee, vanwege Corona gesloten.
En morgen ontbijten dan? --> dat kunt u het dichts bijzijnde bij de ARAL doen. En avond eten ? Dichtsbijzijnde is de burgerking.

Ik daar naartoe gelopen en wil daar de deur binnen lopen en paniek! Waar is mijn mondkapje?
Mondkapje dat heb ik niet! Nou dan mag u niet het restaurant in, maar moet u via de drive thru.
Uhm, via de drive thru? Ik ben niet met de auto, dus moet ik dan lopend door de drive thru? :bifun
Uhm, de dame liep weg en regelde voor mij een mondkapje en ik kon binnen bij de balie met een afstand van ruim 2 meter een bestelling doen.
Even zitten en gewoon andere zijde van de tafel gesperrt..
20200519_183352.jpg
20200519_185358.jpg
Maar goed, de volgende dag nog klein wandelingetje (7 km+) naar het kentekenplaat bedrijfje en die dame kwam aangelopen met heel goed nieuws!
Ook had ze nog even een klacht ingediend, dat het niet netjes was om ons de dag er voor gewoon zo weg te sturen..
De export kentekenplaten werden gestansd en er kwam een dame binnen en die had 1 kentekenplaat nodig.
Dat kostte haar 12 euro maar ze kon daar niet pinnen, en de eerst volgende dag dat ze weer in de buurt was, was pas vrijdag weer en dan zou ze er voor om moeten rijden.. Ik dacht even heel snel na, en deed haar het voorstel dat ik haar plaat zou betalen, als zij mij bij de VW dealer af zou willen zetten.. Een verbaasde blik richting mij, maar de dame van het kenteken plaat bedrijfje legde uit, dat ik toch gewoon wel heel erg graag naar huis wilde en dat ik echt betrouwbaar was :knipoog
Dus voor 12 euro was mijn taxi rit geregeld met een alleraardigste dame. Liever zo, als de rompslomp met problematische taxi-service tijdens corona tijd..

Bij de dealer legde ik triomfantelijk de Überführungskennzeichenplatten op de balie, maar het duurde maar en duurde maar. Eerst moest de administratie van de vorige klant tot in de puntjes afgewerkt worden, ik werd nog even door verkoper 2 tot het uiterste getart..
Nadien toen ik klaar was om te gaan rijden heb ik hem ontzettend bedankt voor de uitstekende service, heb de auto volgetankt en ben richting Nederland gereden..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 613
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: T6 Bus camper voor Mark

Bericht door MarkV »

:yes wat een verhaal!!
In de categorie Later Lach Je Er Om :jump
...maar op dat moment toch niet grappig....

Je hebt nu wel een mooi verhaal voor op de volgende verjaardag of in de kroeg! :sjaal

Bedankt voor het delen van je leed, ik vond het zowel vermakelijk als herkenbaar ;-)
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: T6 Bus camper voor Mark

Bericht door Angelo-anneveld »

Heel bekend dit hahahaha!
Zelf onlangs mee gemaakt met een bus. Ik moest en zou een duits adres nodig hebben voor export platen..
Hoezo een duits adres voor “export” ..????

Naar 3 zulassungstelle geweigerd te zijn. Mocht ik de bus mee nemen op de beste man zijn eigen kentekens en bij over de grens zelf afmelden de volgende dag. Gelukkig bestond het goed vertrouwen nog! :proost
Gebruikersavatar
hugopoley
Berichten: 335
Lid geworden op: 18 okt 2018, 14:54
Locatie: Zeeland

Re: T6 Bus camper voor Mark

Bericht door hugopoley »

Zo dat is een lekker toertje geweest!!
En inderdaad over een poosje lach je erom.. :bonk
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T6 Bus camper voor Mark

Bericht door Multivan Generation »

Omdat de bus nog op Duitse export kentekenplaten stond die nog 5 dagen geldig waren,
hebben we nadien nog "even" wat bestellingen opgehaald wat er in de bus verwerkt gaat worden.
20200522_092459.jpg
En dochterlief moest natuurlijk even knuffelen er mee, en vrouwlief maakte bijbehorende geluiden :bifun
20200522_092509.jpg
We hebben het opgehaald bij groene bouwmaterialen in Oud-Heusden.

