Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Niet werken van de koelvloeistofverwarming

vragen over de T5
Marc Mutsaers
Berichten: 2
Lid geworden op: za jan 17, 2009 15:16

Niet werken van de koelvloeistofverwarming

Bericht door Marc Mutsaers »

Kan iemand mij vertellen hoe de koelvloeistofverwarming (webasto thermo top C) van mijn T5 174 PK LWB uit 2004 zou moeten werken, hij doet namelijk helemaal niets , heeft het zo lang ik de bus heb (1 jaar) ook nog nooit gedaan. en kan iemand mij ook vertellen of het moeilijk is om de bijverwarming om te bouwen of laten bouwen naar een standkachel (en wat de kosten hiervan zijn)

Vriendelijke groet
Marc

Gebruikersavatar
BigRuud
Berichten: 487
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 19:49
Locatie: Fryslan

Re: Niet werken van de koelvloeistofverwarming

Bericht door BigRuud »

Ik heb mijn tweede bijverwarmer er inmiddels al in, ik was natuurlijk de eerste die het had volgens de dealer(ja ja) Volgens de werkplaats chef hebben de meesten het niet eens door dat hij stuk is. De mijne ging stuk na 2 jaar en 1 week, dus uit de garantie. Ben ik 1 keer snugger geweest en had ik 2 jaar extra garantie gekocht. :yes Er is een nieuwe complete webasto in gekomen, was iets van een 1000 euro. Maar dan zit je wel lekker warm :winter
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: do jun 12, 2008 19:26

Re: Niet werken van de koelvloeistofverwarming

Bericht door pieters »

Hallo Marc,

Ik heb nou niet direct de indruk dat die kachels opzichzelf zo snel kapot gaan .
Heb er met meerdere autos nooit geen problemen mee gehad.
Ook in mijn t5 nu 100000km niet functioneerd nog steeds goed.
Als het 10 graden vriest dan merk je echt wel of hij het doet of niet.

Ze moeten het geloof ik doen onder de 9 graden bij lopende motor.
Nu weet ik niet waar die signalen vandaan moeten komen maar ik denk van de auto.
Zou het eerst daar meer eens zoeken en voeding natuurlijk mischien een zekering.

Bij veel starts en stops onder de 9 graden en bij korte stukjes zou hij mischien wat sneller kunnen vervuilen omdat ie dan niet goed op temp komt.

Bij storing zou ik er nog liever mee naar een webasto deskundig bedrijf gaan dan naar de vw dealer want die kijken je soms aan of ze het in keulen horen donderen.

Succes

maellona
Berichten: 2
Lid geworden op: zo jan 18, 2009 14:52

Re: Niet werken van de koelvloeistofverwarming

Bericht door maellona »

Je merkt de bijverwarming door het op temperatuur zijn van de motor na 5 km buitenweg( 80 km/u als je geluk hebt)bij een t5 2.5, 130 pk.
Momenteel ben ik bezig om de Webasto thermo top C - diesel bijverwarming te "pimpen" naar een standkachel dmv een klok 1533.
In Nederland(duiven,gld) vraagt de vw-dealer voor ombouwkit+dig.klok 300 euro incl. 19 % btw.
In Duitsland vragen ze er 215 euro voor incl. 19% Mwst en incl 15 euro bezorgkosten.
T 91 kost je 245,- euro extra(ontvanger+zender) in duitsland.
Aangezien ik elke dag dezelde tijd van huis ga en van werk weer naar huis ga, ben ik comfortabel klaar voor 215 euro.... :ikrij

pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: do jun 12, 2008 19:26

Re: Niet werken van de koelvloeistofverwarming

Bericht door pieters »

Hallo wjwellers,

Je koelvloeistof verwarmer oppimpen naar een standkachel is niet helemaal waar volgens mij.
Ik weet het niet precies maar wie het beter weet mag mij verbeteren.

Bij een standkachel uitvoering kun je door middel van een klok of afstand bediening ook tevens je interieur verwarmen daar mee gaat ook je kachel fin lopen en je kachel werken. Op de ingestelde verwarmings temp op je kachel.

Bij een koelvloeistof verwarmer met een klok kun je alleen je koelvloeistof verwarmer op tijd aan laten gaan. Dat op het moment je de auto start en je de kachel aanzet deze bijna op de zelfde tijd warm is mag dan wel duidelijk zijn.

