Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Gewone en longlife-olie deel 2

vragen over de T5
Plaats reactie
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Gewone en longlife-olie deel 2

Bericht door Kobus »

Op een vakbeurs een olieverkoper gesproken en hem wat vragen hierover gesteld.
Volgens hem kun je bij roetfilters niet zomaar iedere olie er in gooien; deze moet echt wel geschikt zijn voor het gebruik met roetfilter. Volgens hem stelt VW zich hier zeer kritisch op en moet de door hen voorgeschreven specificatie altijd gebruikt worden.
Longlife-olie moest volgens hem iedere 30.000 km vervangen worden om het verloren gaan van bepaalde additieven (o.a. ten bate van het roetfilter) te voorkomen. 50.000 km met dezelfde olie was volgens hem echt veel te lang en was naar zijn mening "verkeerd zuinig".
Gewone olie kon zo'n 15 a 20.000 km mee; langer was niet verstandig.
Aldus iemand die het weten kan..... en als ik lieg, lieg ik hier in commissie!
stop the rat race
Damy

Re: Gewone en longlife-olie deel 2

Bericht door Damy »

Waarom zou je je ook niet aan de voorgeschreven regels houden, vroeger was het 15.000 km nu om en nabij de 30.000 km da's toch al mooi vergeleken met vroeger.
Ik zou hierop zeker niet bezuinigen en als je wilt bezuinigen...pak dan wat vaker de fiets op korte stukjes... :ie :lach
belgacom
Berichten: 123
Lid geworden op: 30 mar 2007, 19:55
Locatie: zoutleeuw (Belgie)

Re: Gewone en longlife-olie deel 2

Bericht door belgacom »

Tja, een olieverkoper praat ook alleen maar voor zijn eigen winkel, die zal niet zeggen dat je 2 of 3 keer zo lang met je olie kan rijden!
Hieronder een stukje van voormalig direkteur van Castrol, alhoewel hij het wel heel erg overdrijft:



Henk de Groot, ex-directeur van Castrol, is een strijd begonnen tegen de autoindustrie, die volgens hem de consument opdringt om onnodig motorolie te verversen. Pure geldverspilling, bijgeloof en belangenverstrengeling, zo zegt hij vandaag op Telegraaf.nl.

“Het verversen van olie is pure onzin, het is een fabeltje dat wordt opgedrongen door de olieverversmaffia”, zo zegt de ex-directeur van Castrol Motorolie. “Het is een bijgeloof dat al jaren wordt opgedrongen door de olie- en autoindustrie. Het draait allemaal om geld.”

Olie kan gemakkelijk honderdduizenden kilometers en vele jaren mee. Zwarte olie is volgens De Groot helemaal niet slecht, bij moderne olie worden de vuildeeltjes omkapseld. Maar omdat er op iedere liter olie veel winst wordt gemaakt houdt de industrie dit bijgeloof in werking. ”De autobranche is machtig en maakt iedereen monddood”, aldus De Groot.

Hij heeft een peilstok met chip uitgevonden, die een signaal geeft wanneer er onregelmatigheden in de olie zitten. Daarmee kunnen de consumenten veel geld besparen, volgens de ex-directeur gaat het in Nederland om 600 miljoen verspilde euro’s. En laten we het milieu niet vergeten, er wordt jaarlijks 30 miljoen liter olie afgedankt.

De Groot heeft al eerder geprobeerd om bij de overheid aan te kloppen en alarm te slaan, maar ‘de tentakels van de autofabrikanten zijn lang’. Europarlementariër Jules Maaten van de VVD gaat vragen stellen over dit onderwerp aan de Europese Commissie.
met vriendelijke groet,

Wilco 244
EricP
Berichten: 698
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:43
Locatie: Veldhoven

Re: Gewone en longlife-olie deel 2

Bericht door EricP »

Kan me wel vinden in de mening van wat hierboven beschreven is.
Was vorig jaar een documentaire op ZDF waarbij hetzelfde verteld werd: per liter maken (de garage en de olie leverancier) zeer veel winst (hij gaat een paar keer over de kop). En waar gaat de afgewerkte olie naar toe???
Deze is zeer makkelijk op te werken naar nieuwe.
Olie verversen is DE manier om mensen in de garage te krijgen om de auto een beurt te laten geven. Want wat slijt er eigenlijk nog behalve de remmen (60000 km) en koppeling? Kleppen stellen kan met automatische klepstellers gedaan worden, onsteking ziet niet in onze busjes. Een stoffilter hier en daar en wat koelvloeistof checken alsmede elke 2 jaar remolie (?).
Bij mijn eerste auto (Mazda op gas) heb ik maar 2 keer olie vervest (25 jaar geleden) en de moter was nog perfect na 180000km (carrosserie was een gatenkaas).
Nu mijn bus uit de garantie is denk ik aan om de mobiliteitsgarantie te laten wat het is en de termijnen maar wat te verlengen.


Groet EricP
Damy

Re: Gewone en longlife-olie deel 2

Bericht door Damy »

Ik vind het een beetje jammer, waarschijnlijk heeft meneer de ex-directeur jarenlang 5x de Balkenende norm verdiend en toen vond hij het prima allemaal.
Waarschijnlijk heeft hij de gouden zak gehad en lekker zijn zakken nog voller laten lopen met poen en dan achteraf lullen dat zoveel olie verversen niet hoeft, als je ballen hebt zeg je dat wanneer je nog de scepter zwaait bij zo'n bedrijf.
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Re: Gewone en longlife-olie deel 2

Bericht door Kobus »

Olie wordt niet voor niets het vloeibare goud genoemd....

Ik denk echter dat olie wel sneller ververst moet worden als je veel korte stukjes rijdt; de olie wordt dan nauwelijks echt warm en krijgt last van sludge door condensvorming. Dit is natuurlijk niet het ideale smeermiddel.
stop the rat race
Gebruikersavatar
jw t5 121
Berichten: 188
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:42
Locatie: rijssen
Contacteer:

Re: Gewone en longlife-olie deel 2

Bericht door jw t5 121 »

voor de echte rijders
advies elke 15000 km olie verversen + filter

in zeer korte tijd 30000km zeg maar binnen een jaar elke 30000



anderen advies geen olie verversen.
voor allen een voordeel

je bespaard olie verversen en filters

en meer werkplaats omzet.
Afbeelding
Plaats reactie