Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Noodloop

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Gaas
Berichten: 408
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:46
Locatie: N.O.P.

Noodloop

Bericht door Gaas »

Dag allemaal,

M'n T5, 130pk, vliegt soms in de noodloop. Hij trekt dan voor geen meter en er is met moeite 70 km/h te halen.
Ik stop dan even, zet de motor uit. Na een minuutje weer starten en hij doet weer normaal.

Ik heb het de laatste 8000 km 3 keer mee gemaakt. Vandaag had ik de caravan er achter. Ik stond in eerste instantie te kijken van de enorme trekkracht. Hij speelde met de sleurhut. Maar toen vloog ie in de noodloop. Alle kracht was er uit. Ff aan de kant gezet en daarna ging het weer.

Tijdje geleden is ie uitgelezen tijdens een grote beurt. De monteur kon toen niets noemenswaardig vinden.

Wat zou dit kunnen zijn. Wil vrijdag met de bus en caravan op vakantie.

Wie heeft er een tip, hint, oplossing?

Alvast bedankt.

Tjooooooowwwww :T54LIFE
vr.gr. Gaas, voorheen T4 1096, nu.......
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Noodloop

Bericht door vaniac »

Het zou de turbo kunnen zijn. Dit is een type met verstelbare turbine geometrie oftewel VTG. Hierbij worden de turboschoepen versteld afhankelijk van de belasting. Het is mogelijk dat de verstelling door vervuiling niet meer optimaal werkt. Onder belasting geeft de turbo dan niet meer de juiste druk en gaat het motormanagement in noodloop. De dealer wilt in zo'n geval meteen de turbo vervangen. Vaak kan het probleem al verholpen worden door de VTG-verstelling weer gangbaar te maken. Dit kan weer op verschillende manieren. Een van die manieren is de z.g. VTG-gymnastik, die door onze Duitse T5-collega's vaak wordt toegepast. Je kunt de VTG-gymnastik uitvoeren met behulp van een VAG-COM VCDS diagnose-interface.
Dit programma bezit de mogelijkheid om het turboregelbereik te controleren d.m.v. het opzoeken van de maximale VTG-verstelling. Door deze procedure een aantal keren achter elkaar uit te voeren, neemt het regelbereik toe en ook de daarmee te behalen turbodruk, zonder dat de toelaatbare druk overschreden wordt. Vaak heb je na deze behandeling ook iets meer vermogen.
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: Noodloop

Bericht door emil »

hoi
volgens mij heeft bijna iedereen hier al wel eens meegemaakt dat ie in noodloop gaat
bij mij was het volgas omhoog een bult op met ongeveer 140 en beladen (in duitsland)
en tot 2 keer toe na het terug schakelen van 6 naar 5 in noodloop, terug in nederland
uit laten lezen en stond overboost in de fout code wat wel kan kloppen ,bult op dus volle turbo druk
en dan trap je de koppeling ,in toerental zakt weg, maar turbo is nog vol in toeren dus even overdruk
als de waste gate dan te laat is (of welke klep er ook al voor zorgt ) dan heb je al een fout melding en noodloop
daarna nog na o.a. naar zweden geweest geen last meer gehad en toch wel 5000 km geleden
wat ik na dit lange verhaal wil zeggen ,probeer eens met caravan net voor dat je overschakeld even het gas
langzaam los laten zodat de turbo al een beetje af kan toeren dan pas koppeling in en schakelen
als je geluk hebt gaat het goed , dan weet je dat een langzame waste gate hebt of inderdaad die
turbo geometrie langzaam is beide volgens mij geen ernstig probleem wel vervelend
sucses
Gebruikersavatar
Lammert & Fenn@
Berichten: 398
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:22
Locatie: Buunermond

Re: Noodloop

Bericht door Lammert & Fenn@ »

Heb dit vorig jaar net na aanschaf van onze bus ook mee gemaakt, zeer vervelend. Na het uitlezen gaf hij aan dat er teveel druk opgebouwd werd en dat kon dan niet "afgevoerd" worden en vandaar die noodloop als dit niet zou gebeuren zou de motor anders opgeblazen worden! Ook gevaarlijk als je op de snelweg rijd, je blaast lekker door en alle fut is er in eens uit. Uit eindelijk moest er bij ons een nieuwe turbo in en geen problemen weer gehad gelukkig. Hoop voor je dat het mee valt en dat je een goede en veilige vakantie hebt.

