Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Turbo T5 2.5 5cyl

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27266
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Turbo T5 2.5 5cyl

Bericht door Multivan Generation » di jul 28, 2009 20:01

rob072 schreef:Eigenlijk wel raar dat gedoe bij VW.
Ik was bij een officiële VW dealer in France en die hadden geen idee over mobiliteitsgarantie etc.
Mobiliteitsservice is iets wat de dealer in Nederland bij moet houden in het computersysteem.
Stempeltjes in een boekje zegt de buitenlandse dealers niets.
Garantiegevallen worden echt puur en alleen uit de computer gehaald.
Het is dus zaak dat de dealers dit erg precies invullen en bijhouden.

De mobiliteitsservice wordt door pon betaald.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Silverline
Berichten: 76
Lid geworden op: zo feb 15, 2009 16:01

Re: Turbo T5 2.5 5cyl

Bericht door Silverline » di jul 28, 2009 21:21

Rob,

Heb het zelfde gehad met 2 verschillende VW TDI's :

1x T5 2.5 TDI 130PK
1x Passat 1.9 TDI 130PK

Bij beide zelfde diagnose dat de turbo defect zou zijn, bleek bij beide de intercoolersensor kapot te zijn (in het duits ook wel druecksensor genoemd).

Kosten rond de 30 - 40 euro , en is in 5-10 minuten te vervangen.

Bij de T5 TDI 130PK zit hij als je voor de auto staat en naar de motor kijkt, direct onder het expansievatal

Het expansievat kun je door middel van 2 schroeven aan de bove zijde los draaien en dan zie je de sensor zitten.
(Als je het expansievat los gedraaid hebt wel even rechtop houden anders kan hij gaan lekken).

Aan de sensor zit een stekkertje met 4 draden, de sensor is een klein zwart kastje wat op een zwarte buis zit gemonteerd,en wat je door middel van 2 schroeven kunt loshalen, als de schroeven eruit zijn zit de sensor nog steeds strak, dit komt doordat de sensor in een rubberen ring geklemd zit.
Afbeelding
Wie weet heb je hetzelfde probleem, succes.

alex223
Berichten: 4
Lid geworden op: di jul 28, 2009 17:47

Re: Turbo T5 2.5 5cyl

Bericht door alex223 » wo jul 29, 2009 17:10

heb zoiets ook wel eens gehad met mijn T4, heb hem toen bij een specialist gebracht en die constateerde dat er een soort vacuum meter loszat, stukje metaal waar dit op vast zat was afgebroken , die heeft hij toen weer vastgelast en het probleem was verholpen.
Ik geloof dat ik toen iets van 250 euro kwijt was is alweer een tijdje geleden.

multivan150pk
Berichten: 125
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 0:12
Locatie: peize

Re: Turbo T5 2.5 5cyl

Bericht door multivan150pk » do jul 30, 2009 19:22

ik heb een t4 2,5 liter tdi 111kw,en denk dat ik hetzelfde heb gehad.
als ik van 3 naar 4 schakelde leek het net of hij in z,n 5 stond .zo slecht trok de bus dan.
het was niet altijd,maar zo nu en dan..ook in andere versnellingen.
heb ik de bus bij jb in dieverbrug uit laten lezen,en volgens jos was idd de turbo ernstig vervuild.
dat bleek heel goed schoon te maken ipv een nwe turbo erop wat ook wel gedaan werd.
heeft m,n bus daar een dag gestaan,en na het schoonmaken loopt en trekt het allemaal weer als een tierelier

rob072
Berichten: 9
Lid geworden op: vr jan 19, 2007 22:43

Re: Turbo T5 2.5 5cyl

Bericht door rob072 » di aug 04, 2009 23:25

Nogmaals dank voor al jullie reacties. Mijn bus is naar Nederland gebracht en stroomnloos geraakt. Een lege of los gekoppelde accu oid. Het geheugen weet dus niks meer van storingen en er kan ook niks meer gevonden worden. Ik ga er weer lekker mee rijden en hoop niet meer met dit probleem geconfronteerd te worden. Het kostte me een dag vakantie, een heeeeel hoge telefoonrekening en een verzekeraar met veel kosten. lekker weer :ikrij of ik loop gewoon nog een keer tegen de lamp. Kent iemand dit verschijnsel ????

