Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Inbouw van nieuwe motor 128kw BPC ipv een AXE

vragen over de T5
Serge Bakker
Berichten: 4
Lid geworden op: wo nov 19, 2008 9:12

Inbouw van nieuwe motor 128kw BPC ipv een AXE

Bericht door Serge Bakker » di jun 15, 2010 7:35

Beste Heren,

Heeft iemand ervaring met het inbouwen van deze motor. BPC(2008) is het vernieuwde type van de AXE maar ik zie nogal wat verschillen. Kan ik een BPC inbouwen in mijn Multivan van 2004 ? (na 350.000 km kreeg ik teveel problemen met mijn oude motor die me trouw overal bracht)

groetjes,

Serge

vaniac
Berichten: 1203
Lid geworden op: za jan 13, 2007 20:33

Re: Inbouw van nieuwe motor 128kw BPC ipv een AXE

Bericht door vaniac » di jun 15, 2010 7:40

Ik denk dat het wel kan, alleen is het de vraag wat er allemaal gewijzigd moet worden: kabelbomen, motormanagement, diverse leidingen en slangen, uitlaatsysteem, motorophanging etc.
Gezien de kosten van de ombouw is het misschien verstandiger om weer een AXE te monteren.

Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 987
Lid geworden op: za jan 13, 2007 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Inbouw van nieuwe motor 128kw BPC ipv een AXE

Bericht door Pim 328 » di jun 15, 2010 11:01

Dit is wel mogelijk maar dan zul je de motorkabelboom en motorregelapp. ook moeten gaan vervangen.
Dus advies is zet er weer een AXE motor in.

De volgende dingen zijn ook anders.

Turbo
Roetfilter
Inlaatspruitstuk
Egr klep
Gloeibougies
Uitlaatspruitstuk
EGR Koeler
Diverse koelwaterslangen
Aansluiting tandwiel voor aandrijving dynamo
Achterste motorsteun
Steun beugels roetfilter
Vulpijp voor olie
Stuk uitlaat na de roetfilter
Klepdeksel
En kan nog zijn dat ik het 1 en ander vergeten ben.


Maar wat zijn de problemen met je huidige motor??
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options

Serge Bakker
Berichten: 4
Lid geworden op: wo nov 19, 2008 9:12

Re: Inbouw van nieuwe motor 128kw BPC ipv een AXE

Bericht door Serge Bakker » di jun 15, 2010 19:13

hij heeft 350000 km gelopen en de koppakking is vervangen 2 weken terug en nu zijn er problemen met de oliedruk

edjeraketje
Berichten: 496
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: Inbouw van nieuwe motor 128kw BPC ipv een AXE

Bericht door edjeraketje » di jun 15, 2010 19:29

Ze hebben bij Gebroeders Jonker in Huissen nog een geheel nieuwe motor staan met alles erop. Kost € 5000 ex btw en met inruil oude motor. Wat je ook kunt doen wanneer je kop nog goed is, is een nw onderblok bestellen voor € 2665 ex.
Heb eventueel ook nog een gebruikt onderblok liggen met 115K! Hier zat een gescheurde zuiger in en deze is vervangen bij JB autoserice.
Wat ook nog een optie is: gebruik het onderblok van de Bpc/ Bnz en de turbo die erbij zit, de kop van een AXD/AXE je kunt nu je eigen computer blijven gebruiken.
Je zult wel enige aanpassingen moeten maken maar je hebt dan een beter onderblok dan de AXE/AXD!

Groeten Edje
Ps veel sleutelplezier :knipoog
Laatst gewijzigd door edjeraketje op di jul 13, 2010 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Bilstein B12 en H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
2013 T5GP biturbo,DSG,H&R stabilisatoren,Xenon/DRL,Eibach Pro-kit.

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27265
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Inbouw van nieuwe motor 128kw BPC ipv een AXE

Bericht door Multivan Generation » wo jun 16, 2010 11:50

@ Serge:

kijk eens hier:

http://www.nnp.be/index.php?page=shop.p ... t&Itemid=4

Misschien interessant?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Serge Bakker
Berichten: 4
Lid geworden op: wo nov 19, 2008 9:12

Re: Inbouw van nieuwe motor 128kw BPC ipv een AXE

Bericht door Serge Bakker » di jul 13, 2010 7:32

Hey,

Bedankt allemaal voor de tips, ik heb de motor gekocht nav je link multivan generation.
Hebben jullie misschien verder nog tips, moet ik bv ook de intercooler vervangen zoals ik ook wel mensen hoor zeggen .......

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27265
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Inbouw van nieuwe motor 128kw BPC ipv een AXE

Bericht door Multivan Generation » di jul 13, 2010 16:34

Interkoeler kun je toch gewoon doorspoelen?
Of is die ook kapot?

