Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Kleurversschil

vragen over de T5
Bartacus1
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 jul 2009, 11:48

Kleurversschil

Bericht door Bartacus1 »

Het valt mij wel eens op dat een Reflex zilveren T5 (bijna) altijd wat kleurverschil heeft aan de kant waar de schuifdeur zit. Het kleurverschil zit hem dan vooral tussen het rechter achterpaneel en de schuifdeur, de rechter deur en het rechter voorscherm. De schuifdeur, de passagiersdeur en het scherm hebben wel dezelfde kleur.

Ik had dat zelf bij mijn California en kwam er pas na aflevering achter. Ik had de bus bij de dealer eigenlijk nooit gezien met een dichte schuifdeur... (is overigens wel prima opgelost door de dealer!)

Nu heb ik wel eens gehoord of gelezen dat complete deuren en schermen in kleur aangeleverd worden bij de productielijnen in autofabrieken. Is dat bij de VW fabrieken ook zo en zou het daardoor zijn dat er dus kleurverschil kan ontstaan? Of wordt de carosserie altijd in z'n geheel op de fabriek gespoten...?

Bij andere kleuren zie je eigenlijk geen kleurverschil.
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Kleurversschil

Bericht door Donald4Motion »

Lijkt mij dat de wagen incl. deuren en andere spullen in 1 keer gespoten wordt, door middel van de spuit robot.
Gebruikersavatar
BigRuud
Berichten: 486
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:49
Locatie: Fryslan

Re: Kleurversschil

Bericht door BigRuud »

Donald4Motion schreef:Lijkt mij dat de wagen incl. deuren en andere spullen in 1 keer gespoten wordt, door middel van de spuit robot.
Ja das waar, alleen heel slecht. Ze worden met de deuren en dergelijke open gespoten en dat komt bij een lichte metalic kleur niet ten goede. Dan heb je snel kleur verschil en donkere wolken. Ik heb nu mijn tweede reflex silver T5 en ze waren/zijn beide slecht gespoten. :ie :ie :ie Maar nu ben ik ook autospuiter geweest en zie alles en ben een echte zeikerd wat dat aangaat.


:wjw :wjw :wjw :wjw :wjw :wjw
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Kleurversschil

Bericht door Donald4Motion »

bij het spuitwerk van mijn wagen springen dan ook de tranen in je ogen :ie

Het gaat ook vaak om 'binnen' kanten die inderdaad wolken vormen of nog minder zelfs :muur
Bartacus1
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 jul 2009, 11:48

Re: Kleurversschil

Bericht door Bartacus1 »

Bedankt voor jullie reacties. Die donkere wolken heb ik ook in de lak zitten.

Ik krijg ook steeds meer witte vlekken en strepen op de bus die er uitzien als opgrdroogd vuil maar die zich niet er af laten wassen. Met poetsen gaan ze er wel uit maar ze komen later weer terug.

Volgens de dealer (die heeft het geclaimd bij Pon) zit er vocht onder de lak en moet de bus de droogkamer in. Als het dan niet weg gaat dan moet de bus opnieuw gespoten worden.
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Kleurversschil

Bericht door Guus NLB »

Neee... geen wonder dat kleurverschil; ze laten de schuifdeur open staan onder het spuiten !
Dan komt er achter die deur natuurlijk weinig lak :bonk
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Re: Kleurversschil

Bericht door Kobus »

"Vocht onder de lak"? De auto wordt weliswaar met watergedragen basislak gespoten maar daarna dusdanig gedroogd dat het onmogelijk is dat er nog vocht onder de lak zit.
Er wordt al wel getest met watergedragen blanke lak maar dat wordt nog niet toegepast omdat het bij lange na nog niet goed genoeg is.
Ik heb het zeer sterke vermoeden dat er al eens eerder iets aan je bus is gespoten c.q. gepoetst en dat de poetsplekken steeds terug komen. Oorzaak hiervan is dat het poetsmiddel langzaam verdwijnt door wassen en regen. Nieuw poetsmiddel erop en het is weer weg. Een goede autospuiter kan dit waarschijnlijk wel wegkrijgen, zonder te spuiten. Met de juiste poets/polijstmiddelen kan het definitief verholpen worden.
Mijn oordeel over het spuitwerk aan de T5 is niet best; ik heb er al zat gezien en de tranen schieten in je ogen. Kleurverschillen, structuurverschillen, stof in de lak, glansverschil, siliconenkraters, noem maar op.
stop the rat race
Bartacus1
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 jul 2009, 11:48

Re: Kleurversschil

Bericht door Bartacus1 »

"onmogelijk"....? Ik heb van een vriend van me die bij een schadeafdeling van een BMW dealer wel eens begrepen dat het bij de 1 serie ook voorkomt. Als de auto dan in de droogkamer wordt gezet, dan zou de lak door de warmte van structuur veranderen waardoor het vocht kan ontsnappen.

Blijkbaar is het een onderwerp waar verschillende meningen en ervaringen te horen zijn.

Het is wel vervelend omdat er toch een hoop geld in de auto is gaan zitten en je elke keer dat je er langs loopt je er weer aan ergert.

