Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Multivan in België met dc ?

vragen over de T5
Plaats reactie
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Multivan in België met dc ?

Bericht door Guus NLB »

Zoals sommige van jullie weten woon ik in België en heb mijn bedrijf in Nederland. Ik rijd met een NL kenteken. Dit mag in zoverre niet, dat ik moet rijden met een in B geregistreerde wagen.
Daarom heb ik mijn T5 ook in B laten registreren maar op mijn NL kenteken !
Ik betaal nu dus dubbel wegenbelasting maar dit bedraagt in B maar € 127,50 per jaar.

Omdat ik waarschijnlijk in juli een nieuwe T5 ga rijden ben ik mij aan het oriënteren. Ik overweeg met een B kenteken te gaan rijden, BPM is er niet in B dus dat blijft gelijk, alleen de (21%) BTW kan ik dan niet terugvorderen want hij blijft op B kenteken. Ik kan dan natuurlijk wel de totale kosten incl. BTW op de balans zetten. De bijtelling zal wel worden gedaan naar waarde van een NL bus. Maar ik kan natuurlijk ook de bus in privé houden en een km-registratie bijhouden.
Dat B kenteken opent perspectieven want als in NL km-rijden wordt belast worden de buitenlandse kentekens natuurlijk niet meegenomen.... :lach

Nou is het leveringsprogramma van de T5 in B kennelijk anders dan in NL, ze kennen er geen Highline en ik weet niet of de afmetingen van een dc anders zijn.
En om op de kopregel terug te komen, ik zie geen Multivan met dc. Is die er niet in B ?
De NL website is in ieder geval veel duidelijker en makkelijker.

Ik houd mij aanbevolen voor deskundige aan- en opmerkingen. :nuts
ronconnie
Berichten: 56
Lid geworden op: 18 mar 2008, 15:43

Re: Multivan in België met dc ?

Bericht door ronconnie »

waarom koop je dan niet in nederland ipv in belgie een nieuwe t5??
dus geen nederlands kenteken aanvragen.
je kan de auto/bus toch gewoon daarna in belgie laten registreren???
dan kan je wel een multivan dc bestellen.

groet,

ron.
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Multivan in België met dc ?

Bericht door Donald4Motion »

Guus,

Ik heb zelf een Multivan als Van uitvoering gekocht, dus gewoon rondom glas, geen schot, en maar 2 stoelen voorin.
De stoelen krijg je er dan gewoon bij, die pakken ze samen en wordt geleverd als lading.

Als je eenmaal een Van uitvoering heb kan je h'm wegbrengen voor een DC inbouw. Het zou dan alleen om het schot gaan omdat je nog stoelen en banken hebt liggen dan. De maten zoals hier gehanteerd worden zullen ook voor belgie voldoen. en je hebt tenslotte een NL kenteken.

Ik heb m'n ruiten achter zo getint dat ik goed naar buiten kan kijken maar ze kunnen zogoed als niet naar binnen kijken.

Dus even kort, als je een Van neemt kan je nog echt alle kanten op :wjw
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: Multivan in België met dc ?

Bericht door johnny van de voorde »

Hey,

De Multivan is niet verkrijgbaar als DC, aangezien de belgische wetgever zegt:

De minibus met scheidingswand (Dubbele Cabine),kan worden ingeschreven als bedrijfsvoertuig type "lichte vrachtwagen".

Voorwaarden zijn:

De helft van de wielbasis moet ingericht zijn als gesloten bestelwagen.

Deze "helft" moet dienen als laadruimte en moet aldusdanig ingericht zijn .

(mag dus niet zijn voorzien van glazen panelen, al dan niet ondoorschijnend)

John. :muur :muur :muur
belgacom
Berichten: 123
Lid geworden op: 30 mar 2007, 19:55
Locatie: zoutleeuw (Belgie)

Re: Multivan in België met dc ?

Bericht door belgacom »

johnny van de voorde schreef:Hey,

De Multivan is niet verkrijgbaar als DC, aangezien de belgische wetgever zegt:

De minibus met scheidingswand (Dubbele Cabine),kan worden ingeschreven als bedrijfsvoertuig type "lichte vrachtwagen".

