Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Onderhoud T5 zelf doen of dealer i.v.m. mobiliteitgarantie

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Onderhoud T5 zelf doen of dealer i.v.m. mobiliteitgarantie

Bericht door Inbouwer »

Mijn bus zeikt om de 17.000 km dat hij een service beurt moet hebben. :nuts Aangezien mijn bus mij heilig is doe ik alles wat goed voor hem is. Nu breng ik trouw mijn bus naar de dealer waar ik heb heb gekocht en betaal gewoon de werkzaamheden die zij mij in rekening brengen. :mail

Een paar dingen schoten door mijn hoofd. Long life olie, wat dan om de 17.000 km vervangen. :muur Dealer heeft het uitgelegd en ik moest echt luisteren wat het systeem aangaf omdat kans op motorschade groot is.
Oke, goed verhaal. Maar er gaat dus om de 17.000 km 7,4 liter motorolie a 20,00 euro ex btw in het blok.

Een klein beurte kost dan:
olie filter 9,11 ex
plug 1,52 ex
7,4 liter olie 148,00 ex
interval service 107,07 ex
gebr.diagnose app. teststrook 6,13
klein mat. 5,00 ex
milieuheffing 4,85 ex

totaal 283,48 ex BTW

Soms denk ik zal ik gewoon die beurtjes van dat olie verversen door de buurman laten doen. Perfecte monteur en die heeft ook alle uitlees apparatuur en weet ook waar hij over praat. Olie kost dan ineens 85 euro per 5 liter en dat is precies dezelfde specificatie als bij de dealer.
Wat min of meer steekt is al je bij de balie spullen ophaalt je gerust tussen de 10 a 30% korting krijgt op de materialen, maar bij een beurt moet je het volle pond betalen.

Ze dreigen dan altijd met mobiliteitgarantie, maar wat blijft daar van over.
- Remmen zijn veranderd naar Brembo Big Brakes (380mm)
- Veren zijn rondom verlaagd
- Turbo is vervangen voor een grotere
- Motormanagment is aangepast
- Wielen en velgen zijn niet door hun geleverd
- etc.

als je wat wil claimen komen ze toch met hun wijzende vingertje van ja, maar jij hebt dit en dit gedaan.

Bus staat nu op 50.000 km, en ik weet ook niet wat daar bij hoort, Is de 3e beurt ook nog steeds een kleine beurt met alleen olie verwisselen? Wil echt niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten maar zeker ook niet te veel betalen. :mail


Wie heeft goed advies :wjw
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Onderhoud T5 zelf doen of dealer i.v.m. mobiliteitgarantie

Bericht door Donald4Motion »

Als eerste.
Je hoeft pas om de 30.000Km een beurt te geven, en mag daar iets overheen.Garantie technisch helemaal verantwoord, kan je navragen.
Dus 3,3 beurten per ton. Nu ga je ongeveer 6 beurten per ton.
En hiermee steek je al 50% in je zak! Dus doordat je deze 50% al in je zak steekt kan je bij je VW dealer blijven en hou je nog geld over :toppie
Ik weet niet hoe oud je bus is maar vergeet niet garantie bij te kopen als je bus 2jaar wordt.

Ik heb laatst een jaar extra garantie gekocht en heb laatst nog de mobiliteitsgarantie service gebeld i.v.m. het afslepen van mijn bus.
Ik had een afgebroken schroefveer :ie maar dat kon ze niks schelen. Ze zouden h'm gewoon afslepen, dat is MG en dan zouden ze wel even kijken van hoe en wat.
Als je extra's op je wagen hebt die zij moeten maken dan kost dat meestal ook extra omdat dat net even anders is.
Ook netjes vervangend vervoer gekregen.En zo'n nieuw busje rijdt nog best lekker met dat nieuwe blokkie :winter

