Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VW T5 roetkat vervangers

vragen over de T5
Gesloten
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4457
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

VW T5 roetkat vervangers

Bericht door Henk-1 »

Afbeelding

Zuiniger, sneller en meer kilometers met de VW Transporter T5 Roetfiltervervanger

Moderne (turbo)diesels zoals in de VW Transporter T5 worden geleverd met een roetfilter in de uitlaat. Deze roetfilters zijn bedacht voor een schoner milieu, maar de in de praktijk werkt dat vaak niet. Wat is er aan de hand?

“Regeneratie”: extra diesel verstoken voor een beter milieu?
Roetfilters verzamelen kleine roetdeeltjes die worden verbrand als de temperatuur hoog genoeg is. Dat lukt prima bij een stevige snelwegrit of met een dikke aanhanger aan de trekhaak, maar de bus van de loodgieter die vaak de stad niet uit komt wordt nooit echt heet. Om toch de roetdeeltjes te verbranden wordt extra (!) diesel ingespoten om zo met hitte het filter schoon te branden. Dit heet met een mooi woord “regeneratie”, herkenbaar aan het spontane rookgordijn dat op dat moment achter de auto ontstaat.

Extra diesel verbranden en fijn stof op één plek lozen in plaats van verdeeld, is dit beter voor het milieu?

Nog meer nadelen:
-door de zeer fijne structuur leveren roetfilters veel tegendruk waardoor de turbo en dus de motor niet optimaal presteert.

-in de praktijk worden grovere roetdelen niet verbrand bij het regenereren maar blijven achter in het filter waardoor de tegendruk toeneemt.
-dit leidt tot vaker regeneren (dus een hoger verbruik) , inhouden van de motor en motormanagement storingen
-en last but not least: te veel tegendruk is slecht voor de turbo waardoor hij voortijdig het loodje legt. (€€€ )

Lapmiddelen….
Je kunt roetfilters laten reinigen. Dan begin je weer met een schone lei, maar na verloop van tijd ben je terug bij af. Ook een nieuw roetfilter –en dat vraagt om een diepte-investering!- is niet meer dan een tijdelijke oplossing, maar dan wel een hele kostbare!

…..of liever een echte oplossing?
De duurzame oplossing voor het roetfilter probleem bestaat uit een RVS roetfilter vervanger plus een aanpassing in het motormanagement om het regeneren uit te schakelen. Met deze oplossing trekt de motor een stuk beter, wordt de turbo minder belast, heb je veel minder motorstoringen en last but not least een significant lager verbruik!

NB: bij de APK moet een diesel voldoen aan de roetmeting. Met een EPS roetfilter vervanger is er in de praktijk geen verschil meetbaar, dus u voldoet zonder meer aan de APK-eisen.

EPS levert roetfilter vervangers uit voorraad voor alle T5 modellen .

Meer info of bestellen?
EPS Uitlaten BV
Nieuwe Compagnie 23
9605PX Kiel Windeweer

Tel: +31 (0)598 350 335 - Fax: +31 (0)598 320 402
http://www.uitlaten.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Openingstijden: DINSDAG t/m zaterdag
Verkoop van 10.00 tot 17.30
Werkplaats (op afspraak) van 08.00-17.00

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Roetfiltervervangers Volkswagen Transporter T5

Voor de volgende Transporter T5’s hebben we inmiddels een roetfilter vervangende buis in ons assortiment!

Volkswagen Transporter T5 1.9 TDI 2wd € 189 Ex BTW
Volkswagen Transporter T5 2.5TDi 2wd € 169 Ex BTW
Volkswagen Transporter T5 2.5TDi 4-Motion € 189 Ex BTW
Volkswagen Transporter T5 4 cil 2.0 BiTDI 2wd € 199 Ex BTW
Volkswagen Transporter T5 4 cil 2.0 BiTDI 4-Motion € 379 Ex BTW
Volkswagen Transporter T5 4 cil 2.0 CR TDI 84-102-140pk 2wd € 199 Ex BTW
Volkswagen Transporter T5 4 cil 2.0 CR TDI 84-102-140pk 4-Motion € 379 Ex BTW
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gesloten