Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vermogen T5 valt weg!

vragen over de T5
Plaats reactie
jerryj
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 mei 2010, 21:09

Vermogen T5 valt weg!

Bericht door jerryj »

Ik heb een probleem met mijn T5, 2003 130 pK.

Af en toe, zonder aanwijsbare reden, valt in 1 keer het vermogen wel. Ik kan dan nog wel blijven rijden, maar hoe meer gas ik geef, hoe meer hij inhoudt! Dit porbleem heb ik af en toe, dus niet constant. Als ik de motor afzet en weer opnieuw start is het verholpen..

In de garage hebben ze vorige week mijn luchtmassameter vervangen, dat was het probleem zeiden ze, maar vier dagen later (vandaag) trad het weer op. Uiteraard ga ik morgen meteen bellen, maar ik hoop dat iemand mij wat meer info kan verschaffen..

Alsvast bedankt!!!

Gr,

Jerry
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Vermogen T5 valt weg!

Bericht door vaniac »

Hoogstwaarschijnlijk is verstelling van de vtg-turbo gaan vastzitten. Dat leidt bij belasten van de motor tot de noodloopsituatie en dus minder vermogen. De dealer zet in zo'n situatie gelijk een nieuwe turbolader erop, waarmee dit probleem meestal verholpen is. Wat je ook zou kunnen doen, is d.m.v. een vag-com vcds de truc van de vtg-gymnastiek los te laten op de verstelling van de turbo. Hiermee wordt de verstelling van de turbo bij draaiende motor tot aan de aanslag versteld en kun je op de laptop meteen zien of de turbodruk bij belasting is toegenomen. Dit is een indicatie of de verstelling nog voldoende functioneert. De vtg-gymnastiek moet je een aantal keren achter elkaar uitvoeren. Als dit bij een rijproef blijvend resultaat oplevert (dus geen noodloop meer!!!) dan kun je nog even met de oude turbolader vooruit. Treedt er ondanks de vtg-gymnastiek toch weer een noodloopsituatie op, dan zul je de turbolader helaas moeten vervangen.
Op het T-5 Board forum heeft er iemand zijn turbolader gedemonteerd en het verstelmechanisme grondig schoongemaakt. Daarna bleek het allemaal weer prima te functioneren. Dat is dus ook een mogelijkheid.
Het schijnt dat de vtg-verstelling vastloopt door vervuiling als gevolg het egr-systeem. Het afsluiten van de egr-klep met een plaatje kan deze vervuiling grotendeels voorkomen.
Gebruikersavatar
de ideale
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 okt 2009, 12:35

Re: Vermogen T5 valt weg!

Bericht door de ideale »

Ik heb hetzelfde probleem gehad en ze hebben de turbodruksensor vervangen en toen was het weer 100% in orde.
ik heb geen last van bumperklevers, blijf ze altijd voor.
alfagek
Berichten: 541
Lid geworden op: 25 okt 2008, 17:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vermogen T5 valt weg!

Bericht door alfagek »

Het kunnen diverse problemen zijn,

Lees mijn topic maar over NOODLOOP, heb de zelfde symtonen maar ze weten nog niet waar het uitaandelijk aan ligt.

Gr,
Bob.
T6 - 204 DSG LWB Indium grey metallic met 20"
jerryj
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 mei 2010, 21:09

Re: Vermogen T5 valt weg!

Bericht door jerryj »

Bedankt allemaal voor de reacties!!!! :jumpklap
Remy
Berichten: 41
Lid geworden op: 16 jan 2007, 12:59
Locatie: Born

Re: Vermogen T5 valt weg!

Bericht door Remy »

Hallo,

Ik heb soortgelijke problemen gehad.
Eerst met foutcode "overboost" hierdoor is uiteindelijk mijn turbo overleden.
Met een nieuwe turbo ook noodloop maar nu 'underboost' dus de ECU vraagt meer druk dan dat hij krijgt.
In mijn geval lag dat aan de regelklep van de schoepenverstelling van de turbo (zgn. N75 klep).
Nieuwe klep (€30) erop en opgelost.

Groetjes en succes.
Remy
Plaats reactie