Bij mijn vorige vw verkoper was weinig mogelijk, en eigenlijk wilde die dat IK een sleepdienst belde.
Toen was voor mij de maat vol en heb ik de wagen naar Pon in Barneveld laten slepen.Daar ben ik meer dan uitstekend geholpen

mobiliteitsgarantie is trouwens geldig voor je hele autoleven en kan zelfs overgezet worden op nieuwe eigenaar.zolang je maar auto maar is onderhouden bij een echte VW garage
Dus als jou bus 25jaar is dan heb je er nog recht op.
Oftewel, service van de echte VW dealer
InfoMuis
Berichten: 667
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: Onderhoud T5 zelf doen of dealer i.v.m. mobiliteitgarantie

Bericht door InfoMuis »

Die mobiliteitssservice kun je ook zelf regelen. b.v. ANWB vind je die te duur dan http://www.bovagpechhulp.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar een 'leuke' dealers is dan om je om de 17000 km te laten komen. Daar is hier meer over geklaagd dat dealers niet goed de longlive beurt instellen.
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: Onderhoud T5 zelf doen of dealer i.v.m. mobiliteitgarantie

Bericht door pieters »

Wjwellers,

Mijn ervaring is dat dealers geen service verlenen.
Ze willen alleen geld verdienen en hun toko runnen.

Klanten zijn niet belangrijk.
Kom niet om mobiliteis garantie, alleen om beurten die niet nodig zijn en geld kosten.
Garantie is helemaal een vies woord.
Longlife olie kan ongeveer 30000 meegaan als je interval goed ingesteld is.
Bij mij staat dat nog steeds op 15000km omdat ik hem zelf reset heb.
Ken je iemand met vagcom dan gaat dat ool wel lukken.
Ik doe onderhoud zelf en laat de olie rustig 30000km zitten.
Het liefst had ik nog de castrol 0w30 maar die is alleen nog in bulk bij de dealers te krijgen geloof ik.
Shell 0w30 met 50601 specificatie gekocht in duitsland voor ongeveer 7 euro per liter.
Er zullen vast mensen zijn met goede ervaringen over vw dealer en pon.

Sucees allemaal
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Onderhoud T5 zelf doen of dealer i.v.m. mobiliteitgarantie

Bericht door frank884 »

Inbouwer schreef: Een paar dingen schoten door mijn hoofd. Long life olie, wat dan om de 17.000 km vervangen. :muur Dealer heeft het uitgelegd en ik moest echt luisteren wat het systeem aangaf omdat kans op motorschade groot is.
Oke, goed verhaal. Maar er gaat dus om de 17.000 km 7,4 liter motorolie a 20,00 euro ex btw in het blok.

Een klein beurte kost dan:
olie filter 9,11 ex
plug 1,52 ex
7,4 liter olie 148,00 ex
interval service 107,07 ex
gebr.diagnose app. teststrook 6,13
klein mat. 5,00 ex
milieuheffing 4,85 ex

totaal 283,48 ex BTW

Ze dreigen dan altijd met mobiliteitgarantie, maar wat blijft daar van over.

:wjw
Goede olie in grotere verpakking (20 liter of meer) heb je tussen de 7.5 en de 9 euro/liter
dus als je het zelf doet incl filter en plug ben je voor 200 euro minder klaar.
"en wie kan nou niet olie verversen"

Mobiliteitsservice + vervangauto enz kun je bij veel autoverzekeringen als aanvulling erbij kopen
bij unive waar ik zit kost dat voor alleen het buitenland 18.15 euro voor 1 jaar.
binnenland kun je er ook los van elkaar bij kopen.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Re: Onderhoud T5 zelf doen of dealer i.v.m. mobiliteitgarantie

Bericht door Inbouwer »

En ja hoor, dikke rekening van de dealer :mail

Wat heb ik gedaan.

Ik heb van de week mijn T5 naar de dealer gebracht voor zijn 3e onderhoudsbeurt ( 53.000 km).
Zoals ik al eerder vermelden staat mijn bus op long-life. Met mij start en rijgedrag betekend dit om de 17.000 km een olie ververs beurt.
Ik werd getipt door mijn buurman en die zei laat je onderhoudsinterval terug zetten op normaal (15.000 km) en doe er geen long-life motorolie meer in. Ik betaal nu veel geld voor die extra 2.000 km die ik kan rijden met die long-life olie.

