Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

witte drap aan olievuldop

vragen over de T5
Plaats reactie
l.vos
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 feb 2007, 18:22
Locatie: grijpskerk

witte drap aan olievuldop

Bericht door l.vos »

sinds kort heb ik witte drap aan mijn olievuldop zitten,na het vervangen van mijn kapote waterpomp waarbij er koelvloeistof in de motorolie terecht is gekomen. en dit de nodige schade tot gevolg heeft gehad.(kapote olie pomp)gruis in het carter terecht is gekomen,is de motor meerdere malen gespoeld.maar nu 5 a6000 km verder heb ik witte drap aan mijn olie vuldop,dus ik er mee naar de vw dealer waar de bus is gerepareerd is,en zeggen dat dat het achtergebleven vocht is ,dus hebben ze de olievulbuis schoon gemaakt en de motorolie +filter vervangen .
maar ik heb na ongeveer 100 km gereden te hebben weer witte drap onder aan vuldop ,ik kan niet zeggen dat het koelvloeistof niveau zakt blijft op zelfde niveau staan iets boven max
wat zou hier de oorzaak zijn ,vooral omdat dit pas na 5 a6000 km heb en het eerst niet het geval was.heeft er iemand dit ook wel eens gehad? :driveT5
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: witte drap aan olievuldop

Bericht door Henk250 »

Als je eens begint met uit te leggen wat je rijstijl is.?
Drap komt vaak voor bij korte ritjes,en niet altijd door mankementen.
Mogelijk zou je eens een flinke rit,(100km of meer ) moeten maken en alles lekker
opwarmen etc.

Succes.
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
l.vos
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 feb 2007, 18:22
Locatie: grijpskerk

Re: witte drap aan olievuldop

Bericht door l.vos »

henk 250 bedankt voor je reaktie
ik heb een normale rijstijl ,ik rag niet met de bus maar spaar hem ook niet.
ik rij dagelijks een 60 km met de bus en dat zijn voor namelijk 80 km wegen ,alwaar ik 90 gemiddelt rij. ik rij deze afstanden al ruim 4 jaar met deze t5,en heb dan nog nooit geen witte drap onderaan de olievuldop gehad.nu na vervanging van kapotte waterpomp was het er eerst ook niet ,maar pas na 5 a 6000km begin hij er mee .kan dit kwaad en hoe kan dit?
na reparatie van waterpomp ben ik nog met caravan erachter naar hamburg geweest dus toen is hij wel lekker warm gereden.is nu 2 maand geleden.
:driveT5
Gebruikersavatar
Harry4motion
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02

Re: witte drap aan olievuldop

Bericht door Harry4motion »

Als ik het zo hoor denk ik toch dat er nog koelvloeistof bij zit.
Ik heb het ook een keer gehad, toen reed ik in een ford curry van de zaak, je weet wel zo,n ford fiesta (fiasco) met een bak erachter. even by the way wat een ongelofelijke KUT auto was dit :muur ging niet harder dan 135, 0 tot honderd in 5 minuten, erg onconfortabel, echt een rampen ding. maar goed
tot overmaat van ramp goede een knuppel bij de ford garage olie in mijn koelvloeistof. Ik zag het gewoon gebeuren, en ik vraag wat doe je , nou olie bijvulllen zegt hij. dus ik wijs: kijk hier moet de olie in!! :nuts :muur
SUKKEL :bonk
Dit heeft ook heel lang onwijs gestonken, en ze hebben hem heel vaak gespoeld. Dit is natuurlijk wel precies andersom dan wat er bij jou is gebeurd, maar het kan in iedergeval wel heel lang duren.
Ben op een gegeven moment maar weggegaan bij dat bedrijf omdat ik zo gek werd van die Ford Curry :zwaai
Dus misschien is het wel gerepareerd en komt er geen nieuwe koelvloeistof bij, maar zit er gewoon nog een restje tussen de olie
mic
Berichten: 24
Lid geworden op: 03 apr 2007, 22:04

Re: witte drap aan olievuldop

Bericht door mic »

Hoi,

ik heb hetzelfde probleem gehad na lekkage van de waterpomp naar de motorolie zat er natuurlijk ook grijs/witte drap aan de olijvuldop daarna is de waterpomp en de motorolie vervangen en had daarna nog steeds die drap aan m,n dop zitten en na herhaaldelijk schoonmaken van de dop werd het steeds minder was gewoon achter gebleven vocht ik zou het nog ff aankijken.

Groeten Mic
EricP
Berichten: 698
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:43
Locatie: Veldhoven

Re: witte drap aan olievuldop

Bericht door EricP »

Witte drap (ook wel mayonaise genoemd) is gewoon waterdamp die nog niet verdampt vermengt met olie. Bekend verschijnsel bij motoren die niet warm genoeg worden, vooral als het koud is.
Laatste dagen/week is het zeer koud geweest en duurt het extra lang voordat de motor op temperatuur is (op de snelweg bij 120 km/h duurt het al meer dan 40 km bij 5 - 10 C!!). Hierdoor is het verdampen van water uit olie zeer moeilijk.
Verder is de vuldop de koudste plaats van de motor, dus hier condenseert het water / olie mengsel.
Ik durf te wedden dat mijn 5 cyl het ook heeft (worden ook van die ritten gemaakt). Echt warm stoken (meer dan 100km op de snelweg) haalt de mayonaise wel weg. (en gaat hij weer lekkerder lopen).

Groet EricP
scheep77
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 feb 2007, 18:01
Locatie: haarlem

Re: witte drap aan olievuldop

Bericht door scheep77 »

Mn bus verliest koelvloeistof om de 100 km mn koelvloeistof bijvullen ook witte drap in dr vulpijp wie het enig idee
scheep77
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: witte drap aan olievuldop

Bericht door Beckontheroad »

black bulli schreef:Koppakking lek,ook korte stukjes rijden kan oorzaak zijn.Maar t eerste lijkt me aanneemlijker gezien het bijvul verhaal..... :toppie
Dat geldt dan voor Scheep77.
DS meldt dat nivo niet zakt.

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Plaats reactie