Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

elektrische mobiliteit

Vragen over de I.D. Buzz
Erdem50

Re: elektrische mobiliteit

Bericht door Erdem50 » di jul 16, 2019 6:38

T4 California Generation 2.5TDI 182pk/362nm
Passat variant W8
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1

brecht

Bericht door brecht » di okt 08, 2019 22:35

klopt, niet alleen de aandrijving veroorzaakt fijnstof. Banden en remmen zeker ook. En dan zijn er ook nog mensen die stellen dat bij elektrische auto's door het hogere koppel de banden harder slijten... Als je t zo bekijkt zit er niet veel voordeel aan electrisch rijden. Gelukkig rijd ik een electrische 2 wieler: dat scheelt iig al de helft van de bandenslijtage :lach

Zag een paar posts terug trouwens een opmerking over waterstof. Dat is echt een fantastisch middel voor heel veel toepassingen, personen vervoer lijkt me daar geen van. Gelopen race voor de accu aangedreven electrische auto: Watertstof is te ingewikkeld (per definitie meer en gecompliceerdere techniek in je auto), nog niet goed duurzaam verkrijgbaar, duur, en veel meer aanpassingen nodig aan je infrastructuur.

Ik zal niet alle argumenten uitdiepen: er is een toffe "kennis van nu" uitzending over die alle voors en tegens mooi uiteen zet:
https://www.npostart.nl/de-kennis-van-n ... ON_1303573

uiteindelijk zit de echt mobilitietsrevolutie volgens mij niet in welke aandrijving we in de auto's gaan stoppen. Dat gaat hem zitten in het opgeven van het idee dat je allemaal je eigen auto moet hebben en dat het volstrekt normaal is om een voertuig van 2000 kg in beweging te brengen om een persoon van 80 kilo te verplaatsen. Dat is natuurlijk altijd verspilling, hoe duurzaam je die 2000 kilo dan ook in beweging brengt.

Vmaxxer

Bericht door Vmaxxer » za okt 12, 2019 12:01

brecht schreef:
di okt 08, 2019 22:35

uiteindelijk zit de echt mobilitietsrevolutie volgens mij niet in welke aandrijving we in de auto's gaan stoppen. Dat gaat hem zitten in het opgeven van het idee dat je allemaal je eigen auto moet hebben en dat het volstrekt normaal is om een voertuig van 2000 kg in beweging te brengen om een persoon van 80 kilo te verplaatsen. Dat is natuurlijk altijd verspilling, hoe duurzaam je die 2000 kilo dan ook in beweging brengt.
Kijk dan ben ik al een stuk duurzamer met mijn 120 Kilo :lach
2006 T5 2.5

Beckontheroad

Bericht door Beckontheroad » zo okt 13, 2019 6:31

brecht schreef:
di okt 08, 2019 22:35
klopt, niet alleen de aandrijving veroorzaakt fijnstof. Banden en remmen zeker ook. En dan zijn er ook nog mensen die stellen dat bij elektrische auto's door het hogere koppel de banden harder slijten... Als je t zo bekijkt zit er niet veel voordeel aan electrisch rijden. Gelukkig rijd ik een electrische 2 wieler: dat scheelt iig al de helft van de bandenslijtage :lach

Zag een paar posts terug trouwens een opmerking over waterstof. Dat is echt een fantastisch middel voor heel veel toepassingen, personen vervoer lijkt me daar geen van. Gelopen race voor de accu aangedreven electrische auto: Watertstof is te ingewikkeld (per definitie meer en gecompliceerdere techniek in je auto), nog niet goed duurzaam verkrijgbaar, duur, en veel meer aanpassingen nodig aan je infrastructuur.

Ik zal niet alle argumenten uitdiepen: er is een toffe "kennis van nu" uitzending over die alle voors en tegens mooi uiteen zet:
https://www.npostart.nl/de-kennis-van-n ... ON_1303573

Terug naar je kadettje van 860kg, veiligheid kent ook een prijs....
Maar niet te spreken over de batterijen in ev bij een ( lichte) aanrijding...
En de electra koper infra...
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--

koensch

Bericht door koensch » wo okt 16, 2019 20:39

Het is niet alleen de energiebron, maar de hele techniek.

Een verbrandingsmotor (waterstofgas) heeft een versnellingsbak, koppeling, Assen, etc nodig. Een elektromotor heeft meer vrijheid om de motor te plaatsen waar deze praktisch is (compacter dan een verbrandingsmotor) en minder invloed op de gewichtsverdeling van de auto. Assen kunnen verder naar voren/achteren waardoor je meer binnenruimte krijgt.

Het wachten is op een “wielmotor” (velg, elektromotor en rem ineen) waardoor de hele auto nuttig te ontwerpen is. Daar kan geen verbrandingsmotor tegen op.

Het opwekken van stroom met waterstofgas + zuurstof (omgekeerde elektrolyse) laat waterstof een alternatief zijn voor de batterij en niet voor de aandrijving.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +625.000km

Plaats reactie