Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bixenon

vragen over de T5
Lambik
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 jan 2007, 21:52

Bixenon

Bericht door Lambik »

Wie heeft er ervaring met bixenon lampen H4 die er later zijn ingebouwd,en wat is een goed merk.
En wat kosten ze ongeveer.
Gr Harry.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

beter licht

Bericht door vaniac »

Het inbouwen van een xenon conversieset in de standaard H4-koplampen van de T5 levert niet veel op. Het ontwerp van de reflectors is gewoon zwaar onder de maat. De lichtverdeling is niet meer van deze tijd. Een beter alternatief zijn de multivan koplampen. Deze hebben een aparte reflector voor het dimlicht en geven daardoor een beter lichtbeeld dan de standaard koplampen. Eventueel kun je de multivan koplampen ombouwen op xenon.
Ik heb alle mogelijkheden tegen elkaar afgewogen en heb uiteindelijk gekozen voor de projektzwo bixenon koplampen. Deze maken gebruik van projectorlenzen en zijn speciaal voor xenon ontworpen. Het lichtbeeld is enorm breed en gelijkmatig en!!! je hebt dubbel grootlicht: een combinatie van xenon grootlicht en halogeen grootlicht. Met andere woorden, een waar lichtkanon. Het nadeel is de hoge prijs.
Gebruikersavatar
painter
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2007, 11:26
Locatie: Monaco
Contacteer:

Bericht door painter »

Hoi Dokter Vaniac,

Krijg jij zo langzamerhand niet een Xeno-advies tik ?? :bonk
Het gaat er niet om hoe oud je wordt, maar het gaat er meer om, hoe je oud wordt.
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Bericht door Danny »

Ik opteerde ook gelijk vanaf de bestelling voor de Multivan lampen, in overleg met de dealer want hij moest wel de ouwetjes overnemen...
dat de Bi-xenon niet veel brengt is toch ook wel wat overdreven vind ik persoonlijk :knipoog omdat het toch altijd beter is dan gewoon de halogeenpit.
Ik vind enkel het dimlicht ondermaats en vooral kwetsbaar. wij monteerden er al meerdere op motoren met echt oude lampen (spiegels ,reflectoren) en toch was 't resultaat duidelijk zichtbaar, veel betere verlichting... de T5 zal niet anders zijn maar 't zelfde als een originele zal 't wel nooit zijn. 't is maar wat je ervan verwacht en hoeveel je er aan wil geven :zwaai
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

altijd weer hetzelfde liedje.............

Bericht door vaniac »

painter schreef:Hoi Dokter Vaniac,

Krijg jij zo langzamerhand niet een Xeno-advies tik ?? :bonk
Ha die Painter,
Misschien heb je wel gelijk. Maar het feit blijft dat er veel onduidelijkheid bestaat over de kwaliteit van autoverlichting. Veel mensen verwarren feller licht met beter licht.
Een slecht koplampontwerp valt des te meer op naarmate je er een fellere lamp in monteert.
Goed licht is van fundamenteel belang voor de veiligheid, zeker voor oudere chauffeurs.
Ruud PS
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 jan 2007, 11:32

Bericht door Ruud PS »

Vaniac, wat kostte de projektzwo inbouwset + inbouwen. IS waarschijnlijk voordeliger dan een Multivan vanaf fabriek met Xenon lampen.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

prijskaartje

Bericht door vaniac »

Bij de VW-dealer in Duitsland besteld voor 1700,00 euro.
Zelf ingebouwd. Ongeveer 4 uur werk.
Gebruikersavatar
painter
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2007, 11:26
Locatie: Monaco
Contacteer:

Bericht door painter »

Als je Xenon meebesteld, ben je 2950 euro ex BTW/BPM kwijt.
Staat in de prijskrant van Volkswagen.
Dat is dan wel inclusief koplampsproei instalatie.
Oftewel 6490 oude guldens.

En inclusief BPM en BTW 4844 euro.
En om het verhaal compleet te maken (10.656 oude guldens).
En ik heb geen typfout gemaakt. :groteogen
Het gaat er niet om hoe oud je wordt, maar het gaat er meer om, hoe je oud wordt.
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Bericht door Pim 328 »

Vergeet er dan niet bij te zeggen, dat er ook een automatisch hoogte regeling op zit.
Dit is namelijk wat bijna alle niet af fabriek xenon sets er niet bij hebben, waardoor dus irritatie onstaat ivm te hoog afgesteld.

Dit wordt op de achteras en vooras gemonteerd op de draagarmen en de sensoren meten de stand van de draagarm en regelen hiermee het licht beeld.
Gebruikersavatar
painter
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2007, 11:26
Locatie: Monaco
Contacteer:

Bericht door painter »

Nou voor dit bedrag weet ik wel leukere dingen te verzinnen.
En een doorsnee Painter moet elke dag sappelen voor zijn centen.
Het gaat er niet om hoe oud je wordt, maar het gaat er meer om, hoe je oud wordt.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

oh ja.........

Bericht door vaniac »

Ik was nog vergeten te vermelden dat ik de koplampsproeiers af fabriek heb meebesteld.
Bij de T5 bestaan er hiervan twee uitvoeringen:
-vaste sproeiers: deze steken boven de bumpers uit (transporterbumpers).
-telescopische sproeiers: deze zijn verzonken in de bumpers (multivanbumpers) en zien er beter uit.
De hoogtesensoren van de projektzwo-set bestaan uit twee ultrasoonsensoren die vast onder de carrosserie worden gemonteerd. Ze werken op dezelfde wijze als parkeersensoren. Een exemplaar zit aan het voorste subframe en het tweede ter hoogte de bevestiging van de achterste draagarmen.
Theo931
Berichten: 132
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:29

Re: beter licht

Bericht door Theo931 »

vaniac schreef:Het inbouwen van een xenon conversieset in de standaard H4-koplampen van de T5 levert niet veel op. Het ontwerp van de reflectors is gewoon zwaar onder de maat. De lichtverdeling is niet meer van deze tijd.


Kan dit verhaal niet helemaal rijmen met de praktijk.
Ken een paar mensen die zo'n conversie set hebben gemonteerd, is niet een beetje meer licht, die hebben nu lichtkanonnen op hun auto. Heb zelf het verschil gezien, aan een kant een een h4 lamp aan de andere kant xenon, een bundel aan licht en goed beeld.
Lambik
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 jan 2007, 21:52

Bericht door Lambik »

Ok bedankt allemaal voor de uitleg die ik hier over heb gehad.
Er worden op internet setjes aangeboden voor 339 euro.
Koplampsproeiers zitten er af fabriek al op.
En goed licht hebben is belangrijk maar 1700 euro?????????????
Wat is dan een goed alternatief om beter licht te krijgen??????
Gr Harry.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

licht

Bericht door vaniac »

De gulden middenweg: multivan koplampen met xenon conversie.
Lambik
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 jan 2007, 21:52

Bericht door Lambik »

Wat ben je dan kwijt aan euro,s
Harry.
Plaats reactie