Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Speakers en woofers

vragen over de T5
Gebruikersavatar
appie
Berichten: 386
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:04
Locatie: zwarte haan
Contacteer:

Re: Speakers en woofers

Bericht door appie »

Het beste resultaat is de boel beplakken met dynamat of noisekiller aan de buitendeur zijde. Dan komt het zelfs uit de standaardkartonnen een hoop bas

http://t5.testtechniek.nl/Wat%20hebben% ... 5E186.html
Neemt de bus!
pork
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 mar 2007, 18:14

Re: Speakers en woofers

Bericht door pork »

Leuke site én ook nog eens met iWeb gemaakt, ja ook ik ben een Maccer, maar hoe krijgen ze die deurpanelen er nu af?
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Speakers en woofers

Bericht door Donald4Motion »

@Appie,

Kunnen jullie voor een schappelijke prijs aan Dynamat spullen komen?
Ik ga ergens in augustus m'n Multivan aan de voorkant rondom isoleren, zeg maar de zitruimte voor.

Kunnen jullie toevallig leveren tegen een WJW prijs :bonk
Gebruikersavatar
painter
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2007, 11:26
Locatie: Monaco
Contacteer:

Re: Speakers en woofers

Bericht door painter »

S4Rs schreef:@Appie,

Kunnen jullie voor een schappelijke prijs aan Dynamat spullen komen?
Ik ga ergens in augustus m'n Multivan aan de voorkant rondom isoleren, zeg maar de zitruimte voor.

Kunnen jullie toevallig leveren tegen een WJW prijs :bonk
Ik heb een tijdje terug een box-update gedaan, icm een geluidsisolatie;
De boxen zijn de originele uit de Multivan, en klinken meer dan voldoende, veel belangrijker is het om je deuren goed te isoleren.
Ik heb 2 weken terug mijn huidige auto ook deze behandeling gegeven, maar met een ander merk dan Dynamat ( zat wel in mijn vorige).
Dit spul kost veel minder, en is dikker dan Dynamat,en het plakt als een oude schoonmoeder.
Het spul heet Noise-Killer http://www.noise-killer.nl/
Tevens heb ik er even (voor de zoveelste keer) even een linkje bijgedaan, omtrent de inbouw van de boxen, en het plakgedoe.

succes. (voorheen VW rijder).

gr.Painter


http://www.mijnalbum.nl/Album=OEW8N8KT
Het gaat er niet om hoe oud je wordt, maar het gaat er meer om, hoe je oud wordt.
Gebruikersavatar
appie
Berichten: 386
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:04
Locatie: zwarte haan
Contacteer:

Re: Speakers en woofers

Bericht door appie »

mail mij maar even !
Neemt de bus!
Gebruikersavatar
Tilt!
Berichten: 81
Lid geworden op: 10 apr 2008, 22:38
Locatie: Lebbeke, België
Contacteer:

Re: Speakers en woofers

Bericht door Tilt! »

Heb me ondertussen een set focals aangeschaft zoals hierboven reeds aangegeven (voor de Belgen onder ons : ze verkopen ze in de Auto5 van Drogenbos), en een subwoofer van één of ander bollenmerk (omdat ik niet kan wachten en ik direct een subwoofer wou bij de speakers :nuts ).
De verkoper feliciteerde mij met mijn keuze toen ik met mijn speakers aan de kassa stond, over de sub had hij zijn twijfels. Ik heb die sub genomen omdat hij net tussen de voorzetels past en hij bijna even hoog is als de zetels zodat er eigenlijk een (nood) derde zitplaats gecreëerd wordt.

Resultaat ... Hmmm .... mediocre at best, en 't zijn vooral de focals die tekort schieten vrees ik. Nuja, de focals op zich zullen wel goed klinken maar die deuren hé ... Ik had geluidsisolatie gekocht om achter de speakers op de buitenste binnenkant van de deur te plakken, maar toen ik zag dat de ruit maar op een paar cm. van de buitenkant van de deur passeerde + toen ik eraan dacht dat er in de deuren ook water passeert, heb ik de geluidsisolatie toch maar achterwege gelaten.