Voor nu nogmaals bedankt voor de tips. gr Rob

Gebruikersavatar
theo
Berichten: 513
Lid geworden op: za jan 13, 2007 17:45
Locatie: almere
Contacteer:

Re: Turbo T5 2.5 5cyl

Bericht door theo » zo aug 09, 2009 11:16

niet pon betaald dat,dat doe je zelf kijk maar op de rekening die je krijgt bij een grote beurt.
Multivan Generation schreef:
rob072 schreef:Eigenlijk wel raar dat gedoe bij VW.
Ik was bij een officiële VW dealer in France en die hadden geen idee over mobiliteitsgarantie etc.
Mobiliteitsservice is iets wat de dealer in Nederland bij moet houden in het computersysteem.
Stempeltjes in een boekje zegt de buitenlandse dealers niets.
Garantiegevallen worden echt puur en alleen uit de computer gehaald.
Het is dus zaak dat de dealers dit erg precies invullen en bijhouden.

De mobiliteitsservice wordt door pon betaald.
zie onze site voor een mooi hekwerk sier-hekwerken!

InfoMuis
Berichten: 655
Lid geworden op: za jan 27, 2007 12:14
Locatie: Zeewolde
Contacteer:

Re: Turbo T5 2.5 5cyl

Bericht door InfoMuis » zo aug 09, 2009 12:13

theo schreef:niet pon betaald dat,dat doe je zelf kijk maar op de rekening die je krijgt bij een grote beurt.
Dat dacht ik ook toen ik las "De mobiliteitsservice wordt door pon betaald."

Gebruikersavatar
ELPeter
Berichten: 93
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 17:48
Locatie: Heerlen (Limburg)
Contacteer:

Re: Turbo T5 2.5 5cyl

Bericht door ELPeter » wo jun 06, 2012 12:33

Ik zit waarschijnlijk met hetzelfde probleem.
Zie http://www.gerritspeek.nl/vag-com_turbo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
De duidelijke instructie heeft mij ertoe aangezet om te gaan overwegen om de turbo zelf te gaan reinigen/"reviseren".
Zeker als ik nieuwprijzen zie. (gereviseerden zijn dan 50% goedkoper, maar dan nog)

Eerst nog langs de garage om te overleggen.

Ik laat het weten.

Je komt toch steeds weer hier thuis! :ikrij :gekte
Ik hield van de T4 en ben weg van de T5!
automaat en niks anders.

Gebruikersavatar
T5austria
Berichten: 136
Lid geworden op: do mei 06, 2010 21:46
Locatie: Avenhorn & Bad Kleinkirchheim
Contacteer:

Re: Turbo T5 2.5 5cyl

Bericht door T5austria » wo jun 06, 2012 21:44

Het hoeft niet per definitie de turbo te zijn, het kan ook de EGR zijn.
De EGR zorgt voor de uitlaatgas herverbranding, voor de gene die deze hebben afgedicht of softwarematig hebben dicht geschreven, geld het volgende niet.
Wat gebeurd er: door dat de EGR klep is aangekoekt met kool resten blijft het klepje deels open staan.
Als er nu vol vermogen wordt gevraagd dan kan het gebeuren dat druk uit het uitlaatsysteem mee komt met de druk vulling van de turbo ( "dit heet overboost" ) met als gevolg dat de motor in noodloop gaat.

Dus maak eerst de EGR schoon, voordat je een andere turbo aanschaft. grote kans dat je probleem verholpen is met een klein beetje schoonmaken.