Afwachten dus maar wat er gebeurd als de vlekken er na de droogbeurt niet uitgaan. Zouden ze dan de hele bus overspuiten of alleen de delen met kleurverschil? Ik wil eigenlijk geen bus die nu al overgespoten is. Dat moet pas over 40 jaar als 'ie gerestaureerd wordt......
Gebruikersavatar
robindekeiser
Berichten: 323
Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:05
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kleurversschil

Bericht door robindekeiser »

Bartacus1 schreef: Ik krijg ook steeds meer witte vlekken en strepen op de bus die er uitzien als opgrdroogd vuil maar die zich niet er af laten wassen. Met poetsen gaan ze er wel uit maar ze komen later weer terug.
Dat heb ik ook, alleen onder mn spiegel, een dunne rare witte streek, poets het zo weg, enkele weken later is het weer terug. heel vreemd
- Remmen is angst, gas zit rechts! -
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Re: Kleurversschil

Bericht door Kobus »

De toplaag van je lak is een uitgeharde 2-componentenlak; hier kan echt geen vocht doorheen. Niet naar binnen en niet naar buiten. Het zou wat moois zijn als hier vocht doorheen zou kunnen gaan! Uitgeharde lak kan domweg niet van structuur veranderen en ineens vocht gaan doorlaten door het simpelweg te verhitten. Lak verandert alleen van structuur als het verbrandt (letterlijk), of met afbijt of bepaalde zuren behandeld wordt. Hierna is de lak (zichtbaar) niet meer bruikbaar om te functioneren als afsluiting van je laksysteem.
Dus als er vocht onder je lak zou zitten (wat ik niet geloof) komt het er met een "droogbeurt" echt niet uit, simpelweg omdat het niet kan.
Er is m.i. echt iets anders aan de hand en iemand probeert er zich met een raar smoesje tussenuit te kletsen....
stop the rat race
Gebruikersavatar
robindekeiser
Berichten: 323
Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:05
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kleurversschil

Bericht door robindekeiser »

Als er vocht onder zit moet dat van binnen uit komen, ik heb het wel vaker gezien met staal, ging van binnen uit roesten en kwam dan een bel onder.

In ieder geval niet mogelijk met een T5 (die nog geen schade heeft gehad)
- Remmen is angst, gas zit rechts! -
Bartacus1
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 jul 2009, 11:48

Re: Kleurversschil

Bericht door Bartacus1 »

@ Kobus: wat je verteld, daar kan ik me iets bij voorstellen. Ik wacht het maar even af. De dealer pakt het goed op en binnenkort gaan ze er mee aan de gang. Even afwachten nog....
Gebruikersavatar
fjpalm
Berichten: 199
Lid geworden op: 19 mei 2007, 15:32
Locatie: T HARDE

Re: Kleurversschil

Bericht door fjpalm »

kan wel vocht onder zitten of dat het niet goed is uitgehard.
bij mijn eerste t5 ook gehad op linker voorportier .
is bij de dealer door het langzaam verhitten met een fhon opgelost.
nooit weer terug gekomen.
:T54LIFE :driveT5 :T54LIFE

gr freddy
Bartacus1
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 jul 2009, 11:48

Re: Kleurversschil

Bericht door Bartacus1 »

Hallo,

Ik heb dit topic een tijdje geleden gestart en kan er nu weer een vervolg aan geven...

Mijn bus is via de dealer bij de spuiter geweest en daar hebben ze dmv verwarmen geprobeerd de witte vlekken uit de lak te krijgen. Helaas is dit niet gelukt. Omdat de vlekken zowel op de linkerkant als de rechterkant zitten moet de bus nu overgespoten worden. Dat is met 1 paneel al eerder gebeurd en er is helaas toch iets kleurverschil ontstaan. De voorkant en achterkant en het dak worden niet overgespoten en dat lijkt me logisch omdat deze ook geen problemen geven. De bumpers worden ook niet gespoten.

Het probleem is nu dat ik het gevoelsmatig vervelend vind dat de bus nu gedeeltelijk (maar wel voor een heel groot deel) overgespoten gaat worden terwijl hij net een jaar oud is. Daarnaast ben ik bang voor kleurverschil van de nieuw gespoten delen ten opzichte van de delen die niet gespoten worden (dak, voor- en achterkant, bumpers). De bus is Reflex zilver. Normaal gesproken ben ik niet zo pietluttig als het om onze auto's gaat maar in dit geval gaat het meer om een auto die we voornamelijk met ons gezin in onze vrije tijd gebruiken en de kilometers die je dan rijdt zijn toch anders dan zakelijk gereden kilometers.

Wat is wijsheid? De bus over laten spuiten en het gevoel "dat het een overgespoten bus is" voor lief nemen of het verlies van een jaar afschrijving nemen en de bus inruilen voor een andere? De spuiter zegt dat het voor een leek niet te zien is dat de bus is overgespoten. Een expert daarentegen kan het wel zien. Stel dat ik de bus over een paar jaar particulier wil verkopen en hij wordt bij de ANWB of Dekra gekeurd, dan komt er wel op het rapport te staan dat de bus is overgespoten. Dan heb ik ook wat uit te leggen en kan ik ook niet meer de prijs er voor vragen in vergelijking met een gelijkwaardige bus die niet overgespoten is.... Dan moet ik alsnog het verlies van een mindere waarde van de bus nemen.

Ik heb goed overleg met de dealer en het probleem wordt ook erkent en goed opgepakt. Volgende week ga ik bij de dealer langs om over de kwestie te praten en om te zien wat er aan gedaan kan worden. Ik ben beslist tevreden over de medewerking van de dealer en hoe ze het probleem aanpakken! Toch ben ik wel benieuwd naar jullie ideen en gedachtes...
Gebruikersavatar
Rick
Berichten: 538
Lid geworden op: 14 apr 2009, 15:20

Re: Kleurversschil

Bericht door Rick »

Ik snap je ''gevoelsprobleem'' en dat zou ik wellicht ook hebben, maar een bus inruilen voor een paar gespoten delen lijkt me wat overbodig...

Focus je eerst eens op het feit dat je nog een poos plezier gaat hebben van een kras-loze bus!
Plaats reactie