Mijn radio (Kenwood dubbel DIN 8220) heeft de optie om de speakers te dimmen tov de woofer en dat heb ik ook moeten doen omdat de focals anders veel te schel klinken. Geluidsisolatie zou dit probleem waarschijnlijk oplossen, maar wat te kopen hé ?? Die noise killer heeft AFAIK alleen een volledige set te koop en ik zie het niet direct zitten om mijn deurtredes af te breken om daar ook geluidsisolatie te steken, of om IMO lelijke matten over mijn wielkasten te kleven, de dynamat site moet ik nog eens uitpluizen.

Dus, momenteel nog niet echt happy, maar misschien verwacht ik teveel ? :bonk Anyway, raad over het aanbrengen van geluidsisolatie op de buitenste zijde van de deur is nog altijd welkom.
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Speakers en woofers

Bericht door Donald4Motion »

als je een filter bij je focals heb zou je die eens op-1DB kunnen zetten, dat maakt de tweeter wat 'zachter'
je deuren dempen is echt de moeite waard, maar daar kom je pas achter als je het gedaan hebt natuurlijk.
op de site van dynamat staan diverse 'goodies' maar de gewone dempingsmat is wel vrij standaard eigenlijk.

de goedkope matten kunnen verharden en verliezen hun effect of ze vallen van je deur af :nuts
Gebruikersavatar
appie
Berichten: 386
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:04
Locatie: zwarte haan
Contacteer:

Re: Speakers en woofers

Bericht door appie »

ik heb heel wat t5 deuren beplakt. Dynamatextreem of bepaalde terosonmatten of noisekiller werken heel goed.
De deurplaten verwijderen is geen makkie. Maar als die los is kan je lekker plakken.

Of je moet er eens een ritje aan wagen.
Neemt de bus!
Gebruikersavatar
Tilt!
Berichten: 81
Lid geworden op: 10 apr 2008, 22:38
Locatie: Lebbeke, België
Contacteer:

Re: Speakers en woofers

Bericht door Tilt! »

Asap help gevraagd !!! :nuts

Ben mijn deurpanelen aan't demonteren om de geluidsisolatie aan te brengen, maar ik slaag er niet in om dat alu paneel waar oa. de speaker ingebouwd zit te verwijderen, het blijft vastklemmen in het midden van de ruit.
De twee rivetten heb ik uitgeboord zoals op de foto's van Painter te zien is, alle vijzen verwijderd maar ik krijg het paneel maar een cm. of 5 naar beneden :( Op Painter's foto's staat ook nog een extra vijs die weggestoken zit achter een zwart afsluitdopje, maar die vijs zit er bij mij niet in, het dopje wel, maar er zit niets achter. Ik heb het hier over die vijs net onder de uit te boren rivetten.

Alvast bedankt voor de hulp, mijn busje ligt open en heb hem morgen nodig ! :ikrij
Gebruikersavatar
ferry395
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 jan 2007, 19:13

Re: Speakers en woofers

Bericht door ferry395 »

Tjonge jonge wat ik hier allemaal hoor wat een ellende.
Ik heb een mutivan heb achterin twee 12 inch woofers de rest is standaard in de multivan alleen heb ik een alpine w200i erop en geloof me klinkt super,
Dus al dat gedoe ongelovelijk het klinkt bij mij als een jekko oorverdovend zeg maar dus vind het raar wat jullie allemaal maar moeten doen voor een beetje geluid.
T5 volledig ABT 224pk www.HORIZONBRUIN.nl
voor al u ZONNEBANKEN-SAUNA'S-FITNESSAPPARATUUR-COLLAGEENBANKEN-HOTTUBE'S
Gebruikersavatar
Tilt!
Berichten: 81
Lid geworden op: 10 apr 2008, 22:38
Locatie: Lebbeke, België
Contacteer:

Re: Speakers en woofers

Bericht door Tilt! »

Tja, ik heb geen Multivan, dus ik kan geen 2 woofers vanachter steken, ik heb nu ook al die geluidsisolatie gekocht dus ... :wjw

Heb nog wat verder zitten prullen en dat binnenpaneel hangt blijkbaar vast met 2 bouten aan de venster zelf. Kan ik de ruit vastplakken zoals op de foto's van Painter aangegeven en die 2 bouten lossen zodat ik het paneel er kan uitnemen, of bestaat er dan kans dat de ruit achteraf schuin komt te zitten en niet vlot meer werkt ?
Is het systeem zoals bij Painter dan verschillend tov het mijne (Transporter) want van die ruiten los te maken is er op de foto's van Painter geen sprake.

