Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Relais 109 onderbreken.

vragen over de T5
Plaats reactie
franzl54
Berichten: 29
Lid geworden op: 16 dec 2008, 07:54
Locatie: Heemskerk NH

Relais 109 onderbreken.

Bericht door franzl54 »

Hallo,

in verband met de veiligheid cq diefstal, ben ik ook van plan om relais 109 te onderbreken,
weet iemand waar dat relais is gemonteerd,
en welke draden er onderbroken moeten worden,
ik hoor het graag,

Franz


:politie
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Re: Relais 109 onderbreken.

Bericht door Kobus »

Ik dacht dat Vaniac wist hoe dat moet; vraag het maar eens aan hem. Maar misschien is ie (als zovelen) op vakantie?
stop the rat race
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Relais 109 onderbreken.

Bericht door Rotor »

Hallo, nummer 85 of 86 van het relais, het maakt niet uit welke je onderbreekt.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Relais 109 onderbreken.

Bericht door vaniac »

Relais 109 stuurt de 1e brandstofpomp aan via een blauw/gele draad. Je zou deze draad ook met een verborgen schakelaar kunnen onderbreken, dan heb je verder niets te maken met het motormanagement. Het motormanagement stuurt relais 109 aan voor het starten c.q. uitschakelen van de motor. Het manipuleren van relais 109 kan voor storingen zorgen!!!
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Relais 109 onderbreken.

Bericht door Rotor »

vaniac schreef:Relais 109 stuurt de 1e brandstofpomp aan via een blauw/gele draad. Je zou deze draad ook met een verborgen schakelaar kunnen onderbreken, dan heb je verder niets te maken met het motormanagement. Het motormanagement stuurt relais 109 aan voor het starten c.q. uitschakelen van de motor. Het manipuleren van relais 109 kan voor storingen zorgen!!!
Vaniac, daar heb je dan een punt :bonk
franzl54
Berichten: 29
Lid geworden op: 16 dec 2008, 07:54
Locatie: Heemskerk NH

Re: Relais 109 onderbreken.

Bericht door franzl54 »

vaniac schreef:Relais 109 stuurt de 1e brandstofpomp aan via een blauw/gele draad. Je zou deze draad ook met een verborgen schakelaar kunnen onderbreken, dan heb je verder niets te maken met het motormanagement. Het motormanagement stuurt relais 109 aan voor het starten c.q. uitschakelen van de motor. Het manipuleren van relais 109 kan voor storingen zorgen!!!

Hallo,
alvast bedankt voor je antwoord, kun je mij ook vertellen waar ik deze blauw/gele draad het makkelijkst kan vinden,

Franz
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Relais 109 onderbreken.

Bericht door Rotor »

Die zit aan de achterkant van de relaiskast, dus eigenlijk aan de achterkant van relais 109.
franzl54
Berichten: 29
Lid geworden op: 16 dec 2008, 07:54
Locatie: Heemskerk NH

Re: Relais 109 onderbreken.

Bericht door franzl54 »

Rotor schreef:Die zit aan de achterkant van de relaiskast, dus eigenlijk aan de achterkant van relais 109.
en dan de volgende vraag; waar zit die relaiskast ? ik heb enkele relais onder de linkerstoel, en enkele relais links van het stuur bij de pedalen gezien, maar geen 109,

Franz
franzl54
Berichten: 29
Lid geworden op: 16 dec 2008, 07:54
Locatie: Heemskerk NH

Help Relais 109 onderbreken.

Bericht door franzl54 »

franzl54 schreef:
Rotor schreef:Die zit aan de achterkant van de relaiskast, dus eigenlijk aan de achterkant van relais 109.
en dan de volgende vraag; waar zit die relaiskast ? ik heb enkele relais onder de linkerstoel, en enkele relais links van het stuur bij de pedalen gezien, maar geen 109,

Franz
:bonk
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Relais 109 onderbreken.

Bericht door vaniac »

De relaiskast zit in de motorruimte onder de accu. Je moet de accu dus eerst uitbouwen. Dit is nogal een gepiel omdat de ruimte om de accu beperkt is. Relais 109 zie je zo zitten omdat er "109" op staat :lach :lach :lach .
Succes ermee :zwaai :zwaai :zwaai
franzl54
Berichten: 29
Lid geworden op: 16 dec 2008, 07:54
Locatie: Heemskerk NH

Re: Relais 109 onderbreken.

Bericht door franzl54 »

Hallo, zoals beschreven alles verwijderd, maar geen relais 109. Maar wel een relais 643 én deze had een blauw/gele draad. Deze doorgeknipt en getest, de startmotor gaat dan wel rond, maar slaat niet meer aan. Deze uit einden verlengd met twee stukken draad en netjes aan elkaar gesoldeerd en voorzien een kripkousje. deze draad naar binnen gebracht, langs de kabel van de motorkap-ontgrendeling. en hierna op een verborgen schakelaar onder her dashboard aangesloten.

Franz :politie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Relais 109 onderbreken.

Bericht door Multivan Generation »

heb je wel een relais 601 gevonden? :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Relais 109 onderbreken.

Bericht door heemskerk »

franzl54 schreef:Hallo, zoals beschreven alles verwijderd, maar geen relais 109. Maar wel een relais 643 én deze had een blauw/gele draad. Deze doorgeknipt en getest, de startmotor gaat dan wel rond, maar slaat niet meer aan. Deze uit einden verlengd met twee stukken draad en netjes aan elkaar gesoldeerd en voorzien een kripkousje. deze draad naar binnen gebracht, langs de kabel van de motorkap-ontgrendeling. en hierna op een verborgen schakelaar onder her dashboard aangesloten.

Franz :politie

Hoi Frans,

Geeft dit geen storingsmelding?
franzl54
Berichten: 29
Lid geworden op: 16 dec 2008, 07:54
Locatie: Heemskerk NH

Re: Relais 109 onderbreken.

Bericht door franzl54 »

heemskerk schreef:
franzl54 schreef:Hallo, zoals beschreven alles verwijderd, maar geen relais 109. Maar wel een relais 643 én deze had een blauw/gele draad. Deze doorgeknipt en getest, de startmotor gaat dan wel rond, maar slaat niet meer aan. Deze uit einden verlengd met twee stukken draad en netjes aan elkaar gesoldeerd en voorzien een kripkousje. deze draad naar binnen gebracht, langs de kabel van de motorkap-ontgrendeling. en hierna op een verborgen schakelaar onder her dashboard aangesloten.

Franz :politie

Hoi Frans,

Geeft dit geen storingsmelding?

Hi Heemskerk,
nee, geeft geen fouten aan, voordat ik alles aanslooot, heb ik even getest en OK.
Op dát relais staat met witte cijfers 643, maar misschien staat er op de plaat waar die in steekt wel 109.
Ik rij er nu een week mee, en geen probleem,
Franz
Plaats reactie