Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

california met vakantie prestaties..........

vragen over de T5
Plaats reactie
goudriaan
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 nov 2009, 12:34
Locatie: Steenwijkerwold

california met vakantie prestaties..........

Bericht door goudriaan »

Hallo,

Sinds een aantal dagen ben ik de blije berijder van een 130 pk T5 california, bouwjaar 2005 met 92.500 km op de teller. Inmiddels snap ik geloof ik het meeste wel, behalve de werking van de afstandsbediening van de standkachel.... Er gaat wel kort een groen of rood lampje branden, maar verder geen aktiviteit van de kachel.
Hoewel ik de auto niet heb om te racen was ik toch benieuwd naar de topsnelheid. Wind mee 165 en wind tegen 160. 5e of 6e versnelling maakte niet zoveel uit. Lijkt mij niet erg snel dus. Ook met optrekken heb ik niet het gevoel dat de motor graag boven de 3.500 toeren komt. Het is een echte diesel met een hoog koppel bij een laag toerental, maar indien gewenst zou hij toch ook vlot richting rood van de toerenteller moeten gaan. Boven de 3.500 toeren merk je een vertraging in optrekken en is opschakelen veel sneller. Is dit gedrag van de motor normaal ?
p.s. ik heb nog een jaar volledige vw camper garantie van VW-Pon.

groeten van een bijna altijd relaxed rijdende Piet.
Gebruikersavatar
laurens
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 feb 2007, 16:21
Locatie: Wijster

Re: california met vakantie prestaties..........

Bericht door laurens »

laat die jongens uit amersfoort maar niet lezen hoe jij die camper mishandelt
nooit gehoord van het nieuwe rijden?
Laurens Geleynse T4-Westfalia, bouwjaar 2002, 102 pk (zilveren) Tdi
goudriaan
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 nov 2009, 12:34
Locatie: Steenwijkerwold

Re: california met vakantie prestaties..........

Bericht door goudriaan »

natuurlijk heb ik gehoord van het nieuwe rijden.
ik doe eigenlijk niet anders ! ik kom zelden boven de 2500 toeren, maar een keer topsnelheid draaien op de snelweg is toch geen mishandelen. Ook wel eens goed lijkt mij om alles een keer wat heter en schoon te rijden. :politie
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: california met vakantie prestaties..........

Bericht door edjeraketje »

Hallo Goudriaan, wanneer je prijs zou stellen op meer koppel en meer pkaas voor extra snelheid bovenin dan kun je allicht nog de turbo van de 174 pk erop plaatsen en zo een relatief zware t5 (California) laten gaan als de brandweer.
Je kunt zelfs je brandstofverbruik (door het hogere koppel) laten dalen. Rijd zelf met een maximumgewicht van 3 ton en verbruik sinds de aanschaf van een grotere turbo minder brandstof. Mijn collega heeft zijn 130 pk van 2005 ook voorzien van een 174 pk turbo en aangepaste software en heeft een 190 pk en 455Nm en dat ook met een gewicht van dik 2700 kg (Materialen en gereedschap).

Groeten Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Arbee
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 mei 2007, 16:39
Locatie: Ouderkerk aan de Amstel

Re: california met vakantie prestaties..........

Bericht door Arbee »

Hoi ,
Ben zelf ook in het bezit van een T5 California, heb die nu een half jaar, ook met 130 pk. (3 jaar oud nu, 60.00 km gereden)
Het viel mij al snel op dat deze auto ongeveer 1000 tpm minder doet dat mijn oude transporter T4 met 88 pk bij de zelfde snelheid.
Dus 160 was 4 tpm nu 3 tpm maar de motor van de T5 is heel anders.
Ik heb hem (net als mijn T4) laten chippen bij Marja, en dat is super.
Laatst in Duitsland eens wat kunnen uitproberen en de 190 is nu mogelijk (wel een lange aanloop) maar " rustig" kruisen op 160 is geen probleem meer.
Dan heb je ook nog wat over om eens in te halen.
Zeker zoals de motor was vond ik hem te traag oppakken als je met volle vakantie bepakking onderweg was. Of je moest veel schakelen, zoals de automaat doet.
Dus advies, ff een andere chip erin, en je hebt een super auto!

Oja, die standkachel vind ik ook een ramp. Gaat vanzelf uit als ik het niet wil, start soms pas na 2 of 3 keer aanzetten op. Bediening is een ramp.
Kort om dat kan simpeler en beter, mijn vader had een zelfde systeem op zijn boot, gaf nooit problemen, maar deze wel.
Als je de afstandsbediening gebruikt is het maar de vraag of die aan gaat.
Dat weet je pas zeker als je in je auto zit, maar daar heb ik geen afstandsbediening nodig.

Groetjes,
Arbee
Arbee
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 mei 2007, 16:39
Locatie: Ouderkerk aan de Amstel

Re: california met vakantie prestaties..........

Bericht door Arbee »

Nog een aanpassing over de werking van de standkachel.
Na een grote beurt van mijn T5 in Amersfoort kwam naar voren dat de massa aansluiting op de accu van de standkachel niet goed contact maakte en dat de kachel daardoor steeds uitviel/slecht starte.
Nu is het probleem verholpen, en werkt die goed.

Arbee
Plaats reactie