Iemand ?? Busje zit voorlopig weer in elkaar zonder deurbedekkingspanelen. :muur
Gebruikersavatar
appie
Berichten: 386
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:04
Locatie: zwarte haan
Contacteer:

Re: Speakers en woofers

Bericht door appie »

Hallo plakvriendjes,

Op de stalenplaat zitten 2 rubber doppen deze maak je los, laat het raam zakken (elektrisch of met de handslinger) totdat er boutjes zichtbaar zijn , deze draai je los en je wipt het raam uit de sponning. Dan schuif je deze naar boven en tape je deze lekker vast.
dan maak je de overige bouten los van de plaat en manoeuvreer je het geheel naar buiten. Als je de popnagels hebt uitgeboord dan gaat ie links boven met wat oud hollands godverren wel los. Anders moet het slot eruit zodat je alles eruit kan trekken. (maar dat is voor de volgende keer)
Neemt de bus!
Gebruikersavatar
ferry395
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 jan 2007, 19:13

Re: Speakers en woofers

Bericht door ferry395 »

hey tilt

o oke ja wat je kan doen is een subwoofer onder de stoel of erachter of tussen de voorstoelen succes gr ferry
T5 volledig ABT 224pk www.HORIZONBRUIN.nl
voor al u ZONNEBANKEN-SAUNA'S-FITNESSAPPARATUUR-COLLAGEENBANKEN-HOTTUBE'S
Gebruikersavatar
Tilt!
Berichten: 81
Lid geworden op: 10 apr 2008, 22:38
Locatie: Lebbeke, België
Contacteer:

Re: Speakers en woofers

Bericht door Tilt! »

@ appie : You da man !!! :jumpklap

@ ferry395 : O maar ik heb een subwoofer hoor, alleen klinken de focals in de deuren niet zoals ze zouden moeten, vandaar het geplak, en ook om het omgevinggeruis wat te verminderen natuurlijk.

Btw : vrijdag mag ik eindelijk mijn 20" gaan halen en m'n verlaagde vering, kan ik eindelijk eens foto's posten ! :yes
Gebruikersavatar
Tilt!
Berichten: 81
Lid geworden op: 10 apr 2008, 22:38
Locatie: Lebbeke, België
Contacteer:

Re: Speakers en woofers

Bericht door Tilt! »

GELUKT !!!!!!!!!!!!!!!!!! :jump :jump :jump :jump :jump :jump

Als je de venster laat zakken tot aan die gaten is het echt poepsimpel om ze te lossen en omhoog te trekken. Daarna echter ... :bonk zat het paneel *nog* altijd vast, nouja, ik kon het er nog niet van nemen. Bleek de kabel van de centrale deurvergrendeling nog los te moeten ook, nou dat hij los moest had ik direct door, maar eer ik hem los kreeg ... :muur
Ik zou willen uitleggen hoe hem los te krijgen voor mensen die in de toekomst deze info zoeken maar weet niet goed hoe. Nuja ... de connector gaat in zo'n soort "housing", de connector is ovaal maar langs één van de platte kanten zit er zo'n soort vin op, op het uiteinde van die vin zit er zo'n soort vergrendeling die je eerst moet induwen alvorens ze los te krijgen (zoals op alle kabels die je losmaakt in de deur) echter is deze heel hard in te duwen alvorens ze loskomt.

Anyway, als ik nu langs buiten tegen het metaal tik met mijn hand hoor je precies het geluid van een tank, ipv het geluid van blik ! :yes
Of het veel gaat helpen voor de klank van de muziek weet ik nog niet want ik heb nog maar één deur gedaan, de volgende zal pas zaterdag kunnen gebeuren, I'll keep you guys posted !
Plaats reactie