Daarna nog doorgereden naar Dekker Watersport voor een boel kwaliteits-spul.
Allemaal Victron en allemaal met bluetooth functionaliteit ingebouwd..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T6 Bus camper voor Mark

Bericht door Multivan Generation »

De nieuwe eigenaar had een dakje van Austops gezien en had wat rondgebeld en zodoende bij Camperfixx uitgekomen, die dakjes in voorraad hebben liggen :toppie

Dus naar het hele hoge Noorden gereden (zowat de Waddenzee in) om de bus bij Dick en Anno achter te laten.
we gingen al vroeg op pad..
we gingen al vroeg op pad..
20200530_070351.jpg
Was best een roadtrip en plaatsnamen op de borden zien staan, die wij, als Zeeuwen, niet vaak zien :bifun
20200530_084156.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T6 Bus camper voor Mark

Bericht door Multivan Generation »

Met Dick afgesproken dat we op de hoogte werden gehouden van de vorderingen en dat werd heel netjes gedaan. :toppie

We hadden zelf al heel de bus leeggehaald zodat die mannen die het dak in zouden bouwen, niets meer er uit hoefden te halen
IMG_20200603_120839592.jpg

IMG_20200603_120924389.jpg
IMG_20200603_121113498.jpg
De planning werd netjes en volgens afspraak gehaald..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T6 Bus camper voor Mark

Bericht door Multivan Generation »

He maar Peter, jij bent toch fan van een SCA-dak, ja dat klopt,
maar deze bus bouw ik om voor iemand anders, en als die een Austops dak mooi vindt, dan is het ook prima toch..

Wat valt mij op aan het dak:
De spangordels om het dak naar beneden te trekken zitten super strak en zijn zelf-klemmend.
Ik moest er eerst aan wennen, maar iedere keer werkt het echt goed.

De afwerk profielen aan de binnenzijde lijken als die op een T4 westfalia, en tegenwoordig hoeft dat niet meer zo te zijn..

Het spoilertje voor het dak net boven de voorruit doet zijn werk prima en ik hoorde weinig tot geen windgeruis.
Het plafond is dubbel uitgevoerd wat op zich best netjes is.

Wat is niet helemaal snap, is waarom het spoilertje voorbij de regengoot komt, en de regengoot dichtgekit is.
Andere ombouwers doen dit niet.

Camperfixx heeft het dak in laten bouwen, doen ze dus niet zelf, bij Bedrijfswagen inbouw in Leeuwarden.

Op de terugweg zijn we even langs Egbert en Manon gereden die iets voor mij hadden opgehaald,
Nog steeds enorm bedankt Egbert :toppie

Langs het VW Campercentrum in Amersfoort geweest om 2 voorgevormde/voor gebogen Brandrup toprails met spoilerkits op te halen.
We moesten even wachten in verband met de drukte, maar dat was helemaal niet erg.. :knipoog

Daar stond mooi spul zeg :happy :adhd :gekte
VW Grand California 2x
VW Grand California 2x
Bijlagen
En nog eentje.. ;-)
En nog eentje.. ;-)
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: T6 Bus camper voor Mark

Bericht door Mickel Moen »

Tjee Peter,

Lees het verhaal nu pas. :ie

Maar dit wordt vast een mooie bus. Ik ben heel benieuwd naar het hefdak.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T6 Bus camper voor Mark

Bericht door Multivan Generation »

Op de terugweg ook nog langs Oskar gereden, want die heeft een door mij gekochte Eberspacher D2 flink getest en als puik bevonden.. :knipoog

Nog een vergelijkingsfoto bij Oskar gemaakt tussen een D2L uit een T4 California en een Eberspacher D2 die in een T6 gaat.
Zelfde uitgangs vermogen maar heel veel kleiner en lichter. Dan zie je wel de vooruitgang zeg.. :nuts
Oskar hield zijn buik in ;-)
Oskar hield zijn buik in ;-)
We gaan de luchtstandkachel gebruiken om te verwarmen en te kunnen ventileren.

