Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Aankooptips + diverse vragen

vragen over de T5
Plaats reactie
jarnoW
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 aug 2010, 20:15

Aankooptips + diverse vragen

Bericht door jarnoW »

Hallo allemaal,

Ik zal beginnen met een klein stukje om me even voor te stellen. Ik woon in het noorden van het land en rij op dit een Volvo V70 met een 2.5 Dieselmotor van Volkswagen (geen pompverstuivers). Een zeer fijne auto met weinig tot geen klachten, de auto heeft op dit moment 360.000 km gereden en loopt nog als een zonnetje.
Wegens verwachte/gehoopte gezinsuitbreiding ben ik me aan het orienteren op een auto waar met gemak 3 kinderen op de achterbank kunnen zitten (in kinderstoelen). Dit lukt in de V70 niet erg lekker en na 4 jaar in deze auto gestuurd te hebben wordt het tijd voor iets anders.
Tijdens mijn vakantie is mijn oog gevallen op de Transporter, alszijnde ruime auto met ook nog eens veel laadruimte. Ik heb veel Duitsers en Oostenrijkers rond zien rijden in de zgn Multivan.
Na een korte orientering op de markt heb ik toch nog een hele hoop vragen waarvan ik hoop dat ik er hier op het forum antwoorden kan krijgen (als het hier niet lukt waar lukt het dan wel?)

Daar komen ze:
- Waar moet ik op letten bij aankoop van een transporter? Het lieftst zou ik een 2.5 TDI met automaat willen (130 of 174 pk)
- Hoe betrouwbaar is een T5
- Hoe rijdt een T5 in vergelijking met een "normale" personen auto (wil binnenkort nog een proefrit maken maar ben zeker ook geinteresseerd in jullie mening)
- Op grijs keneteken kopen of toch gewoon op geel
- Stel dat ik een multivan wil importeren uit 204-2005 kan deze dan nog op grijs kenteken gezet worden of is de laadruimte dan niet meer groot genoeg?
- Hoe zit het met de veiligheid
- ...

Alvast heel veel dank voor de antwoorden,
Jarno
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Aankooptips + diverse vragen

Bericht door vaniac »

Een multivan is natuurlijk een stuk luxer uitgevoerd dan een transporter en ook iets stiller in het interieur. Uiteraard is er ook een prijsverschil. Een dubbele kabine op grijs kenteken is goedkoper in de wegenbelasting.
Wil je een dubbele kabine, dan is de uitvoering met lange wielbasis aan te bevelen. De laadruimte is dan 30 cm langer en de zitruimte/beenruimte 10 cm meer dan bij de korte wielbasis. Vooral het plus aan beenruimte achterin is belangrijk, zeker als er volwassenen achterin moeten zitten. De korte wielbasis heeft te weinig beenruimte.
Ga je voor de lange wielbasis dan komt je vanzelf bij de transporter/caravelle uit. Multivans met lange wielbasis zul je bijna niet aantreffen. Op zich kun je van een transporter best een luxe cruiser maken met allerlei opties. Ook zijn er diversie editionmodellen met complete uitrusting in omloop. Voordeel van een transporter is dat je de laadruimte zelf naar eigen wensen kunt aankleden. De laadruimte van een multivan ziet er wel mooi uit, maar is ook heel kwetsbaar voor beschadigingen en niet zo geschikt voor zwaar transport.
Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 94
Lid geworden op: 23 jan 2010, 21:32

Re: Aankooptips + diverse vragen

Bericht door Jurjen »

