Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

standkachel

vragen over de T5
Plaats reactie
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

standkachel

Bericht door emil »

hoi
ik heb een t5 5 cil waar een tussenschot in heeft gestaan en die nu omgebouwd is naar rolstoel bus
maar in de wintermaanden duurt het redelijk lang voordat ie de bus warm heeft
nu weet ik dat bij sommigen er een bijverwarmer op zit , is deze makkelijk in te bouwen of
heb je er nog kabelbomen en sensoren bij nodig ??
of heeft er nog iemand goedkope oplossingen ???
ik zet er nu een electrisch kacheltje in voordat ik wegga dus die oplossing ken ik wel
bedankt
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: standkachel

Bericht door erik 924 »

Misschien een idee....
ik heb zelf webasto voorverwarmer standkachel met timer...dure oplossing zeker bij later inbouwen..
Ik heb echter ook een goede sinus omvormer (TBS electronics) in de bus...hier kan ik dan verschillende apparaten opladers enz op aansluiten. (kan alleen met ECHTE sinus omvormers)! Bij goedkope blok sinus troep gaat je lader naar de maan....Hier kan ook een camping kachel venilator kacheltje of hallogeen kachel van 500 wat op aangesloten worden...Bij stilstand met verlengsnoer in de 220 en bij rijden in de omvormer...heeft het zo warm in comb met bus kachel....
Is maar een idee....
Succes :klappen
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: standkachel

Bericht door heemskerk »

Je zou ook voor een standkachel met luchtverwarming kunnen kiezen van Webasto of Eberspacher. Deze kan bijvoorbeeld onder de bank van de dubbelcabine worden weggebouwd. Een tweedehandse kost compleet geen vermogen, echter het installatieproces is wel tijdrovend. Er moet een uit- en ingang worden gemaakt voor de aan- en afvoer van lucht versus verbrandingsgassen. Ook een aansluiting op de brandstoftank en plaatsing van de bediening in je dashboard plus in en uitblaasopeningen moeten gerealiseerd worden. Kortom; wel veel werk......
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: standkachel

Bericht door Jeroen T5 204 »

De bijverwarmer is als het goed is ook om te bouwen tot standkachel. Dan wordt er warme lucht uit de dashbord roosters geblazen.

Je moet er dus even achter zien te komen of je die bijverwarmer op je bus hebt zitten!!
Bij mij zit er af fabriek een Webasto in die het koelwater vewarmd, ik weet dat het daar mee mogelijk is.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: standkachel

Bericht door emil »

ik heb geen bijverwarmer die ik om kan bouwen naar standkachel
als die er op zit ,zit ie links achter het voorwiel onder de vloer met een kap er om
maar daar zit niets dus dat word em niet
en een luchtkachel inbouwen zou wel mooi zijn maar een kleine thermo top
kost ook al 1200 euro nieuw dus dat valt ook een beetje buiten het budget
andere suggesties???
Gebruikersavatar
Han G
Berichten: 141
Lid geworden op: 21 jul 2010, 17:17
Locatie: Nijkerk

Re: standkachel

Bericht door Han G »

Mischien is deze site iets voor je?

http://www.standkachels.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ben zelf in de gelukkige positie dat de vorige eigenaar er een heeft besteld met standkachel functie :jumpklap

:zwaai Grtzzzz,

Han
:zwaai Grtzzz,

Han
T5 128kw 2006 lwb dc aut km:286xxx and stopped counting :ikrij is sold :zwaai
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: standkachel

Bericht door emil »

prijzen vallen niet mee ....even sparen maar zo'n kacheltje moet er wel een keer onder
inderdaad goede site
bedankt
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: standkachel

Bericht door johnny van de voorde »

Hey Emil,

even een inleiding :

In augustus 2007 bestel ik via de lease maatschappij een nieuwe VW transporter 2.5 TDI
Devolkswagen dealer, waar ik eerst een hoop dingetjes ben gaan bekijken vertelt mij NIET dat op deze bus géén bijverwarmer als standaard zit.
Even verduidelijken:
Ik had een T4 2.5 comfortline dubbele cabine die standaard wél was voorzien van een extra bijverwarmer, die ik naderhand heb laten ombouwen naar standverwarming met klok door middel van een upgrade-kit van eberspacher (in de T4 gebruikte men eberspacher en geen webasto)

Dus.... ik ben ervan overtuigd dat op de gloednieuwe T5 2.5 (ook een comfortline) ook een bijverwarmer zit, net zoals op mijn oude T4.
NIET DUS !!! Ik krijg de bus al vanaf de eerste dagen (ik heb hem afgehaald op 2 november 2007), niet écht warm. (het is een dubbele cabine lange versie). Ik rij enkele dagen later bij de dealer binnen en wijs hun op het feit dat men dit helemaal niet heeft aangekaart, ik had nochtans precies dezelfde bus gevraagd met identiek dezelfde optie's als op mijn oude T4.
Natuurlijk was toen het kalf allang verdronken. 't ja meneer, daar kunnen we nu natuurlijk helemaal niets aan doen. Een extra bijverwarmer inbouwen zou al gauw een slordige 2000 Euro's gaan kosten en IK zou die moeten bijbetalen !!!
(dat is bvb een reden waarvoor ik nu naar MB zou gaan zie ! Echt VW politiek) !

DUS , ik heb een afzonderlijke webasto warmelucht standverwarming ingebouwd. Deze heb ik besteld bij webasto, inclusief de programmaklok én alle montagebenodigheden in 1 kit.
Prachtig hoe dit werkt. Er is een zeer goede inbouwbeschrijving bijgeleverd in het NL en als je een beetje handig bent is dit een avondje of 2 werk. + het feit dat je hem er zo uithaalt voor een volgende bus ! Kosten : 1000 euro's. Op E;bay vind je aanbiedingen van dezelfde kit vanaf 800 euro's. Het gaat om een webasto Airtop 2000 ST D (opgepast de D staat voor diesel) je hebt ze ook voor benzinemotoren. Indien interesse, ik kan je altijd wat foto's bezorgen.

Groetjes,
John.
Plaats reactie