Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Problemen met parkeersensoren

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Jeroen T5 344
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 mar 2010, 23:15

Problemen met parkeersensoren

Bericht door Jeroen T5 344 »

Sinds een paar weken heb ik opeens problemen met met de parkeersensoren (achter) van mijn T5, die tot dan toe goed hun werk deden. Als ik de auto in z'n achteruit schakel dan begint de ene keer de zoemer, die bij mij ergens in mijn dashbord zit, continue te piepen. Na een aantal seconden stopt het gepiep en blijken de sensoren niets meer te zien. Een andere keer blijft het gepiep weg maar doen de sensoren evenmin hun werk. Ook het korte piepje wat ik normaal hoor als ik 'm in z'n achteruit zet hoor ik dan niet.

Ik heb mijn T5 in 2008 2e hands gekocht en de sensoren zaten er al in. Ook de trekhaak (Brink) zat er al op. Ik weet dus niets af van een type of op welke wijze deze is ingebouwd. Zo worden de sensoren bij mij ook niet uitgeschakeld als mijn trekhaak erop zit. Achteruitrijden met mijn caravan er achter is dan geen pretje voor de oren. Ik kan de sensoren ook niet handmatig uitschakelen met een knop ergens op mijn dashbord, wat ik zo hier en daar lees op dit forum. Mijn sensoren beginnen zelfs al te piepen als alleen de trekhaak erop is gezet. Met of zonder afdekdop.

Weet iemand misschien waar ik eventueel het probleem moet zoeken van het niet meer funtioneren van mijn parkeersensoren? Of moet ik dit maar aan de plaatselijke VW-garage overlaten? Ik ben namelijk niet echt een techneut.

Ten tweede, weet iemand een oplossing voor kij om de sensoren uit te kunnen schakelen als mijn caravan er achter hangt?

Bij voorbaat dank voor de hulp en suggesties.

Jeroen vrolijk
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Problemen met parkeersensoren

Bericht door Jeroen T5 204 »

Uitschakelen van de sensoren kan niet zo maar even als het er af-fabriek inzat. Je kan er wel bij via VagCom.
Zelf heb ik ook alleen achter parkeersensoren, ik kan ze niet uitschakelen met een knop.

Misschien dat er ergens een storing zit dat het niet goed meer werkt. Eigenlijk zou je het even moeten laten uitlezen.
En een trekhaak kan ook problemen geven als deze in het bereik zit van een sensor.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Re: Problemen met parkeersensoren

Bericht door Inbouwer »

Jeroen T5 344 schreef:Sinds een paar weken heb ik opeens problemen met met de parkeersensoren (achter) van mijn T5, die tot dan toe goed hun werk deden. Als ik de auto in z'n achteruit schakel dan begint de ene keer de zoemer, die bij mij ergens in mijn dashbord zit, continue te piepen. Na een aantal seconden stopt het gepiep en blijken de sensoren niets meer te zien. Een andere keer blijft het gepiep weg maar doen de sensoren evenmin hun werk. Ook het korte piepje wat ik normaal hoor als ik 'm in z'n achteruit zet hoor ik dan niet.

Ik heb mijn T5 in 2008 2e hands gekocht en de sensoren zaten er al in. Ook de trekhaak (Brink) zat er al op. Ik weet dus niets af van een type of op welke wijze deze is ingebouwd. Zo worden de sensoren bij mij ook niet uitgeschakeld als mijn trekhaak erop zit. Achteruitrijden met mijn caravan er achter is dan geen pretje voor de oren. Ik kan de sensoren ook niet handmatig uitschakelen met een knop ergens op mijn dashbord, wat ik zo hier en daar lees op dit forum. Mijn sensoren beginnen zelfs al te piepen als alleen de trekhaak erop is gezet. Met of zonder afdekdop.

Weet iemand misschien waar ik eventueel het probleem moet zoeken van het niet meer funtioneren van mijn parkeersensoren? Of moet ik dit maar aan de plaatselijke VW-garage overlaten? Ik ben namelijk niet echt een techneut.

Ten tweede, weet iemand een oplossing voor kij om de sensoren uit te kunnen schakelen als mijn caravan er achter hangt?

Bij voorbaat dank voor de hulp en suggesties.