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Marcel H.
Berichten: 6
Lid geworden op: wo jul 07, 2010 18:43

Re: Inbouw van nieuwe motor 128kw BPC ipv een AXE

Bericht door Marcel H. » wo jul 14, 2010 20:10

Aanbouwdelen zit al veel verschil in. Volgens mij heb je AXE met en zonder egr koeler etc. Belangrijkste verschil is ook onderblok. Turbo wordt anders gemonteerd aan motor. Ik neem aan dat je een stripmotor aanschaft en deze opbouwt met de AXE aanbouwdelen?

edjeraketje
Berichten: 496
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: Inbouw van nieuwe motor 128kw BPC ipv een AXE

Bericht door edjeraketje » wo jul 14, 2010 21:37

Marcel H. schreef:Aanbouwdelen zit al veel verschil in. Volgens mij heb je AXE met en zonder egr koeler etc. Belangrijkste verschil is ook onderblok. Turbo wordt anders gemonteerd aan motor. Ik neem aan dat je een stripmotor aanschaft en deze opbouwt met de AXE aanbouwdelen?
De motor die hij gekocht heeft is een complete AXE met alles erop en eraan.
Kop onderblok turbo dynamo etc

Groeten Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Bilstein B12 en H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
2013 T5GP biturbo,DSG,H&R stabilisatoren,Xenon/DRL,Eibach Pro-kit.

edjeraketje
Berichten: 496
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: Inbouw van nieuwe motor 128kw BPC ipv een AXE

Bericht door edjeraketje » wo jul 14, 2010 21:50

Serge Bakker schreef:Hey,

Bedankt allemaal voor de tips, ik heb de motor gekocht nav je link multivan generation.
Hebben jullie misschien verder nog tips, moet ik bv ook de intercooler vervangen zoals ik ook wel mensen hoor zeggen .......
Ik zou de intercooler wel vervangen inclusief alle slangen. Deze willen wel eens gaan lekken op de aansluitingen. Meet ook even hoe hoog je intercooler is, er waren in 2004 2 uitvoeringen gemonteerd nml de 17 en de 21cm hoge.versies. Ik hoef je niet te vertellen welke meer lucht kan koelen :winter
Ik heb er ook nog wel 1 liggen, onlangs aangeschaft maar vervangen voor een XXL van Forge.

Suc6 Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Bilstein B12 en H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
2013 T5GP biturbo,DSG,H&R stabilisatoren,Xenon/DRL,Eibach Pro-kit.

Serge Bakker
Berichten: 4
Lid geworden op: wo nov 19, 2008 9:12

Re: Inbouw van nieuwe motor 128kw BPC ipv een AXE

Bericht door Serge Bakker » vr jul 16, 2010 18:08

hey Edje,

Maakt het veel verschil ? ik bedoel de intercooler die je nu hebt ?

edjeraketje
Berichten: 496
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: Inbouw van nieuwe motor 128kw BPC ipv een AXE

Bericht door edjeraketje » vr jul 16, 2010 20:53

Hallo Serge,
Vooral met warm weer houd deze de lucht koeler dan de standaard versie. Volgens Forge scheelt het een 10pk. Denk dat je het wel voelt wanneer je een 102 pk rijd (met alle respect)
en je krijgt er een 10 pk=10% bij. Ik merkte wel een klein verschil, zal komende week nog bij JD op de vermogensbank miscchien dat ik dan iets zinnigs kan melden.

Gr Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Bilstein B12 en H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
2013 T5GP biturbo,DSG,H&R stabilisatoren,Xenon/DRL,Eibach Pro-kit.

PDBteH
Berichten: 13
Lid geworden op: wo mar 05, 2008 20:34

Re: Inbouw van nieuwe motor 128kw BPC ipv een AXE

Bericht door PDBteH » vr jul 16, 2010 21:14

forge intercooler zie:
http://www.forgemotorsport.com/content. ... =FMINTVWT5" onclick="window.open(this.href);return false;

Las op een duitse web dat de motorprestaties gelijk zijn als de oude axe en dat er een hem heeft laten inbouwen en dat de aanpassingen hem ca. 4500 euro heeft gekost.

PDBteH
Berichten: 13
Lid geworden op: wo mar 05, 2008 20:34

Re: Inbouw van nieuwe motor 128kw BPC ipv een AXE

Bericht door PDBteH » vr jul 16, 2010 21:17

Een vraagje Edje. heb jij een bij verwarmer want in de winter is de diesel pas na 10 km op 90 graden ( zonder bijverwarming )
Dan zal het in de winter nog langer duren voordat hij op temp. is

Plaats reactie