Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

aankoopadvies T5

vragen over de T5
Vanhoenacker
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 nov 2010, 11:02

aankoopadvies T5

Bericht door Vanhoenacker »

Hallo,

ik had gehoopt dat iemand mij kon adviseren bij een aankoop.
Mijn budget is beperkt en ik zoek een gesloten bestelwagen in goede staat, liefst een lang chasis.
Ik heb er een zien staan voor 12000 excl btw met slechts 40000km van het bouwjaar 2009. (bij een garage en dus met garantie, niet veel opties erbij)
Het is niet mijn bedoeling om hem zwaar te beladen, maar heel occasioneel zou ik wel eens een caravan willen trekken (licht model)
Het is dus slechts een 1.9 TDI met 65kw of 90PK, wat dus een lichte motor is.. Mijn vraag is dus, is dit een goeie kans of niet.
Ik ben ook geen snelle chauffeur, maar ik heb geen zin om aan 120-130km een luide motor in overdrive te horen, maw heb graag een minimum aan reserve.
Ik krijg verschillende zaken te horen..sommigen beweren dat motor veel te licht is (vraag mij dan af waarom VW zo'n model bouwt met al te lichte motor) anderen zeggen mij dat het nieuwe motors zijn sinds 2009(?) en dat die zeker krachtig genoeg zijn..
Graag jullie mening want ik ga snel moeten beslissen. Dank bij voorbaat!

Brecht
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 583
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:24
Locatie: Amersfoort

Re: aankoopadvies T5

Bericht door Roel »

Afbeelding
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Gebruikersavatar
Gerrit354
Berichten: 366
Lid geworden op: 10 mei 2009, 16:30

Re: aankoopadvies T5

Bericht door Gerrit354 »

Het is wat je gewend bent, iemand uit een vlotte BMW of mercedes vind een t5 traag, terwijl als je uit een t4 komt dan ben je het trage gewend. Je komt heus wel met het verkeer mee, anders had VW deze combi niet aangeboden. Relaxt 130 rijden wordt het niet, de motor maakt dan veel toeren(het is ook maar een 5-bak). Wil je relaxt 120-130 rijden dan moet je zeker een 2.5TDI nemen. Je zou ook eventueel als je de bus koopt de motor laten tunen naar 105 of 130 pk, dan rijdt het al een stuk vlotter.
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: aankoopadvies T5

Bericht door Wim T4 935 »

Ik vraag mij bij dit soort aanbiedingen altijd af waarom zo'n auto al weer te koop staat.
En 2009 is wisseling van type. Is het er een van voor of na de facelift? Als er een nieuwe motor inzit omdat hij van 2009 is zou het er een van de na de facelift moeten zijn. En dan is hij pas ca 12 maanden oud en vraag ik mij des te harder af WAAROM AL WEER TE KOOP.

En prijs ex BTW maar ervan uitgaande dat het een Nederlandse bus is. Koop je hem particulier dan speelt ook nog de BPM.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
Gerrit354
Berichten: 366
Lid geworden op: 10 mei 2009, 16:30

Re: aankoopadvies T5

Bericht door Gerrit354 »

Het is geen T5gp, deze heeft alleen maar 2.0tdi motoren. Niet te huiverig zijn vanwege de lage km-stand, er zal zat redenen waarom mensen een dergelijke bus wegdoen.
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: aankoopadvies T5

Bericht door harry t5 191 »

Met mijn t5 kun je gerust 140 km rijden zonder oordopjes! :lach
Dat zal met een 90 pk wel niet zoveel anders zijn.
Ik heb heel bewust een 4 cil gekocht.
Het is trouwens de meest gebruikte motor binnen de VAG groep.
Mijn advies,kun je gerust kopen!

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Vanhoenacker
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 nov 2010, 11:02

Re: aankoopadvies T5

Bericht door Vanhoenacker »

alvast bedankt, ik ga morgen een testritje doen.
Ik weet van de verkoper dat de vorige eigenaar hem miskocht heeft. De hoogte van de bus was blijkbaar niet voldoende. Hij moest achteraf gezien kunnen rechtstaan voor reparaties.
Als jullie nog tips hebben, zeer welkom!


tx
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: aankoopadvies T5

Bericht door emil »

de 1.9 tdi van vw is beslist een goed blok en wat is snel .... sommigen vinden 174 pk nog niet genoeg
die laten ze nog tunen tot meer dan 200 pk ,.in de t4 hebben kale 1.9 blokken gelegen (sdi)
met iets van 60 pk en die hebben zich in het verleden wel bewezen , bouwvakkers die met het busje van de
baas bijna letterlijk aan het crossen waren en toch niet kapot te krijgen (bijna dan) en als je achteraf die 86 pk niet genoeg vind kun je hem laten tunen
als je veel zware vrachten moet trekken dan is de 2.5 een aanrader maar verder is de 1.9 prima geschikt
maar .. een bus is heel persoonlijk dus trek je niet te veel aan van een ander gewoon proefrijden (desnoods met de caravan er achter ) en je eigen conclusies trekken
sucses
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: aankoopadvies T5