Jeroen vrolijk
Jeroen, kun jij beschrijven wat voor type PDC je hebt aan de achterzijde?
Je hebt het over geluid van de zoemer in de buurt van je dashboard, dat klinkt niet origineel VW.
Als je een achteraf ingebouwd systeem heb dan zit het besturingskastje vaak gemonteerd links of rechts bij je achterlichten. Er zit een massa draad aan en 12 Volt via het achteruitrijsignaal. Ook gaat er 4 draden weg naar de sensors en 1 draad weg naar de voorzijde voor een zoemertje of een display.
Je zou de draad van het achteruitrijsignaal kunnen onderbreken door een schakelaar op het dashboard.
Dit betekend wel dat je een dubbele draad moet trekken van het kastje naar je dashboard.
Wat ook een mogelijkheid is om gebruik te maken van het schakelaartje in de stekkerdoos van de caravan verlichting. Afhankelijk van welk type stekkerdoos je hebt, 13 of 7 polig kun je zorgen dat het PDC systeem wordt uitgeschakeld als er een stekker in de stekkerdoos van de caravan zit.
Dit is maar een kort stukje.
:wjw
wiebsma
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 jan 2007, 00:12
Locatie: Rotterdam

Re: Problemen met parkeersensoren

Bericht door wiebsma »

Hoi Jeroen,
Heb zelfde problemen gehad met mijn vorige transporter.
Nadat ik problemen kreeg met de pdc was de auto incl pdc 5 dagen later "meegenomen".
Blijkbaar hebben ze eerder aan de board computer gezeten.
Opties die je hebt:
- langs de garge gaan, en na laten kijken
- goed alarm en slot op je auto laten zetten.
gr.
Wiebsma
Gebruikersavatar
Jan 259
Berichten: 88
Lid geworden op: 24 jun 2007, 20:08

Re: Problemen met parkeersensoren

Bericht door Jan 259 »

Hoi, naar de garage gaan en even laten uitlezen, dan kunnen zien welke sensor defect is.
Bij mij was links achter nu defect, en ook nog de pech ? denk ik (omdat de linker moeilijk was bij tekomen) dat voor de montage van een nieuwe sensor de bumper er af moet, ± 2 uur extra werkloon. (Nu achteraf bleek het de 2de van links te zijn,dus de bumber kon blijven zitten)
Omdat anders de kleur met de montage er van werd beschadig. Om kosten te drukken deden hun zelf de nieuwe sensor met de spuit bus wel in kleur spuiten. De volgende maar geen sensoren meer, gelijk met kamera bestellen de volgende nieuwe?

gr, Jan
Laatst gewijzigd door Jan 259 op 13 mar 2010, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Re: Problemen met parkeersensoren

Bericht door Inbouwer »

Als PDC niet goed werkt door vermoedelijk een kapotte sensor, kun je het volgende doen:

Je kunt luisteren welke sensors kapot is. Als de PDC aanstaat kun je door je oor tegen de sensor te leggen horen of hij werkt. Je hoort dan een tikkend geluid.
Ook kun je het doen door een papiertje voor de sensor te houden.
je moet het kunnen voelen en horen.

succes.

:wjw
Gebruikersavatar
Jeroen T5 344
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 mar 2010, 23:15

Re: Problemen met parkeersensoren

Bericht door Jeroen T5 344 »

Een hoop reacties en suggesties al. Zo blijf je leren. Wat is nou VagCom? Heb erop gegoogled en werd weer wat wijzer maar mij te ingewikkeld. Ga vrijdag of zaterdag in ieder geval eerst maar een langs bij de dealer om 'm uit te laten lezen :werkaanT4 . Kan zo op het eerste gezicht geen kastje oid vinden in de buurt van de achterlichten. Door de betimmering van de laadruimte ook weinig zicht op bedrading die naar voren loopt.

Het is lastig als je een 2e hands auto koopt waar in dit geval al een PDC ingebouwd zit. De dealer waar ik 'm kocht zit helemaal in Nijmegen en die was volgens het onderhoudsboekje ook weer niet de oorspronkelijke dealer waar deze T5 oorspronkelijk gekocht was en in onderhoud is geweest. Ik weet daarom niet of deze PDC al vanaf fabriek erin zat of later is ingebouwd.

Ik hou jullie op de hoogte en bedankt voor de genomen moeite.