Dat er een voordeel is voor je motor dat snap ik wel als je hem gebruikt tenminste.
Bij extreme kou is de motor veel sneller op temp . Voor je comfort brengt het niet zo heel veel het duurd dan nog steeds vrij lang voor je interieur warm is

Bij koude omstandigheden zal het altijd nog vrij lang duren voor je motor echt op bedrijfstemp is.
Ook al is je water temp op 80 graden. Voordat je olie dat ook is zul je altijd nog wel een km of 20 moeten rijden.

Voor een beetje meer comfort en een beetje economisch met je brandstof omspringen heb ik alleen gekozen voor een koelvoeistof voorverwarmer die gaat werken als de motor loopt.

Veel succes allemaal

Gebruikersavatar
zeef
Berichten: 123
Lid geworden op: zo nov 18, 2007 15:56

Re: Niet werken van de koelvloeistofverwarming

Bericht door zeef »

pieters schreef:Hallo wjwellers,

Je koelvloeistof verwarmer oppimpen naar een standkachel is niet helemaal waar volgens mij.
Ik weet het niet precies maar wie het beter weet mag mij verbeteren.

Bij een standkachel uitvoering kun je door middel van een klok of afstand bediening ook tevens je interieur verwarmen daar mee gaat ook je kachel fin lopen en je kachel werken. Op de ingestelde verwarmings temp op je kachel.

Bij een koelvloeistof verwarmer met een klok kun je alleen je koelvloeistof verwarmer op tijd aan laten gaan. Dat op het moment je de auto start en je de kachel aanzet deze bijna op de zelfde tijd warm is mag dan wel duidelijk zijn.

Dat er een voordeel is voor je motor dat snap ik wel als je hem gebruikt tenminste.
Bij extreme kou is de motor veel sneller op temp . Voor je comfort brengt het niet zo heel veel het duurd dan nog steeds vrij lang voor je interieur warm is

Bij koude omstandigheden zal het altijd nog vrij lang duren voor je motor echt op bedrijfstemp is.
Ook al is je water temp op 80 graden. Voordat je olie dat ook is zul je altijd nog wel een km of 20 moeten rijden.

Voor een beetje meer comfort en een beetje economisch met je brandstof omspringen heb ik alleen gekozen voor een koelvoeistof voorverwarmer die gaat werken als de motor loopt.

Veel succes allemaal
Niet helemaal, bij ons gaat de airco aan en staat er "hE" in de display. (hEizung) Na een paar minuten voorverwarmen gaan de blowers bij de voorruit vol aan en wordt het interieur verwarmd. In een half uurtje is alle ijs van de ramen gesmolten en is de auto op een comfortabele temperatuur (een ruime 20 graden). Dus het werkt weldegelijk als een standverwarming. De Thermotop C is bij ons uitgerust met een Webasto ombouw kit en T91 zender.
Multivan T5 Comfortline 130pk

maarten2950
Berichten: 2
Lid geworden op: vr mar 02, 2007 10:17

Re: Niet werken van de koelvloeistofverwarming

Bericht door maarten2950 »

Sorry,jongens ,maar wat ik lees is niet helemaal waar.
Het principe van een standkachel is lucht verwarmen en daarmee ook de binnenruimte van de auto. Lekker warm en ontdooit als je instapt.
Nadeel is dat de motor nog steenkoud is en je dus rustig moet rijden tot deze op temperatuur is.
Voordeel is dat je ato met 15 minuten al lekker warm en ontdooit is.
Het principe van een webasto koelvloeistof verwarmer is dat de motor warm is voor je wegrijdt.
Voordeel is dat je motor op een temperatuur is van zo,n 40 graden omdat de webasto daar op afgesteld is.
Nadeel is dat dat bij een T5 ongeveer een uur duurt dus je moet een klok laten installeren met een looptijd van een uur.
Ik heb in mijn T4 al jaren zo,n kachel en dat werkt top.
Ik heb ook een schakeling laten aanleggen naar de aanjager zodat die gelijk op stand 2 begint mee te lopen dus mijn auto is ook ontdooit en warm als ik in stap.
Ik heb van de week een T5 multivan gekocht en daar zit zo,n ding standaard onder.
Deze gaat automatisch aan als de buiten temperatuur onder de 4 graden is en warmt de motor en het interieur mee op.
Volgende week komt laat ik die kachel ook ombouwn op afstands bediening zodat ik hem kan aanzetten wanneer ik wil.
Daar zijn inderdaad standaard setjes voor zodat de kachel als stand verwarming gaat functioneren.
groeten Maarten en succes.

SanderS
Berichten: 100
Lid geworden op: wo nov 12, 2008 15:06

Re: Niet werken van de koelvloeistofverwarming

Bericht door SanderS »

Heldere uitleg Maarten!