Voorwaarden zijn:

De helft van de wielbasis moet ingericht zijn als gesloten bestelwagen.

Deze "helft" moet dienen als laadruimte en moet aldusdanig ingericht zijn .

(mag dus niet zijn voorzien van glazen panelen, al dan niet ondoorschijnend)

John. :muur :muur :muur
Dat is niet waar!! Ikzelf heb in Belgie de caravelle Highline als dubbel cabine, volledig 100% als lichte vracht, maar ik had ook de Multivan als 100% lichte vracht (= grijs kenteken) kunnen nemen. Waarom zou dat niet kunnen? Er moet achter de achterbank wel een volledig schot worden geplaatst, maar let op: Bij de Caravelle en de Multivan moet er een zogenaamde Luxe Dubbele Cabine, ofwel cruisecab worden genomen, dat wil zeggen dat de laadruimte ook onder de achterbank doorgaat. Dan is er niets aan de hand.
De wielbasis is namelijk 3 meter en de laadruimte (gemeten op 30cm ONDER het plafond!!) is dan nog precies 1,50 meter. Dat is dus precies de helft van de wielbasis en dus van de wettelijk vereiste.
Nog een voordeel in Belgie is, dat je de (donkere) ruiten in de laadruimte gewoon kunt laten zitten. In nederland schijnt dat niet te mogen en moet je die glasslook rommel nemen.
Voor meer info kun je eens kijken op http://www.act-research.be/nl/actresearch_nl.php.
Je mag me ook altijd bellen.
met vriendelijke groet,

Wilco 244
Gebruikersavatar
Rafke 108
Berichten: 690
Lid geworden op: 19 nov 2007, 12:34
Locatie: Druivenstreek - Vlaams-Brabant België

Re: Multivan in België met dc ?

Bericht door Rafke 108 »

Ook bij ons in 't bedrijf is ern caravelle met dc waar ruien instaan, dit is dus geen probleem.
We hebben trouwens 2 Corsas vans, waar ook ruitjes rondom zijn.
In het kader van de aanschaf van een nieuw voertuig voor mij, wist de boekhouder me te vertellen dat een klant van hem een opmerking gehad had ivm de voledige aftrek van een caravelle DC. Normaal trek je in België dan 100% terug, maar, omdat het om een luxe-voertuig zou gaan zou hij slechts 70% meer mogen inschrijven... 't Was 't eerste da k er van hoorde, en k ben is benieuwd want komende week gingen ze me meer info bezorgen.
T4 Caravelle & T6.1 California
Vroeger T5 Multivan 04 & T5 Caravelle 07

Facebook: Raf Deveuster
Instagram: rafdeveuster


Afbeelding
belgacom
Berichten: 123
Lid geworden op: 30 mar 2007, 19:55
Locatie: zoutleeuw (Belgie)

Re: Multivan in België met dc ?

Bericht door belgacom »

100% lichte vracht is 100% lichte vracht. Dat maakt toch niet uit of het een Citroen Berlingo is of wat anders? Als de laadruimte maar minstens de helft is van de wielbasis. Mijn andere wagen is een Jeep Grand Cherokee met een V8 op lpg. Dat is een 2 zitter maar ook 100% lichte vracht!
met vriendelijke groet,

Wilco 244
Gebruikersavatar
Rafke 108
Berichten: 690
Lid geworden op: 19 nov 2007, 12:34
Locatie: Druivenstreek - Vlaams-Brabant België

Re: Multivan in België met dc ?

Bericht door Rafke 108 »

belgacom schreef:100% lichte vracht is 100% lichte vracht.
Inderdaad
Maar ik sprak over de BTW-recuperatie...
Voorlopig laten ze ons gerust, onze Patrols en LandCruisers kunnen we nog 100% recupereren dus no probs. Ma ben wel benieuwd hoe t gaat aflopen bij de klant van onze boekhouder
T4 Caravelle & T6.1 California
Vroeger T5 Multivan 04 & T5 Caravelle 07

Facebook: Raf Deveuster
Instagram: rafdeveuster


Afbeelding
Plaats reactie