Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Weer banden geklooi

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Weer banden geklooi

Bericht door Donald4Motion »

Het lijkt wel alsof er iets tegenaan loopt onder het rijden.
Jij hebt h'm mooi rondom open, ik had hier en daar wat open en erg ongelijk gesleten.
alfagek
Berichten: 541
Lid geworden op: 25 okt 2008, 17:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Weer banden geklooi

Bericht door alfagek »

J. Jolliffe schreef:Toch heeft offline wel een punt. Als de banden stuk lopen op een onverlaagde bus dan zou het niet aan de uitlijning moeten liggen. Ik denk zelf dat de lage bandwang er voor zorgt dat er onvoldoende bewegingsruimte over blijft om oneffenheden te absorberen. Het loopoppervlak zit relatief dicht op de velgrand dus het beetje bandwang wat daartussen zit krijgt het constant voor z'n kiezen. In bochten wordt dat nog een graadje erger omdat de wielvlucht dan veranderd en het wiel op de binnenkant van het profiel komt te rijden.

Nog even gezocht op een Duits forum en daar heeft iemand via Vredestein het advies gekregen om Sessanta's in deze maat op te pompen tot 3,5 bar.
Ik reed al met 3.0 bar
en dan lijkt het net of ik een verlaagde bus heb met al dat gehobbel.

gr,
bob.
T6 - 204 DSG LWB Indium grey metallic met 20"
alfagek
Berichten: 541
Lid geworden op: 25 okt 2008, 17:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Weer banden geklooi

Bericht door alfagek »

Donald4Motion schreef:Het lijkt wel alsof er iets tegenaan loopt onder het rijden.
Jij hebt h'm mooi rondom open, ik had hier en daar wat open en erg ongelijk gesleten.
Dat is het hem juist, hij loopt NERGENS tegen aan.

Al zou hij aanlopen tegen het binnenscherm, dan slijt het binnen scherm en niet de band.

De andere band die nog niet door is zie je duidelijk dat er een breuklijn onder het oppervlakte zit voordat deze geheel open scheurt.

Ik ben benieuwd vandaag wat de banden boer er van zegt.

gr,
Bob.
T6 - 204 DSG LWB Indium grey metallic met 20"
alfagek
Berichten: 541
Lid geworden op: 25 okt 2008, 17:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Weer banden geklooi

Bericht door alfagek »

Hierbij nog 2 foto's.

http://yfrog.com/mxbandt52j" onclick="window.open(this.href);return false;

http://yfrog.com/n1bandt53j" onclick="window.open(this.href);return false;

Gr,
Bob.
T6 - 204 DSG LWB Indium grey metallic met 20"
alfagek
Berichten: 541
Lid geworden op: 25 okt 2008, 17:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Weer banden geklooi

Bericht door alfagek »

vandaag bij banden boer geweest, valt niet onder de garantie, kosten mij dus weer 600,- euries,

Jongens is de vredestijn 20"wel zo goed ?

In 18 maanden tijd al 5 setjes van 2 banden onder mijn bus.

Heb nu 60.000km erop zitten, vind ik dus niet normaal.

Gr,
Bob.
T6 - 204 DSG LWB Indium grey metallic met 20"
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: Weer banden geklooi

Bericht door edjeraketje »

Heren,( en enkele dames)
Ik rij zelf met de Falken FK 452 in 275/35/20 loadindex 103 en ik moet zeggen dat dit mijn inziens erg goede banden zijn. Kosten een € 170 ex btw ex montage.
Heb die verhalen van jullie gelukkig nog nooit meegemaakt, hoop het ook niet mee te maken.
60K in 18 maanden dan ga ik uit van je 2de set achterbanden en je 4de set voorbanden. Dus een 15K met je voorbanden, dan heb je net als ik een sportief uitgelijnde bus en een sportieve rijstijl :bifun
Ik wissel mijn achterbanden bij max 10K om op de velg ( hoef dit overigens maar 1 keer te doen :muur ) voor banden zijn bij een 18K op de slijtage indicator of eerder.

Gr Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Weer banden geklooi

Bericht door bartt4 »

Tja is 20 inch verstandig>? nee mag het ja draagvermogen houd het ook. Band is wel niet!! ontwikkeld voor en bestelbus maar personenwagen. Caravan er achter meer druk op de wielen dus hoger draagvermogen.
wat van snelheidscodering hebben de banden??
een w codering van 102 of een h codereing in 102 hebben niet de zelfde draagvermogens. banden in deze maat met maximale belasting(caravan er achter lange afstand etc etc) op de maxximale druk zetten die mag voor deze band. zo uit me hoofd 3.5 of 3.6 bar. Temperatuur doet rare dingen met banden zekers met lagere spanning. Dan nog een niet ideale uitlijning en de druk op binnekant band word hoger dan buitenkant band.
Wrijfing neemt toe, temperatuur neemt toe, sterkte neemt af. en tja zwakste schakel gaat.

Zoals ik de klachten lees is de hoofdzaak onderspanning en brand de band op.
kwa draagvermogen zou het moeten kunnen op papier, Maar zit aan de grens en in extreme omstandig heden gaat het over de grens.

Op de h en w codering en draagvermogens kom ik nog op terug ff de info opzoeken en copieren.
Drukdruk met me werk en met me niewe functie en het afhandelen van me huidige functie en het overdragen aan een colega.
Nu ook weer laat.

De aanpassingen van het uitlijnen krijg ik morgen meer van te horen zijn meer klachten en word aan gewerkt.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Weer banden geklooi

Bericht door Donald4Motion »

Die van mij gaat maandag op de brug. Ze kijken dan eerst de draagarm rubbers even na
klungel
Berichten: 86
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:50
Locatie: roden
Contacteer:

Re: Weer banden geklooi

Bericht door klungel »

op marktplaats staat een set X5 velgen 19 inch met vredestein banden te koop met een duidelijke streep op de rand van de band, aan de binnenkant van de velg, en de rest van de band ziet er nog heel goed uit, het lijkt wel alsof het een standaard probleem met dit type band is
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Weer banden geklooi

Bericht door bartt4 »

Zoals het nu staat kan ik stel bouten platen krijgen voor achter. Krijg as woensdag definitief uitslag.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Weer banden geklooi

Bericht door bartt4 »

nee dus grrr staan wel in de catalogus maar levertijd is onbekend. duik toch nog eens onder een t5 en eens zien of er met exentische bouten wat te behalen valt.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Weer banden geklooi

Bericht door bartt4 »

afgelopen zterdag een 174pk ambu uitgelijnd vanwege slijtage achter inderdaad alleen sporing te stellen. wat geexpirimenteerd met een andere bout in de nietstelbare bevestiging van de achterste draag arm.
Had nog bouten over van toyota advensis 2009 model. Die krengen staan ook scheef. Deze bouten hebben iets dunnere schacht. Hierdoor wel een iedealer beeld kunnen krijgen voor de camber en caster. Dus wat je kan doen is de originele bouten vervangen door bouten met iets dunnere schacht zo heb je paar mm om te schuifen. Wat net genoeg kan zijn.
RUBBEREXPRESS
Plaats reactie