Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

EGR met VCDS 85% dichtzetten lukt niet. Help!

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sweeper
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jul 2009, 23:34
Locatie: Haarlem

EGR met VCDS 85% dichtzetten lukt niet. Help!

Bericht door Sweeper »

Ik ben in het bezit van Ross-Tech HEX-USB+CAN kabel met licentie & VCDS 908.1.
Nu probeer ik met de handleiding van Gerrit Speek software matig de EGR tot 85% dicht te zetten, maar kan niet inloggen.
Ik heb een nieuwe (juli/aug. '09) T5 2,5TDI 130pk Automaat met af fabriek roetfilter (motorcode BNZ)

Onderstaande "printcreen"gemaakt die het probleem laat zien.
Afbeelding

1 ding wat mij opvalt is, dat waar normaal "Login - 11" staat komt "Coding II - 11" te staan. Komt dat op hetzelfde neer of.....
Of is de code 12233 verandert, en zo ja welke code moet ik dan invoeren.

Ik krijg dus een "Login invalid". Ik heb op verschillende fora (dus ook hier) gezocht en hier niets over gevonden.

Wie kan mij suggesties/oplossing geven.
Gerrit Speek schreef:EGR m.b.v. VAG-COM dichtzetten

Let op::

* het blok moet warm worden gereden en laat de motor in z'n vrij stationair lopen met alle belangrijke stroomvretende items (zoals airconditioning en achterruitverwarming) uitgeschakeld. Begin dan met VAG-COM.
* let op: de EGR wordt uitgeschakeld na ca. 2 minuten stationair. Uitlezen/veranderen daarvan moet dus binnen die tijd gebeuren.

Procedure::

1. Ga naar [Select]
2. dan naar [01 - Engine]
3. dan naar [Login - 11]
4. Enter 12233
5. dan [Do It!]
6. dan [Adaptation - 10]
7. ga naar kanaal 003
8. schrijf de waarde op die er nu staat, dan kun je nog terug
9. trap het gaspedaal heel even diep in om je ervan te verzekeren dat de EGR klep open blijft staan voor de komende paar minuten, terwijl jij de volgende stappen uitvoert:
1. constateer dat het scherm een "default adaptation value" van 32768 aangeeft en ook ongeveer 250 +/- 20 mg/stroke "air intake volume".
2. als dat in orde is vul dan 33768 in als nieuwe "adaptation value", en klik op [Test].
3. constateer dat de weergegeven "air intake volume" verandert, meestal wordt 't ca. 370 mg/stroke, maar er wordt ook wel eens een waarde van circa 325 mg/stroke gemeld. De OEM specificatie-limiet is 370 mg/stroke, dus als je binnen de specificaties voor emissie control van de VW-handleiding wilt blijven, dan moet je een getal invoeren wat een beetje kleiner is dan 33768. Als wettelijke limieten van de NOx (stikstofoxide) emissie je nu "even iets minder interesseert" laat 'm dan op 33768 staan (de NOx emissie kan namelijk met deze nieuwe setting met bijna 40% toenemen). Bij een afgedopte EGR komt de "air intake volume" zo rond de 470 te staan.
4. als dat er allemaal goed uitziet en je hebt een setting waar je tevreden mee bent (met een "intake air volume" van 370 mg/stroke of een heel klein beetje minder), klik dan op [Save].
5. de hier weergegeven waardes hoeven bij jou niet precies hetzelfde te zijn, maar als je de waarde 33768 invoert dan zal de ECU het automatisch aanpassen. Bij mij was het 33638 wat een "intake air volume" van ca.345 mg/stroke opleverde. Het belangrijkste is dat je op zoek bent naar een "air intake volume" van ca. 370mg/stroke.
6. heb je op [Save] geklikt?

Let op::

* er zijn meldingen dat het blok daarna iets rauwer loopt, voornamelijk als ie nog koud is (bij de ARL van auteur dezes was daar niks van te horen).
* als de 'air intake volume' meer wordt dan 370 mg/stroke, dan mag je nu officiëel alleen nog maar met je auto in je tuin rijden :) De auto voldoet namelijk nu niet meer aan z'n typegoedkeuring, dus mag je er niet mee op de openbare weg rijden. Daarom zet Ross-Tech zijn website: hoewel de MAF (Mass Air Flow) tijdens stationair nog steeds binnen de specificaties is (370 mg/h) mag je deze modificatie niet op de openbare weg gebruikken :-) Nomaals, deze EGR setting is alleen voor off-road !!!.
In bezit van Ross-Tech HEX-USB+CAN met licentie & VCDS 908.1
Gebruikersavatar
navi16
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 aug 2007, 23:38
Locatie: Zoetermeer

Re: EGR met VCDS 85% dichtzetten lukt niet. Help!

Bericht door navi16 »

ik zie dat je Windows Vista op je pc hebt je moet Windows XP proberen !!!!!!!!!!
VW T5 170PK van TDI naar TDI ---> VW Passat Variant TSI
Gebruikersavatar
Sweeper
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jul 2009, 23:34
Locatie: Haarlem

Re: EGR met VCDS 85% dichtzetten lukt niet. Help!

Bericht door Sweeper »

Wat zou daar dan het verschil in moeten zijn?

Ik heb wel begrepen dat oudere versies niet onder Vista functioneerden, maar deze functioneert wel verder.
Ik zou ook niet weten hoe ik zomaar kan overschakelen naar XP.
Zo het toevallig ook genoeg zijn om de compatibiliteitsmodus XP-sp2 in te schakelen in Vista?
In bezit van Ross-Tech HEX-USB+CAN met licentie & VCDS 908.1
Gebruikersavatar
jw t5 121
Berichten: 188
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:42
Locatie: rijssen
Contacteer:

Re: EGR met VCDS 85% dichtzetten lukt niet. Help!