Nu heeft de garage de onderhoudsinterval inderdaag terug gezet naar 15.000 km, maar wel de long-life olie er in gestopt :muur :muur

Belde de dealer op en nu weten ze niet zeker of er wel normale olie in het blok mag :nuts .
Weet iemand of dit op problemen stuit?

En de rekening is nu dus opgebouwd uit:

interieur luchtfilter 14,85 ex
interieur luchtfilter vervangen 23,11 ex
onderhoud en mobiliteitgarantie 131,72 ex
olie filter 9,11 ex
plug 1,56 ex
Shell Helix Ultra AV-L 5W-30LL 20,00 ex x 7,4 liter = 148,00 ex
kleinmateriaal 5,00 ex
milieuheffing 7,12 ex

totaal op 340,47 ex btw
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Onderhoud T5 zelf doen of dealer i.v.m. mobiliteitgarantie

Bericht door frank884 »

[quote="Inbouwer"]
Belde de dealer op en nu weten ze niet zeker of er wel normale olie in het blok mag :nuts .



zou ik ook niet weten als ik de ST ealer was en ik kon olie voor 23.80 euro inclusief btw verkopen
terwijl die maar rond de 7.50 euro inclusief btw kost in grootverpakking


dit soort simpel onderhoud kun je beter zelf doen, en de mobiliteitsgarantie laten voor wat het is
want die betaal je op deze manier wel 3 of 4 keer 156 euro incl btw!!!
en dan nog genaaid worden op het onderhoud met astronomische prijzen
bij unive heb ik dit voor binnen en buitenland voor 58 euro/jaar en de anwb kost ook lang niet 156 euro/jaar
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
wiel t5
Berichten: 215
Lid geworden op: 14 dec 2008, 12:36
Locatie: vijlen

Re: Onderhoud T5 zelf doen of dealer i.v.m. mobiliteitgarantie

Bericht door wiel t5 »

Jouw das toch puur toeval dat iedereen met 17000 km de eerste beurt moet laten doen.
Ik had dat ook nagevraagd bij de stealer of de interval te verstellen was "nee meneer"en dan kan er dus gewone olie in? "nee meneer"dat gaat ook niet ,de computer regelt dat zelf,deze schijnt de koude starten te tellen,en mijn ietwat pittige rijgedrag ,en de korte afstanden.Daar ligt het aan.
"en u loopt een heeel groot risico op motor schade als u zich niet hierann houd meneer"
en de rekening viel heeel erg mee €261.84 excl btw :ie
en eigenlijk ben ik toch een beetje bang om zelf maar olie te gaan vervangen,want stel dat die uileballen nu toch eens gelijk krijgen,dan ben je toch instaat om in je eigen ballen te bijten.(niet dat ik ze lenig ben maar toch)
wat is nu wijsheid,M'n ballen eraf bijten of toch maar naat de stealer blijven lopen. mja bij zo'n bedrag en mijn lenigheid is eigenlijk de keuze vlug gemaakt,ik hoef dan alleen maar te hopen dat ik niet toch opeens ....nouja ik denk dat dan eerder m'n rug breekt.
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Onderhoud T5 zelf doen of dealer i.v.m. mobiliteitgarantie

Bericht door rick_k »

Naja, laat ik het zo zeggen...

Onze servicebus op het werk, heeft nu, na 30.000 km, zijn eerste beurtje gehad... En raad eens? Niks aan de hand. Ja, de dealer heeft weer wat stukgemaakt (stelletje ongelofelijke prutsers zijn het...) maar voor de rest is er niks aan de hand.

Verder doet dat ding het ook heel goed op normale 10W40, want dat gooien wij er gewoon in...

Allemaal van die spookverhalen van de dealer om jouw geld uit je zakken te kloppen. Als je gewoon een 10W40 voor dieselmotoren koop, die om de 15.000 km ververs inclusief universeel filter (want een VW filter is ook een FRAM met ander stempeltje) scheelt het je flink wat centen.

Ikzelf ben er nooit zo bang voor, maar goed ik ben zelf ook monteur, dus dan ben je toch wat makkelijker denk ik.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Onderhoud T5 zelf doen of dealer i.v.m. mobiliteitgarantie

Bericht door Jeroen T5 204 »

De interval is wel te verstellen, kan met Vagcom. Je kan hem ook resetten.
Ook is de olie kwaliteit uit te lezen. Er zitten sensoren in die de kwaliteit meten.

