Ik verruil mijn T4 2.4 in voor een T5 2,5D California
Nu hoor en lees ik van alles over goede en minder goede motoren.
Ik zoek naar bouwjaren 2005 tot 2007.
Ik hoor dat vanaf maand 6 in 2005 de motoren verbeterd zijn. Is dat zo en hoe zit het met de keuze voor 131 pk of 174? (heb nu 76...)
Waar moet ik wat de motor betreft extra op letten?
Fijn als iemand mij kan adviseren.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
motorkeuze T5
Re: motorkeuze T5
Eerste 5 cil. versies (motorcodes AXD en AXE) met vacuum geregelde EGR zonder roetfilter, zijn medio 2006 vervangen voor de BNZ en BPC(resp. 131 en 174 pk) met elektrisch gestuurde EGR en roetfilter. Verder zijn de motoren vrijwel identiek. En waar je op moet letten... Ik zeg lees je in op dit forum, zoekopties: Lekke waterpomp, lekke tandempomp, lekke verstuivers, lekke kop, alles wat kan lekken. Even zonder gekheid: Pas goed op bij het evt. aankopen van een gebruikte 2.5pd. Een verkopende partij kan zeggen dat ie geen spat olie heeft gebruikt over de laatste 30dkm, dat verlies kan zomaar aangevuld worden door lekke verstuivers. En vervolgens ben je een nokkenas en 10 klepstoters verder. Als tip: Zorg dat je de complete onderhoudshistorie weet van de eventueel aan te kopen bus. Is geen garantie, maar kan wel zaken uitsluiten.
Laatst gewijzigd door WouterW op 16 jul 2017, 00:59, 1 keer totaal gewijzigd.
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: motorkeuze T5
Nee , dat is niet zo. De "verbeterde" motoren zijn er gekomende vanaf 2007 .Antonio Due schreef: ↑16 jul 2017, 00:00 Ik verruil mijn T4 2.4 in voor een T5 2,5D California
Nu hoor en lees ik van alles over goede en minder goede motoren.
Ik zoek naar bouwjaren 2005 tot 2007.
Ik hoor dat vanaf maand 6 in 2005 de motoren verbeterd zijn. Is dat zo en hoe zit het met de keuze voor 131 pk of 174? (heb nu 76...)
Waar moet ik wat de motor betreft extra op letten?
Fijn als iemand mij kan adviseren.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 26 apr 2011, 22:36
Re: motorkeuze T5
Wouter, dank voor de info, maar waar staat pd voor achter 2,5?
Pascal ook dank. Wat is er per 2007 verbeterd aan de motoren?
Pascal ook dank. Wat is er per 2007 verbeterd aan de motoren?
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: motorkeuze T5
Antonio Due schreef: ↑16 jul 2017, 22:12 Wouter, dank voor de info, maar waar staat pd voor achter 2,5?
Pascal ook dank. Wat is er per 2007 verbeterd aan de motoren?
pd = pumpe düse , oftewel pompverstuivers
Vanaf 2007 is er een nieuwe versie van de eerste generatie 2.5TDI PD motoren geweest , te herkennen aan de motorcodes : BNZ en BPC
De verschillen dat ik me zo direct kan herinneren : verbeterde waterpomp , andere EGR bediening , DieselPartikelFilter (met bijhorende sensoren enz) , gietijzeren uitlaatspruitstuk ... (bij de oude versie was het uitlaatspruitstuk uit geplooide "plaat" gemaakt , en die ging steeds scheuren met dure kosten als gevolg) .
De eerste generatie 2.5TD PD motoren hadden vele "kinderziektes" , wat bij de 2e generatie iets beter was . Maar het blijven gevoelige motoren op het gebied van loskomende verstuivers (gaan dan lekken , dan komt er diesel bij de motorolie , met duren kosten tot gevolg) .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 26 apr 2011, 22:36
Re: motorkeuze T5
Dank voor de informatie. Ik ga aan de slag, maar neem de tijd. Je hoort als ik verder ben en hop dat ik dan nog 'n vraag kan stellen.
Re: motorkeuze T5
De gegoten uitlaatspruitstukken scheuren dan wel niet zo snel, ze kunnen wel weer kromtrekken... Een gietmengsel is nooit 100% homogeen, hoe goed je je best ook doet, en dat betekent dat er toch krachten in het gietstuk gaan optreden bij opwarmen/afkoelen (c.q. uitzetten/krimpen), die op den duur het gietstuk kunnen vervormen. Dat is een functie van het aantal opwarmingen/afkoelingen en dus een beetje afhankelijk van hoe je je auto gebruikt. Als je 200.000 km rijdt in 10.000 ritten van 20 km, wordt het 10.000 keer opgewarmd/afgekoeld, en zul je eerder last hebben dan wanneer je 200 ritten van 1.000 km maakt, en het maar 200 keer wordt opgewarmd/afgekoeld. En je moet een beetje geluk hebben met het gietsel: het ene zal homogener zijn dan het andere.Pascal-141 schreef: ↑17 jul 2017, 07:52 [...] gietijzeren uitlaatspruitstuk ... (bij de oude versie was het uitlaatspruitstuk uit geplooide "plaat" gemaakt , en die ging steeds scheuren met dure kosten als gevolg) [...]
Wij hebben zo net dit voorjaar ons spruitstuk kunnen laten vervangen omdat het kromgetrokken was en lekte (met als gevolg o.a. uitlaatgas in het interieur). Hetzelfde geldt m.m. voor de gegoten turbobehuizingen. Allebei ook duur om te vervangen.
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel