Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Olieachtige vette zwarte brei uit lucht aanvoer slang!

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Olieachtige vette zwarte brei uit lucht aanvoer slang!

Bericht door erik 924 »

Goedendag,
Ik was bezig met het afdichten van mijn EGR. (dank je Richard voor het plaatje!) Toen zag ik vettezwarte olie achtige lekkage uit de slang welke de lucht van de ontercooler naar het inlaatspreidstuk brengt! :politie

Volgens mij is het bagger wat uit het inlaat gedeelte naar de onderliggende bocht in de luchtaanvoerslangloopt. Ik zou het anders niet weten???Dit is namelijk het laagste punt na de inlaat. Het betreft hier een 174 pk 128 kw uitvoering waar een grote intercooler in de neus zit. De lucht haat aan bestuurderszijde van de Turbo naar de intercooler in de neus en komt aan de bijrijderskant terug via de zwarte slang naar de inlaat boven op het blok.En in dat laatste stukje lekt het.

Hebben er meer mensen klachten?
Ik ga het als meer tijd heb even schoonmaken maar ik moet eerst even kijken hoe die klemmer precies werken. Kan dat met een griptang net zoals T4 slangen?

Verder ga ik er vanuit dat als ik de EGR nu dicht heb het automatisch minder gaat worden. De vervuiling is dan bijna geheel afgesloten!

Hartelijk bedank voor uw reactie
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

baggeraar

Bericht door vaniac »

De bagger die je bent tegengekomen is een mix van oliedampen uit de carterventilatie en roet uit de uitlaatgassen. Dit is een direct gevolg van uitlaatgasrecirculatie (EGR). Door afsluiten m.b.v. het egr-plaatje komt er in elk geval geen roet meer in het inlaatspruitstuk. Er is dan alleen nog maar sprake van oliedamp. Deze wordt trouwens bij hoge motorbelasting weer aangezogen door de motor en inwendig verbrand. Dus af en toe bij goed warmgereden motor eens even een stukje plankgas rijden is goed voor de inwendige schoonmaak.
Als de vervuiling ernstig is, kun je ook het inlaatspruitstuk losmaken en inwendig reinigen. Dit geldt dan ook voor de inlaatkanalen in de cilinderkop.
Je motor zal erna wel beter draaien (ruimere ademhaling).
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: baggeraar

Bericht door erik 924 »

vaniac schreef:De bagger die je bent tegengekomen is een mix van oliedampen uit de carterventilatie en roet uit de uitlaatgassen. Dit is een direct gevolg van uitlaatgasrecirculatie (EGR). Door afsluiten m.b.v. het egr-plaatje komt er in elk geval geen roet meer in het inlaatspruitstuk. Er is dan alleen nog maar sprake van oliedamp. Deze wordt trouwens bij hoge motorbelasting weer aangezogen door de motor en inwendig verbrand. Dus af en toe bij goed warmgereden motor eens even een stukje plankgas rijden is goed voor de inwendige schoonmaak.
Als de vervuiling ernstig is, kun je ook het inlaatspruitstuk losmaken en inwendig reinigen. Dit geldt dan ook voor de inlaatkanalen in de cilinderkop.
Je motor zal erna wel beter draaien (ruimere ademhaling).
Gelukkig geen olie lekkade uit de moter!
Misschien indirect wel maar niet een groot probleem!
Ik ga het schoon maken en misschien kan het met een toevoeging aan de diesel (forte ) er ook iets aan verbeteren? :jumpklap
Plaats reactie