Als je eenmaal met long life olie gereden hebt mag er geloof ik geen andere olie meer op.

Met korte stukjes rijden en veel starten is het gewoon eigen risicio hoelang je ermee doorrijdt.
De olie vervuild gewoon sneller met kortere afstanden. Zo is het mij verteld.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Re: Onderhoud T5 zelf doen of dealer i.v.m. mobiliteitgarantie

Bericht door Inbouwer »

Dealer heeft keurig terug gebeld.

Het antwoord was dat er geen andere olie in het blok mag dan long-life of een ander type olie. Beide kosten 20 euro excl. BTW.

De interval is wel teruggezet naar regulier onderhoud, 1 jaar of 15.000 km. De beurten daarvan schijnen goedkoper te zijn.
IOk heb in het onderhouds boekje gekeken en daar hebben ze het over dezelfde olie zowel voor long-life als normaal.
Gebruikersavatar
Gerrit354
Berichten: 366
Lid geworden op: 10 mei 2009, 16:30

Re: Onderhoud T5 zelf doen of dealer i.v.m. mobiliteitgarantie

Bericht door Gerrit354 »

Van de tdi wiki:
"Een 5w-40 of 10w-40 levert een betere bescherming bij lage toerentallen, bovendien is het verdampingsverlies een stuk lager, dus minder olieverbruik. De gemiddelde monteur denkt dat je alleen maar deze 0w-30 mag gebruiken en niets anders, maar dat is niet waar. Dit geldt namelijk alleen als je pas na 30.000 km je olie wilt verversen (variabel onderhouds interval)"
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Onderhoud T5 zelf doen of dealer i.v.m. mobiliteitgarantie

Bericht door vaniac »

@rick_k

Hey Rick, heeft die servicebus bij jullie op het werk een 5-cilinder tdi? Zo ja, dan zou ik er toch maar olie met de juiste VW-specificatie voor gebruiken. De VW-specificatie geeft niet alleen de viscositeit aan, maar ook de juiste combinatie van additieven. Op de Duitse forums ku je lezen dat er al de nodige 5-cilinders zijn overleden door stoer olie met de verkeerde specificatie te gebruiken.................... Het begint meestal met een defecte nokkenas en als gevolg daarvan defecte hoofdlagers. Deze motorblokken zijn niet te reviseren vanwege de plasmacoating op de cilinderwanden. Er moet dus een nieuw blok in $$$$$$$$$$....................
De 4-cilinders hebben een gietijzeren motorblok en zijn dus minder gevoelig voor andere oliespecificaties. Alhoewel, de pompverstuivers zijn ook hier mechanisch zeer zwaar belast en eisen dus eveneens olie met de juiste additieven c.q. specificaties.
Jay
Berichten: 109
Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:11

Re: Onderhoud T5 zelf doen of dealer i.v.m. mobiliteitgarantie

Bericht door Jay »

wat Vaniac hier beweert klopt helemaal.
De juiste olie (volgens VW-specificaties) is ook belangrijk voor de levensduur van het roetfilter.
wiel t5
Berichten: 215
Lid geworden op: 14 dec 2008, 12:36
Locatie: vijlen

Re: Onderhoud T5 zelf doen of dealer i.v.m. mobiliteitgarantie

Bericht door wiel t5 »

Nouja als er longlife olie inmoet dan komt dat er ook gewoon in dat is ook niet zozeer het punt maar als die er al inzit mag ik toch ookwel verwachten lat die er ook long in kan blijven,dacht ik zo en als die er ook werkelijk uit moet bij 17000 km dan moet hij er ook maar uit al vind ik het dan wel eenbeetje dubbel,bij m'n t4 kan er gewone olie in en verversen bie 15000 km en bij m'n t5 longlife oil en bie 17000 verversen,tja of dan de techniek verbeterd is ?
ja voor de stealer wel ja.voor mij is het huilen troef.
Plaats reactie