jarnoW schreef:Hallo allemaal,
knip
Daar komen ze:
- Waar moet ik op letten bij aankoop van een transporter? Het lieftst zou ik een 2.5 TDI met automaat willen (130 of 174 pk)
- Hoe betrouwbaar is een T5
- Hoe rijdt een T5 in vergelijking met een "normale" personen auto (wil binnenkort nog een proefrit maken maar ben zeker ook geinteresseerd in jullie mening)
- Op grijs keneteken kopen of toch gewoon op geel
- Stel dat ik een multivan wil importeren uit 204-2005 kan deze dan nog op grijs kenteken gezet worden of is de laadruimte dan niet meer groot genoeg?
- Hoe zit het met de veiligheid
- ...
- Er rijden heel veel T5's rond, lijkt me een goede aanwijzing voor de betrouwbaarheid. Ook bij Volkswagen is een auto zo betrouwbaar als de garage, zoek en vraag naar een goede waar goed gesleuteld wordt. Er zijn hier voldoende bus-drivers die je in jouw regio kunnen helpen.
- Een T5 vind ik heerlijk rijden, zou m niet willen ruilen voor een personenauto. Afhankelijk van de motor die je kiest ruim voldoende prestaties, veel zitruimte en een prachtig uitzicht. Hou je van scheuren, hard door bochten rijden etc dan is een sportwagen een betere keuze.
- Heb je een bedrijf waardoor je grijs mag rijden? Dan is dat zeker aan te bevelen; € 30,-- in plaats van € 195,-- in de maand lijkt me de moeite waard. Een lange wielbasis is wel nodig om goede zitplaatsen achter te combineren met grijs kenteken. In het noorden van het land lijkt mij het parkeren met een lange bus niet zo'n probleem. Vanwege de parkeergarages en omdat ik de achterbank bijna niet gebruik - zeker niet zelf :toppie heb ik gekozen voor de korte versie. Ter vergelijking: een korte uitvoering is 20 cm korter dan een Volvo S80, de lange is 20 cm langer de S80. Veel parkeerplekken zijn afgeleid van de grootste klasse personenauto's... Een lange wielbasis kan dus wel eens onhandig groot zijn.
- Wil je een korte wielbasis? Dan lijkt mij een Transporter of Multivan met 2 rijen stoelen op geel kenteken een betere keuze. Hij is vast groot genoeg om alles mee te nemen wat je zoal op vakantie nodig hebt.
- Echte cijfers heb ik niet maar alleen al door zijn omvang en zithoogte zit je in een bus veiliger dan in een personen auto.
- Met 3 kids in stoeltjes achterin lijkt een 2e schuifdeur rechts mij erg handig

welcome to the club! :driveT5
- Koop je een mooie bus? Dan is een goede diefstalbeveiliging geen overbodige luxe. Het zijn wel hebbedingen die nogal eens onvrijwillig spontaan richting Polen hun weg vinden. Beveiligen met klasse 5 alarm èn Bearlock is mijn advies.
nr 355, 132kW DSG, 4Motion kwb in Olympic Blue
EricP
Berichten: 698
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:43
Locatie: Veldhoven

Re: Aankooptips + diverse vragen

Bericht door EricP »

Rijden met een T5 is wat anders als een V70:
je zit rechtop en hoog, de Volvo zal wel wat stiller en sneller zijn (?) maar eenmaal gewend rij een T5 zeker zo fijn als welke personen auto dan ook. :ikrij
Menige automobilist heeft zich vergist in de snelheid van de T5 5 cylinders.
Sterker, ik kom fitter uit de T5 na een rit van 600 - 800 km dan uit een Audi A6 of een Ford Mondeo :gekte
Wel zou ik je adviseren er een te nemen met 2 schuifdeuren (links en rechts). Dit maakt hem echt een personen auto maar is ook makkelijk met het in en uitladen van de kinderen: de derde die links zit, zit wel erg ver weg van de rechter schuifdeur.
Kinderen tot ca 1.70 m zitten goed achterin (KWB, dubbele kabine), daarboven wordt het krapper.

Parkeren is na gewenning net zo makkelijk als een Mondeo (net zo lang), Alleen achteruit zie je veel minder.
Natuurlijk zijn er paar probleem punten: zorg dat de waterpomp vervangen is, af en toe kan er een rammel optreden.

Bij mijne 2003/2004 130 pk is alleen de waterpomp vervangen (garantie) voor de rest rijdt hij al 128000 km perfect.
Banden: neem Michelin Achilis, gaan ruim 80000 km mee voor!!!! :ie :ie :ie

Suc6 met de aanschaf

Groet EricP
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Re: Aankooptips + diverse vragen

Bericht door Kobus »

Koop er ééntje waarvan de historie bekend is en waar garantie op zit!!!
stop the rat race
jarnoW
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 aug 2010, 20:15

Re: Aankooptips + diverse vragen

Bericht door jarnoW »

tot zover alvast bedankt voor de reacties, kom in mijn speurtocht nogal wat kapotte versnellingsbakken tegen. Wilde graag een automaat maar ben er nu niet meer zo zeker van.
Welke motor/bak combinatie geeft de minste storingen? Zit namelijk niet te wachten op een versnellingsbak revisie.
Lees veel berichten over de betrouwbaarheid van de T4, is deze beter dan van de T5?
Plaats reactie