Jeroen
Afbeelding
Erik701
Berichten: 167
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13
Locatie: Leuven (BE)

Re: Problemen met parkeersensoren

Bericht door Erik701 »

Ik heb exact het zelfde probleem, al een tijdje, maar af en toe werken ze bij mij nog wel. Ik wou net hier komen posten wat ik eraan zou kunnen doen. Een tijdje geleden heeft een dealer de foutcode uitgelezen, en het bleek dat de sensor links achter defect was.
Ik ga eens een nieuwe sensor bestellen denk ik, valt zoiets zelf te vervangen ? Ik heb ongespoten bumpers, moet die sensor dan nog geverfd worden ? Volgens de dealer wel, maar dat lijkt mij straf.
Erik701
Berichten: 167
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13
Locatie: Leuven (BE)

Re: Problemen met parkeersensoren

Bericht door Erik701 »

Er staan blijkbaar op MP enkele parkeersensoren te koop voor VW, zou iemand mij een artikelnr kunnen geven voor de parkeersensor links achter ? Bedankt !
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Re: Problemen met parkeersensoren

Bericht door Inbouwer »

Volgens ETKA voor een transporter uit 2008:

7H0 919 275 C voor buiten
7H0 919 275 E voor binnen, achter

ik denk dus dat je een E moet hebben (4x achter bumper)

Gr. Johan
:wjw
Gebruikersavatar
Jan 259
Berichten: 88
Lid geworden op: 24 jun 2007, 20:08

Re: Problemen met parkeersensoren

Bericht door Jan 259 »

Mijn parkeer sensor de 2 de l.achter was defect, i.m is er door mijn garage een nieuwe er in gezet en ook in kleur gespoten met de spuitbus, nummer van de sensor was: 7HO 919 275 E GRU
Totale kosten: € 203,39. Mijn T5 is van 2005 dus: ja hoor, zelf betalen

groeten, Jan
Laatst gewijzigd door Jan 259 op 13 mar 2010, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jeroen T5 344
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 mar 2010, 23:15

Re: Problemen met parkeersensoren

Bericht door Jeroen T5 344 »

Ben bij de VW-dealer geweest om 'm uit te laten lezen. Konden ze alleen niet eventjes doen Kwam volgens hun wel wat bij kijken en moest ik een afspraak voor maken. Die staat nu voor volgende week vrijdag (19e). Vrees dus dat ik dan weer mijn portemonnaie kan trekken....helaas. :ie , :huilen
Afbeelding
Erik701
Berichten: 167
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13
Locatie: Leuven (BE)

Re: Problemen met parkeersensoren

Bericht door Erik701 »

Uitlezen was bij mij geen 5 minuten werk. Belachelijk dat dealers dat niet even willen doen.
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Re: Problemen met parkeersensoren

Bericht door Inbouwer »

Jan 259 schreef:Mijn parkeer sensor l.achter was defect, i.m is er door mijn garage een nieuwe er in gezet en ook in kleur gespoten met de spuitbus, nummer van de sensor was: 7HO 919 275 E GRU
Totale kosten: € 203,39. Mijn T5 is van 2005 dus: ja hoor, zelf betalen

groeten, Jan
Ongelofelijk, ik zou het gevoel hebben dat ik een klant afzet als ik dat reken. Bij mij heb je dan een compleet nieuw systeem en gemonteerd en al!
Ja, die dealers kunnen wel lekker rekenen. :ie :muur
Gebruikersavatar
Mastodont
Berichten: 601
Lid geworden op: 24 apr 2008, 15:58
Locatie: Kennemerland/Haarlem
Contacteer:

Re: Problemen met parkeersensoren

Bericht door Mastodont »

Ik had laatst de 2 middelste stuk (aan de binnenzijde afgeproken door klein botsinkje en naar binnenverende bumper waarbij de stekker tegen de
stalen balk van de trekhaak komt.)
Bij Amc Zwolle 2 vervangende gekocht voor € 50. Wel zelf even spuiten....

Grt Mastodont
Chevrolet Suburban 454Cui (7,4 L) Silverado 1986
Mercedes-Benz 300E W124 1986
Transporter T5 TDI 2005 (verkocht 15-12-2010)
Transporter T3 Syncro Doka 1986 - (verkocht)
Kawasaki Z1300 1981
Plaats reactie