Ik heb op mijn Multivan een Webasto Thermo Top C en een Webasto Air Top 3500 ST. Er zit zo'n display in mijn hemeltje (naast het schuifraam) en ik heb er een afstandsbediening bij. Dat betekend dus dat ik een standkachel + interieurvoorverwarmer heb? Zowel op afstandsbediening is met een klok instelbaar?
Van de winter had ik namelijk het idee dat hij alleen mijn interieur opwarmde, en niet de koelvloeistof. Maar ik wist niet dat 'ie daar een uur over doet, ik heb hem telkens hoogstens een half uur aangehad.

Gebruikersavatar
appie
Berichten: 386
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 20:04
Locatie: zwarte haan
Contacteer:

Re: Niet werken van de koelvloeistofverwarming

Bericht door appie »

Dingen kunnen blokkeren door een veiligheidssituatie. Dan kan de dealer hem weer vrijschakelen in een paar minuten.
Neemt de bus!

CARVER
Berichten: 66
Lid geworden op: zo okt 07, 2007 23:40
Locatie: vw-dorp aan zee

Re: Niet werken van de koelvloeistofverwarming

Bericht door CARVER »

Hoi, Sander. Een Webasto thermo top 3c, uitvoering ( 3c is drie zone's dwz; voorste-midden en achterdeel klimaatregeling), is een koelvloeistof en interieur verwarming, dus beslist geen standkachel op zich. En inderdaad kun je hem programmeren op de tijd die jij wenst, maar ook de looptijd kun je bepalen incl. de temperatuur. Verder kun je dmv. de afstandbediening de Webasto laten starten of stoppen ondanks het programma dat je bepaald hebt. Ik zelf maak geen gebruik van een vooraf instelling, startte naar behoeven de kachel vanuit mijn woning. Verder staat het systeem vrijwel altijd op ''Auto'' en stel alleen de temp in, wat betreft het brandstof verbruik dat is niet schrikbarend veel, kijk maar in de documentatie dan zie je dat eigenlijk marginaal is zeker geen liters op de 100 km.

Wat betreft de eerste topic vraag ''doet het niet'' het systeem werkt met een aantal sensoren oa; buitentemperatuur en luchtvochtigheidmeting en interieurtemperatuurmeting mocht een van deze defect zijn , dan zal het systeem niet naar behoren werken of helemaal niet. Indat geval kan de dealer ( vw-dealer alleen ) het systeem uitlezen, en evt; repareren of wijziging aanbrengen in de software. Opm; wanneer een servomoter van de in-uitlaatklep niet goed werkt ontstaat er ook een slechte werking of helemaal niet, duidelijk mag zijn dat je in dat geval voor forse kosten komt te staan, ik kan dat weten in mijn geval kwam het op 850 eu. hoofdzakelijk aan arbeidsloon ( demonteren dashboard om er goed bij te kunnen ), het lijkt me stug dat een goede dealer dit niet kan verhelpen of men heeft zich niet voldoende getraind in dit soort werkzaamheden. Gelukkig heeft onze M.A.N. vrachtwagendealer dat wel gedaan, ze zijn ook service VW-specialist. Moraal van het verhaal is, soms gewoon vragen of men bekend is met het ''onderdeel'' van de auto.

Gebruikersavatar
jw t5 121
Berichten: 189
Lid geworden op: za jan 13, 2007 15:42
Locatie: rijssen
Contacteer:

Re: Niet werken van de koelvloeistofverwarming

Bericht door jw t5 121 »

webasto leverd een ombouw kit voor de motor bij verwarmer

met een klok of en afstandsbediening


interieur en motor worden verwarmd

werkt alleen bij een uitvoering met climate control

zelf heb ik er eind vorig jaar 1 in onze multivan gebouwt

werkt super
Afbeelding

SanderS
Berichten: 100
Lid geworden op: wo nov 12, 2008 15:06

Re: Niet werken van de koelvloeistofverwarming

Bericht door SanderS »

CARVER schreef:Hoi, Sander. Een Webasto thermo top 3c, uitvoering ( 3c is drie zone's dwz; voorste-midden en achterdeel klimaatregeling), is een koelvloeistof en interieur verwarming, dus beslist geen standkachel op zich. En inderdaad kun je hem programmeren op de tijd die jij wenst, maar ook de looptijd kun je bepalen incl. de temperatuur. Verder kun je dmv. de afstandbediening de Webasto laten starten of stoppen ondanks het programma dat je bepaald hebt. Ik zelf maak geen gebruik van een vooraf instelling, startte naar behoeven de kachel vanuit mijn woning. Verder staat het systeem vrijwel altijd op ''Auto'' en stel alleen de temp in, wat betreft het brandstof verbruik dat is niet schrikbarend veel, kijk maar in de documentatie dan zie je dat eigenlijk marginaal is zeker geen liters op de 100 km.