Gr Fenn@
Geniet van de mooie dingen, dat zijn er genoeg. Als je ze maar wilt zien.
olle griese
Berichten: 1489
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00

Re: Noodloop

Bericht door olle griese »

Lammert & Fenn@ schreef:Ook gevaarlijk als je op de snelweg rijd
Als je op de snelweg rijd is het altijd rechtuit.
Dus even van contact en de motor gelijk weer starten.
Je zakt dan hooguit 15 kilometer in snelheid.
Maar ik heb 4 weken terug een nieuwe turbo er in gekregen.
Kost je 1200 euro (ex)
"oude" heb ik hier thuis liggen compleet met spruitstuk.
Zal als ik tijd heb hem een demonteren en schoon maken.
Gebruikersavatar
Gaas
Berichten: 408
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:46
Locatie: N.O.P.

Re: Noodloop

Bericht door Gaas »

Hoi allemaal,

Bedankt voor de reactie's.
Morgenvroeg ga ik er mee naar de garage. Hoop dat ze wat "eenvoudigs" vinden.
Ik zit niet te wachten op een stukke turbo..... Prijzige boel.
Heb de bus net een paar maanden. Al een grote beurt + nieuwe wp gedaan en twee nieuwe bandjes. Wordt een beetje te veel van het goede.

Ik zal eens gaan schakelen zoals Emil beschrijft.
Bussie moet donderdag wel voor de caravan!

Fenn@ was jullie bus nog nieuw toen dit gebeurde?

Jullie horen wel hoe het afloopt.

Tjooooowww :T54LIFE
vr.gr. Gaas, voorheen T4 1096, nu.......
Gebruikersavatar
Gaas
Berichten: 408
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:46
Locatie: N.O.P.

Re: Noodloop

Bericht door Gaas »

De computer gaf code 16618. Niet meer de juiste druk onder belasting. Volgens monteur kon het heel goed zijn dat de schoepjes in de turbo een beetje vast zijn gaan zitten, dat ze moeilijk los komen. Op zijn advies ben ik een dikke drie kwartier gaan rijden op de snelweg. De turbo goed heet laten worden door flink in de toeren te gaan rijden. Lekker optrekken en af en toe terug laten zakken, terug schakelen en weer op toeren trekken. Dit doe ik anders nooit. Ik ben een rustige rijder.
Na dit rijden is de labtop er weer aan gehangen en gaf ie geen foutmelding.
Ik hoop dat het nu niet meer voor gaat komen. Ik ga iets pittiger rijden.

Ga morgen met de caravan op pad en ben benieuwd.
Overigens zei de monteur het zelfde als Olle griese: Koppeling in, even van contact en weer starten tijdens het rollen. Dit voorkomt gevaarlijke toestanden op de snelweg.

Nou, de mazzel en Tjooooooowwwww :T54LIFE
vr.gr. Gaas, voorheen T4 1096, nu.......
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Noodloop

Bericht door Jeroen T5 204 »

Zo af en toe moet je de boel nog eens schoonbranden, trappen met dat ding :lach Anders krijg je een luie bus.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
alfagek
Berichten: 541
Lid geworden op: 25 okt 2008, 17:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Noodloop

Bericht door alfagek »

Gaas schreef:De computer gaf code 16618. Niet meer de juiste druk onder belasting. Volgens monteur kon het heel goed zijn dat de schoepjes in de turbo een beetje vast zijn gaan zitten, dat ze moeilijk los komen. Op zijn advies ben ik een dikke drie kwartier gaan rijden op de snelweg. De turbo goed heet laten worden door flink in de toeren te gaan rijden. Lekker optrekken en af en toe terug laten zakken, terug schakelen en weer op toeren trekken. Dit doe ik anders nooit. Ik ben een rustige rijder.
Na dit rijden is de labtop er weer aan gehangen en gaf ie geen foutmelding.
Ik hoop dat het nu niet meer voor gaat komen. Ik ga iets pittiger rijden.

Ik rij altijd pittig maar bij mij heeft hij het ook, soms 1 keer maar ook wel is 2 tot 3 keer achter elkaar.
Mijn bus is van januari 2009 174 pk automaat.
En een automaat op de snelweg uitzetten gaat wel maar starten gaat niet zonder dat je de rem indrukt. :bonk
Maar niet alleen bij warme motor heel vaak bij koude motor als ik net 500 meter heb gereden, dus dat kan volgens mij niet de hoge druk van de turbo zijn dan.
Zal volgende week naar garage brengen i.v.m vakantie zoeken ze daar maar uit wat het is, ben het eigenlijk een beetje zat met deze storing, hij is al is naar de garage geweest en ze zeiden dat ze wat hadden vervangen maar hij heeft het nog steeds.

gr,
Bob.
T6 - 204 DSG LWB Indium grey metallic met 20"
Gebruikersavatar
Lammert & Fenn@
Berichten: 398
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:22
Locatie: Buunermond

Re: Noodloop

Bericht door Lammert & Fenn@ »

