Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T6 Bus camper voor Mark

VW T6 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 29046
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T6 Bus camper voor Mark

Bericht door Multivan Generation »

Vandaag (droge dag) verder gegaan met cruise control inbouw bij een bus die daarvoor niet voorbereid is.

Korte versie:
linker wiel verwijderen
linker wielkuip verwijderen
kunststof plaatwerk onderzijde bumper losmaken
Bumper+ grille naar voren halen
Koplamp verwijderen.
Accu verwijderen
Accuplaat verwijderen
Dempingsmat verwijderen
E-box open maken
Motorcomputer en DC-DC omvormer verwijderen i.v.m. kabel lengte
Juiste stekker localiseren --> natuurlijk helemaal onderaan zwart 10 polig
Vanaf motorcomputer tot connector lag er een draad, van stekker richting interieur niets..
Bekabeling naar binnen gelegd en meteen nog een kabel van 1ste naar 2de accu ook mee naar binnen getrokken.
Alles weer teruggebouwd.

Conclusie: als je een 2de hands bus zoekt, zoek er eentje die al cruise control heeft, want de werkuren maken naderhand inbouwen duur plus je hebt eventueel nog een andere body control module nodig (in dit geval gelukkig de hoogste versie :gekte )
20200707_105054.jpg
20200707_110356.jpg
Oja en ik kwam er ook nog achter dat de wielbouten van de T6 anders zijn.. :gekte
20200707_163829.jpg
Dagje klote werk, met polsen een beetje open en weinig ruimte in de E-box..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 29046
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T6 Bus camper voor Mark

Bericht door Multivan Generation »

20200707_105912.jpg
Schema
20200707_120124.jpg
stekker overzicht welke waar.
Dempingsmat tussen accuhouder en E-box
Dempingsmat tussen accuhouder en E-box
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 287
Lid geworden op: za nov 21, 2015 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: T6 Bus camper voor Mark + verschil T5-GP 140pk tov T6-150 pk

Bericht door Lutra »

Multivan Generation schreef:
wo jun 17, 2020 17:14
Wat mij opvalt tussen Onze T5-GP met 140 pk (gechipt naar 182pk - 420 Nm) en deze T6 met 150 pk,
zijn veel verschillen. Neem van mij aan, die mensen die zeggen dat een T6 een zoveelste facelift is van een T5, die weten niet waarover ze praten. Er zit zoveel verschil in, ook technisch en op de meest gekke en onverwachte plaatsen, dat in mijn ogen het een heel andere auto is.

.....De voorstoelen qua verstelling is vergelijkbaar met een personenauto, dus niet meer in het midden met een grote beugel, maar met een kleine kunststof versteller uit het midden.....
Bij onze T5 van 2012 is de stoelversteller ook de kleine kunststof versteller. Kan dus ook per type nog verschillen blijkbaar.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012

MGA1600
Berichten: 212
Lid geworden op: wo aug 21, 2019 9:34

Re: T6 Bus camper voor Mark

Bericht door MGA1600 »

Multivan Generation schreef:
di jul 07, 2020 17:38

Conclusie: als je een 2de hands bus zoekt, zoek er eentje die al cruise control heeft, want de werkuren maken naderhand inbouwen duur plus je hebt eventueel nog een andere body control module nodig (in dit geval gelukkig de hoogste versie :gekte )

Dagje klote werk, met polsen een beetje open en weinig ruimte in de E-box..
Datzelfde kun je zeggen over het aansluiten van de extra mistlampen/breedstralers. Het gedoe met die bumper is niet moeilijk maar wel erg omslachtig maar je moet ook nog ongeveer blind een paar draadjes bijprikken in de CEM die diep verstopt onder het dashboard zit, erg onhandig.
Ik heb dat veel eenvoudiger aangetroffen in bijvoorbeeld mijn Volvo’s waar dingen meestal voorbestaan zijn of in ieder geval voorbereid.

We zijn het er dus wel over eens denk ik dat VW weinig of geen rekening houdt met het retrofitten van opties.

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 29046
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T6 Bus camper voor Mark

Bericht door Multivan Generation »

Gisteren trekhaak achter qua elektrisch aangesloten.
20200708_153024.jpg
20200708_153431.jpg
Is een wagenspecifieke set van westfalia.

Nog een indruk van de kwaliteit.
Strakke uitvoering
Strakke uitvoering
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 29046
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T6 Bus camper voor Mark

Bericht door Multivan Generation »

Cruisecontrol inbouw in T6 verder gegaan.

Bedrading in juiste stekker van BCM op juiste positie er in gestoken.
2de van rechts die nu gevuld is
2de van rechts die nu gevuld is
Stekker bij stuurkolom is een drama stekker.
2 draden hier er bij gestoken.
2 draden hier er bij gestoken.
Daarna de stuurkolom combischakelaar.
Vanochtend bijna 50 min !!! Aan het puzzelen geweest welke ik exact nodig had. Veel verschillende combinaties mogelijk :gekte :nuts

Uiteindelijk vanmiddag geleverd en was de juiste :jump :adhd

Meteen ingebouwd.
Sleepring van oude naar nieuwe schakelaar over gezet
Sleepring van oude naar nieuwe schakelaar over gezet
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 29046
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T6 Bus camper voor Mark

Bericht door Multivan Generation »

Uiteindelijk resultaat.
20200709_192630.jpg
20200709_192724.jpg
20200709_192825.jpg
Nu verder met trekhaak bedrading aan BCM en zekeringenkast aansluiten.