Wat betreft de eerste topic vraag ''doet het niet'' het systeem werkt met een aantal sensoren oa; buitentemperatuur en luchtvochtigheidmeting en interieurtemperatuurmeting mocht een van deze defect zijn , dan zal het systeem niet naar behoren werken of helemaal niet. Indat geval kan de dealer ( vw-dealer alleen ) het systeem uitlezen, en evt; repareren of wijziging aanbrengen in de software. Opm; wanneer een servomoter van de in-uitlaatklep niet goed werkt ontstaat er ook een slechte werking of helemaal niet, duidelijk mag zijn dat je in dat geval voor forse kosten komt te staan, ik kan dat weten in mijn geval kwam het op 850 eu. hoofdzakelijk aan arbeidsloon ( demonteren dashboard om er goed bij te kunnen ), het lijkt me stug dat een goede dealer dit niet kan verhelpen of men heeft zich niet voldoende getraind in dit soort werkzaamheden. Gelukkig heeft onze M.A.N. vrachtwagendealer dat wel gedaan, ze zijn ook service VW-specialist. Moraal van het verhaal is, soms gewoon vragen of men bekend is met het ''onderdeel'' van de auto.
Okay, maar waar heb ik die Airtop 3500 ST dan voor? Wat is dat voor ding? Omdat de Thermo Top kennelijk ook de interieurverwarming regelt.....

robindonne
Berichten: 54
Lid geworden op: za feb 03, 2007 9:51
Locatie: Hlem

Re: Niet werken van de koelvloeistofverwarming

Bericht door robindonne »

Ik heb onlangs ook een probleempje ondervonden met mijn koelvloeistofvoorverwarmer.

telkens wanneer mijn bus had uitgezet rookte de kachel nog enkele zwarte wolken na.

Bij de dealer hebben ze er naar gekeken maar schijnt normaal te zijn vanwege het natuurlijk ontbreken van een catelysator etc etc.


Ik heb mijn bus naar de dealer gebracht met nog maar een aantal liters diesel in de tank,
De monteur vertelde mij dat ze 20 liter hebben toegevoegd voordat de verwarmer uberhaupt aanslaat.

Dus voordat je denkt dat je kachel niet meer werkt is het misschien wijs om de tank even vol te gooien.

Gebruikersavatar
jw t5 121
Berichten: 189
Lid geworden op: za jan 13, 2007 15:42
Locatie: rijssen
Contacteer:

Re: Niet werken van de koelvloeistofverwarming

Bericht door jw t5 121 »

thermo top c is motorbijverwarmer

airtop is de standkachel


alleen de standaard standkachel verwarmd het interieur tijdklokje in plafond (dus interieur verwarmer)
Afbeelding

dpmtuning
Berichten: 10
Lid geworden op: di jun 26, 2012 8:18

Re: Niet werken van de koelvloeistofverwarming

Bericht door dpmtuning »

Heren,

Ik zit met het volgende probleempje waar ik niet uit kom. Ik heb bovenstaande goed doorgelezen maar kom er nog niet uit.
Het volgende;
Ik heb onlangs een T5 Multivan uit 2006 gekocht. Er werd mij verteld dat de wagen voorzien was van een standkachel, handig dacht ik.
Nu de koude periode begint wilde ik hem eens gaan proberen maar na wat lezen(instr. boekje), proberen en internet afstruinen begin ik er aan te twijfelen of ik uberhaupt wel een standkachel functie hebt. Op de aankoopfactuur uit 2006 staat de optie; koelvloeistofverwarming (afstandbediening) a 970 euro ex.
Ik heb ook een Webasto afstandbediening erbij gekregen en in mijn hemel zit een org. vw thermostaatklok. Ik heb geen roosters in de instapbakken bij de portieren.

Kan iemand mij nu zo vertellen wat ik nu precies wel en niet kan met dit systeem en wat de mogelijkheden zijn om dit eventueel uit te breiden.
Wat ik graag zou willen namelijk is een standkachel functie of interieurverwarming zodat je met dit weer niet 's ochtend hoeft te krabben.

(misschien dat ik de wagen even op de brug moet zetten om te kijken welke kachel ik nu echt onder mijn auto heb hangen.

Plaats reactie