Mediga
Berichten: 33
Lid geworden op: ma apr 30, 2012 21:39
Locatie: Medemblik
Contacteer:

Re: Turbo T5 2.5 5cyl

Bericht door Mediga » za jun 09, 2012 22:49

Ik hoor regelmatig verhalen dat bij de 2 ton de koppeling en turbo eruit klappen bij de T5 is dit ook zo ? Mijn T5 komt uit 2009 en ben eigenlijk wel benieuwd..
Afbeelding

emil
Berichten: 557
Lid geworden op: zo dec 13, 2009 10:29
Locatie: achterhoek

Re: Turbo T5 2.5 5cyl

Bericht door emil » zo jun 10, 2012 10:19

T5austria schreef:Het hoeft niet per definitie de turbo te zijn, het kan ook de EGR zijn.
De EGR zorgt voor de uitlaatgas herverbranding, voor de gene die deze hebben afgedicht of softwarematig hebben dicht geschreven, geld het volgende niet.
Wat gebeurd er: door dat de EGR klep is aangekoekt met kool resten blijft het klepje deels open staan.
Als er nu vol vermogen wordt gevraagd dan kan het gebeuren dat druk uit het uitlaatsysteem mee komt met de druk vulling van de turbo ( "dit heet overboost" ) met als gevolg dat de motor in noodloop gaat.

Dus maak eerst de EGR schoon, voordat je een andere turbo aanschaft. grote kans dat je probleem verholpen is met een klein beetje schoonmaken.
heb exact hetzelde gehad toen ik hem pas had
ik denk bij 160.000 ongeveer
egr dicht laten zetten
nu 220.000 km en dus in 60.000km nooit meer storing gehad

Gebruikersavatar
johanson
Berichten: 27
Lid geworden op: ma apr 05, 2010 10:30
Locatie: grou

Re: Turbo T5 2.5 5cyl

Bericht door johanson » ma jun 11, 2012 21:32

Laat ook eens naar de roetfilter kijken .... Of zit deze hier nog niet in/op . Bij mij bleek dat het probleem te zijn ... Nu rij ik zelfs met een pijp ipv filter via JD engineering
4motion TDI 174 pk maar nu ???

Gebruikersavatar
rene930
Berichten: 209
Lid geworden op: do jun 21, 2007 20:05
Locatie: Best

Re: Turbo T5 2.5 5cyl

Bericht door rene930 » ma jun 11, 2012 22:29

Sorry voor de offtopic maar krijg je geen problemen bij de apk als je de roetfilter verwijderd ?
T4 2.5 TDI verkocht
T5,5 2.0 TDI JD custom
Zafira B 2.0T
Corrado 20VT GT2871R @ 1,9 bar

Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1233
Lid geworden op: vr mei 09, 2008 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Turbo T5 2.5 5cyl

Bericht door robertTREBOR » di jun 12, 2012 0:45

johanson schreef:Laat ook eens naar de roetfilter kijken .... Of zit deze hier nog niet in/op . Bij mij bleek dat het probleem te zijn ... Nu rij ik zelfs met een pijp ipv filter via JD engineering

Ook ik had een verstopt en in brokken kapot roetfilter waardoor bij volgas geven de noodloop kwam.
roetfilter eronder vandaan , vaste pijp eronder en tunen bij JD, resultaat een snellere en veel
zuiniger rijdende T5, altijd ruim 1000 km op een tank diesel !!
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)

Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1233
Lid geworden op: vr mei 09, 2008 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Turbo T5 2.5 5cyl

Bericht door robertTREBOR » di jun 12, 2012 0:47

rene930 schreef:Sorry voor de offtopic maar krijg je geen problemen bij de apk als je de roetfilter verwijderd ?

Nee, de uitlaat moet gasdicht zijn voor de apk , en er is geen verplichting om een kapotte roetkat te vervangen bij een diesel van onze bouwjaren.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)

Plaats reactie