Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koppeling na 100dz kapot !?!?!

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
navi16
Berichten: 220
Lid geworden op: za aug 11, 2007 23:38
Locatie: Zoetermeer

Koppeling na 100dz kapot !?!?!

Bericht door navi16 » ma aug 23, 2010 19:06

Vorige week tijdens mijn vakantie wou ik berg op door accelereren, maar ik zag mijn toerental op lopen maar mijn bus bleef met dezelfde snelheid door rijden.
Ik dacht direct aan mijn koppeling, maar het probleem heeft zich niet meer voor gedaan dus ik dacht misschien een storing ASR Systeem.
Gisteren middag tijdens onze terug reis heb ik in Duitsland behoorlijk pittig doorgereden en toen ik een afslag wou nemen om te tanken zat er geen weerstand meer op het koppelingspedaal.
Toen wist ik bijna zeker dat mijn koppelingsplaat versleten is.
Ik heb nog nagekeken of er voldoende vloeistof in het hydraulische systeem zat, dit is wel het geval.
Direct naar de plaatselijke VW dealer gereden en die heeft mijn vermoedens bevestigd, maar ik moest nog 600km rijden om thuis te komen wat mij wel gelukt is.
Hebben jullie een idee hoe het kan dat bij 100.000km mijn koppelingsplaat versleten is?
Ik trek geen zware aanhanger, maar mijn bus is wel gechipt waardoor ik hogere snelheden kan rijden, wat ik ook doe.
Graag jullie reactie.
VW T5 170PK van TDI naar TDI ---> VW Passat Variant TSI

Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4482
Lid geworden op: ma jul 02, 2007 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Koppeling na 100dz kapot !?!?!

Bericht door Donald4Motion » ma aug 23, 2010 19:12

Bij een verkeerde tuning kan je koppeling wel aardige klappen krijgen maar of dit het geval is weet ik natuurlijk niet.

En is 100.000km wel snel voor nieuwe platen? hangt ook van of je veel snelweg of veel korte stukjes rijdt enzo.
Afbeelding

emil
Berichten: 557
Lid geworden op: zo dec 13, 2009 10:29
Locatie: achterhoek

Re: Koppeling na 100dz kapot !?!?!

Bericht door emil » ma aug 23, 2010 20:15

of rij je in zijn 2 weg ???
bij geen defecten is 100.000km meestal de schuld van de chauffeur (sorry)
mijn koppeling is ook niet echt fris meer (stoten) dus post even wat onderdelen en
eventueel werkloon kost a.u.b. ben er wel nieuwschierig naar

Gebruikersavatar
navi16
Berichten: 220
Lid geworden op: za aug 11, 2007 23:38
Locatie: Zoetermeer

Re: Koppeling na 100dz kapot !?!?!

Bericht door navi16 » ma aug 23, 2010 20:26

nee dat doe ik nooit !!! maar ik zit zo 5x per jaar in Duitsland en dan rij ik afstand van 1500 km met de snelheid tussen 160a180 km/h.
VW T5 170PK van TDI naar TDI ---> VW Passat Variant TSI

Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3056
Lid geworden op: za jan 13, 2007 0:08
Locatie: Zeijen

Re: Koppeling na 100dz kapot !?!?!

Bericht door harry t5 191 » ma aug 23, 2010 21:28

navi16 schreef:nee dat doe ik nooit !!! maar ik zit zo 5x per jaar in Duitsland en dan rij ik afstand van 1500 km met de snelheid tussen 160a180 km/h.
Al rijd je 300,daar slijt je koppeling niet van!
Deze slijt van het optrekken en ruw overschakelen.
Maar er kan natuurlijk ook een slechte drukgroep inzitten.
100.000 km is wel erg snel!

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.

Gebruikersavatar
Gerrit354
Berichten: 364
Lid geworden op: zo mei 10, 2009 16:30

Re: Koppeling na 100dz kapot !?!?!

Bericht door Gerrit354 » ma aug 23, 2010 21:46

Wat voor tuning heb je dan op je bus?

Gebruikersavatar
navi16
Berichten: 220
Lid geworden op: za aug 11, 2007 23:38
Locatie: Zoetermeer

Re: Koppeling na 100dz kapot !?!?!

Bericht door navi16 » ma aug 23, 2010 23:13

Ik ben een zeer nette rijder. Ik laat de motor altijd op temperatuur komen, trek nooit hard weg en rijd rond 1000km op een volle tank, dus ik denk dat het daar niet aan ligt.
Misschien inderdaad een slechte drukgroep.
Ik heb mijn bus bij ZipTunning in Utrecht laten tunnen.
VW T5 170PK van TDI naar TDI ---> VW Passat Variant TSI

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27265
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koppeling na 100dz kapot !?!?!

Bericht door Multivan Generation » di aug 24, 2010 17:45

Van 130 naar 170 pk getuned,
dat is wel fors hoor :knipoog

Dus wordt een koppeling wat steviger op de proef gesteld..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

edjeraketje
Berichten: 496
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: Koppeling na 100dz kapot !?!?!

Bericht door edjeraketje » di aug 24, 2010 19:13

Koppelingsplaten en drukgroep van een 174 pk erin :toppie

Gr Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Bilstein B12 en H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
2013 T5GP biturbo,DSG,H&R stabilisatoren,Xenon/DRL,Eibach Pro-kit.

Gebruikersavatar
navi16
Berichten: 220
Lid geworden op: za aug 11, 2007 23:38
Locatie: Zoetermeer

Re: Koppeling na 100dz kapot !?!?!

Bericht door navi16 » di aug 24, 2010 19:15

Vandaag bij de dealer geweest voor de prijs opgave. Alles bij elkaar is 1100 euro incl. BTW. :ie
Ik ging ook langs VW specialist en daar heb ik ook verteld wat er aan de hand is.
Hij vertelde mij dat de koppeling niet kapot is alleen er zit lucht in het systeem.
Volgende week heb ik een afspraak dan gaan ze alles na kijken.
VW T5 170PK van TDI naar TDI ---> VW Passat Variant TSI

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27265
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koppeling na 100dz kapot !?!?!

Bericht door Multivan Generation » di aug 24, 2010 19:30

ik help het je hopen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

emil
Berichten: 557
Lid geworden op: zo dec 13, 2009 10:29
Locatie: achterhoek

Re: Koppeling na 100dz kapot !?!?!

Bericht door emil » di aug 24, 2010 19:57

hmmmmm.......
ik weet gelukkig nog niet precies hoe de bediening van m'n t5 in elkaar zit maar
bij de koppelings systemen die ik ken gaat de koppeling niet slippen als er lucht in zit
het zou wel het vage gevoel in het pedaal verklaren maar niet het slippen
bij de zware jongens (daf xf en cf o.a.) hadden we wel af en toe problemen
dat het hydraulische uit zichzelf de koppeling ging bedienen doordat een gaatje dichtzat
maar bij een t5?????
maar je gaat het zien
sucses
:zwaai

Plaats reactie