Daarna massa aansluiting weer op accu en beide zaken aanmelden en eventueel de stuurhoeksensor voor ESP opnieuw calculeren.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

jan2009
Berichten: 5334
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Breda

Re: T6 Bus camper voor Mark

Bericht door jan2009 »

Uitgebreid Projekt is dat aan het worden.
Het leert wel dat het de hobbyist steeds lastiger wordt gemaakt om een campertje te bouwen.
Succes met de rdw.
Kampeerbus T4 2,5 TDI /AJT 2002

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 29046
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T6 Bus camper voor Mark

Bericht door Multivan Generation »

Ondertussen ook van dit:
20200627_141603.jpg
Naar dit gegaan:
20200627_145002.jpg
20200627_145012.jpg
Is een aftermarket onderdeel van Van-X.
De eigenaar vond dat open vak in het dashboard een beetje hopeloos onbruikbaar.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

jan2009
Berichten: 5334
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Breda

Re: T6 Bus camper voor Mark

Bericht door jan2009 »

De eigenaar vond dat open vak in het dashboard een beetje hopeloos onbruikbaar.
Toch is daar over nagedacht.

Je kan zo het foute volk laten zien dat er niets van waarde in zit..
Kampeerbus T4 2,5 TDI /AJT 2002

Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 222
Lid geworden op: ma apr 23, 2018 14:33
Locatie: Twente

Re: T6 Bus camper voor Mark

Bericht door MarkV »

...en het spaart VW geld :knipoog

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 29046
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T6 Bus camper voor Mark

Bericht door Multivan Generation »

jan2009 schreef:
za jul 11, 2020 18:43
De eigenaar vond dat open vak in het dashboard een beetje hopeloos onbruikbaar.
Toch is daar over nagedacht.

Je kan zo het foute volk laten zien dat er niets van waarde in zit..
MarkV schreef:
zo jul 12, 2020 12:59
...en het spaart VW geld :knipoog
Dat kan wel zijn, maar dan is het wel zo handig/leuk/praktisch als VW dit als optie/onderdeel voor een Transporter dashboard zou verkopen.
Maar helaas.. Dus dan maar eentje van Van-X aangeschaft tegen een prijs waarvan je denkt :nuts :groteogen .

Gisteren voor een herkeuring naar het RDW geweest. Ditmaal in Schiedam omwille van de wachttijd in Roosendaal en andere keuringsstations.
Het is bij de RDW op dit moment gewoon zeer druk en de wachtlijsten die gekomen zijn door de corona crisis worden met man en macht geprobeerd weg te werken, en ondanks de hoge werkdruk blijven de medewerkers erg netjes en vriendelijk :toppie

Bij de herkeuring zijn we met 6 zitplaatsen voorgereden dus nu 1+2 en daarachter een 3 zits bank (zoals de bus is uitgeleverd af-fabriek) en dat was meteen in orde. Voor wat betreft het Austops slaap hefdak zijn er nog steeds wat bedenkingen.
We waren nu gewapend met een geldig TÜV-certificaat (vorige was eind 2019 verlopen), de inbouwhandleiding specifiek VW T5 en T6 alsmede het 28 pagina's tellende TÜV-verslag van hoe er getest is, welke waarden er gemeten werden vooraf en achteraf, waar er meetsensoren opgehangen zijn geweest, en waarin de conclusie staat dat er geen significante impact is op de torsiestijfheid van de auto, en op deze basis wordt er een positief stabiliteits gedrag in de omgebouwde Volkswagen transporter waargenomen.

De stationschef kwam er bij en heeft het bekeken en uitgelegd dat TÜV een test instantie is vergelijkbaar met de Nederlandse TNO, maar dat deze organisatie niet gaat over de richtlijnen welke lokale instanties zoals bijvoorbeeld het KBA in Duitsland en het RDW in Nederland hanteren en toepassen.
Het test-rapport kan gezien worden als onderliggend document en zal gewogen en verifieerd moeten worden tegen Nederlandse wet-en regelgeving.
Dus dat de afdeling VRT van het RDW (Voertuig regelgeving en toelating) zal dit gaan beoordelen.
Hierop heb ik meteen met de leverancier Camperfixx contact opgenomen, alsmede met Austops zelf en de Europese importeur van Austops (camperroof Europe in Nijmegen) en er wordt aan gewerkt.

Eigenlijk is het een beetje verbazingwekkend en wrang, dat dit zo lang moet duren, terwijl er genoeg andere mensen en eigenaren van busjes zijn, die zondere op-en aanmerkingen zo door de RDW keuring naar camper komen, notabene met hetzelfde dak.

Wordt vervolgd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

jan2009
Berichten: 5334
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Breda

Re: T6 Bus camper voor Mark

Bericht door jan2009 »

Hierop heb ik meteen met de leverancier Camperfixx contact opgenomen, alsmede met Austops zelf en de Europese importeur van Austops (camperroof Europe in Nijmegen) en er wordt aan gewerkt.
Dat lijkt mij ook wel in hun eigenbelang.

Als jij er niet door komt bij de RDW met dat dak komt er straks niemand meer mee weg.
Daar wordt natuurlijk wel notitie van gemaakt bij de RDW
.
En als Camperfixx garantie heeft gegeven op goedkeuring ....
Kampeerbus T4 2,5 TDI /AJT 2002

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 29046
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T6 Bus camper voor Mark

Bericht door Multivan Generation »

Net bericht ontvangen van de afdeling VRT van het RDW.
Zij zien geen bezwaar en geven groen licht.
Zij gaan het intern doorzetten naar de afdeling TKC technisch kennis centrum en ik heb begrepen dat die met het keuringsstation contact opnemen voor groen licht.

Wordt vervolgd.

Ondertussen met nog verschillende zaken bezig :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 2797
Lid geworden op: za jun 27, 2015 21:45

Re: T6 Bus camper voor Mark

Bericht door Snautzer »

Mooi zo.

Plaats reactie