Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Roetfilter tijdelijk verwijderen?

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vmaxxer
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 mar 2018, 21:29
Locatie: Zutphen

Roetfilter tijdelijk verwijderen?

Bericht door Vmaxxer »

Ik heb me helemaal scheel gelezen over het RF verwijderen (evt in combinatie met uitschakelen EGR) op dit en andere forums, maar kon toch niet echt vinden wat ik zocht...

Mijn 2006 T5 2.5 schijnt stukken beter en zuiniger te kunnen rijden zonder RF en EGR plus dat je de kans op bijzonder dure reparaties aanzienlijk verkleind doordat je o.a. de turbo minder zwaar belast. (correct me if I am wrong)
maar..
Ik kwam tegen dat als je je RF leeg laat maken je per 2019 dan de sjaak bent want je betaald dan 15% MRB meer! :ie
In mijn geval is dat nogal veel omdat ik particulier in mijn bussie rij.. :muur
Ik las dus dat dit gecontroleerd wordt bij een APK dus ontwikkelde zich bij mij het idee dat het dan ook mogelijk moet zijn om het RF te vervangen door een lege pijp en voor elke APK het RF er weer ff tijdelijk onder te knutselen....

Is dit een optie? Iemand dit idee al eens onderzocht?
2006 T5 2.5 AXD
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Roetfilter tijdelijk verwijderen?

Bericht door heemskerk »

Mwah.. Wil geen moraalridder uithangen maar die dingen zitten niet voor Jan-lul onder een bus/auto. Tijden zijn veranderd.. Motorolie liet men vroeger ook zonder enig milieubesef of gêne in de put/grond lopen..
Gebruikersavatar
Vmaxxer
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 mar 2018, 21:29
Locatie: Zutphen

Re: Roetfilter tijdelijk verwijderen?

Bericht door Vmaxxer »

heemskerk schreef: 18 mar 2018, 22:48 die dingen zitten niet voor Jan-lul onder een bus/auto.
Snap ik, en ik ben ook niet van plan om ongegeneerd het milieu om zeep te helpen maar maak wel de afweging:
Met roetfilter: Minder roet maar meer fijnstof (door de regeneratie), daarnaast meer brandstofgebruik en hogere motorslijtage (oa de turbo)
Ik snap wel waar oorspronkelijk de maatregel vol goede bedoelingen vandaan kwam maar vraag me eerlijk af wat het netto resultaat qua milieuwinst nu eigenlijk is?
Met name de toename fijnstof blijkt toe te nemen juist door het RF en is met de kennis van vandaag misschien nog wel schadelijker.
Kortom ik voel me geen ernstige vervuiler als ik het RF eruit zou slopen.
2006 T5 2.5 AXD
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Roetfilter tijdelijk verwijderen?

Bericht door Pascal-141 »

Vmaxxer schreef: 19 mar 2018, 10:25
heemskerk schreef: 18 mar 2018, 22:48 die dingen zitten niet voor Jan-lul onder een bus/auto.
Snap ik, en ik ben ook niet van plan om ongegeneerd het milieu om zeep te helpen maar maak wel de afweging:
Met roetfilter: Minder roet maar meer fijnstof (door de regeneratie), daarnaast meer brandstofgebruik en hogere motorslijtage (oa de turbo)
Ik snap wel waar oorspronkelijk de maatregel vol goede bedoelingen vandaan kwam maar vraag me eerlijk af wat het netto resultaat qua milieuwinst nu eigenlijk is?
Met name de toename fijnstof blijkt toe te nemen juist door het RF en is met de kennis van vandaag misschien nog wel schadelijker.
Kortom ik voel me geen ernstige vervuiler als ik het RF eruit zou slopen.
In een 2006 T5 komt er geen "regeneratieproces" aan te pas hoor , een 2006 heeft alleen een roetfilter , geen dieselpartikelfilter (regenereren gebeurt alleen bij een dpf , niet bij een roetfilter) :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Roetfilter tijdelijk verwijderen?

Bericht door Multivan Generation »

Ben benieuwd hoe je motorcomputer gaat reageren als er ineens weer 3 sensoren bij komen die er eerst niet waren.. :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Vmaxxer
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 mar 2018, 21:29
Locatie: Zutphen

Re: Roetfilter tijdelijk verwijderen?

Bericht door Vmaxxer »

Pascal-141 schreef: 19 mar 2018, 10:53 In een 2006 T5 komt er geen "regeneratieproces" aan te pas hoor , een 2006 heeft alleen een roetfilter , geen dieselpartikelfilter (regenereren gebeurt alleen bij een dpf , niet bij een roetfilter) :knipoog
Ah.. wist ik niet :)
Multivan Generation schreef: 19 mar 2018, 11:47 Ben benieuwd hoe je motorcomputer gaat reageren als er ineens weer 3 sensoren bij komen die er eerst niet waren.. :zwaai
Die begrijp ik niet? hoe bedoel je dat?
2006 T5 2.5 AXD
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: Roetfilter tijdelijk verwijderen?

Bericht door WouterW »

Het verhaal wordt duidelijk wanneer je kunt aangeven of je ofwel: een BNZ motor, danwel een AXD hebt. De eerste heeft een dpf, de tweede een roetkat. Eind 2006 kwamen de eerste BNZ-motoren. Aan de roetkat valt niets weg te schrijven. Wanneer je die hebt, kun je ook gerust je EGR dichtzetten, aangezien de AXD een mechanisch bediende EGR heeft.
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Gebruikersavatar
Vmaxxer
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 mar 2018, 21:29
Locatie: Zutphen

Re: Roetfilter tijdelijk verwijderen?

Bericht door Vmaxxer »

WouterW schreef: 19 mar 2018, 16:23 Het verhaal wordt duidelijk wanneer je kunt aangeven of je ofwel: een BNZ motor, danwel een AXD hebt.
EDIT:
gevonden!
Ik heb een AXD
2006 T5 2.5 AXD
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Roetfilter tijdelijk verwijderen?

Bericht door Jeroen T5 204 »

Gewoon een rvs plaatje op de EGR draaien.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
jordydereus

Re: Roetfilter tijdelijk verwijderen?

Bericht door jordydereus »

Ķlusje van niks.
Van de week nog gedaan.

Daarna ff beide slangen los halen. En boutjes erin doen.
Klaar is kees.

Dpf heb je niet.
Kat lekker laten zitten.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Roetfilter tijdelijk verwijderen?

Bericht door heemskerk »

Precies. EGR out of order, en kat laten zitten als ie goed is. bij gelijkblijvende softwareconfiguratie maakt met of zonder geen merkbaar verschil in vermogen (e.e.a.) wordt toch afgetopt, ook een voordeel in brandstofverbruik was bij mij destijds niet merkbaar. Wat wel merkbaar was was de rookpluim, iets minder geluidsdemping en de old-fashion-stank. Ben toen - tot grote tevredenheid - teruggegaan naar een compleet nieuw uitlaatsysteem incl kat welke ik voor een prikkie kon kopen bij ABC-Schiedam. Daarna stiller, schoner, geen (merkbaar) verbruiksverschil en origineel.. :yes
Plaats reactie