Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

krakend veerpootlager

vragen over de T5
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: krakend veerpootlager

Bericht door TsX »

raymondo schreef:gisteren na 1,5 week me bus opgehaald... Volgens monteur Vw zijn de veerschotel lagers niet kapot..... Geluiden komen omdat de bus is verlaagd... En 20 inch velgen heeft.... dus ze erkennen een vreemd geluid te horen.. Vooral als met ingetrapte rem het stuur word gedraait (volgens de monteur) maar zijn niet veerschotel lagers maar de 20 velgen met 245 banden... standaard hebben ze 235 banden.. maar...... volgens mij maken banden en velgen geen geluid..... alleen de delen waar je wiel aan bevestigd is....
en wat voor geluid maakt de jouwe dan ?
zo snel kunnen die lagers volgens mij toch ook niet kapot.

heeft het niets met de stuurbekrachtiging te maken ?
mijn vorige bus stonden 245 banden op ipv standaard max 215.
soms voelde je dat de stuurbekrachtiging het moeilijk had waardoor deze
meer schokkend ging sturen. ik spreek hier wel bij stilstand sturen.
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: krakend veerpootlager

Bericht door raymondo »

het rammelt over slecht wegdek.....en stoekt ook met optrekken en afremmen.. onze eigen garage deed iets laten rollen en dan beetje snel remmen.. dan zag je gewoon de het hele wiel heen en weer gaan.. dus vandaar dat die op de brug ging om de veerpoot lagers te checken... dat geluid wat VW zelf hoort is alleen als het stuur echt ver is gedraaid.. maar dat heb je bijv ook als je langzaam rijdmet in parkeren.... maar de onze eigen garage ging het om de speling rond om het lager... toen ze de wielen los hadden hangen( bus op bokken gezet) daar uit maakte hun op dat de lagers kapot waren..maar volgens VW is die speling ( ongeveer 1 cm) dan normaal..... snap niet dat speling normaal kan zijn... maar ja.... ben ook geen auto monteur
Gebruikersavatar
Harry4motion
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02

Re: krakend veerpootlager

Bericht door Harry4motion »

Ben ook geen automonteur, maar 1 cm speling is denk wel teveel!
Mijn bus spoort gewoon goed, maar met inparkeren hoor je af en toe dat gekraak, soms is het er, soms niet.
NA het doorsmeren is het beter geworden, maar ik weet niet of het kwaad kan om door te rijden.
J. Jolliffe
Berichten: 343
Lid geworden op: 04 dec 2008, 21:00

Re: krakend veerpootlager

Bericht door J. Jolliffe »

Onze andere bus (Peugeot Boxer 2007) heeft dit ook. Ze hebben 1 kant vervangen om te testen of het wegblijft. Het is echt een knaknaknak geluid bij langzaam sturen. Flink irritant.
Gebruikersavatar
Harry4motion
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02

Re: krakend veerpootlager

Bericht door Harry4motion »

Bij mij is het een geluid alsof je in een pakeergarage inparkeert op een gladde vloer. Dan hoor je de banden draaien over de vloer als je aan het inparkeren bent.
Vind het zelf niet zo storend, en het is af en toe wel en dan weer niet.
Ook is het maar aan 1 kant geloof ik.

Ik denk dat ik maar gewoon door rijd tot hij niet meer kraakt, als er dan iets stuk is hoeft de dealer niet zo lang te zoeken :yes
happyT5
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jan 2011, 21:04

Re: krakend veerpootlager

Bericht door happyT5 »

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum.
We hebben sinds vorige maand een T5 06/2010 gekocht als gezinswagen.
Echter stelde ik gisteren dit gekraak ook vast vooral aan bestuurderszijde.
Hoe kan ik vaststellen of de veerpootlager defect is? (alleen door speling na te kijken?)
Daar een nieuwe te duur was hebben we gezocht naar een jonge 2dehands.
Deze konden we niet vinden in België (in degelijke staat), en aldus heb ik hem gekocht in Frankrijk (demowagen VWdealer).
De garantie is europees normaal gezien, we zullen al snel merken of VW dealer hier mij wil helpen of niet..
Ik dacht gewoon aan smeren, maar nu ik dit forum wat doorgelezen heb, blijkt dit al een eerste mechanische interventie te zijn..
Na Honda gereden te hebben is dit onbegrijpelijk :kijkt
Doch het hele gezin vindt de T5 leuker :jump


Grtz G
Gebruikersavatar
Harry4motion
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02

Re: krakend veerpootlager

Bericht door Harry4motion »

Als het geluid weg is als je en beetje op snelheid bent en het is er weer tijdens het inparkeren, dan is de kans wel groot dat dit een krakend veerpootlager is. Het klinkt een beetje zoals het geluid dat je hoort in een parkeergarage met een betonnenvloer, dan hoor je de banden kraken bij het inparkeren.
Heb het even nagevraagd, maar het schijnt geen kwaad te kunnen.
Klusman
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 dec 2010, 19:29
Locatie: Eindhoven

Re: krakend veerpootlager

Bericht door Klusman »

Hier een tekening van de veerpoot.
Is dezelfde als van een T5 van bv bj 2006.
Bijlagen
Veerpoot.pdf
(28.41 KiB) 869 keer gedownload
happyT5
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jan 2011, 21:04

Re: krakend veerpootlager

Bericht door happyT5 »

Daar ik dagelijks op autokeuring kom, heb ik geïnformeerd en gevraagd de wagen eens op de brug te zetten en na te kijken op speling ed.
Ik ga morgen en dan zien we meer, of er ergens speling is (test met de wielschudders op de brug), of misschien iets met de rubbers van de stabilisatorstang?
Mss deze rubbers eens goed inspuiten met siliconenspray? (het geluid lijkt wat op krakende/torsende rubber)

Vandaag rit over autosnelweg, rijdt toch goed hoor!
Grtz
Plaats reactie