hoezo, een caravelle lagere LI ??
waarom zit ik dan met LI 104/106 ?
zeg eens, wat is jullie LI van een "gewone" T5 dan ?
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Lange wachttijd voor wie nog winterbanden wil !
Re: Lange wachttijd voor wie nog winterbanden wil !
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Re: Lange wachttijd voor wie nog winterbanden wil !
De loadindex LI heeft helemaal niets te maken met de uitvoering, maar met het toegestane totaalgewicht
Verder heb je nog met een veiligheidsmarge op de loadindex te maken: door ongelijkmatige belading kan het maximum gewicht van voor- of achteras overschreden worden zonder dat het totaalgewicht wordt overschreden. De betreffende as vereist dan een hogere loadindex. Veel T5's hebben een maximaal gewicht van 2800 kg. In principe zou je dan kunnen volstaan met een loadindex van 102. Af fabriek wordt echter bij die uitvoeringen een loadindex van 106 gemonteerd. Deze banden zijn extra versterkt en zijn ook wat beter bestand tegen stoepranden e.d. Momenteel heb ik banden met een loadindex van 109. Deze zijn een fractie stugger dan de vorige banden met LI 102, maar sturen ook een stuk strakker :klappen :klappen :klappen
Verder heb je nog met een veiligheidsmarge op de loadindex te maken: door ongelijkmatige belading kan het maximum gewicht van voor- of achteras overschreden worden zonder dat het totaalgewicht wordt overschreden. De betreffende as vereist dan een hogere loadindex. Veel T5's hebben een maximaal gewicht van 2800 kg. In principe zou je dan kunnen volstaan met een loadindex van 102. Af fabriek wordt echter bij die uitvoeringen een loadindex van 106 gemonteerd. Deze banden zijn extra versterkt en zijn ook wat beter bestand tegen stoepranden e.d. Momenteel heb ik banden met een loadindex van 109. Deze zijn een fractie stugger dan de vorige banden met LI 102, maar sturen ook een stuk strakker :klappen :klappen :klappen
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Lange wachttijd voor wie nog winterbanden wil !
en weer zie ik de wijd verspreide misvatting dat winterbanden in Duitsland verplicht zijn.
In Duitsland moet je voertuig uitrusting aangepast zijn aan de omstandigheden, een band met relatief grof profiel maar vooral VOLDOENDE profiel is dat in principe ook. NERGENS in de Duitse verkeerswetgeving staat aan welke exacte eisen je banden in de winter moeten voldoen, nergens staat dat je Winterbanden moet monteren noch wat een band een winterband zou maken.
MBT Bandenkeuze, Zelf heel erg positieve ervaring met Nokian WR-c op de T4 gehad in de winter
In Duitsland moet je voertuig uitrusting aangepast zijn aan de omstandigheden, een band met relatief grof profiel maar vooral VOLDOENDE profiel is dat in principe ook. NERGENS in de Duitse verkeerswetgeving staat aan welke exacte eisen je banden in de winter moeten voldoen, nergens staat dat je Winterbanden moet monteren noch wat een band een winterband zou maken.
MBT Bandenkeuze, Zelf heel erg positieve ervaring met Nokian WR-c op de T4 gehad in de winter
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Lange wachttijd voor wie nog winterbanden wil !
Dat klopt nu eens 110%In Duitsland moet je voertuig uitrusting aangepast zijn aan de omstandigheden, een band met relatief grof profiel maar vooral VOLDOENDE profiel is dat in principe ook. NERGENS in de Duitse verkeerswetgeving staat aan welke exacte eisen je banden in de winter moeten voldoen, nergens staat dat je Winterbanden moet monteren noch wat een band een winterband zou maken.
http://www.warum-winterreifen.de/winter ... /index.php