Bericht door Multivan Generation »

en, hoe is de proefrit bevallen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Vanhoenacker
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 nov 2010, 11:02

Re: aankoopadvies T5

Bericht door Vanhoenacker »

proefrit gedaan met beetje vertraging en heb m gekocht. Hij rijdt heel aangenaam. Motor maakt niet teveel lawaai, maar ik voel wel aan dat er niet zoveel power achter zit.
Misschien dat ik m ga chippen of tunen naar 115pk of zo. Ik ga eerst eens zien hoeveel hij verbruikt en zien of het volstaat.
Dat tunen is behoorlijk duur hoor ik. 40 euro per PK en blijkbaar is er in Belgie maar een betrouwbaar adres erngens in Aalst.
Ik heb mijn bus pas eind volgende week. Moet wachten op nummerplaten en dan nog es naar weging enzo..
Ik vind dat ik verdacht weinig heb betaald. 11900 euro excl BTW, vr een heel mooie blauwe lange chasis. 1.9TDI en 62kw
Er zaten wat mini deukjes in carrosserie door slecht te laden, maar verder.. slechts 45OOOkm en nog een jaar lang garantie. (bouwjaar 2009)
Denk dat ik een goeie koop heb gedaan. Heb geen idee wat de nieuwprijs is van dit busje. Geen extra opties behalve dan parkeersensor.
Wat denken jullie, goeie koop?
Gebruikersavatar
SCOTT
Berichten: 672
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:53
Locatie: België

Re: aankoopadvies T5

Bericht door SCOTT »

Vanhoenacker schreef: Wat denken jullie, goeie koop?

Dat zal de toekomst uitwijzen hé
T4 2.5 TDI ACV Caravelle '96 - Afbeelding
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
Gebruikersavatar
Gerrit354
Berichten: 366
Lid geworden op: 10 mei 2009, 16:30

Re: aankoopadvies T5

Bericht door Gerrit354 »

Tunen kan veel goedkoper. JD engineering vraagt voor 50 pk extra 550 euro. Kijkend naar de prijs heb je een goede koop gedaan, maar wij kennen de bus niet dus een goed oordeel kunnen wij ook niet vellen.
Bartacus1
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 jul 2009, 11:48

Re: aankoopadvies T5

Bericht door Bartacus1 »

Ik heb vandaag ook proefgereden in een 1.9 TDI. De meest eenvoudige vorm die er is. Ca 176000 kilometer, van 2004 en compleet met grote beurt, 3 maanden garantie, een nieuwe voorruit en schoongemaakt voor € 9500,-. Ik rijd zelf een T5 California met 174 pk en heb een busje nodig voor mijn werk/hobby. Het rijden met de 90 pk TDI viel mij 100% mee! In de stad toch nog wel lekker vlot en op de snelweg makkelijk en zonder veel lawaai 120-130. Zelfs even meer dan 140 gereden (op de teller).

Het was wel de meest eenvoudige versie van een T5 met echt niets aan accessoires erop. Ik denk dat de prijs die jij betaald hebt heel erg scherp is. Of is degen die ik proefgereden heb erg duur....?
Stein
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 apr 2010, 16:26

Re: aankoopadvies T5

Bericht door Stein »

Re: aankoopadvies T5

Nieuw berichtdoor Bartacus1 op di nov 23, 2010 18:19
Ik heb vandaag ook proefgereden in een 1.9 TDI. De meest eenvoudige vorm die er is. Ca 176000 kilometer, van 2004 en compleet met grote beurt, 3 maanden garantie, een nieuwe voorruit en schoongemaakt voor € 9500,-. Ik rijd zelf een T5 California met 174 pk en heb een busje nodig voor mijn werk/hobby. Het rijden met de 90 pk TDI viel mij 100% mee! In de stad toch nog wel lekker vlot en op de snelweg makkelijk en zonder veel lawaai 120-130. Zelfs even meer dan 140 gereden (op de teller).

Het was wel de meest eenvoudige versie van een T5 met echt niets aan accessoires erop. Ik denk dat de prijs die jij betaald hebt heel erg scherp is. Of is degen die ik proefgereden heb erg duur....?

Heb mijn busje 1.9 TDI met 86 pk 2004 in maart gekocht voor 10000 incl. BTW 69000km toen nu 87000km Is ook een busje zonder opties en moet zeggen rijdt zalig, heb em wel direct laten chippen naar 115pk voor meer pit. Dus is 9500€ veel, zoals hierboven? Ik vind van wel met die km.
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: aankoopadvies T5

Bericht door emil »

is inderdaad redelijk veel
vorig jaar juni (dus 2009) 2.5 130 pk 140.000 km 10.000 ex
wel heel erg kaal ,dus geen dc airco cruise wel el ramen en pdc
o ja en geen garantie
Plaats reactie