Bericht door jw t5 121 »

ik werk ook met vcds mijn laptop heeft vista

dus zou het moeten werken
Afbeelding
Gebruikersavatar
navi16
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 aug 2007, 23:38
Locatie: Zoetermeer

Re: EGR met VCDS 85% dichtzetten lukt niet. Help!

Bericht door navi16 »

en heb je driver voor je data kabel geinstallerd !!!!!
VW T5 170PK van TDI naar TDI ---> VW Passat Variant TSI
Gebruikersavatar
Sweeper
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jul 2009, 23:34
Locatie: Haarlem

Re: EGR met VCDS 85% dichtzetten lukt niet. Help!

Bericht door Sweeper »

navi16 schreef:en heb je driver voor je data kabel geïnstalleerd !!!!!
Ja. Wordt bij de download van Ross-Tech bijgeleverd als je de USB versie hebt.
Ik heb de kabel + vcds al gebruikt voor de foutcodes, en het loggen van bepaalde waarden met m'n TT.

Ik kom nu juist voor dit geval te staan dat ik niet verder kom. Misschien is de logincode voor deze aanpassing verandert.
Ga het nog een keer proberen in compatibiliteitsmodus & als administrator.
In bezit van Ross-Tech HEX-USB+CAN met licentie & VCDS 908.1
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: EGR met VCDS 85% dichtzetten lukt niet. Help!

Bericht door Christoffel »

Ik denk dat dit een teleurstelling voor je wordt.

De huidige motorregelapparaten zijn zo dichtgetimmerd, dat via inlogcode's niets meer in te stellen is. Is nl milieu delict.

Een cruise control de en activeren gaat nog, basis codering zoals automaat of handbak wil ook nog, maar dan houdt het toch erg op.

mvg Chris :muur
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sweeper
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jul 2009, 23:34
Locatie: Haarlem

Re: EGR met VCDS 85% dichtzetten lukt niet. Help!

Bericht door Sweeper »

Dat is het antwoord waar ik al bang voor was. Ik hou nog even hoop dat ik zelf iets verkeerd doe, maar vrees het ergste.
Vraag ik me alleen nog af vanaf wanneer ze het zo afgeschermd hebben, omdat ik er nog niks in fora over heb kunnen vinden.

Dit ga ik ook nog eens navragen bij een bevriende VW/Audi monteur.
In bezit van Ross-Tech HEX-USB+CAN met licentie & VCDS 908.1
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: EGR met VCDS 85% dichtzetten lukt niet. Help!

Bericht door harry t5 191 »

Elke goede tuner kan de egr wegschrijven! :jump

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Sweeper
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jul 2009, 23:34
Locatie: Haarlem

Re: EGR met VCDS 85% dichtzetten lukt niet. Help!

Bericht door Sweeper »

Klopt. Dat weet ik ook wel, maar dan ga je vaak ook gelijk de wagen tunen, en dat wil ik nog niet.
Ik heb m'n T5 pas sinds 12 aug. '09. Garanties, bla bla, e.d. snap je?
In bezit van Ross-Tech HEX-USB+CAN met licentie & VCDS 908.1
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: EGR met VCDS 85% dichtzetten lukt niet. Help!

Bericht door harry t5 191 »

Okay,snap ik.
Wat je ook kunt doen is een plaatje tussen de egr buis zetten met een 8mm gaatje erin.
Heeft ook een goed resultaat en dan heb je geen foutmelding.

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Sweeper
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jul 2009, 23:34
Locatie: Haarlem

Re: EGR met VCDS 85% dichtzetten lukt niet. Help!

Bericht door Sweeper »

Thanks,

Daar had ik hier al reacties over gelezen, en zie dat ook als optie, maar wil natuurlijk eerst deze manier onderzoeken/uitproberen.
Over dat plaatje heb ik alleen geen echte "How To" gevonden met foto's voor een 2.5 TDI.
Als het met VCDS niet gaat lukken ga ik me daar verder in verdiepen.

EDIT: - ook in compatibiliteitsmodus (XP-sp2) & Administrator rights uitvoeren helpt niet. Moet eens op zoek naar een iets oudere VW/Audi TDI, en het daar eens proberen.
In bezit van Ross-Tech HEX-USB+CAN met licentie & VCDS 908.1
Lieven B
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jun 2010, 01:49

handleiding gezocht

Bericht door Lieven B »

ben op zoek naar een handleiding van het gewone T4 transporter busje van 1991, (niet het campergedeelte).
Ergens te downloaden zou best zijn, of eventueel copiëren mogelijk? +32 486 63 07 28
Gebruikersavatar
Sweeper
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jul 2009, 23:34
Locatie: Haarlem

Re: handleiding gezocht

Bericht door Sweeper »

Lieven B schreef:ben op zoek naar een handleiding van het gewone T4 transporter busje van 1991, (niet het campergedeelte).
Ergens te downloaden zou best zijn, of eventueel copiëren mogelijk? +32 486 63 07 28
Een handleiding waarvan?

Dit topic was over een electronische EGR dichtzetten in een T5 met roetfilter.
Een T4 is mechanisch volgens mij, en kan je gewoon afdoppen zonder problemen. Op het forum is er een topic hierover die beschrijft hoe je dit moet doen.
In bezit van Ross-Tech HEX-USB+CAN met licentie & VCDS 908.1
Plaats reactie