Hoe is dat lucht stand kachelsysteem nu opgebouwd in een T5 en T6?
20200607_100518.jpg
Aanzuiging in de instapbak aan de bijrijderszijde, dan naar de kachel, daar wordt het verwarmd, en de hete lucht gaat via een luchtgeleider kanaal vanaf onder de auto, door de bodem en komt bij de B-stijl uit.
In de B-stijl moet dan dus een gat gemaakt worden en een adapter/vasthoudt plaatje gemonteerd worden, die het luchtgeleider kanaal extra vastzet boven.
Bijlagen
20200607_122151.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T6 Bus camper voor Mark

Bericht door Multivan Generation »

Dus de maatvoering afgetekend en een gat in de B-stijl maken:
20200607_103606.jpg
Nadien even langs de spuiter op het dorp gereden om 2K lak op kleur te laten maken om het gat netjes af te werken.
20200608_113528.jpg
Adapterplaatje er op geschroefd
20200607_122151.jpg
Ondertussen nog wat andere onderdelen besteld..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T6 Bus camper voor Mark

Bericht door Multivan Generation »

De bus was toch leeg en een blanco canvas:
blanco canvas
blanco canvas
De eigenaar wil een zo breed mogelijk bed, dus de 2de warmte wisselaar en het paneel daarvoor is komen te vervallen en staat te koop in T5 en T6 forum :knipoog Dat scheelt bijna 11 cm in bed-breedte.
2de warmtewisselaar verwijderen
2de warmtewisselaar verwijderen
De 2de warmtewisselaar is verwijderd en de koelvloeistof kring is dichtgemaakt.


20200525_100847.jpg
Verder natuurlijk netjes deze warmtewisselaar via VCDS afgemeld en uitgeschakeld.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: T6 Bus camper voor Mark

Bericht door Beckontheroad »

Multivan Generation schreef: 15 jun 2020, 22:58 Omdat de bus nog op Duitse export kentekenplaten stond die nog 5 dagen geldig waren,
....
Peter,
Realiseer je je dat het als Nederlander in Nederland niet is toegestaan met een auto met Duitse export kentekenplaten te rijden...?
Alleen als je in het buitenland woont mag je met je eigen auto met buitenlands platen in Nederland rijden
Vreemd,ja, wordt er voor bekeurd? Soms
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: T6 Bus camper voor Mark

Bericht door moosev »

Multivan Generation schreef: 15 jun 2020, 23:20 Wat valt mij op aan het dak:
De spangordels om het dak naar beneden te trekken zitten super strak en zijn zelf-klemmend.
Ik moest er eerst aan wennen, maar iedere keer werkt het echt goed.
Peter, wanneer je tijd hebt wil daar eens een fotootje van posten. Ben wel benieuwd hoe dat zit.
Succes met de ombouw, ziet er goed uit!
gr
René
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T6 Bus camper voor Mark

Bericht door Multivan Generation »

Beckontheroad schreef: 16 jun 2020, 07:43
Multivan Generation schreef: 15 jun 2020, 22:58 Omdat de bus nog op Duitse export kentekenplaten stond die nog 5 dagen geldig waren,
....
Peter,
Realiseer je je dat het als Nederlander in Nederland niet is toegestaan met een auto met Duitse export kentekenplaten te rijden...?
Alleen als je in het buitenland woont mag je met je eigen auto met buitenlands platen in Nederland rijden
Vreemd,ja, wordt er voor bekeurd? Soms
JB
Dank je wel voor je positieve reactie.
zie ook hier: https://www.carimport.solutions/duitsla ... tkenteken/
en ook hier: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... s_kenteken
Er staan hier in de wijk 3 auto's met Belgisch kenteken, terwijl de mensen toch echt hier wonen.
Ik vermoed dat het firma auto's betreft waarbij de Belgische werkgever, de BPM aan de Nederlandse staat heeft voldaan.

Het is dus mogelijk om een auto tot aan de grens met Duitse platen te rijden, en dan op een parkeerplaats je bus te voorzien van Nederlandse importplaten.

@ René, ik zal er eens foto's van proberen te maken, maar dat zal lastig worden omdat er een plaat voor zit.
Bovenaan zit de spanband vast, dan gaat hij naar beneden door een beugeltje,
dan weer naar boven door een spangesp die ook boven vast zit (vermoedelijk, want dat is niet zichtbaar), en dan weer naar beneden.
Je steekt dus, als je het dak naar boven wilt klappen, je vinger in het gat en daarmee druk je de spangesp in, zodat er ruimte op kan komen en de spanband ruimte krijgt en het dak naar boven kan door de gasveer ondersteuning.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie