Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Problemen met parkeersensoren

vragen over de T5
Erik701
Berichten: 167
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13
Locatie: Leuven (BE)

Re: Problemen met parkeersensoren

Bericht door Erik701 »

Is spuiten nodig als je ongespoten bumpers hebt ?
Gebruikersavatar
Jeroen T5 344
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 mar 2010, 23:15

Re: Problemen met parkeersensoren

Bericht door Jeroen T5 344 »

Denk dat ik mijn afspraak bij de VW-dealer maar ga cancellen. Dit soort dingen laten mij niet los en ben vanmorgen nog maareens onder de bus gekropen, contact aan en de versnelling in z'n achteruit. Toen ik aan de achterzijde van de sensor l.a. zat te morrelen, begon mijn PDC opeens te piepen en reageerden ook de andere sosoren weer. Helaas van tijdelijke aard, maar het probleem zit 'm denk ik wel in de aansluiting bij de l.a. sensor. Deze ga ik maar eens uitbouwen en kijken of de aansluitingen daar nog wel jofel zitten. Weet iemand hoe ik deze zonder beschadigingen (mijn sonsoren zijn in de kleur van mijn bumper gespoten) kan uitbouwen? :T5cruisin

Alvast bedankt. Gr. Jeroen
Afbeelding
Erik701
Berichten: 167
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13
Locatie: Leuven (BE)

Re: Problemen met parkeersensoren

Bericht door Erik701 »

Goed idee, straks ook eens onder de mijne kruipen en eens nameten dan.
Gebruikersavatar
Mastodont
Berichten: 601
Lid geworden op: 24 apr 2008, 15:58
Locatie: Kennemerland/Haarlem
Contacteer:

Re: Problemen met parkeersensoren

Bericht door Mastodont »

Opbouw van de sensoren is in meerdere delen.
De bumper zit een gat in (logisch :yes )
Daarin zit een ring geplakt (de opstaande rand die je ziet aan de buitenzijde)
Deze moet je laten zitten.
In deze geplakte bus zitten de eigenlijke verklikker met een vergrendeling vast,
Net zoals bij de electrische stekkerverbindingen, dus een beetje rommelen en de verklikker kan worden uitgenomen.
Dan de stekker er nog even uit en alles is los.
Misschien is de electrische verbinding wel geoxideerd en kan je je storing met wat contactspray verhelpen,

Suc6

Grt Mastodont
Chevrolet Suburban 454Cui (7,4 L) Silverado 1986
Mercedes-Benz 300E W124 1986
Transporter T5 TDI 2005 (verkocht 15-12-2010)
Transporter T3 Syncro Doka 1986 - (verkocht)
Kawasaki Z1300 1981
Gebruikersavatar
Jeroen T5 344
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 mar 2010, 23:15

Re: Problemen met parkeersensoren

Bericht door Jeroen T5 344 »

Bedankt :jumpklap , zodra de grond weer droog is (heb 'm net gewassen) kruip ik er weer onder en ga ik het zo proberen.

Gr. Jeroen
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen T5 344
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 mar 2010, 23:15

Re: Problemen met parkeersensoren

Bericht door Jeroen T5 344 »

Zo, mijn PDC is inmiddels gemaakt.
Na wat gespeur en uitproberen, bleek niet mijn sensor links achter, maar links van het midden niet te werken. Stekkerverbinding was goed maar de sensor zelf. Als ik 'm omhoog duwde, in de bumper, begon mijn PDC te piepen (omdat ik in het zicht van de sensor lag). Liet ik 'm los, dan kreeg ik een andere piep. De storingspiep zeg maar. Heb een nieuwe sensor op MP gevonden. Was voor EUR 25,00 (incl. verzendkosten) klaar. Uit- en inbouwen 5 minuten werk. Zit nu een donkergrijze in (valt nauwelijks op door de lichtval). T.z.t. zal ik die nog wel een keer op kleur brengen. Met dank aan de hulp op :wjw :jumpklap :jumpklap :jumpklap

Gr. Jeroen
Afbeelding
Erik701
Berichten: 167
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13
Locatie: Leuven (BE)

Re: Problemen met parkeersensoren

Bericht door Erik701 »

Hier is het ondertussen ook opgelost ! Ik wist dat mijn sensor links achter defect was, de garage had dat al eens uitgemeten. Bij de garage vroegen ze me 72 eur excl. voor een nieuwe sensor, maar op 2dehands.be verkocht iemand nieuwe sensoren voor 15 eur. Rap eentje gaan halen, ingeklikt, en nu werkt het weer prima !
Gebruikersavatar
Jeroen T5 344
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 mar 2010, 23:15

Re: Problemen met parkeersensoren

Bericht door Jeroen T5 344 »

Het kan dus nog goedkoper. Altijd baas boven baas. :proost
Afbeelding
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: Problemen met parkeersensoren

Bericht door emil »

bij mij zijn het volgens mij ook originele sensoren
er zit bij mij een 5amp zekeringetje onder de asbak in de onderste zekering houder
die heb ik er uit getrokken i
nu geen gepiep meer van pdc meer repareer het wel als ik er zin tijd en geld voor heb
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Problemen met parkeersensoren

Bericht door ktmkrik »

Ik hoor op alle vier de sensoren een tikkend geluid en toch krijg ik het storings signaal, wie o wie kan mij vertellen wat er dan aan de hand is?
Inmiddels weer even met de PDC's geprutst en heb ook twee tonen als ik aan de stekker rommel, toch maar eens een paar nieuwe sensoren bestellen.
AMC Zwolle wel gemaild maar helaas geen reactie van hun zijde, dan maar eens een belletje er aan wagen.

Probleem opgelost, bij mij was de meest rechter (bestuurderszijde) defect.
Nieuwe originele PDC besteld voor €25,00 op Ebay en alles werkt weer zoals het hoort.
Bedankt allemaal voor de tips



Groet Edwin
mk1cabrioparts
Berichten: 57
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:26

Re: Problemen met parkeersensoren

Bericht door mk1cabrioparts »

Klinkt misschien onlogisch:

Ik had ongeveer hetzelfde probleem.
Ik kocht een auto zonder trekhaak maar met pdc en heb er een trekhaak op laten zetten.
Alles was goed tot er rare klachten kwamen.
Toen eens goed nagedacht wat ik verandert heb in de tussentijd.

Wat bleek het geval: ik had een rubber dop op de kogel ipv een plastic dop ( deze was iets dikker dan de plastic dop )
Dop eraf gehaald en plastic dop erop

Probleem was ook weg :yes

Ti's maar een paar mm
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4455
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: Problemen met parkeersensoren

Bericht door Henk-1 »

Inbouwer schreef: 04 mar 2010, 18:13 Als PDC niet goed werkt door vermoedelijk een kapotte sensor, kun je het volgende doen:

Je kunt luisteren welke sensors kapot is. Als de PDC aanstaat kun je door je oor tegen de sensor te leggen horen of hij werkt. Je hoort dan een tikkend geluid.
Ook kun je het doen door een papiertje voor de sensor te houden.
je moet het kunnen voelen en horen.

succes.

:wjw
Heb als ik achteruit rij nu een constante piep, de achteruit rij detectie werkt niet.
Als ik daarna weer in de achter versnelling zet , is de piep over.
Heb geen storing in de computer :nuts
Dankzij de tip van inbouwer :jumpklap :jumpklap :jumpklap :jumpklap :toppie :yes heb ik kunnen achterhalen dat de rechter sensor het niet doet.
Zal eerst kijken naar de stekker enzovoort , maar dat doe ik even als het droog en overdag is.
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Problemen met parkeersensoren

Bericht door ktmkrik »

Had ook altijd geouwehoer met de pdc's, als het regende was het mis, een kar er achter ook mis.
Nu de oplossing gevonden in stickertjes die je op de pdc's plakt en nog geen storings-piepje weer gehoord, niet bij regen en ook niet met een kar er achter en de pdc's werken normaal als er wel iets achter de bus staat!
Plaats reactie