Nee geen nieuwe bus eentje van 2005, vorig jaar november gekocht en direct al noodloop problemen. En niet tijdens het test rijden he, zijn 2x terug geweest om te kijken en te proef rijden. Hebben de bus zonder gekochte garantie gekocht omdat de garage aan de andere kant van het land zat en je voor wat kleins toch niet terug gaat. Alleen de turbo was een wat groter geval en hebben de garage daar op aan gesproken, vooral ook omdat de slang naar de turbo met een tyrip vast zat. De bus had een grote beurt gehad dus dit moet zijn gezien. Samen met de garage zijn we er naar tevredenheid uit gekomen. Was ook met de schoepen wat mis, draaide klem/vast en dan ging de bus in de noodloop.
Had idd de sleutel uit contact kunnen halen maar als je de bus nog geen dag hebt en niet kent ben je er niet zo driest mee, althans ik niet op de snelweg. En had ook geen idee wat het zou kunnen zijn de 1e keer met uitlezen gaf de computer dan ook niets aan. De 2e keer naar steeds weer noodloop wel.
Binnen een week was het allemaal weer ok, gelukkig.
Heb 't bussie trouwens net weg gehad, problemen met de airco zal ook niet :ie . Een of ander pompje werkt niet goed :bonk heb ik weer met dit weer :muur Dan de barco maar gebruiken :bifun en hopen dat voor de vakantie alles weer goed is.

Groetjes Fenn@
Geniet van de mooie dingen, dat zijn er genoeg. Als je ze maar wilt zien.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Noodloop

Bericht door Multivan Generation »

@ Gaas,
wat was het nu?

Goede vakantie gehad?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Gaas
Berichten: 408
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:46
Locatie: N.O.P.

Re: Noodloop

Bericht door Gaas »

Peter, nog steeds het zelfde. Af en toe schiet ie in de noodloop.
Ben nu bezig me aan te wenden eenst het gaspedaal los te laten en dan pas te koppelen en terug/op te schakelen. Wat Emil zei: de turbo de kans te geven af te toeren........

Maar het blijft natuurlijk een giga vervelende kwestie. Heel vreemd. Blijkt echt wel een vaak voorkomend probleem bij de T5 te zijn. Verder rijdt ie als een tank maar dit geneuzel is wel een domper. Het rijdt niet zo relaxed meer omdat je constant denkt dat het zaakje weer in de noodloop kan gaan.
Een ander feitje is dat m'n garage niet echt om de hoek zit. Heb deze vlak bij m'n werk zitten. Dan gooi ik een fiets achterin en ga naar m'n werk. Nu is dat een heel gedoe.

Als het vaker gaat voorkomen en de vakantie voorbij is zet ik hem daar maar eens neer.
Maarja, dan zullen ze wel zeggen dat er toch een ander turbo om moet. Kost veel geld. En is het dan echt klaar.......... Anders heb je pas echt gesodemieter. Het blijft een heel vage klacht.

Onze vakantie was bere gezellig. Stonden week 28 en 29 in de jou wel bekende provincie ZEELAND. Heerlijk weer gehad, mooie camping en een fantastisch strand. :yes :yes


Nou, de mazzel maar weer. Tjooooooooowwww :T54LIFE :zwaai
vr.gr. Gaas, voorheen T4 1096, nu.......
Gebruikersavatar
johanson
Berichten: 27
Lid geworden op: 05 apr 2010, 10:30
Locatie: grou

Re: Noodloop

Bericht door johanson »

hallo ook een aantal malen het zelfde gehad .
Met een bus vol ski spullen en op weg naar Zagreb en daar na op de terugweg ook en idd zelfs op de snelweg bij snel opschakelen ging ie ineens in de noodloop, bleek bij mij dat de katalysator los in zijn behuizing zat . Katalysator vervangen ( gelukkig garantie ) en tot nu toe ( 3 maanden lang ook weer regelmatig richting oostenrijk zwaar beladen ) geen enkel probleem meet
4motion TDI 174 pk maar nu ???
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Noodloop

Bericht door Jeroen T5 204 »

@Gaas, heb je hem al eens uitgelezen met de VagCom. Je mag ook een keer bij mij langskomen om uit te lezen. Volgens mij is dat wat dichter bij huis voor jou.
Ik heb een aardig nieuwe software versie, dus misschien komen er nog wat andere foutcodes uitrollen.

Neem maar even contact met me op :mail
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Theo931
Berichten: 132
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:29

Re: Noodloop

Bericht door Theo931 »

Heb hetzelfde probleem gehad met een 130 pk,
Van alles geprobeerd om schoepen turbo gangbaar te krijgen, bij koude turbo ging het mechanisme goed echter bij warme/hete turbo liep de schoepverstelling af en toe weer vast. Nieuwe turbo gemonteerd en EGR eruit gegooit inmiddels 15000 km verder en geen noodloop meer meegemaakt.
Het vast lopen van die schoepen komt overigens door de EGR.
Plaats reactie