Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zwaardere accu

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cedarcanoe
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 mei 2008, 00:58
Locatie: Storfors, Zweden

Zwaardere accu

Bericht door Cedarcanoe »

hoi allemaal,
Ik rij binnenkort naar Noorwegen, toch zware condities voor een accu. Heb ik onlangs mijn accu dus ook laten testen bij de dealer, die daalt nu naar 10V bij belasting. Daarom wilde ik sowieso een nieuwe accu steken, en onlangs had ik een Zweed op bezoek die me zei dat er in Zweden dikwijls een zwaardere accu dan normaal geplaatst wordt vanwege de extreme kou in de winter.
Heet iemand een idee tot hoeveel Ampère een accu mag hebben in een 19TDI 105PK (bj 2004) ?
/Erik
Afbeelding
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: Zwaardere accu

Bericht door johnny van de voorde »

Hey,

De Amperage speelt geen rol ; Een hogere amperage geeft meer "vermogen" (sterkte).
Alleen is het zo dat wanneer de amperage stijgt, de afmetingen van je batterij ook gaan stijgen.

Dus : meer ampere = grotere batterij.

Tegenwoordig zijn de gel-batterijen in opmars. Deze hebben tal van voordelen :

Een gel-batterij met een hogere amperage kan zelfs kleiner zijn dan jouw originele standaard batterij.

Eén van de grootste voordelen is dat ze een zeer hoge startstroom geven, waardoor je motor veel makkelijker start in zeer moeilijke omstandigheden (zoals in Noorwegen bij -30°).

Ze hebben echter één nadeel : De Prijs !!!

Groetjes,

John.
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Zwaardere accu

Bericht door Dirk/970 »

Hoi
Pas op met gelaccus als startaccu, ze zijn meestal juist niet geschikt voor het leveren van hoge (start)stroom. Denk in dat geval eerder aan een AGM-accu. Die heeft de voordelen van zowel natte- als gel-accu's en is ook nog een stuk betaalbaarder dat gel. Zie ook dit topic. Succes met zoeken!

(de kracht van een gelaccu is meer het langdurig leveren van lagere stroom)
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Re: Zwaardere accu

Bericht door Kobus »

stop the rat race
daimen
Berichten: 556
Lid geworden op: 06 nov 2007, 09:03
Locatie: noorwegen

Re: Zwaardere accu

Bericht door daimen »

Cedarcanoe schreef:hoi allemaal,
Ik rij binnenkort naar Noorwegen, toch zware condities voor een accu. Heb ik onlangs mijn accu dus ook laten testen bij de dealer, die daalt nu naar 10V bij belasting. Daarom wilde ik sowieso een nieuwe accu steken, en onlangs had ik een Zweed op bezoek die me zei dat er in Zweden dikwijls een zwaardere accu dan normaal geplaatst wordt vanwege de extreme kou in de winter.
Heet iemand een idee tot hoeveel Ampère een accu mag hebben in een 19TDI 105PK (bj 2004) ?
/Erik
hallo cedarcanoe ik woon in norge en heb er 90 amp in liggen heb hier geen problemen mee ok niet met ekstreme kou. ps wat ga je doen in noorwegen
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: Zwaardere accu

Bericht door pieters »

Hallo wjwjellers,

Ik heb een nieuwe accu geplaats.
Heb voor een slag zwaarder gekozen.
Deze zit nu op 100ah in plaats van 80ah dacht ik.
Ook de startstroom van deze accu is aanzienlijk meer.
De lente afmeting van deze accu is in lengte wat groter , maar nog steeds goed in de accubak te plaatsen.
Enigste nadeel is wel dat deze wat zwaarder is maar dat neem ik maar voor lief.

Succes allemaal.
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: Zwaardere accu

Bericht door Danny »

De gels hebben enkele flinke voordelen tegenover klassieke batterijen, op mijn motorfiets hield mijn Hawker Odysey batterij 't een goeie 8 jaar vol, 140.000km en een vette boxer op gang trekken...

Ze heeft een veel hoger startcapaciteit met vergelijkbare andere batterij in dezelfde Amperage.
ze mag helemaal plat zijn dan laad je ze gewoon weer op.

Nadeel ze zijn wat duurder maar dan ga ik wel voor de onderhoudsvriendelijke en ietsje duurdere.

leesvoer:
http://www.accucentrale.com/produkten.html

grts Danny :toppie
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: Zwaardere accu

Bericht door johnny van de voorde »

Helemaal waar Danny.

Goed zo !

John.
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Zwaardere accu

Bericht door Dirk/970 »

Ja goed voorbeeld van een super accu die Odyssy. Tis wel een AGM-accu, zie ook http://www.odysseybatteries.com/

En ja, gel-accu's hebben veel voordelen op natte accu's, maar het zijn door de bank genomen nog steeds geen accus voor hoge stroomafgifte.
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Cedarcanoe
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 mei 2008, 00:58
Locatie: Storfors, Zweden

Re: Zwaardere accu

Bericht door Cedarcanoe »

@ allen: bedankt voor jullie reactie !
@ Daimen: ik ga voor de 4e keer naar de prachtige natuurgebieden aan het Femund meer. Ben uitgenodigd om bij vrienden een 3-daagse hondensledetocht te gaan doen. Later stationneer ik me ook in Scandinavië, in Storfors (Värmland). Har det !

/Erik
Afbeelding
Plaats reactie