Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ophanging voor

vragen over de T5
Plaats reactie
edward.burggraeve
Berichten: 94
Lid geworden op: do jul 05, 2007 14:07
Locatie: Georgsdorf

ophanging voor

Bericht door edward.burggraeve »

Weetjewellers,
kan iemand mij vertellen of je de gummie-metaallagers van de voorwielophanging van een T5
zelf kan verwisselen of uberhaupt helemaal niet los te maken , maar een kompleet nieuwe ophanging
aanschaffen??

Groetjes Ed. :T54LIFE :T54LIFE :driveT5
Edward.Burggraeve
Georgsdorf/DE
0031.6.23357766
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: za jan 13, 2007 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: ophanging voor

Bericht door Pim 328 »

Deze heb ik al vrij vaak vervangen, zijn gewoon losse rubbers voor te koop.

Deze moet je wel er met een pers er uit halen en met een pers erin terug monteren
Je moet wel goed opletten hoe ze gemonteerd zitten omdat je ze aan 1 kant maar op 1 manier mag monteren (de voorste rubber is dit)
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: za jan 13, 2007 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: ophanging voor

Bericht door Pim 328 »

Dan wordt de wielophanging voor wat slapper. Waren trouwens allemaal ambulances waarbij deze vervangen zijn en allemaal meer dan 200.000 km gelopen.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
edward.burggraeve
Berichten: 94
Lid geworden op: do jul 05, 2007 14:07
Locatie: Georgsdorf

Re: ophanging voor

Bericht door edward.burggraeve »

De mijne heeft inmiddels 405000 km gelopen en geeft een klapperend geluid.
Of zijn het misschien de schokbrekers.??
Heb vandaag de linkeraandrijfhoes vervangen aan de bakkant en kwam erachter
dat de fuseekogel geheel versleten was ,dus ook vervangen.
Dacht misschien , dit was de oplossing maar het klapperende geluid is er nog steeds , alsof de ophanging of zoiets loszit.
Heb alle bouten nagelopen , maar geen een zat los.
Wat kan het zijn. :driveT5 :driveT5 :T54LIFE
Edward.Burggraeve
Georgsdorf/DE
0031.6.23357766
edward.burggraeve
Berichten: 94
Lid geworden op: do jul 05, 2007 14:07
Locatie: Georgsdorf

Re: ophanging voor

Bericht door edward.burggraeve »

We bedoelen hier de schotels aan de bovenzijde waar het aan de karroserie bevestigd zit??

Grtz Ed. :driveT5 :T54LIFE
Edward.Burggraeve
Georgsdorf/DE
0031.6.23357766
edward.burggraeve
Berichten: 94
Lid geworden op: do jul 05, 2007 14:07
Locatie: Georgsdorf

Re: ophanging voor

Bericht door edward.burggraeve »

Hoi Pim,

zijn de rubbers(gummimetaallagers ) duur of valt het mee.??
En het voorste rubber wisselen heeft zeker ermee te maken dat de wielophanging op zijn plaats blijft zitten,
Nu las ik ook iets over zwaardere rubbers??????
Wat denk jij van de schokbreker schotel optie, kan dit ook het probleem zijn.
Grtz Ed. :T54LIFE :driveT5 :ikrij
Edward.Burggraeve
Georgsdorf/DE
0031.6.23357766
herman94
Berichten: 90
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 18:16
Locatie: eindhoven

Re: ophanging voor

Bericht door herman94 »

setje rubbers kosten ongeveer 25 euro per kant ,dus de voorste en de achterste meestal is de achterste stuk, daar komen de meeste krachten op en die zijn dan ook heel anders gemaakt als de voorste . de voorste zijn volledig gevulcaniseerd de achterste zitten voor nog minder dan de helft aan elkaar vast .ze zien er hetzelfde uit als van een polo vanaf 2001 die gaan ook vaak stuk.
herman 94
edjeraketje
Berichten: 668
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: ophanging voor

Bericht door edjeraketje »

De bovenste schotels willen idd wel kapot gaan,ook de reactiearmen die aan de stabilisatorstang vastzitten kunnen een klappererend geluid geven.
Wanneer je de bovenste schotels wil vervangen zal de veerpoot eronder vandaan moeten en zul je de veer onder spanning moeten zetten om de schotel ( veilig) te vervangen.
Wanneer je dan toch de ophanging los heb zou ik idd ook het achterste rubber van de draagarm vervangen. Ik heb dit ook gedaan icm de achterdraagarmen (alle rubbers). Vond het resultaat verbluffend, na uitlijnen...... een strak sturende bus.

Suc6 Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
2013 T5GP,DSG,H&R stabilisatoren 26/30,Xenon/DRL,Eibach B14, Wagner IC, Finturbo
edward.burggraeve
Berichten: 94
Lid geworden op: do jul 05, 2007 14:07
Locatie: Georgsdorf

Re: ophanging voor

Bericht door edward.burggraeve »

Hoi edjeraketje, zo wordt ik ook wel genoemd haha,

Ik ga (dacht dat het in de bankschroef wel te doen is)of laat de rubbers vervangen van de voorste draagarm rubbers.
De achter ophanging heb ik laatst al compleet vervangen dus dat is oke.
Mocht het goed zijn dan meld ik me.

Bedankt vast voor je reactie, grtz Ed. :driveT5 :T54LIFE :ikrij
Edward.Burggraeve
Georgsdorf/DE
0031.6.23357766
edward.burggraeve
Berichten: 94
Lid geworden op: do jul 05, 2007 14:07
Locatie: Georgsdorf

Re: ophanging voor

Bericht door edward.burggraeve »

Heb inmiddels zelf de draagarmrubbers vervangen(55 euries voor L+R)
En ik zag dat toen de voorwielen los van de grond hingen dat de stabilisatorstang
van links naar rechts bewogen kon worden met een bonkend geluid als gevolg.
Deze rubbers L + R omgedraaid in de beugels en het bonken is weg.
Alles een 4 uurtjes werk. op naar de halve ton. :ikrij :driveT5 :T54LIFE :T54LIFE
Toch nog bedankt voor de reacties . Edward.
Edward.Burggraeve
Georgsdorf/DE
0031.6.23357766
Plaats reactie